Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Dataa vertaillaan heti kun saan jostain op-comin käsiini.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ma Kesä 29, 2020 11:20
Dataa vertaillaan heti kun saan jostain op-comin käsiini.
Hyvä :D
Älä vielä aja TTiD:tä "paaliin" :!:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

petrisa kirjoitti:
Ma Kesä 29, 2020 11:38
keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ma Kesä 29, 2020 11:20
Dataa vertaillaan heti kun saan jostain op-comin käsiini.
Hyvä :D
Älä vielä aja TTiD:tä "paaliin" :!:
En aja paaliin! Ensi viikonloppuna lähtee dpf huitsin Nevadaan. Kävin ajelemassa ilman pakoputkea hetki sitten eikä mitään ongelmia. Maisema vaihtui vilkkaasti ja tie kapeni yllättävän nopeasti. Viimeksi talvella toiminut samalla tavalla. Dpf ilmeisesti tukossa siitä huolimatta, vaikka poltot onnistuukin. Pahoittelut niille kenen mielestä näitä on kiva lukea, koska stoori taitaa loppua tähän. Laitan vielä päätös viestin jahka saadaan dpf pois ja :saab: softattua taas. Eiköhän tuolla pilven reunalla vähän aurinkoa näy. 8)
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ma Kesä 29, 2020 16:53
En aja paaliin! Ensi viikonloppuna lähtee dpf huitsin Nevadaan. Kävin ajelemassa ilman pakoputkea hetki sitten eikä mitään ongelmia. Maisema vaihtui vilkkaasti ja tie kapeni yllättävän nopeasti. Viimeksi talvella toiminut samalla tavalla. Dpf ilmeisesti tukossa siitä huolimatta, vaikka poltot onnistuukin. Pahoittelut niille kenen mielestä näitä on kiva lukea, koska stoori taitaa loppua tähän. Laitan vielä päätös viestin jahka saadaan dpf pois ja :saab: softattua taas. Eiköhän tuolla pilven reunalla vähän aurinkoa näy. 8)
Hyvä että vika taitaa nyt olla selvillä ja sen saa kuntoon.

Silti kyllä ihmettyttää, että miten mitään herjaa ei tule selvästikin tukossa olevasta DPF:stä. Herää kysymys; "Mitä virkaa on näillä paineantureilla ennen ja jälkeen DPF:n :?:

Vai onko juuri niin, että tukos onkin tuossa jälkimmäisessä katissa, joka dpf:n kanssa samassa paketissa. Käsittääkseni silloin tukoksen aiheuttama paine-ero ei näy, kun se on jo ennen tuota mittausta :roll:
Olenko oikeassa, jos näin olisi?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Ihmettelen ihan samaa, ja dpf poltto kuitenkin toimii normaalisti. Siitä huolimatta ei mitään nykäisyä tule kun putki oli auki. Nyt kun se on kiinni, niin heti nykii taas. Ensi viikonloppuna nyt lähtee dpf pois ja softataan heti perään, jos aikataulut sopii yhteen ja saadaan JCltä sopiva softa. Sitten sen näkee, että oliko se siinä. Sitäkin ihmettelen, että ylhäällä oli kuitenkin vetoja eikä hyytynyt, vaikka totesin kullä, että laiskahan tuo oli verraten putki auki ajeluun.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Lukaisin tuossa WIS;stä juttua pakokaasujen puhdistuksesta.

DPF paine-ero anturia ei käytetä määrittelemään milloin polttoa tehdään vaan sen määrää ajotapa ja syklit. No, sehän oli oikeastan tiedossakin. Paine-ero anturin avulla tehdään diagnoosia.

Mitähän diagnoosia sitten, jos ei sitä, että onko ajon aikana paine-ero pakokaasuissa ok rajoissa. Silloin kun ECU;n mielestä polttoa ei vielä tarvitse tehdä. Anturi mittaa paine-eroa välillä 0 ... 100 kPa (1 bar).

Ihmettelen siis sitä, että kun tässä "mielenkiintoa herättäneessä tapauksessa" selvästi juurikin tuolla kovilla pakokaasujen virtauksella auto on tavallaan mennyt vikatilaan. Ahdin ei ole saanut kunnolla kyytiä ja ahdot ovat heiluneet. Tästä ahtamisesta ei ole tullut vikakoodia, joka tavallaan on ymmärrettävää vaikka se on jäänyt negatiiviseksi poikkeamaksi, mutta luulisi syyn aiheuttajan eli DPF:n paine-ero anturissa olevan poikkeuksellisen suuri paine-ero. Eikö tästä muka tule vikakoodia ....miksi tämä anturi siten on ylipäätään olemassa :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ja vielä

Rikkipitoinen polttoaine tuhoaa kattia.
Sitten niistä antureista sen verran, että pakokaasujen lämpötila-antureita (ptc vastus) on kaksi: ennen DPF:ää ja sen yhteydessä. Lisäksi vielä se yksi lambda (normi) ja tämä paine-anturin letkut, jotka menee itse anturille (pietzo elementti).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja SS »

Kaikki suomessa myyty polttoaine on onneksi ollut rikitöntä jo ainakin 15 vuotta.

Mullakaan DPF ei aiheuttanut vikakoodeja vaikka auto meni limppuun, tila oli pääteltävissä ainoastaan tehojen häviämisestä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Ma Kesä 29, 2020 11:07
Softattuna DTH 180 hv/380 Nm, joten se nyt jotenkin menee samoihin pelkästään noita tulkitsemalla.
Nuo lukemat taitavat olla Hirschin. Esimerkiksi JC Performance "lupaa" 190 hv/410 Nm, ja Celtic Tuning 199 hv/415 Nm.

Lukemien perusteella siis suht samassa, mutta noista pitäisi saada mittaustuloksia 80-120 km/h, 100-150 km/h jne., jos haluaisi saada tarkempaa tietoa "vastaavuudesta".

Mitä tässä on tullut luettua kokemuksia ja itse koettua akselilla TiD vs. TTiD, niin toki jälkimmäisellä saa enemmän kulkupuolta, mutta myös enemmän ongelmia. Pelkkä 0W40 öljy jo ilmeisesti kovettaa sen TTiD:n öljypumpun renkaan :roll:
keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ma Kesä 29, 2020 16:53
En aja paaliin! Ensi viikonloppuna lähtee dpf huitsin Nevadaan. Kävin ajelemassa ilman pakoputkea hetki sitten eikä mitään ongelmia. Maisema vaihtui vilkkaasti ja tie kapeni yllättävän nopeasti. Viimeksi talvella toiminut samalla tavalla. Dpf ilmeisesti tukossa siitä huolimatta, vaikka poltot onnistuukin. Pahoittelut niille kenen mielestä näitä on kiva lukea, koska stoori taitaa loppua tähän. Laitan vielä päätös viestin jahka saadaan dpf pois ja :saab: softattua taas. Eiköhän tuolla pilven reunalla vähän aurinkoa näy. 8)
Hyvä, että ongelma selvisi! 👍

Minulla oli vähän sama homma, kun DPF meni tukkoon. Auton entinen omistaja oli vaihtanut autoon ECU::n, jonka softasta oli poistettu DPF :evil:

Kun DPF meni tukkoon, se pakkopoltettiin auki ja autoon STG1 -softa, jossa on DPF, mutta EGR eliminoitu. Aivan eri auto kuin se tukkoinen nykijä :D
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja aero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ma Kesä 29, 2020 20:17
Nuo lukemat taitavat olla Hirschin. Esimerkiksi JC Performance "lupaa" 190 hv/410 Nm, ja Celtic Tuning 199 hv/415 Nm.

Lukemien perusteella siis suht samassa, mutta noista pitäisi saada mittaustuloksia 80-120 km/h, 100-150 km/h jne., jos haluaisi saada tarkempaa tietoa "vastaavuudesta".
Kyllähän ne huippuarvot saa lähelle tuplaturbon vakiolukemia, mutta se vääntökäyrän muoto ja alle jäävä pinta-ala voi edelleen jäädä hivenen erilaiseksi. Petrisa:n mainitsemat vääntölukemat 1500 ja 2000rpm tienoossa kertovat omaa kieltään.

Toki pitää muistaa että vakio DTR kiskoo vain 380Nm automaattiaskin yhteydessä.
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ma Kesä 29, 2020 20:17
Pelkkä 0W40 öljy jo ilmeisesti kovettaa sen TTiD:n öljypumpun renkaan :roll:
Onko tästä jotain tietoa? Onko kyse tosiaan viskositeetista (ei kai) vai onko kyseessä joku tietty öljytuote, jota ehkä huollot ovat kovasti vuosien mittaan käyttäneet?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

aero kirjoitti:
Ma Kesä 29, 2020 20:28
Onko tästä jotain tietoa? Onko kyse tosiaan viskositeetista (ei kai) vai onko kyseessä joku tietty öljytuote, jota ehkä huollot ovat kovasti vuosien mittaan käyttäneet?
Ei ole tietoa, mutta olen lueskellut siitä parilta Saab -aiheiselta foorumilta/keskustelupalstalta.
TiD:ssä käytetään 5W30, kun TTiD:hen suositellaan 0W40. Joku oli sitten käyttänyt TTiD:hen 5W30 (en muista, oliko moottori Saabissa vai Opelissa), niin ei ollut ollut ongelmia tuon öljypumpun renkaan kovettumisen kanssa. Lieneekö sitten "onnea" matkassa vai onko todellakin niin, että erilainen öljylaatu kovettaa tuon renkaan :roll:

Joka tapauksessa iljettävä remontti, varsinkin jos tulee tuon öljylaadun käyttämisen vuoksi: https://www.youtube.com/watch?v=RP6R6b_CtEU
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Muistan, että mulla tota öljyvalon vilauttelua teko astra ja z17dth eli Isuzun moottori. Ja ettei eksytä aiheesta kauaksi, niin pidin itseäni onnekkaana, kun omassa Tittidiissä ei valo vilkkunut, kunnes kesken tämän vian etsimisen kylmäkäynnistyksen yhteydessä vilahti. Mutta saa jäädä vilauttelemaan, koska ei tuo öljynpaineisiin vaikuta, kun käynnistyksen osalta millisekunnin ajan.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja aero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Kesä 30, 2020 05:58
TiD:ssä käytetään 5W30, kun TTiD:hen suositellaan 0W40. Joku oli sitten käyttänyt TTiD:hen 5W30 (en muista, oliko moottori Saabissa vai Opelissa), niin ei ollut ollut ongelmia tuon öljypumpun renkaan kovettumisen kanssa. Lieneekö sitten "onnea" matkassa vai onko todellakin niin, että erilainen öljylaatu kovettaa tuon renkaan :roll:
Niin, en minä väitä etteikö erilainen öljynlaatu voisi sitä kovettaa, mutta luulen että kyse on öljyssä eri erosta kuin viskositeetista. Sitä 0W40:stä oikeilla hyväksynnillä on tainnut olla aika harvana tuotteena saatavilla, joten onko useasti käytetty samaa tuotetta, joka sitten jonkun muun ominaisuuden kuin viskositeetin takia kovettaa sen renkaan? Eikä vissiin ihan kaikki TTiD:tkään sitä valoa ole vilkutelleet, onko niissä käytettyä eri öljyä?

Suomeksi: toimisiko vaikka eri öljyvalmistajan 0W40 sen renkaan kanssa paremmin? Jos toimii, syy ei ole öljyn viskositeetissa vaan jossain muussa öljyjen eroavaisuudessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Kyllähän synteettiset öljyt ovat ylipäätään tunnettuja kumia kovettavista vaikutuksista. Itse en näkisi yhteyttä niinkään öljyeroilla, koska onhan dth ihan eri lohko, joten rakenteellisia eroja löytyy.

Sen verran tutkineena noita mobilin öljyjä, niin tällä hetkellä dpf käyttöön soveltuvia vähätuhkaisia ei ole kun esp 0w-40. Muitakin 0w-40 öljyjä mobililla on ja aika yleisesti käytössä saabisteilla dtr koneessa, mutta tuhkaa ajan mittaan dpffän ihan varmasti. Itse siirryn seuraavassa öljyn vaihdossa näihin öljyihin, koska ajelenhan ilman tätä paskapurkkia toivottavasti jo ensi viikolla. Toivotaan että mahtuu päästöihin katsastuksessa.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

aero kirjoitti:
Ti Kesä 30, 2020 07:20
Suomeksi: toimisiko vaikka eri öljyvalmistajan 0W40 sen renkaan kanssa paremmin? Jos toimii, syy ei ole öljyn viskositeetissa vaan jossain muussa öljyjen eroavaisuudessa.
Saattaisi olla, mutta jonkun olisi pitänyt testata se pidemmällä aikavälillä, eikä sellaista tutkimustulosta varmaankaan löydy mistään :roll:
keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ti Kesä 30, 2020 07:33
Sen verran tutkineena noita mobilin öljyjä, niin tällä hetkellä dpf käyttöön soveltuvia vähätuhkaisia ei ole kun esp 0w-40. Muitakin 0w-40 öljyjä mobililla on ja aika yleisesti käytössä saabisteilla dtr koneessa, mutta tuhkaa ajan mittaan dpffän ihan varmasti. Itse siirryn seuraavassa öljyn vaihdossa näihin öljyihin, koska ajelenhan ilman tätä paskapurkkia toivottavasti jo ensi viikolla. Toivotaan että mahtuu päästöihin katsastuksessa.
Pitäisi mennä. Se savutusarvon raja on muistaakseni 1.5 tuon ikäisillä autoilla, ja 1.2-1.3 pitäisi päästä kepeästi ilman DPF:ää, jos kaikki muu on kunnossa (ei ole vuotoja tms.).

Meidän cabbessa nuo savutusarvot olivat alunperin 2.5, koska DPF oli lähes tukossa (tukkiutui myöhemmin), ja ne imusarjan läpät ovat aivat hervottomina. Tällöin täysikaasukiihdytyksessä tuli musta pölypilvi, mutta savutusarvo tasautui sen jälkeen 0.5-0.6:een. Nyt DPF:n pitäisi olla kunnossa, mutta täytyy vielä poistaa nuo em. läpät ja tulpata ne. Sain viime viikolla tilaamani tulppasarjan, joka todennäköisesti on mahdollista asentaa purkamatta imusarjaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin