Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Auto on nyt tuhannen palasina. Isossa turbossa ei klappia hukkis liikkuu eli mekaanisesti kaikki näyttäis olevan ok. Mitähän sitten seuraavaksi?
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Paljon autolla ajettu?
Automaattilaatikon öljynvaihdot?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

260tkm olen vaihtanut laatikko öljyt 10tkm sitten ja sitä ennen on vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti se 3 litraa kerralla. Itse vaihdoin kierrättämällä öljyä muistaakseni 9litraa. Oikkuturbossa ei myöskään klappia. Nyt on kasaus vaihe menossa. Vika ei löytynyt raudasta. Kun saan auton käymään, niin tarkistetaan alipainepumppu, että tuleeko sieltä se 0.4 kiloakohan se oli. Muistaakseni se oli sellainen luku mitä pitää löytyä. Itsekin mietin laatikkoa, mutta se vaihtaa niin tosi nätisti muuten.

Lisätään tähän nyt, että alipainepumppu on kunnossa. Alipainetta on reilusti yli 0,4kiloa. Kuitenkin riittävästi. Hukkaportti toimii, sekä vaihtoläppä.

Mystistä on. Voisikohan vika olla polttoaine puolella?

Ajelin aamulla vähän logia imusarjan paineista. Pyyntö siksakkaa kaasu pohjassa ja toteutuneet seuraa hyvin perässä. Eli mankkuvenat reagoi juuri kuten ohjelma pyytää reagoimaan. Nyt vaan täytyy saada selville miksi se pyynti seilaa lämä lattiassa. Alle puolella kaasulla auto toimii ihan nätisti läpi kierrosalueen.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No joo, näyttää siltä, että jokin "ulkopuolinen" tekijä pyytää ahtoja alas ja taas ylös.
Se voi johtua laatikosta, koska se toimii väylän kautta yhdessä ECU:un.

Kun kerran on käytettävissä ilmeisesti jonkin sortin testeri (Tech2 tai OpCom ainakin hyviä) niin onko laatikossa vikakoodia?
Samoin miltä näyttää Commonrail paineet?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Ei ole laatikossa vikakoodeja. Mitenköhän ton polttoaineen paineen saisi mitattua?
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
La Kesä 27, 2020 17:08
Mitenköhän ton polttoaineen paineen saisi mitattua?
OpCom näyttää halutun ja mitatun Rail-paineen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
La Kesä 27, 2020 17:08
Ei ole laatikossa vikakoodeja. Mitenköhän ton polttoaineen paineen saisi mitattua?
Sulla ilmeisesti on jokin testeri, vai kuinka?
Jos on OpCOm, niin voisit käydä ajamassa testilenkin ja pistää OpCommista tallennus moottorin ECUsta päälle. Lähetä se tiedosto, oliko csv muotoa, mulle sähköpostiin, niin voin tutkia sitä. Mikäli niin haluat.

Onhan siinä useita vikamahdollisuuksia. Tuosta tiedostosta voisi tutkia mitä kaikkia tapahtuu, niin ehkä se syykin löytyy.
Se vain ihmetyttäisi, että miksi Rail paine ei olisi 3000...4000 rpm välillä oikea, mutta sitten taas > 4000 ok, jos siinä olisi vikaa :roll:

Yksi juttu tuli mieleen, että voisiko läppäkotelo temppuilla. Nimittäin näissähän on "kaasuläppä", jolla säädellään ilmamassaa, jotta se pysyy oikeana polttoainemäärään nähden. Tällä saavutetaan se, että lambda arvo ei ole liian rikas (tuhoaa DPF:ää) ja taas ei liian laihakaan, jotta katti pystyy pelkistämään typen oksideja.

Mulla on nimittäin testimielessä otettu omasta toimivasta autosta (myös lastutettu) useampikin tallennus OpCommilla niin voi verrata niitä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Ei ole opcomia, mulla itsellä ihan delphin kiinavehje millä näkee aika paljon z19dtr motista. Kävin juuri äsken techin päässä ja polttoaineen paineissa ei ollut mitään moitittavaa, eikä vikakoodeja ollut myöskään. Mistähän sais Kauhavan lähimaastoista opcomin lainaan, vai pitääkö sekin nyt ostaa. Grhh... :roll:

Yritän saada op-comin tulevalla viikolla, niin pääsemme karttoja vertailemaan.

Lainaisiko joku lähimaastoista kaasuläppäkoteloa, niin vois kokeilla toista. Putsasin sen kyllä ja avasin. Pieni tippa siellä oli öljyä, mutta vaggilaisissa on usein monta desiä :lol: ja toimii, joten miks ei tuokin. Paikallaa ei kaasuläpän asennoissa ollut huomauttamista, mutta miten se pelaa, kun tulee painetta mukaan, sitä en tiedä vielä. Bensavehkeissä 2003 eteenpäin bensa/etanoli ja diesel on sama kaasuläppä. Jos joku Etelä-Pojanmaalta sattuu tän lukemaan.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Voisiko katalysaattori olla tukossa?
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tässähän on käsittääkseni yhdistetty katti + DPF takimmaisena ja sitten etummaisena pelkkä katti. Toisin sanoen kaksi katalysaattoria.
Happiantureita eli lambdoja on vain yksi.

En tiedä miten hiukkasloukun paineanturit reagoisivat, jos niitä ennen oleva katti olisi tukossa. Sama kai koskee pakokaasujen lämpötila-antureita joita on taas kaksi. Näkyisikö se niissä ECU:n mukaan liian alhaisena lukemana :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Niin tätä samaa minäkin pohdin. Isommassa turbossa on suoraan katti kiinni ja mielestäni siinä ei ole kuin lambda mikä on katissa kiinni. Lisäksi Kati alaosassa on joku muukin anturi tai härpäke, josta en ole ihan varma mikä se on. Varsinaiset paineanturit on käsittääkseni haitariputken jälkeen olevassa dpffässä, johon tulee mm. paineletkut. Hiukkaslioukun poltto meni tänään läpi onnistuneesti sootin jäädessä 12%.

Kyllä on poijjat suututtanut tämä homma. Meinasin jo hakea dth koneella olevan samanlaisen ja ajaa tämän paskan ladon taakse.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Su Kesä 28, 2020 15:55
Niin tätä samaa minäkin pohdin. Isommassa turbossa on suoraan katti kiinni ja mielestäni siinä ei ole kuin lambda mikä on katissa kiinni. Lisäksi Kati alaosassa on joku muukin anturi tai härpäke, josta en ole ihan varma mikä se on. Varsinaiset paineanturit on käsittääkseni haitariputken jälkeen olevassa dpffässä, johon tulee mm. paineletkut. Hiukkaslioukun poltto meni tänään läpi onnistuneesti sootin jäädessä 12%.

Kyllä on poijjat suututtanut tämä homma. Meinasin jo hakea dth koneella olevan samanlaisen ja ajaa tämän paskan ladon taakse.
Ollut mielenkiintoista seurata tätä keskustelua. Meidän TTiD (NG9-5) on alakierroksilla hieman hengetön, mutta lähtee vetämään kunnolla 3000 rpm:stä eteenpäin. Olen miettinyt, olisiko pienemmän turbon magneettiventtiilissä jotain vikaa :roll:

DTH-koneesta: se on lähes "pomminvarma", ja vähemmän potentiaalisesti vikaantuvia osia kuin DTR:ssä. Softaamalla ollaan todennäköisesti samoissa "kulkulukemissa" kuin DTR:llä.

Eräs klubilainen totesikin minulle: "en halua maksaa turbomittarista, enkä mahdollisista vianaiheuttajista ylimääräistä" :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Mukavaa, jos tästä on viihdearvoa edes jollekin. :lol:

Täytyy laittaa kolehti kiertämään tämän lukijoille, että saan kulut katettua ja te saatte viihdettä, kun osa kerrallaan rakennan uuden auton. :evil:

Tuli mieleen, että mulla olis nyt todennäköisesti ehjiä mankkuvenoja, joista voisin 2 myydä 20e kipale. Toimivuustakuu ostajan maksaessa lähetyskulut edestakaisin. :mrgreen:
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ma Kesä 29, 2020 05:59
keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Su Kesä 28, 2020 15:55
Niin tätä samaa minäkin pohdin. Isommassa turbossa on suoraan katti kiinni ja mielestäni siinä ei ole kuin lambda mikä on katissa kiinni. Lisäksi Kati alaosassa on joku muukin anturi tai härpäke, josta en ole ihan varma mikä se on. Varsinaiset paineanturit on käsittääkseni haitariputken jälkeen olevassa dpffässä, johon tulee mm. paineletkut. Hiukkaslioukun poltto meni tänään läpi onnistuneesti sootin jäädessä 12%.

Kyllä on poijjat suututtanut tämä homma. Meinasin jo hakea dth koneella olevan samanlaisen ja ajaa tämän paskan ladon taakse.
Ollut mielenkiintoista seurata tätä keskustelua. Meidän TTiD (NG9-5) on alakierroksilla hieman hengetön, mutta lähtee vetämään kunnolla 3000 rpm:stä eteenpäin. Olen miettinyt, olisiko pienemmän turbon magneettiventtiilissä jotain vikaa :roll:

DTH-koneesta: se on lähes "pomminvarma", ja vähemmän potentiaalisesti vikaantuvia osia kuin DTR:ssä. Softaamalla ollaan todennäköisesti samoissa "kulkulukemissa" kuin DTR:llä.

Eräs klubilainen totesikin minulle: "en halua maksaa turbomittarista, enkä mahdollisista vianaiheuttajista ylimääräistä" :wink:
Kyllä se dth houkuttelisi, koska ei ole hinnalla pilattu 300tkm ajettu ja se varmaan lähtis 2500euroon. No sit pitäisi siitäkin imusarja korjata ja ohjelmoida ja ja... No katotaan

Tämä Tittidiikin toimii, kun ei Ohita ketään, niin ei tiedä edes, että mitään vikaa on olemassakaan.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No eihän siitä DTH:sta tule softaamalla oikein samaa kuin DTR :!: .

Softattuna DTH 180 hv/380 Nm, joten se nyt jotenkin menee samoihin pelkästään noita tulkitsemalla.
Kuitenkin se merkittävä ero on, että DTR:ssä on vakionakin 320 Nm@1500 rpm vs DTH softattuna 235 Nm@1500 rpm. Sitten DTH softattu 375 Nm@2000 rpm vs DTR vakio 400 Nm@2000 rpm. Tuosta 2000 rpm eteenpäin softattu DTH ja vakio DTR kutakuinkin voi verrata samoihin.

Ainakin omassani 6 vaihteella, jos lähtee alle satasen ohittamaan, niin kierrokset ovat selvästi alle 2000 rpm. Joten tuo normaali ohituskiihtyvyys lähtö 80 km/h -> ainakin isommalla vaihteella on DTR:ssä omaa luokkaansa.
Softattuna tietenkin DTR on sitten jo ihan oma lukunsa :D .

Tämä onkin mielenkiintoinen juttu, kun itselläni on vertailuna Stage 1 biopower vs Stage 1 DTR. Näyttäsi omien mittausten mukaan, että tämä Stagetettu DTR vetää välin 80 ... 120 km/h sekunnin kymmenyksen nopeammin kuin biopoweroitu. Kokonaisvaltaisesti kiihdytettynä laajemmalla alueella perstuntumalla ei kyllä tunnu DTR pärjäävän. Mittausdataa ei ole tästä DTR:stä 0... 400 m eikä muita nopeusalueita. Biopowerista on koko laaja otanta aina 400 m ja ko. loppunopeuteen asti. Jotenkin on tuntuma, että biopower veti kyllä tuosta 100 nopeudesta eteenpäin rajummin.

No, tämä ei liity tähän keskusteluun ollenkaan. Kiva olisi saada sitä OpCom dataa vertailuun tästä ongelmatapauksesta :wink:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin