Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Ttid:stä on taas alavääntö hukassa, polttoaineen kulutus noussut huomattavasti, katsastuksessa savutus 2,51.. Pikkuturbon mag.vent. vaihdettu viime syksynä jonka jälkeen toimi ok. Nyt tuo mag.vent vaihdettu taas uuteen mutta ei muutosta. Tuo syksyllä vaihdettu venttiili testattu uutena imemällä letkukarasta eikä se vuotanut läpi, mutta nyt vuoti samoin kuin uusi vaihdettu venttiili. Sekin imee ilmaa venttiilin ulkopuolelta läpi kun toisen karan tukkii sormella, ja toisesta imee.. Onko tämä nyt niin kuin normaali toiminto vai eikös venttiilin pitäis olla täysin tiivis? Toki autolla ajettu nyt n.306tkm että pikku turbo voi olla jo tiensä päässä, mutta tuo venttiilin toiminto nyt kyllä vähän arveluttaa :-)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja SS »

Ei vastaa kysymykseen, mutta onhan kaikki ahtoletkut varmasti ehjiä?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Noi letkut tarkastin viimeksi loppu talvesta kun tuntui että vääntö alkaa olemaan hukassa. Silloin ei tullut testattua tuota mag.venttiiliä, kun ajattelin ettei vasta vaihdettu venttiili voi olla taas rikki.. Kun auton käydessä ottaa hukkaportista letkun irti ja laittaa takaisin niin se hukkaportin kellon varsi kyllä liikkuu jouhevasti, ja alipainetta tuntuu olevan letkussa hyvin kun sormella kokeilee.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jos en nyt ihan väärin muista, niin toiminto pitäisi olla seuraava.

- alipaineella säädetään hukkaporttia kiinni, jolloin ahtaa
- kun alipaine vähenee hukkaportti alkaa avautumaan
- magneettiventtiilin sähköisen ohjauksen kasvaessa (PWM kasvaa -> jännite kasvaa) alipaine kasvaa hukkaportin kellolla
- vastaavasti magneettiventtiilin sähköisen ohajuksen ollessa 0 Volttia, ei myöskään alipainetta mene mihinkään

- edellä kuvattu tarkoittaa sitä, että magneettiventtiilin alipainesyöttö liitäntään tulee "raaka" alipine järjestelmästä
- toinen liitäntä menee kellolle
- kolmas liitäntä on nk. vapaa tilan liitäntä ulkoilmaan, jolla vapautetaan alipainetta kellolta, tässä oli muistaakseni joku vaahtomuovisuodatin, että ei imaise pölyä ja paskaa sisään

Täten, kun magneettiventtiili on irtonaisena eli sähkötön, niin syöttöpuolen alipaineliitännästä ei pitäsi olla mitään yhteyttä mihinkään. Vastaavasti hukkaportin kellon liitännästä pitäisi olla yhteys vapaaseen tilaan. Kun venttiiliin kytkee sähköt (12V), niin silloin syöttö alipaineliitännästä pitäisi olla kanava täysin auki kellolle menevään liitäntään. Ilmeisesti tämä kanava pettää tässä magneettiventtiilissä ja siinä ei pysy alipaine vaan vuotaa alipainetta pois vapaaseen ilmatilaan. Näin ollen ahdot ei pysy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Täällä samaa vaivaa. Magneettiventtiilit on läpikäyty ja hetki sitten kävin kaikki ahtopuhket läpi, ettei ole halkeamia. Silti puuttuu vedot ja 3000rpm kohdalla humppaa ennen kuin alkaa taas vetämään. Ison turbon hukkaportin tanko, mikä menee kellolle on niin tiukka, ettei se liiku, jos imee alipainetta putkesta, mutta pikku turbon hukkaportti liikkuu ihan helposti. Jumppasin tuota ison turbon hukkaporttia, mutta ei vaikuttanut vetoihin mitenkään, vaikka liikkuu nyt paremmin. En tiedä enää mitä seuraavaksi?

Tuntuu, että aina kun mulla tulee autoon vikaa, niin ei sellasta Seppää meinaa löytyä, joka ne osaisi ratkoa. Prkl.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ti Kesä 23, 2020 17:46
Täällä samaa vaivaa. Magneettiventtiilit on läpikäyty ja hetki sitten kävin kaikki ahtopuhket läpi, ettei ole halkeamia. Silti puuttuu vedot ja 3000rpm kohdalla humppaa ennen kuin alkaa taas vetämään. Ison turbon hukkaportin tanko, mikä menee kellolle on niin tiukka, ettei se liiku, jos imee alipainetta putkesta, mutta pikku turbon hukkaportti liikkuu ihan helposti. Jumppasin tuota ison turbon hukkaporttia, mutta ei vaikuttanut vetoihin mitenkään, vaikka liikkuu nyt paremmin. En tiedä enää mitä seuraavaksi?

Tuntuu, että aina kun mulla tulee autoon vikaa, niin ei sellasta Seppää meinaa löytyä, joka ne osaisi ratkoa. Prkl.
Kokeile vetää injektioruiskulla alipaine turbon kellolle. Suoraan kellolle menevään letkuun.
Sitten voi testata magneettiventtiilin kautta sama homma siten, että ruiskulla vetää venttiilin alipaineliitännästä, kun samalla on kytkenyt suoraan 12 V akulta venttiilin sähköliitäntään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Ison turbon hukkaportti on niin tiukka, ettei ruiskulla liikahda mihinkään. Se mua nyt päällimmäisenä huolettaa että miksi se on niin pirun tiukka. En ole "ehjää" päässyt nylkyttämään, joten en tiedä, että onko se oikeasti jumissa. Se on kuitenkin varmaa ettei ruutalla tosiaan liiku.

Pitäisikö sen olla yhtä löysä kuin pikluturbonkin?

Joko pistetään turbopaketti tilaukseen NeoBro.lta
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Enpä ole tätä turboa testannut, mutta ainakin bensaturboissa ihan helposti tanko injektioruiskulla liikkuu. Tosin niissä ylipaineella. Tuskinpa nyt jäykkyydessä kuitenkaan pitäisi merkittävästi eroa olla toimi kummalla tahansa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Omassa autossa tuota 3000rpm kohdalla tapahtuvaa humppausta aiheutti väärä paineanturi imusarjassa. Eli kannattaa tarkastaa sekin, on tod.näk aivan karstan peitossa. Jotenkin alkaa nämä polttomoottori vehkeet tökkimään kun on pääosin ajanut puoli vuotta sähköautolla 😅 Toki voi olla, että sähkö merssu ei koskaan edes näe 300tkm:a🤣 Pitää varmaan pistää tuo uusi turbo tilaukseen kun punnan kurssikin on aika suotuisa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

jyyrä kirjoitti:
Ke Kesä 24, 2020 13:45
Omassa autossa tuota 3000rpm kohdalla tapahtuvaa humppausta aiheutti väärä paineanturi imusarjassa.
Miten väärä paineanturi oli autoon joutunut :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Uuden imusarjan mukana 8O
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

jyyrä kirjoitti:
Ke Kesä 24, 2020 13:45
Omassa autossa tuota 3000rpm kohdalla tapahtuvaa humppausta aiheutti väärä paineanturi imusarjassa. Eli kannattaa tarkastaa sekin, on tod.näk aivan karstan peitossa. Jotenkin alkaa nämä polttomoottori vehkeet tökkimään kun on pääosin ajanut puoli vuotta sähköautolla 😅 Toki voi olla, että sähkö merssu ei koskaan edes näe 300tkm:a🤣 Pitää varmaan pistää tuo uusi turbo tilaukseen kun punnan kurssikin on aika suotuisa.
Putsasin mapin pari päivää sitten ja siinä oli vähän karstaa, mutta imusarjan vaihdossa laitettiin vanhasta imusarjasta mappi kiinni. Voisikohan tuo olla tiensä päässä. Hmm. En ole kuullut niiden herkästi vikaantuvan. Turbotohtorin kertomaa, että ns. Vaihtoläppä on tiukka, mutta akseli voi olla jumiutunut. Vaihdoin nyt varmuudeksi alipaineletkut. Ei muutosta. Koelenkillä ahtopaineita seuratessa 3000rpm. paikkeilla ahtopaineet jämähtää 1.2-1.3 ja lähempänä 4000rpm ahtopaineet lähtee ylös ja Saabi eteenpäin. On tämä semmosta touhua taas. Turbo puolella ei ole ensi viikon jälkeen muuta vanhaa, kuin hiustenkuivaajat, joten kyllä taitaa tilaukseen lähteä ainakin varuiksi se uusi ahdinpaketti, kun on vielä saatavilla suht edullisesti. Oikeastaan jopa halvalla. :mrgreen:
Kerkeisi se paketti tulla vielä ennen kesäloman alkua.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ke Kesä 24, 2020 19:04
jyyrä kirjoitti:
Ke Kesä 24, 2020 13:45
Omassa autossa tuota 3000rpm kohdalla tapahtuvaa humppausta aiheutti väärä paineanturi imusarjassa. Eli kannattaa tarkastaa sekin, on tod.näk aivan karstan peitossa. Jotenkin alkaa nämä polttomoottori vehkeet tökkimään kun on pääosin ajanut puoli vuotta sähköautolla 😅 Toki voi olla, että sähkö merssu ei koskaan edes näe 300tkm:a🤣 Pitää varmaan pistää tuo uusi turbo tilaukseen kun punnan kurssikin on aika suotuisa.
Putsasin mapin pari päivää sitten ja siinä oli vähän karstaa, mutta imusarjan vaihdossa laitettiin vanhasta imusarjasta mappi kiinni. Voisikohan tuo olla tiensä päässä. Hmm. En ole kuullut niiden herkästi vikaantuvan. Turbotohtorin kertomaa, että ns. Vaihtoläppä on tiukka, mutta akseli voi olla jumiutunut. Vaihdoin nyt varmuudeksi alipaineletkut. Ei muutosta. Koelenkillä ahtopaineita seuratessa 3000rpm. paikkeilla ahtopaineet jämähtää 1.2-1.3 ja lähempänä 4000rpm ahtopaineet lähtee ylös ja Saabi eteenpäin. On tämä semmosta touhua taas. Turbo puolella ei ole ensi viikon jälkeen muuta vanhaa, kuin hiustenkuivaajat, joten kyllä taitaa tilaukseen lähteä ainakin varuiksi se uusi ahdinpaketti, kun on vielä saatavilla suht edullisesti. Oikeastaan jopa halvalla. :mrgreen:
Kerkeisi se paketti tulla vielä ennen kesäloman alkua.
Tuo kuulostaa juuri siltä että iso turbo ei toimi kunnolla :( .

Viritetyllä, kuten ilmeisesti tässkin, ahdot nousevat 2,0 bariin. Pienillä kierroksilla ja pienemmillä ilmamäärillä pikkuturbo yksistään riittää (alle 2000 rpm), tuon jälkeen iso turbo tulee mukaan ja juurikin tuon 3000 rpm jälkeen pikkuturbo ohitetaan kokonaan ja ahdot hoitaa yksistään iso turbo.

Jos ahdot ja ilmamassat alkaa huojumaan eli seilaamaan, niin uskoisin vian olevan magneettiventtiilissä mikä ei pidä alipainetta kunnolla, mutta jos jää tasaisesti vajaaksi esim tuo 1,3 bar niin silloinhan se voi olla ison turbon hukkaportin vika.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

petrisa kirjoitti:
To Kesä 25, 2020 08:59
keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Ke Kesä 24, 2020 19:04
jyyrä kirjoitti:
Ke Kesä 24, 2020 13:45
Omassa autossa tuota 3000rpm kohdalla tapahtuvaa humppausta aiheutti väärä paineanturi imusarjassa. Eli kannattaa tarkastaa sekin, on tod.näk aivan karstan peitossa. Jotenkin alkaa nämä polttomoottori vehkeet tökkimään kun on pääosin ajanut puoli vuotta sähköautolla 😅 Toki voi olla, että sähkö merssu ei koskaan edes näe 300tkm:a🤣 Pitää varmaan pistää tuo uusi turbo tilaukseen kun punnan kurssikin on aika suotuisa.
Putsasin mapin pari päivää sitten ja siinä oli vähän karstaa, mutta imusarjan vaihdossa laitettiin vanhasta imusarjasta mappi kiinni. Voisikohan tuo olla tiensä päässä. Hmm. En ole kuullut niiden herkästi vikaantuvan. Turbotohtorin kertomaa, että ns. Vaihtoläppä on tiukka, mutta akseli voi olla jumiutunut. Vaihdoin nyt varmuudeksi alipaineletkut. Ei muutosta. Koelenkillä ahtopaineita seuratessa 3000rpm. paikkeilla ahtopaineet jämähtää 1.2-1.3 ja lähempänä 4000rpm ahtopaineet lähtee ylös ja Saabi eteenpäin. On tämä semmosta touhua taas. Turbo puolella ei ole ensi viikon jälkeen muuta vanhaa, kuin hiustenkuivaajat, joten kyllä taitaa tilaukseen lähteä ainakin varuiksi se uusi ahdinpaketti, kun on vielä saatavilla suht edullisesti. Oikeastaan jopa halvalla. :mrgreen:
Kerkeisi se paketti tulla vielä ennen kesäloman alkua.
Tuo kuulostaa juuri siltä että iso turbo ei toimi kunnolla :( .

Viritetyllä, kuten ilmeisesti tässkin, ahdot nousevat 2,0 bariin. Pienillä kierroksilla ja pienemmillä ilmamäärillä pikkuturbo yksistään riittää (alle 2000 rpm), tuon jälkeen iso turbo tulee mukaan ja juurikin tuon 3000 rpm jälkeen pikkuturbo ohitetaan kokonaan ja ahdot hoitaa yksistään iso turbo.

Jos ahdot ja ilmamassat alkaa huojumaan eli seilaamaan, niin uskoisin vian olevan magneettiventtiilissä mikä ei pidä alipainetta kunnolla, mutta jos jää tasaisesti vajaaksi esim tuo 1,3 bar niin silloinhan se voi olla ison turbon hukkaportin vika.
Se on tehnyt molempia. Välillä seilannut, mutta tällä hetkellä enemmänkin tasainen puutuminen, mikä ylitetään rauhallisesti, kunnes taas 4000rpm kohdalla lähdetään täysillä paineilla. Antilan sain Seinäjoelta tänään kiinni ja totesi, että kaikki kuulostaa, että on kokeiltu. Antila on näitä turbopaketteja useampia vaihdellut, joten nyt alkaa vaikuttamaan, että vaihtoon menee, jos nyt ei jotain ihmettä tapahdu.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid:n hukkaportin magneettiventtiilit.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Nyt on uudet mankkuvenat paikoillaan. Ei muutosta. Pahimmillaan kolmestatonnista heittää kierrokset kahteen ja puoleen tonniin. Melkein niinku auto sammuisi välissä. Ei se nyt sammu, mutta karrikoiden kuvaan sitä hyytymistä mikä tulee. Pintakaasulla ajaessa, kun laatikko vaihtaa kolmentonnin paikkeilla isompaa, niin ei huomaa mitään oireita.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Vastaa Viestiin