SAAB TTID savuttaa

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
ddali
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Syys 27, 2018 18:01

SAAB TTID savuttaa

Viesti Kirjoittaja ddali »

Noniin, tänään tuli sitten leimalla hylky, k-arvo 2,5. Viimevuonna auto meni kirkkaasti läpi en muista paljonko k-arvo oli mutta reilusti alle rajan (0,5-1). Savutus alkoi noin kuukausi sitten eikä ole mielestäni pahentunut.

Auto:
2008 TTID Automaatti, DPF ja EGR poistettu (+stage 1 ohjelmointi). Mittarissa 280tkm, eli ei :saab: ille mitään. Auto on ollut paljon kaupunki ajossa mutta tämä ei kyllä vikaa selitä yksinään että putkeen olisi kertynyt töhnää.

Helpot niksit/havainnot jotka jo kokeiltu:
- uusi imuputki (se joka tulee koneen oikealle puolelle ja suoraan IC:ltä)
- uusi ilmansuodatin
- suuttimien puhdistusaine
- my dieselin käyttö (oli 99% katsastushetkellä tankin koostumuksesta)
- autossa ei vikakoodeja/ei mitään vikavaloa mittaristossa (tarkastettu esid)
- moottori tuntuu persdynolla yhtä tehokkaalta kuin ennenkin
- lisähavaintona käytin moottoria hetken tyhjäkäynnillä kun imuputki oli irti, tuo "ilmaläppä" oli koko ajan auki asennossa riippamatta siitä painaako kaasua? Kuuluko tämän siis olla koko ajan auki mikä funktio sillä on jos on aina auki?
- autossa ei mitään outoja ääniä moottorista/turbosta

Ongelman tarkempi diagnoosi: erityisesti ajettaessa kovemmilla ahdoilla nousee takaa musta savu, tämä tulee 1) tilanteissa joissa kiihdytetään täys kaasulla 2) esim jos moottoritiellä pakotan 5 vaihteen päälle ja kaasu pohjaan jolloin ahto on kovimmillaan. Mielestäni tässä on outoa se että ongelma ei näytä viittaavaan jompaan kumpaan turboon sillä savua tulee riippumatta ollaanko ison vai pikkuturbon kierrosluku alueella.

Kuva imusarjasta, tässä ilmeisesti on vähän öljyä reunoissa, ei kuitenkaan pahasti mielestäni ottaen huomioon että tänne tuskin koskaan on kurkistettu aikaisemmin.
https://ibb.co/tmGPM8D

Mitenköhän vikaa kannattaisi alkaa selvittämään? Ei huvittaisi 1000eur+ laittaa heti uuteen turbopakettiin kiinni.

1) suuttimien penkitys? Voiko vaikuttaa että täydellä teholla "ruuttaisi liikaa"?
2) kaikkien imuputkien vaihto (ne hankalemmissa paikoissa olevat?
Viimeksi muokannut ddali, Ke Syys 09, 2020 19:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: SAAB TTID savuttaa

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Jos mustaa tulee niin vika lienee muualla kuin turbossa.
Tuossa kuitenkin edukas setti: https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... r-93194991
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: SAAB TTID savuttaa

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

ddali kirjoitti:
Ke Syys 09, 2020 18:56
lisähavaintona käytin moottoria hetken tyhjäkäynnillä kun imuputki oli irti, tuo "ilmaläppä" oli koko ajan auki asennossa riippamatta siitä painaako kaasua? Kuuluko tämän siis olla koko ajan auki mikä funktio sillä on jos on aina auki?
Kyllä kaasuläpän pitäisi tyhjäkäynnillä olla lähes kiinni ja kaasua painaessa pitäisi aueta.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
ddali
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Syys 27, 2018 18:01

Re: SAAB TTID savuttaa

Viesti Kirjoittaja ddali »

Kaikkeen edelliseen vielä lisäyksenä että auto ei mielestäni kuluta mitään nesteitä, paitsi dieseliä tankista. Yritän huomenna tai vkl videoida liikkuuko "kaasuläppä". Omasta mielestäni vika viittaa ilmavuotoon imupuolella tai siihen että kone saa liikaa polttoainetta ja tästä syystä osa palaa putkessa pois. Esim tasaisella vauhdilla ajettaessa savutusta ei esiinny ollenkaan.
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: SAAB TTID savuttaa

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

ddali kirjoitti:
Ke Syys 09, 2020 20:37
Kaikkeen edelliseen vielä lisäyksenä että auto ei mielestäni kuluta mitään nesteitä, paitsi dieseliä tankista. Yritän huomenna tai vkl videoida liikkuuko "kaasuläppä". Omasta mielestäni vika viittaa ilmavuotoon imupuolella tai siihen että kone saa liikaa polttoainetta ja tästä syystä osa palaa putkessa pois. Esim tasaisella vauhdilla ajettaessa savutusta ei esiinny ollenkaan.
Musta on aina palamatonta naftaa. Vähän ilmaa paljon polttoainetta. Toki ilmavuoto saa myös seokset sekaisin. Täällä palstalla löytyy ketju missä tuplaturbo ei millään mennyt päästöistä. En nyt ulkoa muista, kuinka se päättyi.

Edit: viewtopic.php?t=177134
Edit2:viewtopic.php?f=48&t=163025

Olisko noista mitään? Toi olikin Tids toi toinen savuttaa.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: SAAB TTID savuttaa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Esim. Op-comilla olis hyvä logittaa ajossa mitä anturitietoa kone antaa eri kaasunasennoilla. Voisko esim väärää signaalia antava imusarjan paineanturi aiheuttaa liikaa syöttöä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: SAAB TTID savuttaa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eiks kaasuläppä liity egr:ään, tehostetaan kiertoo.
Pois softattuna siis varmaan myös täysin auki koko ajan...
Egr:n tulppauksen tietty vois kattoo ettei ole reikää..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: SAAB TTID savuttaa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Meillä oli myös cabben päästöt 2.5 ensimmäisessä katsastuksessa tänä vuonna.

Hiukkassuodatin oli lähes tukossa ja imusarjan läppien tanko oli lähtenyt irti.
Läpät eivät toimineet lainkaan. Auto nyki täysikaasukiihdytyksessä, sekä pölläytti samalla mustan savupilven.

En nyt muista onko tuossa TTiD:ssä samanlaisia imusarjojen läppiä ja tankoja?
Meidän cabbella ajettu vähän vähemmän kuin tuolla keskustelun aloittajan TTiD:llä.

Jos vika on tangossa, niin kannattaa ostaa stydimpi tanko ja kokeilla sillä. Se on pieni investointi, jos saa asian kuntoon.

Toinen vaihtoehto on, että autossa on joku ilmavuoto, joka vetää seoksen liian vahvaksi.

Onko autossa (sen ulkopuolella) enemmän hajuhaittoja sammutettaessa se lämpimänä kuin ennen?
Jos on, niin sekin saattaa viestiä siitä, että seokset ovat jostain syystä liian rikkaalla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: SAAB TTID savuttaa

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Syys 09, 2020 22:21
En nyt muista onko tuossa TTiD:ssä samanlaisia imusarjojen läppiä ja tankoja?
Ttidstä noilla kilometreillä puuttuu todennäköisesti jo imusarjan läppiä. Itselläni oli hukassa muistaakseni 1,5kpl läppiä, kun imusarja vaihdettiin uudemman malliseen. Ttidssä on muovinen imusarja ja on siis jonkun verran erilainen dth koneen imusarjaan verrattuna, mutta läpistäkin saattaa. Läppien puute tuskin aiheuttaa savutusta ryntäytyksen aikana, koska toimii ilmankin. Toki läppien akseleissa voisi olla imuvuotoja. Joku taisi juuri myydä remontoitua Ttidtä, jonka viat paljastui savutuksesta. Imusarjan läpät oli tehneet vaurioita poistuessaan moottorista.

viewtopic.php?f=18&t=195248 mutta epäilen, ettei liittyisi tähän.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: SAAB TTID savuttaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tetammi kirjoitti:
Ke Syys 09, 2020 21:48
Eiks kaasuläppä liity egr:ään, tehostetaan kiertoo.
Pois softattuna siis varmaan myös täysin auki koko ajan...
Egr:n tulppauksen tietty vois kattoo ettei ole reikää..
Mielestäni ei pelkästään.

Uusissa dieseleissä konetta ei käytetä suurella "yli-ilmalla", jotta typenoksideja saadaan vähennettyä ja siksi niissä on kaasuläppä. Minun käsityksen mukaan lambda-arvo pidetään n. 1,2 ... 1,3 arvossa ja se onnistuu kaasuläpän avulla. Tätä tarkkailee lambda-anturi, joka myös tästä koneesta löytyy.

Ilmavuoto varmaaankin aiheuttaa "mustaa savua" kun tällöin ilmamassamittari mittaa suurempaa ilmamäärää kuin mitä koneeseen menee ja polttoainetta syötetään kuitenkin mitatun ilmamassan mukaan.
Viimeksi muokannut petrisa, To Syys 10, 2020 10:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: SAAB TTID savuttaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

lisään....

EGR-venttiili vähentää typen oksideja, mutta sen ei kyllä mielestäni pitäsi mitenkään vaikuttaa savuttamiseen. Joten EGR:n poistaminen ei käsitykseni mukaan ole tuohon syynä. DPF:n poisto onkin sitten jo eri juttu....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: SAAB TTID savuttaa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toimiva EGR lisää jonkin verran hiukkaspäästöjä eli savutusta. Eli siis tulpatulla EGR:llä savujen pitäisi olla pienemmät kuin EGR toiminnassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: SAAB TTID savuttaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:
To Syys 10, 2020 10:29
Toimiva EGR lisää jonkin verran hiukkaspäästöjä eli savutusta. Eli siis tulpatulla EGR:llä savujen pitäisi olla pienemmät kuin EGR toiminnassa.
Varmaan juuri noin.
Silti se on tarpeellinen, jotta typenoksidit saadaan pienemmäksi, ja vastaavasti se DPF on sitten niitä hiukkaspäätöjen alentamiseksi. Joten molemmat ovat omalla tavallaan tarpeellisia.

Dieselin pakokaasut sisätävät melko runsaasti typenoksideja ja niitä sitten pyritään vähentämään EGR toiminnon avulla. Myös hiukkaset pakokasuissa ovat haitallisia ja niitä sitten loukutetaan DPF:ään ja poltetaan aika ajoin "vähemmän haitallisina" pois.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ddali
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Syys 27, 2018 18:01

Re: SAAB TTID savuttaa

Viesti Kirjoittaja ddali »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Syys 09, 2020 22:21
Onko autossa (sen ulkopuolella) enemmän hajuhaittoja sammutettaessa se lämpimänä kuin ennen?
Jos on, niin sekin saattaa viestiä siitä, että seokset ovat jostain syystä liian rikkaalla.
Oma autoni on aina haissut kuolemalta, myös ennen DPF poistoa (viewtopic.php?f=48&t=192451&p=1241183&h ... u#p1241183), eli jo viimevuoden katsastuksessa DPF oli pois ja silloin päästöt erittäin hyvät (k-arvo), yritän vielä etsiä lapun jotta voin tarkastaa kuinka matalat olivat. Luulen että imusarjan läpät on poistettu myös koska silloin kun ostin auton poistatin DPF ja huollatin isosti jossa yhteydessä ohjelmointiin stage1 tällöin myös imusarjan läpät käsittääkseni poistettiin ja EGR tulpattiin, nyt en muista varmasti miten asia meni.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: SAAB TTID savuttaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Omassani on uusin imusarja ja niiden läpät ei pitäsi irtoilla. Käsittääkseni tuo imusarja läppineen on Insignia 2.0 CDTI:n.

Minusta läpät ovat tarpeelliset ihan alakierrosvääntöjen takia ja sitä varten ne siellä kai ovatkin, joten en halunnut niitä pois. Oma TTiD ei haise kuin vain silloin kun DPF poltto on ollut käynnissä ja silloinkin haju on erehdyttävästi "laahavan jarrun" haju.

Olisi kiva tietää mitä mahtaa olla kulutus näillä joilla on savutus ja hajuongelmaa, kun voisi äkkiseltään olettaa kulutuksenkin olevan tavallista korkeampi. Tulee siis mieleen vuotavat suuttimet tjsp.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin