Mystinen ongelma
Mystinen ongelma
Moi! ei ole nyt saatavana tähän hätään sitä tech käyttäjää joten kysymystä onko kellä ollut samanlaista ongelmaa 9-3 vm -05 1.9TiDs koneella.
Välillä veto loppuu tai siis kulkee mutta on kuin 200D Mese, vikavalo ei syty eikä kännyn Torquella tai läppärin opcom:lla löydy vikakokoodeja.
Kokeilin niin pihdeillä kuin imemällä letkusta turbossa liikkuu ja kilahtaa siipipaketti sekä otin irti magneettiventtiilin siitä lukkopellin alta ja kun on kädessä puhaltamalla ilma liikkuu kumpaakin suuntaan eli toimiiko ok vai jumittunut pitäisikö virrattomana olla kiinni vai auki.
Autossa Carsonin softa eli Torquen mukaan paineet huipussaan 22.3 psi ja muunnin näyttää jotain 1,534 bar, silloin kun alkaa ongelmat paineet tippuu puoleen sekä näyttää myös pa-paineet putoava eli ilmeisesti joku limidet performans asentoon menee, aikansa kun ajaa viha resetoituu ja matka jatkuu normaalisti.
Itse epäilen sitä turbon magneettiventtiiliä kun alkuperäinen ja ikää on sekä ajettu siinä 470tkm mutta jos jollain ollut vastaavia ongelmia olisi kiitollista tietää mistä johtui ?
Välillä veto loppuu tai siis kulkee mutta on kuin 200D Mese, vikavalo ei syty eikä kännyn Torquella tai läppärin opcom:lla löydy vikakokoodeja.
Kokeilin niin pihdeillä kuin imemällä letkusta turbossa liikkuu ja kilahtaa siipipaketti sekä otin irti magneettiventtiilin siitä lukkopellin alta ja kun on kädessä puhaltamalla ilma liikkuu kumpaakin suuntaan eli toimiiko ok vai jumittunut pitäisikö virrattomana olla kiinni vai auki.
Autossa Carsonin softa eli Torquen mukaan paineet huipussaan 22.3 psi ja muunnin näyttää jotain 1,534 bar, silloin kun alkaa ongelmat paineet tippuu puoleen sekä näyttää myös pa-paineet putoava eli ilmeisesti joku limidet performans asentoon menee, aikansa kun ajaa viha resetoituu ja matka jatkuu normaalisti.
Itse epäilen sitä turbon magneettiventtiiliä kun alkuperäinen ja ikää on sekä ajettu siinä 470tkm mutta jos jollain ollut vastaavia ongelmia olisi kiitollista tietää mistä johtui ?
Re: Mystinen ongelma
Mulla teki tuota samaa samalla koneella olevassa femmassa, kun turbolta coolerille menevässä ahtoletkussa oli murtuma. Itsellä sytytti vikavalon mikä poistui, kun ajeli pintakaasulla aikansa. Valon palaessa tehot tippui reilusti.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Re: Mystinen ongelma
Itsellä oli 9-3 TTiD samantyylinen ongelma. Autossa on JC softa ja EGR on softattu pois.
Olin jättänyt EGR johdon paikoilleen. Oireet hävisi kun otin EGR johdon irti venttiilistä.
Tästä on nyt kulunut melkein vuosi ja hyvin toimii.
Olin jättänyt EGR johdon paikoilleen. Oireet hävisi kun otin EGR johdon irti venttiilistä.
Tästä on nyt kulunut melkein vuosi ja hyvin toimii.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Re: Mystinen ongelma
Vanhemmissa JC:n softaversioissa on ollut EGR:lle valvonta ja uudemmista se on poistettu. Valvonnan kanssa auto menee limpputilaan jos EGR:ssä on sähköistä vikaa, uudempien kanssa johdon saa irrottaa ilman että muistiin jää vikakoodeja. Jos kyse on tuosta niin JC:ltä saa uuden version. Mulla tuo teki tuon tempun kerran, uudelleenkäynnistyksen jälkeen ongelma poistui. Softa päivitettiin varoiksi ja johto irrotettiin, ei varmasti toistu enää.
Kyllä se auto TECH2:een tai johonkin vastaavaan olisi hyvä saada kiinni vian paikantamiseksi, EGR ongelmista ainakin jää vikakoodi.
Kyllä se auto TECH2:een tai johonkin vastaavaan olisi hyvä saada kiinni vian paikantamiseksi, EGR ongelmista ainakin jää vikakoodi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Mystinen ongelma
Sitten kannattaa varautua "viileämpään" kyytiin mikäli
- EGR poistetaan
- eberiä ei ole tai se ei toimi
Tuolloa EGR:llä on aika iso vaikutus moottorin lämpöihin alle -10 asteen lämpötiloissa varsinkin kaupunkiajossa.
Eberi asian korjaa, mutta se sitten nostaa toisaalta kulutusta.
- EGR poistetaan
- eberiä ei ole tai se ei toimi
Tuolloa EGR:llä on aika iso vaikutus moottorin lämpöihin alle -10 asteen lämpötiloissa varsinkin kaupunkiajossa.
Eberi asian korjaa, mutta se sitten nostaa toisaalta kulutusta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mystinen ongelma
Poistettu on, eikä ole Eberiä.petrisa kirjoitti: ↑Su Loka 18, 2020 11:04Sitten kannattaa varautua "viileämpään" kyytiin mikäli
- EGR poistetaan
- eberiä ei ole tai se ei toimi
Tuolloa EGR:llä on aika iso vaikutus moottorin lämpöihin alle -10 asteen lämpötiloissa varsinkin kaupunkiajossa.
Eberi asian korjaa, mutta se sitten nostaa toisaalta kulutusta.
Auto on kuitenkin lohkolämppärissä +5 Celsius tai alle.
Lisäksi autossa on tällä hetkellä kiinni tämä:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... gJVTfD_BwE
Hyvin näyttää toistaiseksi lämmöt nousevat. Seurataan tilannetta säiden kylmentyessä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Mystinen ongelma
Noilla lohko/letkulämmityksillä ei tietenkään ole mitään merkitystä auton ajon aikaiseen normaalilämpöön. Nehän vaikuttavat vain auton käynnistämiseen.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Su Loka 18, 2020 14:03Poistettu on, eikä ole Eberiä.petrisa kirjoitti: ↑Su Loka 18, 2020 11:04Sitten kannattaa varautua "viileämpään" kyytiin mikäli
- EGR poistetaan
- eberiä ei ole tai se ei toimi
Tuolloa EGR:llä on aika iso vaikutus moottorin lämpöihin alle -10 asteen lämpötiloissa varsinkin kaupunkiajossa.
Eberi asian korjaa, mutta se sitten nostaa toisaalta kulutusta.
Auto on kuitenkin lohkolämppärissä +5 Celsius tai alle.
Lisäksi autossa on tällä hetkellä kiinni tämä:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... gJVTfD_BwE
Hyvin näyttää toistaiseksi lämmöt nousevat. Seurataan tilannetta säiden kylmentyessä.
Ajossa lämpöjen nousuun ja pysymiseen normaalissa maskisuoja vaikuttaa varmasti. Silti, EGR:llä on aika iso vaikautus asiaan.
Itse olen rakennellut oman viimasuojan äänieristys matosta maskin taakse. Ei näy ulospäin oikeastaan ollenkaan. EGR on toiminassa ja nyt toistaiseksi Eberin sulake pois. Eberi on siitä syystä pois, kun en nyt toistaiseksi ala korjaamaan ohjainlaitetta paloilmapuhaltimen juotosvian osalta. Jääköön odottamaan.
Lisäksi esilämmitys hoidetaan sähköllä 1000 W vesikiertoisen letkulämmittimen ja 550/1100 W sisätilan lämmittimen avulla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mystinen ongelma
Kyllä näkyy NG9-5:n ja NG9-3:n dieselien lämmöt nousevan ihan eri tavalla, mutta totta kai NG9-5 on modernimpi auto.petrisa kirjoitti: ↑Su Loka 18, 2020 17:24Noilla lohko/letkulämmityksillä ei tietenkään ole mitään merkitystä auton ajon aikaiseen normaalilämpöön. Nehän vaikuttavat vain auton käynnistämiseen.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Su Loka 18, 2020 14:03Poistettu on, eikä ole Eberiä.petrisa kirjoitti: ↑Su Loka 18, 2020 11:04Sitten kannattaa varautua "viileämpään" kyytiin mikäli
- EGR poistetaan
- eberiä ei ole tai se ei toimi
Tuolloa EGR:llä on aika iso vaikutus moottorin lämpöihin alle -10 asteen lämpötiloissa varsinkin kaupunkiajossa.
Eberi asian korjaa, mutta se sitten nostaa toisaalta kulutusta.
Auto on kuitenkin lohkolämppärissä +5 Celsius tai alle.
Lisäksi autossa on tällä hetkellä kiinni tämä:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... gJVTfD_BwE
Hyvin näyttää toistaiseksi lämmöt nousevat. Seurataan tilannetta säiden kylmentyessä.
Ajossa lämpöjen nousuun ja pysymiseen normaalissa maskisuoja vaikuttaa varmasti. Silti, EGR:llä on aika iso vaikautus asiaan.
Itse olen rakennellut oman viimasuojan äänieristys matosta maskin taakse. Ei näy ulospäin oikeastaan ollenkaan. EGR on toiminassa ja nyt toistaiseksi Eberin sulake pois. Eberi on siitä syystä pois, kun en nyt toistaiseksi ala korjaamaan ohjainlaitetta paloilmapuhaltimen juotosvian osalta. Jääköön odottamaan.
Lisäksi esilämmitys hoidetaan sähköllä 1000 W vesikiertoisen letkulämmittimen ja 550/1100 W sisätilan lämmittimen avulla.
Täytyy toivoa, että täällä Etelä-Suomessa ei tule kovin kylmää talvea, koska meidän autoilla ajetaan lähinnä pätkäajoa kaupunkiympäristössä
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Mystinen ongelma
En tiiä kumminpäinitt kirjoitti: ↑Ke Loka 07, 2020 21:37
Kokeilin niin pihdeillä kuin imemällä letkusta turbossa liikkuu ja kilahtaa siipipaketti sekä otin irti magneettiventtiilin siitä lukkopellin alta ja kun on kädessä puhaltamalla ilma liikkuu kumpaakin suuntaan eli toimiiko ok vai jumittunut pitäisikö virrattomana olla kiinni vai auki.
Juutuubista kun hakee osanumerolla niin siinä virrattomana auki. Oma oli virrattomana kiinni ja 9V patterilla kun antoi virtaa niin aukes.
Ahtaa kyllä normaalisti.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Mystinen ongelma
JC taitaa olla vähän kaukana vaikka olisi Vaasassa joten onko kellä tietoa oliko jo 2013 tämä uudempi softa jossa EGR ruksittu pois kun en muista enää oliko siitä silloin puhetta JC:n kanssa kun kiersin lenkin se kautta ?
Aika monta paikka on kotikonstein käyty läpi, viimeisimmän kokeilin vaihtaa uudet suuttimien johdot/pistokkeet ja 40km koeajolla ei ilmennyt sitä ongelmaa mutta voi tuo olla sattumakin, oli kyllä ihan kokeilu kun jonkun kerran joutunut vaihtamaan ne johdot ja aina silloin "helikopteri" syttyi" ja tuli vikakoodi mitä nytten ei joten ei osannut oikein reagoida.
Tai no ykköstä herjasi joku viikko sitten joten sen vaihdoin silloin siitä johdot/pistokkeenniin ja EGR on kyllä tulpattu sillä välilevyllä joten siitä ei voisi olettaa siitä johtuvan mutta mistä näitä tietää.
Ei oikein enää 15v vanhaan 470 000km ajettuun haluttaisi kovin mittavia investointeja tehdä vaikkakin syksyllä meni ongelmitta läpi katsastuksesta ja k-arvokin oli 0,8 (ennen softaa oli ajosta riippuen vähän päältä 2 kerran lähelle 3) joten olettaisi että kone ainakin kunnossa.
Aika monta paikka on kotikonstein käyty läpi, viimeisimmän kokeilin vaihtaa uudet suuttimien johdot/pistokkeet ja 40km koeajolla ei ilmennyt sitä ongelmaa mutta voi tuo olla sattumakin, oli kyllä ihan kokeilu kun jonkun kerran joutunut vaihtamaan ne johdot ja aina silloin "helikopteri" syttyi" ja tuli vikakoodi mitä nytten ei joten ei osannut oikein reagoida.
Tai no ykköstä herjasi joku viikko sitten joten sen vaihdoin silloin siitä johdot/pistokkeenniin ja EGR on kyllä tulpattu sillä välilevyllä joten siitä ei voisi olettaa siitä johtuvan mutta mistä näitä tietää.
Ei oikein enää 15v vanhaan 470 000km ajettuun haluttaisi kovin mittavia investointeja tehdä vaikkakin syksyllä meni ongelmitta läpi katsastuksesta ja k-arvokin oli 0,8 (ennen softaa oli ajosta riippuen vähän päältä 2 kerran lähelle 3) joten olettaisi että kone ainakin kunnossa.
Re: Mystinen ongelma
Luulisin että puhelimella saisit tuon tiedon parissa minuutissa JC:ltä...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S