DPF poltto OpCommilla

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: DPF poltto OpCommilla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En tiedä sitten onko kovin talvisilla olosuhteilla kuinka paljon vaikutusta asiaan, mikä lisäisi DPF:n kertyviä partikkeleita ja polttoainesyöttöä. Ainakin kulutuslukemat ovat selvästi olleet tänä talvena korkeammat kuin vuosi sitten. Vuosi sitten pääsin aina viikottaisilla ajoilla 5,7 l/100 km ja nyt on ollut 6,1 l/100 km. Enää ei löydy viime vuotista katsastusraporttia, mutta melko selkeä muistikuva on siitä, että K-arvo oli 0,1.

Myös katsastajan mittaustapa oli aivan erilainen. Vuosi sitten katsastaja nosti kierrokset rauhallisesti korkealle kierrosluvulle, mutta nyt tällä kertaa (eri katsastusasema) kerralla ryntäytti kierrokset ylös. Oma veikkaus on se, että mikäli olisi käyttänyt kierrokset uudelleen ylhäällä ja ottanut vasta sitten lukemat ylös toisella kerralla, olisi K-arvo ollut alhaisempi. Tätä ei tehnyt, koska lukema oli näinkin tehden selvästi riittävän alhainen. Siinä mielessä tehdyn mittauksen tapa vaikuttanee arvoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: DPF poltto OpCommilla

Viesti Kirjoittaja SS »

Putkeen kertynyt noki lähtee liikkeelle kun kaasun ekaa kertaa polkaisee pohjaan, tuskin muusta kyse. Tuntuu olevan aika erilaisia tapoja katsureilla, osa tekee homman varovaisemmin ja osa huudattaa talla pohjassa monta sekuntia.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: DPF poltto OpCommilla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aikanaan kun Saabia itse poljin mittarilla, niin tuloksissa oli selvä ero sen välillä painoiko tallan heti kerrasta pohjaan vai valuttiko sitä alas pari sekuntia. Korvakuulolta sanoisin että kierrokset nousi noilla metodeilla kuitenkin melko samaa tahtia.

Paljon tuntuu olevan autoissa ja katsastuskerroissa eroa DPF:llisissä autoissa. Naapurin Volvo meni kaksi vuotta sitten ihan hilkulla läpi 1,5:n rajasta, vaati katsurilta kai ihan yrittämistä saada mittauksen alle. Naapuri ei tehnyt autolle mitään ja viime vuonna katsastuksen lähestyessä hermoili että mitenköhän käy päästötestissä. Vinkkasin että laittaa tankkiin injection cleaneria ja käy motarilla hetken polkemassa. Näin teki ja katsastuksessa päästöt selvästi alle rajan. En tiedä mikä vaikutus oli käärmeöljyllä ja mikä polkemisella, asiaan saattoi vaikuttaa myös vuorovesi ja aurinkotuulet :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: DPF poltto OpCommilla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

SS kirjoitti:
Pe Maalis 12, 2021 18:19
Putkeen kertynyt noki lähtee liikkeelle kun kaasun ekaa kertaa polkaisee pohjaan, tuskin muusta kyse. Tuntuu olevan aika erilaisia tapoja katsureilla, osa tekee homman varovaisemmin ja osa huudattaa talla pohjassa monta sekuntia.
Juuri tuota samaa ajattelin minäkin ja näin se mitä ilmeisemmin asian laita onkin. Vaikka olisi miten kaikki kunnossa, niin aivan varmasti pakoputken sisällä on hiukan nokea. Siitä kun sitten kerran kunnolla polkaisee, ne lähtee pakokaasujen mukana ulos ja mittausarvo on kohonnut.

Mittaustapahtuma oli näillä kahdella eri katsastajalla täysin erilainen, joten pistän tämän asian sen piikkiin. Vuosi siten tosiaan nosti kierroksia ylös pikkuhiljaa koko homman kestäen sekuntikaupalla. Nyt hurautti kerralla niin, että hyvä kun huomasin mistä oli kyse.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: DPF poltto OpCommilla

Viesti Kirjoittaja aero »

Siksihän se mittaustapahtuma on sellainen kuin se on. Euronelosella siinä saa polkea viisi kertaa ja tarvitaan joko yksi alle 1.0 -tulos tai kolme (olikohan jopa peräkkäistä) alle 1,5 -tulosta. Polkaisu kuuluu suorittaa kerralla pohjaan asti ja antaa auton huolehtia kierrosten noususta, koska siinä ylisyöttö paljastuu jos jossain. Pedaalia himmailemalla ei auton kunnosta selviä oikeastaan mitään.

Ja koska se ensimmäinen 0,6 -tulos riittää läpäisyyn, sanoo kone OK eikä inssi polkaise seuraavaa, jossa on jo alemmat lukemat kun ne noet on ammuttu jo piipusta pihalle. Jos olisi ollut kovasti nokinen putki ja ensimmäinen polkaisu olisi ollut yli 1, olisi todennäköisesti nähnyt tokalla polkaisulla reilusti alemman tuloksen.

Mitäs muuten luulette, onko putkessa DPF:n jälkeen nokea enemmän vai vähemmän DPF-polton jälkeen kuin ennen sitä polttoa? Mä luulen että enemmän (kun polton noet menee filtteristä putkeen), mutta en ihan varmaksi sano.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: DPF poltto OpCommilla

Viesti Kirjoittaja SS »

Näkyykö DPF polton generoima noki testerissä? Nokihan ei ole kai ole enää samanlaista pienhiukkasta kuin suodattimeen jäävä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: DPF poltto OpCommilla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

SS kirjoitti:
La Maalis 13, 2021 22:06
Näkyykö DPF polton generoima noki testerissä? Nokihan ei ole kai ole enää samanlaista pienhiukkasta kuin suodattimeen jäävä.
Kyse ei varmaan ole tuosta.

Pienhiukkaset on poltettu vähemmän haitalliseksi ja pakokaasuihin ei pitäsi päästä noita haitallisia hiukkasia, jotka näkyvät saavutuksessa, kun ne jäävät suodattimeen. Luultavasti ne ei-haitalliset hiukkaset vain kertyvät pakoputkiston seinämille ja "paakkuuntuvat" sinne. Sitten kunnolla polkaistaessa lähtevät pakokaasuvirtauksen mukana liikenteesen ja ovatkin sellaisia "kokkareita", jotka nostavat savutusarvoa.

Kysyin vuosi sitten, että miten tuo K-arvotesteri toimii. Se on kuulemma vain optinen valolähetin-vastaanotin, joka mittaa valon läpaisyä pakokaasujen läpi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1344
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: DPF poltto OpCommilla

Viesti Kirjoittaja koistha »

petrisa kirjoitti:
La Maalis 13, 2021 10:43
Vuosi siten tosiaan nosti kierroksia ylös pikkuhiljaa koko homman kestäen sekuntikaupalla. Nyt hurautti kerralla niin, että hyvä kun huomasin mistä oli kyse.
Luin jostain joskus, että määräysten mukaan kierrosten nosto pitää tehdä yhdessä sekunnissa. En vain löydä enää kyseistä tekstiä, joten tietoon pitää suhtautua kriittisesti. Jos se pitää paikkansa, niin silloin tuolle mittausten tekotapaerolle olisi selitys.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: DPF poltto OpCommilla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kierrosten nousun kesto tulostuu päästölapulle. Mulla oli Saabissa hyväksytyissä testeissä aina luokkaa 1,4 sekuntia se nousu, eli ei se ainakaan kaikille yleinen sekunnin raja voi olla. Mutta saattaisi olla automallikohtainen eli jossain tyyppihyväksynnässä määritelty, koska moottoreita on aika erilaisia, ja olisi vaikea varmaan vaatia jotain tiettyä nousuaikaa kaikille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
0009
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: DPF poltto OpCommilla

Viesti Kirjoittaja 0009 »

koistha kirjoitti:
Su Maalis 14, 2021 12:59
petrisa kirjoitti:
La Maalis 13, 2021 10:43
Vuosi siten tosiaan nosti kierroksia ylös pikkuhiljaa koko homman kestäen sekuntikaupalla. Nyt hurautti kerralla niin, että hyvä kun huomasin mistä oli kyse.
Luin jostain joskus, että määräysten mukaan kierrosten nosto pitää tehdä yhdessä sekunnissa. En vain löydä enää kyseistä tekstiä, joten tietoon pitää suhtautua kriittisesti. Jos se pitää paikkansa, niin silloin tuolle mittausten tekotapaerolle olisi selitys.

Tuolla oli noin, eli polkimen polkaisu tehdään nopeasti.

https://asiakas.kotisivukone.com/files/ ... s_2017.pdf
4. Testimenettely
Moottorin ja mahdollisen turboahtimen on oltava joutokäynnillä ennen
kutakin vapaata kiihdytystä. Kaasupolkimen vapauttamisen jälkeen on
odotettava vähintään 10 sekuntia ennen seuraavaa kiihdytystä.
Kukin moottorin vapaa kiihdytys tehdään painamalla kaasupoljin pohjaan
nopeasti ja portaattomasti, kuitenkin aina alle yhdessä sekunnissa, jotta
polttoaineen syöttö olisi mahdollisimman suuri.

Vapaassa kiihdytyksessä moottorin on saavutettava normaali ruiskutuksen
katkaisun pyörimisnopeus tai valmistajan mittausta varten ilmoittama muu
pyörimisnopeus. Automaattivaihteistolla varustetun auton
savutusmittauksessa on huomioitava mahdolliset valmistajan antamat
erityisohjeet mm. vaihteenvalitsimen asennosta ja moottorin
pyörimisnopeudesta. Jos automaattivaihteistolla varustetun auton erityistä
mittauspyörimisnopeusarvoa ei ole käytettävissä, moottorin on
saavutettava vähintään 2/3 ruiskutuksen katkaisun normaalista
pyörimisnopeudesta.
Uudemmissa autoissa moottorin ryntäytys voi edellyttää esim.
kytkinpolkimen painamista tai ESC-järjestelmän poiskytkemistä.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: DPF poltto OpCommilla

Viesti Kirjoittaja SS »

petrisa kirjoitti:
Su Maalis 14, 2021 11:08
SS kirjoitti:
La Maalis 13, 2021 22:06
Näkyykö DPF polton generoima noki testerissä? Nokihan ei ole kai ole enää samanlaista pienhiukkasta kuin suodattimeen jäävä.
Kyse ei varmaan ole tuosta.

Pienhiukkaset on poltettu vähemmän haitalliseksi ja pakokaasuihin ei pitäsi päästä noita haitallisia hiukkasia, jotka näkyvät saavutuksessa, kun ne jäävät suodattimeen. Luultavasti ne ei-haitalliset hiukkaset vain kertyvät pakoputkiston seinämille ja "paakkuuntuvat" sinne. Sitten kunnolla polkaistaessa lähtevät pakokaasuvirtauksen mukana liikenteesen ja ovatkin sellaisia "kokkareita", jotka nostavat savutusarvoa.

Kysyin vuosi sitten, että miten tuo K-arvotesteri toimii. Se on kuulemma vain optinen valolähetin-vastaanotin, joka mittaa valon läpaisyä pakokaasujen läpi.
Viittasin siis tähän:
Mitäs muuten luulette, onko putkessa DPF:n jälkeen nokea enemmän vai vähemmän DPF-polton jälkeen kuin ennen sitä polttoa? Mä luulen että enemmän (kun polton noet menee filtteristä putkeen), mutta en ihan varmaksi sano.
Kun siis ainakin itsellä tuo savuarvo on ollut aina tasan 0. Siksi epäilys, ettei tuo DPF poltto jättäisi putkeen mitään mikä savutestissä näkyisi. Toisaalta kaasujalka on kyllä raskas ja katsastuskonttori motarin varrella :roll:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: DPF poltto OpCommilla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^
En minäkään tarkoita, että DPF jotenkin jättäsi mitään haitallista ja savutustestissä näkyvää. Pakoputken sisään tarttunut noki ym, joka polkaistessa sekoittuu pakokaasuuun eikä ole enää "näkymätöntä" ja siten suurentaa mittausarvoa.

Hyvin pienistä asioistahan tässä on kyse, vaikka arvo on esim se 0,6. Tätä ei nyt enää kannata sen enempää pähkäillä tai varsinkaan murehtia. Kun on ok lukema niin sillä siisti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin