DPF-poltto ei käynnisty

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Vikakoodeja en ole vielä ehtinyt lukemaan. Tsekkaan tänään näyttääkö Esid mitään. Työpaikalla pääsen lukemaan Launchin tai Boschin testereillä, mutta oon tän viikon ollut lomalla.
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Ei vikakoodeja Esidillä. Ei myöskään ole limp modessa (vielä). Täyttöasteeksi näyttää 102%... Yritin soitella sekä Suokolle että ET Autotechille, en saanut kumpaakaan kiinni. Meillä Nokiallakin olis Saab-huolto, Huoltokeskus, mutta näyttävät olevan lomalla 24.5.-15.8...
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

SS kirjoitti:
To Kesä 03, 2021 19:12
Mielenkiintoista... voi toki olla että poltto joskus käynnistyisi mutta ei ainakaan 70% täyttöasteella kuten normaalisti.
Ei mulla yleensä 70% asteella poltto ole vielä käynnistynytkään, sen mitä olen sitä seurannut. Yleensä vasta siellä 80% tuntumassa.
Mullakin on ihan kaupunki ajossa joskus aloittanut polton, joten ei se vaadi mitään yhtäjaksoista korkeita kierroksia. Olennaista on että moottorin lämmöt on riittävät ja koneessa kuormitus eli vetoja päällä (ei tyhjäkäynnillä).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja SS »

petrisa kirjoitti:
Pe Kesä 04, 2021 09:51
SS kirjoitti:
To Kesä 03, 2021 19:12
Mielenkiintoista... voi toki olla että poltto joskus käynnistyisi mutta ei ainakaan 70% täyttöasteella kuten normaalisti.
Ei mulla yleensä 70% asteella poltto ole vielä käynnistynytkään, sen mitä olen sitä seurannut. Yleensä vasta siellä 80% tuntumassa.
Mullakin on ihan kaupunki ajossa joskus aloittanut polton, joten ei se vaadi mitään yhtäjaksoista korkeita kierroksia. Olennaista on että moottorin lämmöt on riittävät ja koneessa kuormitus eli vetoja päällä (ei tyhjäkäynnillä).
Ahaa... voi toki olla että 70% asteella tekee jos olosuhteet on tarpeeksi hyvät ja kriteerit löystyy prosenttien kasvaessa. Melkein aina toi on 70% lukemalla polton motarilla käynnistänyt.
manuLe kirjoitti:
Pe Kesä 04, 2021 09:10
Ei vikakoodeja Esidillä. Ei myöskään ole limp modessa (vielä). Täyttöasteeksi näyttää 102%... Yritin soitella sekä Suokolle että ET Autotechille, en saanut kumpaakaan kiinni. Meillä Nokiallakin olis Saab-huolto, Huoltokeskus, mutta näyttävät olevan lomalla 24.5.-15.8...
Pari muutakin testeriä Tampereelta löytyy:
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=137045

Mullakin on tuo kiinakopio, mutten ole kauheasti näitä hommia tehnyt ja viikonlopun olen poissa maisemista.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja JKen »

Ketjua lukematta: ahtoputki halki
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Laitetaas nyt tilannepäivitys aiheesta...

Eero ET Autotechiltä soitti aamupäivällä mulle päin että olit koittanut soittaa, ja sovittiin että vien auton sinne että saa pakkopolton tehtyä. Vähän tämän jälkeen myös Vesa Suokko oli vastannut yksityisviestiini, joten propsit molemmille siitä että vaikka en heti saanut kumpaakaan langan päähän, niin ottivat sitten yhteyttä kuitenkin, ja myös Suokolle olisin saanut auton tänään iltapäivästä pakkopolttoon.

No lähdin ajelemaan Nokialta ET Autotechille päin, niin kappas, poltto alkoikin ihan omia aikojaan. Prosentit näytti siinä vaiheessa 104... Ei oo koskaan noussu tollasiin lukemiin ennen ku alkaa polttamaan ja jo pariin otteeseen oon ihan samalla tavalla motaria päästellyt menemään satasta nelosvaihteella jotta kierrokset on n. 2500 rpm, mutta ei vaan oo alkanu polttamaan. Mutta nyt poltto siis onnistui ja auto toimii normaalisti. Seurailen tilannetta ja jos tuntuu että jatkossakin käynnistyy nihkeesti niin pitää sitten tutkia mistä se mahtaa johtua.

Tuohon "Ketjua lukematta: ahtoputki halki" -kommenttiin vastauksena: Kannattaa lukea ketju. ;) Mulla on ahtoletku ollut tuosta halki ja silloin kunnon kiihdytyksessä veti vikatilaan. Nyt ei sitä tee, lämmöt on täysin normaalit ja vetoja on normaaliin tapaan. Haljenneen ahtoletkun tilalle laitettiin silloin silikoninen versio. Täytyy nyt varmuuden vuoksi tuo ahtoputkikin tsekata kuitenkin, mutta en usko että se olis halki, em. syistä johtuen.
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hyvä että alkoi polttamaan. Tää on vähän tällanen "tieto lisää tuskaa" -tyyppinen juttu, eli ilman esidiä tai muuta harrastumeisuutta ei tästä asiasta olis murhetta tullut. Meinasin jossain kohtaa kommentoids että kovaa ajoa vaan ja jossain vaiheessa se poltto kyllä allaa, mutta en halunnut ottaa sitä riskiä että vastauksena tulee "kiitti vitusti vinkistä, nyt se on tukossa ja auto limpissä korvessa" :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

En tiedä kuinka perusteellisesti eSID näyttää vikakoodit, mutta olisiko siellä kuitenkin ollut muistiin tallentuneena jokin ns. "hetkellinen vika", joka sitten poistui muistista tietyn käynnistysmäärän jälkeen kun vika ei ole uusiutunut. Hyvä, että ongelma.. noh, hävisi. :lol:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Audiojack kirjoitti:
Pe Kesä 04, 2021 22:18
En tiedä kuinka perusteellisesti eSID näyttää vikakoodit, mutta olisiko siellä kuitenkin ollut muistiin tallentuneena jokin ns. "hetkellinen vika", joka sitten poistui muistista tietyn käynnistysmäärän jälkeen kun vika ei ole uusiutunut. Hyvä, että ongelma.. noh, hävisi. :lol:
eSIDillä pystyy käsittääkseni lukemaan samat vikakoodit kuin Tech2:lla.

Tavallinen OBD -testeri (esim. Bluetooth -mokkula) ei taas pysty lukemaan kuin moottorinohjausyksikön vikakoodit.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Joo, nimenomaan "tieto lisää tuskaa" -tyylinen ongelma tää just oli... En tiedä, voihan se olla että vikakoodit on kadonneet, mutta mä kyllä luin ne esidillä silloin kun ei ollu vielä polttoa tehnyt. No, toivotaan että oli väärä hälytys. Tekemistä piisaa muutenkin, huomenna tulee Autodocin paketti jossa on 3/4 pyöränlaakereista (1 on vaihdettu vajaa 2v sitten vähän ennen ku ostettiin tuo niin sitä en nyt vaihda), taakse jarrulevyt ja -palat, hehkutulpat (joutuu aina starttaamaan mun mielestä turhan pitkään vrt. muut turbodieselit mitä mulla on ollu. Noilla ajettu 290 tkm niin ei kai se haittaakaan että ne vaihtaa), ja sitten lisäks normi öljynvaihtohuolto. :D
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Vastaa Viestiin