DPF-poltto ei käynnisty

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Mistähän nyt mahtaa kiikastaa. MY2010 Ttid:ssä ei käynnisty DPF-poltto. Oon koittanut ajaa maantietä pidempää pätkää ja välillä pienemmillä vaihteillakin, mutta ei vaan käynnisty. Nyt näyttää jo 100% täyttä eSID2:lla. Pystyykös sillä tekemään pakkopolton ja jos niin miten? Entä onko sivistyneitä veikkauksia / kokemusperäistä tietoa siitä mistä tuo voi johtua että ei ala polttamaan ollenkaan vaikka pönttö on jo täynnä?
Potilas on softattu (220hp/480Nm) ja EGR softattu pois käytöstä. Ei tulpattu. Polttoväli on ollut koko mun omistusajan mielestäni suhteettoman lyhyt, ajosta riippuen 250-350 km.
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Käy jonku luona, jolla on joko Tech2 tai OpCom. Niillä voi tehdä pakkopolton.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Ketäs Tampereen seudulla olis sellasia, onko tietoa?
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tturku »

eikös sieltä löydy hoodeilta Suokko ja ET-autotech?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Niin taitaa olla, pitää tsekata.
Mutta se pakkopolttohan on vaan ensiapu, joku syyhän tolle on ettei poltto suostu käynnistymään ajaessa vaikka kuinka pitkään päästelee...
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nouseeko lämmöt normaalille tasolle eli lämpömittarin viiva just eikä melkein vaakatasoon?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Juu nousee kyllä.
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja SS »

Oon huomannut että vaatii ainakin 5...10min ajoa lämpimällä koneella niin että kierrokset on yli 2000. Väli vaihtelee jossain 300...400km haarukassa.

Jos se täyttöaste oikeasti nousee normaalia nopeammin niin kannattaa kattoa ettei ole mikään ahtoletku halki, esimerkiksi akun vierestä. eSID:n kanssa kannattaa katsoa myös paine-eroa, saa varmistuksen että on oikeasti menossa tukkoon.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

SS kirjoitti:
To Kesä 03, 2021 18:13
Oon huomannut että vaatii ainakin 5...10min ajoa lämpimällä koneella niin että kierrokset on yli 2000.
Jaa... 8O
Mulla polttaa maantieajossa vaikka ei kierrokset ei ole yli 2000 rpm. Jos olisi tuon yli, niin ajaisin ylinopeutta. Automaatilla mennään 6-vaihde päällä kierrokset juuri alle 2000 ja nopeus 100 km/h. Talvirajoituksilla 80 km/h kierrokset ei lähelläkään 2000 rpm ja silti polttaa :D
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä mulla yksiturboinen alkoi polttaa vaikka kaupunkipyörittelyssä. Ei mitään hajua paljonko olo täyttöaste silloin ja monesko polttoyritys.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja SS »

petrisa kirjoitti:
To Kesä 03, 2021 18:57
SS kirjoitti:
To Kesä 03, 2021 18:13
Oon huomannut että vaatii ainakin 5...10min ajoa lämpimällä koneella niin että kierrokset on yli 2000.
Jaa... 8O
Mulla polttaa maantieajossa vaikka ei kierrokset ei ole yli 2000 rpm. Jos olisi tuon yli, niin ajaisin ylinopeutta. Automaatilla mennään 6-vaihde päällä kierrokset juuri alle 2000 ja nopeus 100 km/h. Talvirajoituksilla 80 km/h kierrokset ei lähelläkään 2000 rpm ja silti polttaa :D
Mielenkiintoista... voi toki olla että poltto joskus käynnistyisi mutta ei ainakaan 70% täyttöasteella kuten normaalisti. Joskus ajelin kesällä pidemmän jakson peräkärry perässä (<90km/h) jolloin kierrokset maantiellä oli aina alle 2000 ja täyttöaste kasvoi lähelle 100 pinnaa.

Työmatkalle osuu motaripätkä jolla poltto yleensä käynnistyy, nopeammin jos ajaa hetken vitosella.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Meillä polttelee miten milloinkin.
Välillä pitää ajaa automaatin manuaalilla 5 vaihteella juurikin nuo yli 2000rpm.
Välillä polttelee pienelläkin maantieajolla oli kierrokset sitten mitä tahansa.
Ja kruununa jos olet kauppaan menossa niin poltto alkaa juuri ennen pysäköintiä oli nopeus tai kierrokset olleet mitä tahansa.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Mulla on kyllä tähän mennessä käynnistynyt poltto 15 min työmatkallakin vaikka siitä ei oo ku vajaa puolet maantieajoa. Ja on käynnistynyt taajama-ajossakin. Nyt ei vaikka mitä tekis, oon koittanu ajaa maantiellä satasta pienemmällä vaihteella että kierrokset on ollu yli 3000 minuuttitolkulla jne. Ahtoletkun oon tohon vaihtanu viime kesänä silikoniseen ku alkuperäinen meni halki. Esidillä katottuna paine-ero on nyt tosi iso, normaalisti se on ollu 1-2 niin nyt ku antaa kunnolla kaasua, nousee jonneki 13-15 asti...
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Ja mitään vikakoodeja ei ole?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: DPF-poltto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
To Kesä 03, 2021 18:58
Kyllä mulla yksiturboinen alkoi polttaa vaikka kaupunkipyörittelyssä. Ei mitään hajua paljonko olo täyttöaste silloin ja monesko polttoyritys.
Sama juttu meillä tuossa cabbessa. Mutta polttoväli on noin 600-700 km.

Jos DPF menee tukkoon, niin ainakin tuossa TiD:ssä SID ilmoittaa "limited performance".

Kannattaa käydä pakkopolttamassa kerran ja seurata sen jälkeen tilannetta. Jos ei polta vieläkään, niin sitten kannattaa tsekata ahtoletku.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin