1.9TiD latureiden erot

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

1.9TiD latureiden erot

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Paikallistan itselleni purkuosana laturia viiru-Femmaan, 1.9TiD.

Kolkin latureita on tarjolla mutta näitä on vissiin kahta erilaista, viitteenä Motonetin kuva. Oikea yläreuna (Denso) vastaa osanumeroltaan ainoaa Femman laturia, eli tuotenro 13-2426
Sopivuudet: 1,9TiD 05->11 130A vain jos Denso, GM-12759595/93169260 (hihnapyörä-f54mm) (alustano:sta 51024444->) Huom! Tarkasta onko alkup. Denso- vai Bosch-malli
Nyt tarjokkaat yksilöt ovat tarvikkeita. Mistä tunnistaa kumman tyyppisestä laturista on kyse? Onko ristiinsovittamisesta kokemuksia, helppo homma vaiko kannattaa unohtaa suosiolla?

Kuva
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9TiD latureiden erot

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Noiden kuvien latureiden erot ovat ainakin sähköisiltä osiltaan siinä, että bensamallin ja CDTI mallin latureissa on myös kuormitustieto liitäntä. Eli herätepiuhan lisäksi laturista lähtee tieto kuinka suurella virralla säädin ohjaa roottoria. Tämä kuvastaa kuinka kovalla kuormituksella laturi on.

Ainakaan 1.9TiD/TTiD NG9-3:ssa tuota kuormitustietoa ei tarvita, mutta bensamalleissa tarvitaan. 9-5:n kohdalta en asiasta tiedä. Kuten en myöskään tiedä latureiden mekaanisia eroja kiinnityksen ja hihnapyörän osalta. Sitä vastoin näissä on yleensä kaikissa ns. vapaakytkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9TiD latureiden erot

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

petrisa kirjoitti:
Ti Elo 03, 2021 06:05
Noiden kuvien latureiden erot ovat ainakin sähköisiltä osiltaan siinä, että bensamallin ja CDTI mallin latureissa on myös kuormitustieto liitäntä. Eli herätepiuhan lisäksi laturista lähtee tieto kuinka suurella virralla säädin ohjaa roottoria. Tämä kuvastaa kuinka kovalla kuormituksella laturi on.

Ainakaan 1.9TiD/TTiD NG9-3:ssa tuota kuormitustietoa ei tarvita, mutta bensamalleissa tarvitaan. 9-5:n kohdalta en asiasta tiedä. Kuten en myöskään tiedä latureiden mekaanisia eroja kiinnityksen ja hihnapyörän osalta. Sitä vastoin näissä on yleensä kaikissa ns. vapaakytkin.
Kiitos tiedosta. Kolme terminaalia näkyy olevan nykyisessäkin laturissa mutta yksi käyttämättömänä.

Täytyy jatkaa selvittelyä.
pyrtsy
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 18:15
Paikkakunta: Kotka

Re: 1.9TiD latureiden erot

Viesti Kirjoittaja pyrtsy »

Kolkkiin ainakin menee bosch denson tilalle johtoadapterilla.

Kaks kertaa vaihdoin motonetin laturin takuuseen ennenkuin kävin ostamassa merkkitiskiltä eli mieti tarkkaan ennenkuin "säästät" 150€
Käyttis: 9-3 1.9 TiD MY07
Ex: 9-3 1.9 TTiD MY09
Ex: 9-5 2.3TA MY99 Biopower
Vastaa Viestiin