EFB-akku dieseliin?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nii, mutta jos autoon speksataan AGM-akku, koska sen katsotaan olevan tarpeen, niin kyllä se latausjärjestelmä ja esim. akun tuuletus suunnitellaan sitten sen AGM:n mukaan. Esmes noihin Mitsuihin tuli jossain päin maailmaa takaisinkutsu, kun kävi ilmi että AGM-akun sijasta niihin oli asennettu tavallinen akku. Autoa kun ei ole tavalliselle akulle suunniteltu, niin vehkeet pyydettiin turvallisuussyistä tarkastukseen ja tarvittaessa akun vaihtoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Jaa ei se uponnut siis vieläkään.

No yhtä kaikki, aloittaja taisi kuitenkin löytää onneksi sopivan akun autoonsa, ettei tarvitse etsiä sopivaa autoa akkuun.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, itse ymmärsin että agmstä ei ole mitään hyötyä, jos autoa ei ole sille suunniteltu. Ttidin latausjännite on aika usein 14,0V, joten sikäli ctekkiä kannataa käyttää talvella usein...

Eski
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
La Loka 02, 2021 18:03
Tätä meinaan olen miettinyt kun aina sanotaan että AGM-akku vaatii hieman erilaisen latausjännitteen kuin lyijyakku. Mutta kyllä mulla Oldsissa oli aikanaan AGM-akku ja se kesti sen 6-7v mitä muutkin akut. Niin ja kyseinen akku oli useamman talvikauden Kuplassakin, ja olikohan yhdem talven Mazda MX-5:ssäkin, eli kyllä se sai useamman eri auton ja useamman aikakauden tekniikan antamaa latausta. Enkä ole kenestäkään muustakaan kuullut jolla AGM-akku olisi porsinut ennen aikojaan vaikka niitä on paljon erilaisiin vanhempiinkin autoihin laitettu.
Ei ne välttämättä sen aikaisemmin porsi (sen sijaan voisi kyllä kestää pidempään oikein ladattuna), mutta se hyöty jää kyseenalaiseksi.

AGM:n paras taikahan on antaa parempaa starttivirtaa kylmässä ja kyky ottaa virtaa vastaan nopeammin kylmänä, joten pätkä- ja eberiajon kanssa AGM on voittoisa valinta.

Miinuspuolena AGM:n optimaalinen latausjännitekäyrä (jolla se virranottokyky kylmässä saadaan käyttöön) nousee lämpötilan laskiessa enemmän kuin perinteisen lyijyakun, mikä vesittää niitä AGM:n etuja, jos sitä ei ole otettu latausjärjestelmässä huomioon. Käytännössä se siis ei lataudukaan yhtään nopeammin tai kovemmilla pakkasilla edes yhtä nopeasti kuin perinteinen lyijyakku, ellei latausjännitettä nosteta optimikäyrän mukaisesti. Eli vaikka AGM-akku toimiikin ei-AGM -autossa eikä porsi perusakkua nopeammin, ei lisähinnalle saa kattavaa vastinetta kun parempi teknologia ei pääse täyteen voimaansa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
SMa
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2015 16:29
Paikkakunta: Kotka

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja SMa »

Aerolta kattava selitys AGM-akun hyvistä ja huonoista puolista. Näin minäkin olen asian ymmärtänyt ja sen vuoksi valinta EFB:n suuntaan.
Nyt vielä akun valmistaja hakusessa eli minkä noista ketjun aloituksessa mainituista akuista itsellenne ostaisitte/suosittelisitte?
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
SMa
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2015 16:29
Paikkakunta: Kotka

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja SMa »

Nostampa :D , alkuviikosta pitäisi mennä ostoksille,
Eikö :saab: isteilla ole mielipiteitä ko. Akkujen/valmistajien luotettavuuksista?
Minkä ostaisit omaasi jos nyt olisi tarve?
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja JKen »

Näitä käytin allekirjoituksen dieselissä

https://www.motonet.fi/fi/tuote/909522/ ... xL175xK175

Vaihdoin n. kolmen vuoden välein, jolloin entinen jäi vara-akuksi talliin. Yksi meni takuuvaihtoon 23 kk vanhana. Halusivat testata, vaihdettiin toimiva käytetty akku tilalle. Ja sitten tuli soitto, että tule hakemaan uusi. Kenno oikosulussa. Ei ollut Motonet.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Osta joku noista ekassa viestissä mainitsemistasi. Ne ovat hyviä kaikki. Ite ostasin kyllä jonkun noista.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Omaani ostin kuukausi sitten tuollaisen vartan efb akun, edellinen bosch kyykkäsi yllättäen.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

SMa kirjoitti:
La Loka 09, 2021 12:36
Nostampa :D , alkuviikosta pitäisi mennä ostoksille,
Eikö :saab: isteilla ole mielipiteitä ko. Akkujen/valmistajien luotettavuuksista?
Minkä ostaisit omaasi jos nyt olisi tarve?
Tähän viestiketjuun on tullut jo kaksi sivua tekstiä ja tuohonko ei ole löytynyt muka vastausta 8O
Minä ainakin löydän :wink:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SMa
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2015 16:29
Paikkakunta: Kotka

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja SMa »

No mikä se akku Petrisan mielestä on? Eikö sitä voi suoraan sanoa/suositella?
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

SMa kirjoitti:
La Loka 09, 2021 16:25
No mikä se akku Petrisan mielestä on? Eikö sitä voi suoraan sanoa/suositella?
Aloitapa tämän ketjun viestien luku sieltä ensimmäisestä lähtien viesti kerrallaan niin eiköhän se sieltä selviä :wink:

En ymmärrä sitä että jos kysyy jotain asiaa/mielipidettä johonkin ja saa vastauksia, niin pitää uudelleen kysyä samaa :evil:
Ei kukaan jaksa alkaa uudelleen toistamaan samaa, jonka on jo kertaalleen hetki sitten kertonut.

ps On toki myönnettävä, että keskustelussa oli juttua EFB ja AGM akkujen vertailusta keskenään, joka ei suoraan ollut aiheena. Näinhän aina yleensä näissä on tapana, että keskustelu käy vähän sivuraitellakin. Silti vastaus aiheeseen kyllä löytyy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja SS »

Akkukyselyt on muutenkin melko hankalia kun kaikkien käyttöolosuhteet vaihtelee eikä kenelläkään ole kovin monesta akusta kokemuksia samanlaisessa käytössä ja autossa. Kokemukset vaihtelee, toisen mielestä hyvä akku voi olla täysi susi ja itse tuotekin voi elinkaarensa aikana muuttua.

Eikun ostohousut jalkaan ja lähikaupasta jonkin tunnetun merkin akku konepellin alle.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja SS »

SS kirjoitti:
La Loka 02, 2021 17:12
SMa kirjoitti:
La Loka 02, 2021 16:57
SS:lle tiedoksi; Minulla nyt paikoillaan vanha Vartan F21 eli 190 mm sopii korkeuden puolesta
Kiitos, näillä tiedoilla haen Yuasa EFB akun jos tuo Exide ei mene takuuseen.

Latasin tuota älylaturilla täyteen, 1Ah sinne meni joten täynnä on. Tuonkin jälkeen starttaus oli laiskan oloinen, joten kyllä tuo taitaa entinen olla.
Kävin Motomaatissa testauttamassa Exiden akun, kuulemma on kunnossa ja latauskin toimii, testerin mukaan käynnistysvirta noin 760A kun pitäisi olla 800A. Paljonkohan toi pienenee kylmässä kun akku oli testihetkellä lämmin (>20C).
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja aero »

Onko autossa muuta oiretta heikolle akulle kuin laiska startti? Meinaan että voisiko se starttimoottori kaivata pientä huoltoa? Ei nekään ole ikuisia, mm. Mertmihän joskus jutteli miten saapin startti piristyi ihan pirusti, kun starttimoottorin ihan vaan puhdisti sisältä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin