EFB-akku dieseliin?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
SMa
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2015 16:29
Paikkakunta: Kotka

EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja SMa »

Ostoslistalla uusi EFB-akku allekirjoituksen Eberillä varustettuun viiruun.

Kandidaatit kooltaan 315x175x190 mm:

Exide EL800, 80Ah/720A
Bosch S4E11, 80Ah/730A
Varta F22, 80Ah/730A tai uudempi Varta N80, 80Ah/800A
Yuasa YBX7115, 85Ah/760A

Olisko foorumilaisilla kokemuksia/suosituksia em. akuista?
Kiinnostaisi tuo Yuasan akku sen isomman kapasiteetin vuoksi, mutta mites sen laatu?

PS: Hinnaltaanhan nuo kaikki liikkuu 150 euron tienoilla
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Yuasan akuista hyviä kokemuksia. Edellisessä diesel-kolkissa oli vastaava ja ei moitittavaa.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Itellä myös kokemusta Yuasan akuista. Mm. Eberillisessä "pikkudiisselissä" on AGM -versio ollut nyt 7 v. ja vieläki pelittää ja tällä hetkellä on hyötyajoneuvossa 95 Ah Yasa. Tyytyväinen olen ollut. Lataan kyllä akkuja säännöllisesti Ctekin 25 A älylaturilla.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja SS »

Ostin Joukukuussa 2019 Exide Premiumin, mutta jo viime talvena starttasi hieman nihkeästi. Kesällä ongelma unohtui ja taas on samaa murhetta, +10 asteessa pihalla päivä ja vaikean kuuloisesti starttaa.

Täytyy käydä testauttamassa akun kunto ja katsoa mitä myyjä sanoo, tuolla oli 2v takuu. Latausjännite on viime talvena mitattessa ollut suht. ok noin 14V akun navoilla mutta nyt syksillä mittaillessa 0,5V häviää jonnekin. Täytyy tuo fiksata ennen kuin uusii akkua, kaikki muut paitsi startin pää on korjattu joten täytynee laittaa paksumpi jööti vanhan rinnalle.

Kumpi nyt sitten on parempi pätkäajoon eberin kanssa, AGM tai EFB?

Yuasa on perinteisesti ollut hyvässä maineessa, omia kokemuksia ei ole. Ajatuksena oli hommata Yuasan AGM-akku jos joudun akun uusimaan.

Edittiä: Sopiiko 190 korkea akku ongelmitta? Alkuperäinen taitaa olla 175mm, mutta kaikki AGM:t mitä löysin oli 190mm korkeita.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja JKen »

baasenar kirjoitti:
To Syys 30, 2021 20:14
Lataan kyllä akkuja säännöllisesti
Tämä on se juttu eberöinnissä yhdistettynä pätkäajoon. Ja kun muut on iskussa eli lataus ja akun kunto.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mulla on TTiD:ssä edellisen omistajan jäljiltä 3/2019 hankittu Bosch 80 Ah AGM akku. Olen todella tyytyväinen tähän akkuun. En käytä Eberiä, syykin on kerrottu muissa ketjuissa, joten siksi ei ole ollut tarvetta koskaan ladata akkua.

Kesällä 2019 autoa ostettaessa tarkistin akun pluskengän kunnon. Tulikuumahan se oli ajon jälkeen, eikä latausjännitekään ollut akun navoissa kuin 12,8 V. Korjasin plus kengän huonon liitoksen. Myöhemmin olen vielä lisännyt ylimääräisen miinus kaapelin (16 mm2) miinuskengän ja moottorin välille. Latausjännite akun navoissa on 14,1 V.

Seuraava akku tuskin on AGM, koska minulla ei ole sille mitään perusteita. Tavallinen riittänee.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Akkukaupassa eivät suositteleet ttidiin agm-akkua, vaan Exide premiumia. Kun auto ei ole alun perin agmlle suunniteltu, niin tavallinen on parempi, oli heidän perustelu. Poliisiautossa ja ambulansseissa on kuulemma Premium joten sellainen on meidänkin ttidissä :twisted:

Tietysti jos hyvä akku on tavoitteena, niin Optiman geeliakku on sellainen. Meidän rykissä sellainen on kontissaa kyljellään, koska akku piti saada pois tieltä konehuoneesta...

Eski
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Eski kirjoitti:
La Loka 02, 2021 10:13
Kun auto ei ole alun perin agmlle suunniteltu...
En usko, että on olemassa ensimmäistäkään autoa joka olisi suunniteltu agm-akulle sopivaksi.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Uudemmissa hybrideissä taitaa olla aika yleisesti AGM-akku 12v akkuna. Esim. tuossa mun Mitsussa on jo tehtaalta lähtiessä ollut sellainen.

Toki se ei tässä autossa ole varsinainen moottorin starttiakku, sillä vain hoidetaan että auton järjestelmä saadaan käyntiin. Moottori pyöräytetään käyntiin sitten korkeajännite- eli ajoakulla.

Mulla on sellainen käsitys että monissa ei-hybrideissä joissa on start-stop-systeemi, olisi myös AGM-akut speksattuna tehtaalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, näissä uudemmissa start/stop-autoissa on agm jo tehtaalta. Akkukaupan olisi hinnan puolesta kannattanut myydä kallis agm minulle, mutta eivät halunneet ja tällaisen syyn tarjosivat... Ttidiin sopivan Premiumin saa mjotonetista noin satasella, joten kelpaa minulle hyvin.

Eski
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Höh. Meni vissiin mun vitsi ohi.
SMa
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2015 16:29
Paikkakunta: Kotka

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja SMa »

Miksi EFB:
Parempi varauksen vastaanottokyky, parempi vajaan varaustilan ja syväpurkausten kestävyys kuin perinteisissä nesteakuissa.

Miksi ei AGM:
Minulla latausjännite 14,3 V (mitattu akunnavoista tyhjäkäynnillä) ja ymmärtääkseni AGM vaatii optimaalliseksi latausjännitteeksi 14,7-14,8 volttia. Toiseksi onhan AGM huomattavasti kalliimpikin.

SS:lle tiedoksi; Minulla nyt paikoillaan vanha Vartan F21 eli 190 mm sopii korkeuden puolesta
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja SS »

SMa kirjoitti:
La Loka 02, 2021 16:57
SS:lle tiedoksi; Minulla nyt paikoillaan vanha Vartan F21 eli 190 mm sopii korkeuden puolesta
Kiitos, näillä tiedoilla haen Yuasa EFB akun jos tuo Exide ei mene takuuseen.

Latasin tuota älylaturilla täyteen, 1Ah sinne meni joten täynnä on. Tuonkin jälkeen starttaus oli laiskan oloinen, joten kyllä tuo taitaa entinen olla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja AZP »

jefreitteri kirjoitti:
La Loka 02, 2021 16:12
Höh. Meni vissiin mun vitsi ohi.
Oliko vitsi siis se että autojen latausjärjestelmät on samanlaisia, on niissä sitten tehtaalta tavallinen tai AGM-akku?

Tätä meinaan olen miettinyt kun aina sanotaan että AGM-akku vaatii hieman erilaisen latausjännitteen kuin lyijyakku. Mutta kyllä mulla Oldsissa oli aikanaan AGM-akku ja se kesti sen 6-7v mitä muutkin akut. Niin ja kyseinen akku oli useamman talvikauden Kuplassakin, ja olikohan yhdem talven Mazda MX-5:ssäkin, eli kyllä se sai useamman eri auton ja useamman aikakauden tekniikan antamaa latausta. Enkä ole kenestäkään muustakaan kuullut jolla AGM-akku olisi porsinut ennen aikojaan vaikka niitä on paljon erilaisiin vanhempiinkin autoihin laitettu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: EFB-akku dieseliin?

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

AZP kirjoitti:
La Loka 02, 2021 18:03
jefreitteri kirjoitti:
La Loka 02, 2021 16:12
Höh. Meni vissiin mun vitsi ohi.
Oliko vitsi siis se että autojen latausjärjestelmät on samanlaisia, on niissä sitten tehtaalta tavallinen tai AGM-akku?
Ei kun se, että lähtökohtaisesti akku suunnitellaan autoon eikä autoa suunnitella akkuun..

:D
Vastaa Viestiin