Ei käynnistykään pakkasesta...

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Ei käynnistykään pakkasesta...

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Tilanne:

-09 1.9tdi femma automaattilaatikolla. Oli pari tuntia lohkolämppärin johdon nokassa ja samalla Calix lataa akkua.

Eipä lähde käyntiin ja pieni suhina kuuluu että lohkolämmitin on kyllä konetta lämmittänyt, pakkasta kuitenkin -15 astetta.

Mitattu laturin ollessa kiinni akun napajännitteeksi 9.5 volttia.


Vaihdoin toisen akun ja laturin ollessa kiinni napajännite 14.2 volttia.

:arrow: muutaman tunnin päästä jälleen pari tuntia johdon nokassa eli lohkis lämmittää moottorin ja ylläpitolaturi lataa akkua. No eipä halunnut diesel vieläkään lähteä käyntiin... juuri jaksoi pyörittää.

Ja se aikaisemmin vaihtamani akku ilmoitti navoista mittaamalla nyt jännitteeksi 12.5 volttia, kun siinä ei ole mitään kytkettynä.

Menee kyllä mielenkiintoiseksi, mutta biopower femma etanolia tankissa lähti kyllä käymään ilman lämmittämistä samoissa pakkaslukemissa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei käynnistykään pakkasesta...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuha kirjoitti:
Ma Joulu 06, 2021 18:56
-09 1.9tdi femma automaattilaatikolla. Oli pari tuntia lohkolämppärin johdon nokassa ja samalla Calix lataa akkua.

Eipä lähde käyntiin ja pieni suhina kuuluu että lohkolämmitin on kyllä konetta lämmittänyt, pakkasta kuitenkin -15 astetta..
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miten olet lohkolämmittimen dieseliin saanut? 8O
Onko 9-5:n dieselissä sille paikka?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Ei käynnistykään pakkasesta...

Viesti Kirjoittaja Tuha »

petrisa kirjoitti:
Ma Joulu 06, 2021 20:13

Ihan mielenkiinnosta kysyn, miten olet lohkolämmittimen dieseliin saanut? 8O
Onko 9-5:n dieselissä sille paikka?
En minä tiedä mikä siellä on. Voi olla myös säteilylämmitin (mutta ei mielestäni letkulämppäri kuitenkaan) vai millä nimellä kulkeekaan, mutta Calix:in tekele joka tapauksessa.

Ja äänen kuulee kun se on päällä.

Eli tällainen ilmeisesti:
https://shop.speedparts.se/en/prod/saab ... 63340.html
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ei käynnistykään pakkasesta...

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Defa ja calix säteilylämmitin on pihan kahdessa bensavehkeessä eikä kyllä kuule ollenkaan kun päällä eli ovat äänettömiä. Lämmön niistä tuntee kädellä kun työntää ihan yläpuolelle, kovissa pakkasissa noista ei juuri hyötyä ole ja huudatettava tuntikaupalla..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Ei käynnistykään pakkasesta...

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Apuvirralla lähti käyntiin....selvittely jatkuu, että oliko vain akku niin huono että ei kovalla pakkasella anna kylmäkäynnistysvirtaa tarpeeksi.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ei käynnistykään pakkasesta...

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Oliko akkukengät uusittu?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Ei käynnistykään pakkasesta...

Viesti Kirjoittaja Tuha »

tetammi kirjoitti:
Ti Joulu 07, 2021 14:00
Oliko akkukengät uusittu?
Ei ollut.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ei käynnistykään pakkasesta...

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toi 12.5V taitaa olla aika normaali akun lepojännite.
Kolkeissa on tosi paljon joutunu vaihtaa akkukenkii vaiks ne näyttävät hyvält.
Joko ihan perustarvike tai poraamalla reikä ja juottamalla alkuperäiset.

Omassa tais hävitä toista volttii kun mittas plus navasta laturin päähän ja minuutti startin jälkeen kenkä +50C.
Tosin kesäl mutta laiska startti hävis sillä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ei käynnistykään pakkasesta...

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuha kirjoitti:
Ma Joulu 06, 2021 18:56
Vaihdoin toisen akun ja laturin ollessa kiinni napajännite 14.2 volttia.
Oliko tämä akku uusi, vanha, täysi, tyhjä, jotain siltä väliltä vai ei mitään tietoa -statuksella?
Tuha kirjoitti:
Ma Joulu 06, 2021 18:56
Ja se aikaisemmin vaihtamani akku ilmoitti navoista mittaamalla nyt jännitteeksi 12.5 volttia, kun siinä ei ole mitään kytkettynä.
Ihan vaan irrotettuna vai latasitko yhttän irrallaan ollessa? Jos et ladannut, niin törkkää laturiin kiinni.


Äkkiseltään muiden, jo esitettyjen vaihtoehtojen lisäksi tulee mieleen, että autossa joku syö sitä akkua tyhjäksi. Kun se kiinni ollut akku oli syöty tyhjäksi ja Calixi yritti epäitoivosesti työntää sinne sähköä, ei napajännite oikeen päässyt kohoamaan kun joku muu söi lähes kaiken Calixin tuoman sähkön. Jos paikalleen heitetty akku on ihan vaan tallinhyllyltä vara-akku ilman tietoa lataustasosta, niin siinäkään ei välttämättä ole riittänyt potku starttaamiseen, mutta sen verran on sisältöä että napajännite nousee laturin kaverina, joskaan kauheeta virtaa ei akkuun välttis mene.

Johtopäätös: lataa yksi akku irrallaan täyteen asti ja koeta sitten sillä. Mittaa napajännite akku irrallaan, kiinnitettynä ja startin aikana ja ota luvut ylös. Jos ei vieläkään pyöri eikä kyse olekaan sähkön vähyydestä, niin vikahan voi olla startissakin. Pahimmassa tapauksessa jopa itse moottorissa, mutta ne nyt harvoin pikkusen seistessä jumahtaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Ei käynnistykään pakkasesta...

Viesti Kirjoittaja Tuha »

aero kirjoitti:
Ti Joulu 07, 2021 21:19

Oliko tämä akku uusi, vanha, täysi, tyhjä, jotain siltä väliltä vai ei mitään tietoa -statuksella?
Tilalle vaihdettu akku joka näytti autossa paikallaan ollessa ja Calix:in sitä lataessa napajännitteeksi 14.2 volttia, on käytetty akku tallin hyllyltä, joka suurin piirtein reilu kuukausi sitten ladattu täyteen. Sitä en osaa sanoa mikä oli jännite autoon laitettaessa.

Autosta irroituksen jälkeen akku joka siellä oli paikallaan näytti 12.5 volttia ilman että siinä oli mitään kiinni ja on nyt tällä hetkellä ladattuna täyteen tallissa.



Mikä tämä akkukenkien vaihtojuttu on? En ole kuullut että niitä olisi syytä vaihtaa näissä.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei käynnistykään pakkasesta...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Akku, joka on ladattu, niin irrallaan sen lepojännitteeksi 12,5 V on hivenen alakanttiin. Sen pitäisi olla min 12,6 V mikäli on täysin kunnossa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Ei käynnistykään pakkasesta...

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Tämä akku mikä autosta irroitettiin näytti sen 12.5 volttia tunnin päästä irroituksesta napajännitteeksi. Ei oltu ladattu, mutta autossa ollessaan sama akku näytti 9.5 volttia napajännitteeksi akun ollessa paikallaan ja Calix:in ylläpitolaturin sitä lataessa.

Tilalle vaihdettu akku näytti napajännitteeksi akun ollessa paikallaan ja Calix:in ylläpitolaturin sitä lataessa 14.2 volttia.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ei käynnistykään pakkasesta...

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuha kirjoitti:
Ke Joulu 08, 2021 03:24
Mikä tämä akkukenkien vaihtojuttu on? En ole kuullut että niitä olisi syytä vaihtaa näissä.
1.9 kolkeissa akkukengiä vaihdettu moneen, luulisi et samoja kaapeleita femmoissakin.

Kun saat käymään niin mittaa jännite laturin plussasta akun napaan, omas oli 0.7V ennen kengän vaihtoo.
Miinuksen vaihto nosti 0.3V
Jotain juttuu omasta
viewtopic.php?f=29&t=157120&p=1226103&h ... A#p1226103
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Ei käynnistykään pakkasesta...

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Paikallaan se tallista otettu Bosch:in akku ja oli reilu tunnin lämmityksessä auto ja Calix:in ylläpitolaturi samaan aikaan tietenkin latasi akkua.

Napajännite edellä mainitussa tilanteessa 14,33 volttia :arrow: lohkolämppäri/laturi johto irti autosta napajännite 12,38 volttia :arrow: starttauksen aikana napajännite 11,84 - 10,53 volttia ja auto ei lähde käymään.

No laturissa ollut Yuasa:n akku jo alunperin oli tuossa diesel femmassa paikoillaan sai toimittaa apuvirran antajan roolia ja femman sai käymään.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ei käynnistykään pakkasesta...

Viesti Kirjoittaja aero »

Oulrait, eli hyllyakussakin pitäsi olla ollunna papua tarjolla ihan riittämiin.

Ei kai ne akunkengät oikein femoja ole vaivanneet? Toki voi siellä silti olla kontaktit heikkona ja syytä uusia kenkiä, vaikkei tyyppivika olisikaan.

Laitoitko muuten apuakun kiinni suoraan akunkenkiin vai törkkäsitkö miinuskaapelin johonkin muualle, esmes moottorinkorvaan?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin