Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1643
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Tuli hankittua allekirjoituksen mukainen Femma. Heti pari kysymystä nousi esiin, kun en ole ennen diesel-Saabia omistanut:

-Öljynvaihto olisi ajankohtainen. Edellinen omistaja on käyttänyt Castrol Edge 0W-30:a. Onko tosiaan perusteltua laittaa noin kallista tavaraa sinne näillä leveysasteilla (Kuusamo) vai riittäiskö ihan normi Dexos2?
-Saako Eberin kytkettyä jotenkin pysyvästi pois päältä? Sidistä kun sammuttaa, niin seuraavan kerran autoa käynnistäessä menee taas itsekseen päälle. Autossa on lohkolämmitinkin, niin mieluummin en tuota turhaan huudattaisi.
-Keskuslukitus toimii vain lukosta, ei kaukosäädöllä. Huomasin, että virtalukkopatruuna ei napsahda ylös avainta irrottaessa. Pitäisikö sen tehdä niin ja johtuuko kaukosäädön puuttuminen mahdollisesti tuosta?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja mttm »

Huomasitko toisesta keskustelusta eberin käynnistykseen ohjeet:

"Käytät avainta virtalukossa ja käännät avaimen ensimmäiseen pykälään, tällöin auton tietokone herää ja rattinapit toimivat (voi käyttää myös virrat kokonaan päällä, ei siitä haittaa ole). EDIT: Poista nyt avain virtalukosta.
Painat ratista "SET"-nappia pitkään, jolloin asetusvalikko aukeaa. Ensimmäisenä vaihtoehtona auto ehdottaa lämmitystä, paina SET uudelleen. Tässä vaiheessa auto ehdottaa, että käynnistetäänkö lämmitys samantien (eli manuaalistartti), kyllä eli paina SET. Vaihtoehtona on nuolinäppäimillä valita ajastusvaihtoehto ja käyttää sitä. Sammuu samalla tavalla, lämmitys OFF-moodiin jolloin eber sammuttaa polton ja hetken verran jäähdyttää itseään kunnes hiljenee."

Mulla on vaihtoehtona tuollanen diesel viiru, noita näköjään olisi nyt tarjolla ja sanoisin aika edullisesti. Kaikilla vaan ajettu yli 300tkm, mutta jos hyvin pidetty ja huollettu, pitäs kai tuollasella toiset mokomat päästä.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Saabatti kirjoitti:
Su Tammi 16, 2022 21:07
-Keskuslukitus toimii vain lukosta, ei kaukosäädöllä. Huomasin, että virtalukkopatruuna ei napsahda ylös avainta irrottaessa. Pitäisikö sen tehdä niin ja johtuuko kaukosäädön puuttuminen mahdollisesti tuosta?
Ite olen huomannut just tämän, tänään viimeksi, että kaukosäädöllä ei mennyt ovet lukkoon. Eipä ollut lukkopatruuna pompsahtanut ylös. Avain takaisin virtalukkoon ja uusi yritys ja lukkopatruuna pompsahti ylös ja ovetkin meni lukkoon kaukosäädöllä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1643
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

FB:n saabistiryhmän mukaan vaatii techin ton eberin automaattikäynnin poistamiseksi. Noh, olkoon sitten.

Tähän viiruyksilöön päädyin samalla paikkakunnalla olleen sijainnin takia, sekä sen että myyjä huoli Zafiran vaihdossa 8O. Melko säkä tuo yhdistelmä, vaikka voihan tää olla pommi. Viikon toiminut kuitenkin varsin hyvin, vaikka pikkuvikaa todellakin piisaa! On se nyt vaan mukavaa ajaa taas Saabilla. Jokainen kauppareissu ja työmatka yhtä juhlaa. Pitäis vaan asua kauempana työpaikalta, kun ajonautinto jää hieman lyhyeksi.

Niitä pikkuvikoja:
-sisävalot vilkkuu
-kuskin ovi ei meinaa mennä kiinni kunnolla
-kaukosäätö puuttuu
-penkinlämmitin tottakai paskana
-ruostetta normipaikoissa
-parkkitutka ulisee
-ihan kuin toinen xenoni ois vähän räpsynyt :|

Noh, onhan tässä hyvin varusteita onneksi. Paremmat popitkin taitaa olla automaatin, xenonien, eberin, sporttipenkkien ja sen piipitystutkan ohella. Mukava laitos!
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja JKen »

Saabatti kirjoitti:
Pe Tammi 21, 2022 23:25
FB:n saabistiryhmän mukaan vaatii techin ton eberin automaattikäynnin poistamiseksi. Noh, olkoon sitten.
Jos eka viestin perusteella haluat pysyvästi pois päältä, niin eberin sulake irti.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja mttm »

Saabatti kirjoitti:
Pe Tammi 21, 2022 23:25
FB:n saabistiryhmän mukaan vaatii techin ton eberin automaattikäynnin poistamiseksi. Noh, olkoon sitten.

Tähän viiruyksilöön päädyin samalla paikkakunnalla olleen sijainnin takia, sekä sen että myyjä huoli Zafiran vaihdossa 8O. Melko säkä tuo yhdistelmä, vaikka voihan tää olla pommi. Viikon toiminut kuitenkin varsin hyvin, vaikka pikkuvikaa todellakin piisaa! On se nyt vaan mukavaa ajaa taas Saabilla. Jokainen kauppareissu ja työmatka yhtä juhlaa. Pitäis vaan asua kauempana työpaikalta, kun ajonautinto jää hieman lyhyeksi.

Niitä pikkuvikoja:
-sisävalot vilkkuu
-kuskin ovi ei meinaa mennä kiinni kunnolla
-kaukosäätö puuttuu
-penkinlämmitin tottakai paskana
-ruostetta normipaikoissa
-parkkitutka ulisee
-ihan kuin toinen xenoni ois vähän räpsynyt :|

Noh, onhan tässä hyvin varusteita onneksi. Paremmat popitkin taitaa olla automaatin, xenonien, eberin, sporttipenkkien ja sen piipitystutkan ohella. Mukava laitos!
Samaa itsekin tässä miettinyt, enemmän aiemmin katsonut bensaversioita mutta sama kai tuo olis dieselilläkin ajaa, varsinkin kun tällä hetkellä on erimerkkinen diesel. En oo kyllä ikinä perehtynyt tämän 1.9 dieselin sudenkuoppiin, varmaan löytyy miljoona eri keskustelua aiheesta. Ainakin jakohihna ja vesipumppu tietty hyvä vaihtaa säännöllisin väliajoin. Onko heittää nopeasti muuta?
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja JKen »

Maailmanluokan kone, itse moottori on todennäköisesti maailman paras ahdettu diesel normikäyttöön. Kuten aina, apulaitteet erikseen, muuu-utta ainakin turbo kesti itsellä tuon 416 tkm.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nimetty JTD:ksi luojansa Jumalan mukaan :D

Jakopäästä kun pitää huolen orggisosilla 100 tkm välein niin hyvin murheeton kone.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabatti kirjoitti:
Pe Tammi 21, 2022 23:25
Pitäis vaan asua kauempana työpaikalta, kun ajonautinto jää hieman lyhyeksi.
Sen lisäksi, että 1.9/2.0 (T)TiD on kestävämpi kuin vastaavien autojen bensiinimoottorit, kaupunkiajoa ajaessa reilulla 9 000 vuosittaisella kilometrillä diesel-SAAB tulee jo edullisemmaksi kuin vastaava bensaversio.

Eli jos haluaa ajaa SAABilla luotettavasti ja ajaa noin kymppitonnin vuodessa, niin diesel-SAAB on silloin oikea vaihtoehto 👌😎👍
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja viggen »

Korjaamon päällikkö kehui NG 9-5 2,0 bensakonetta, joka on myös viimeisissä NG 9-3. Taksi ajossa ajaneet 500K km ilman mitään ongelmia.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Saabatti kirjoitti:
Su Tammi 16, 2022 21:07
-Öljynvaihto olisi ajankohtainen. Edellinen omistaja on käyttänyt Castrol Edge 0W-30:a. Onko tosiaan perusteltua laittaa noin kallista tavaraa sinne näillä leveysasteilla (Kuusamo) vai riittäiskö ihan normi Dexos2?
Dexos 2 riittää hyvin.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
tomiix
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2020 13:15
Paikkakunta: JNS

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Tonnari88 kirjoitti:
Su Tammi 23, 2022 13:54
Saabatti kirjoitti:
Su Tammi 16, 2022 21:07
-Öljynvaihto olisi ajankohtainen. Edellinen omistaja on käyttänyt Castrol Edge 0W-30:a. Onko tosiaan perusteltua laittaa noin kallista tavaraa sinne näillä leveysasteilla (Kuusamo) vai riittäiskö ihan normi Dexos2?
Dexos 2 riittää hyvin.
0w-30 toimii saabissa paremmin talvella kuin 5w-40. Mikäli autossa on dpf, niin kannattaa huomioida sen vaatimukset öljyn suhteen.
9-5 -07 2.3T STW
9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

tomiix kirjoitti:
Ke Tammi 26, 2022 19:51
Tonnari88 kirjoitti:
Su Tammi 23, 2022 13:54
Saabatti kirjoitti:
Su Tammi 16, 2022 21:07
-Öljynvaihto olisi ajankohtainen. Edellinen omistaja on käyttänyt Castrol Edge 0W-30:a. Onko tosiaan perusteltua laittaa noin kallista tavaraa sinne näillä leveysasteilla (Kuusamo) vai riittäiskö ihan normi Dexos2?
Dexos 2 riittää hyvin.
0w-30 toimii saabissa paremmin talvella kuin 5w-40. Mikäli autossa on dpf, niin kannattaa huomioida sen vaatimukset öljyn suhteen.
Miten perustelet, että toimii paremmin? Moottori lauennut useasti jollain muulla öljyllä? Mulla on 400tkm ajettu 1.9. alkuperäisen DPF:n polttoväli edelleen noin 1000km. Oon nyt ajanut 150tkm Dexos 2:lla, niin uskallan jo puhua kokemuksesta.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Omassa 1.9 mottisessa mittarissa on 472 tkm joista itse olen ajellut Dexos 2 öljyillä nyt noin 250 tkm. Aikaisempien omistajien osalta on historiaa sen verran tiedossa, että ensimmäinen omistaja on huollattanut auton merkkihuollossa, joten samaa tavaraa on laitettu koneeseen. Toisen omistajan käyttämistä öljyistä en ole nyt varma, enkä kehtaa lähteä tarkistamaan, oliko huoltovihkoon merkitty tarkemmin käytettyjä öljyjä.
Itse olen sitten ajanut pelkästään Dexos 2-öljyillä pääsääntöisesti 30 tkm vaihtovälillä ja hyvin on toiminut. DPF polttovälit ovat olleet 800-1200 km välillä (polttoväli näyttäisi riippuvan paljon ajoprofiilista ja kylmäkäynnistysten määrästä) ja huom! autossa on paikallaan toimiva EGR-venttiili. Kone ei syö öljyä eikä öljyn määräkään näyttäisi lisääntyvän.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Meillä NG9-3CV:n DPF:n polttoväli on ollut 670-700 km.
Eilen poltti jostain syystä jo 520 km:ssa 8O

NG9-5:sta ei pysty seuraamaan polttoväliä, kun ei ole siihen eSIDin kaltaista palikkaa :roll:

Meillä käytetty suositusten mukaisia öljyjä, TiD 5W-30 ja TTiD 0W-40.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin