Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja AZP »

Polttoväliin taitaa vaikuttaa enemmän edellisen polton jälkeen koneessa käytettyjen diesellitrojen määrä kuin auton kulkema matka. Noin kerran tankillisella se polttelee, ja tankillisellahan ajelee ajotavasta ja -syklistä riippuen luokkaa 500-1000 km.

Toki koneen kunto, käytetty polttoaine, EGR:n toiminta/toimimatomuus/disablointi yms. seikat vaikuttaa polttoväliin myös. Mutta pelkkien kilsojen perusteella vaikea vertailla polttovälejä eri käyttäjien kesken.

Öljyväännölle löytyy foorumilta oma ketjunsa, siellä olis varmaan hyvä jatkaa tuota päättymätöntä kokemustenvaihtoa eri rasvoista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Eber-topicissa kerrottiin OpComin toimivan sen vikakoodien lukemiseen. Kertooko koko auton vikakoodit? :)
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Ja vielä öljystä, jos on Dexos2-merkintä, niin onko automaattisesti sopiva DPF:lle vai pitääkö sieltä erikseen alkaa selvittää jotain vähätuhkaisuusarvoja?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabatti kirjoitti:
Ma Helmi 07, 2022 09:23
Eber-topicissa kerrottiin OpComin toimivan sen vikakoodien lukemiseen. Kertooko koko auton vikakoodit? :)
Minun ymmärtääkseni sillä pystyy lukemaan kaikki vikakoodit, mutta ohjelmoimaan pystyy vain Tech2:lla tai MDI:llä & Tech2Winillä (en tosin tiedä kuinka laajasti, pitäisi joskus kokeilla).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tomiix
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2020 13:15
Paikkakunta: JNS

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Tonnari88 kirjoitti:
Ke Tammi 26, 2022 22:04
tomiix kirjoitti:
Ke Tammi 26, 2022 19:51
Tonnari88 kirjoitti:
Su Tammi 23, 2022 13:54


Dexos 2 riittää hyvin.
0w-30 toimii saabissa paremmin talvella kuin 5w-40. Mikäli autossa on dpf, niin kannattaa huomioida sen vaatimukset öljyn suhteen.
Miten perustelet, että toimii paremmin? Moottori lauennut useasti jollain muulla öljyllä? Mulla on 400tkm ajettu 1.9. alkuperäisen DPF:n polttoväli edelleen noin 1000km. Oon nyt ajanut 150tkm Dexos 2:lla, niin uskallan jo puhua kokemuksesta.
Siis 0w-30 lähtee paremmin kovassa pakkasessa käyntiin. Ihan empiirisesti koettu juttu. Moottorin keston osalta ei ole kokemusta.
9-5 -07 2.3T STW
9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tomiix kirjoitti:
To Touko 12, 2022 10:28
Siis 0w-30 lähtee paremmin kovassa pakkasessa käyntiin. Ihan empiirisesti koettu juttu. Moottorin keston osalta ei ole kokemusta.
Omassa TTiD:ssä käytin ennen 0W-40 Teboilia ja nyt on ollut jo jonkin aikaa Mobilin 5W-30.
Saabin 0W- suositus koskee ainoastaan pikkuturbon kestävyyttä ja sekin vain niiden kylmäkäynnistysten jälkeisiä ensivoiteluita. Yksiturboisissa Saabilla 5W- suositus.

Itse en siis nykyään edes käytä tuota 0W öljyä vaikka Saab niin suositteleekin. Syynä on se, että DPF:lle sopivaa 0W öljyä on vaikea löytää kohtuu hintaista muuta merkkiä kuin Teboilia (Teboil pannassa) ja en juuri koskaan käynnistele autoa kylmästä ilman moottorin lämmitintä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin