Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Tuli hankittua allekirjoituksen mukainen Femma. Heti pari kysymystä nousi esiin, kun en ole ennen diesel-Saabia omistanut:
-Öljynvaihto olisi ajankohtainen. Edellinen omistaja on käyttänyt Castrol Edge 0W-30:a. Onko tosiaan perusteltua laittaa noin kallista tavaraa sinne näillä leveysasteilla (Kuusamo) vai riittäiskö ihan normi Dexos2?
-Saako Eberin kytkettyä jotenkin pysyvästi pois päältä? Sidistä kun sammuttaa, niin seuraavan kerran autoa käynnistäessä menee taas itsekseen päälle. Autossa on lohkolämmitinkin, niin mieluummin en tuota turhaan huudattaisi.
-Keskuslukitus toimii vain lukosta, ei kaukosäädöllä. Huomasin, että virtalukkopatruuna ei napsahda ylös avainta irrottaessa. Pitäisikö sen tehdä niin ja johtuuko kaukosäädön puuttuminen mahdollisesti tuosta?
-Öljynvaihto olisi ajankohtainen. Edellinen omistaja on käyttänyt Castrol Edge 0W-30:a. Onko tosiaan perusteltua laittaa noin kallista tavaraa sinne näillä leveysasteilla (Kuusamo) vai riittäiskö ihan normi Dexos2?
-Saako Eberin kytkettyä jotenkin pysyvästi pois päältä? Sidistä kun sammuttaa, niin seuraavan kerran autoa käynnistäessä menee taas itsekseen päälle. Autossa on lohkolämmitinkin, niin mieluummin en tuota turhaan huudattaisi.
-Keskuslukitus toimii vain lukosta, ei kaukosäädöllä. Huomasin, että virtalukkopatruuna ei napsahda ylös avainta irrottaessa. Pitäisikö sen tehdä niin ja johtuuko kaukosäädön puuttuminen mahdollisesti tuosta?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Huomasitko toisesta keskustelusta eberin käynnistykseen ohjeet:
"Käytät avainta virtalukossa ja käännät avaimen ensimmäiseen pykälään, tällöin auton tietokone herää ja rattinapit toimivat (voi käyttää myös virrat kokonaan päällä, ei siitä haittaa ole). EDIT: Poista nyt avain virtalukosta.
Painat ratista "SET"-nappia pitkään, jolloin asetusvalikko aukeaa. Ensimmäisenä vaihtoehtona auto ehdottaa lämmitystä, paina SET uudelleen. Tässä vaiheessa auto ehdottaa, että käynnistetäänkö lämmitys samantien (eli manuaalistartti), kyllä eli paina SET. Vaihtoehtona on nuolinäppäimillä valita ajastusvaihtoehto ja käyttää sitä. Sammuu samalla tavalla, lämmitys OFF-moodiin jolloin eber sammuttaa polton ja hetken verran jäähdyttää itseään kunnes hiljenee."
Mulla on vaihtoehtona tuollanen diesel viiru, noita näköjään olisi nyt tarjolla ja sanoisin aika edullisesti. Kaikilla vaan ajettu yli 300tkm, mutta jos hyvin pidetty ja huollettu, pitäs kai tuollasella toiset mokomat päästä.
"Käytät avainta virtalukossa ja käännät avaimen ensimmäiseen pykälään, tällöin auton tietokone herää ja rattinapit toimivat (voi käyttää myös virrat kokonaan päällä, ei siitä haittaa ole). EDIT: Poista nyt avain virtalukosta.
Painat ratista "SET"-nappia pitkään, jolloin asetusvalikko aukeaa. Ensimmäisenä vaihtoehtona auto ehdottaa lämmitystä, paina SET uudelleen. Tässä vaiheessa auto ehdottaa, että käynnistetäänkö lämmitys samantien (eli manuaalistartti), kyllä eli paina SET. Vaihtoehtona on nuolinäppäimillä valita ajastusvaihtoehto ja käyttää sitä. Sammuu samalla tavalla, lämmitys OFF-moodiin jolloin eber sammuttaa polton ja hetken verran jäähdyttää itseään kunnes hiljenee."
Mulla on vaihtoehtona tuollanen diesel viiru, noita näköjään olisi nyt tarjolla ja sanoisin aika edullisesti. Kaikilla vaan ajettu yli 300tkm, mutta jos hyvin pidetty ja huollettu, pitäs kai tuollasella toiset mokomat päästä.
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Ite olen huomannut just tämän, tänään viimeksi, että kaukosäädöllä ei mennyt ovet lukkoon. Eipä ollut lukkopatruuna pompsahtanut ylös. Avain takaisin virtalukkoon ja uusi yritys ja lukkopatruuna pompsahti ylös ja ovetkin meni lukkoon kaukosäädöllä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
FB:n saabistiryhmän mukaan vaatii techin ton eberin automaattikäynnin poistamiseksi. Noh, olkoon sitten.
Tähän viiruyksilöön päädyin samalla paikkakunnalla olleen sijainnin takia, sekä sen että myyjä huoli Zafiran vaihdossa . Melko säkä tuo yhdistelmä, vaikka voihan tää olla pommi. Viikon toiminut kuitenkin varsin hyvin, vaikka pikkuvikaa todellakin piisaa! On se nyt vaan mukavaa ajaa taas Saabilla. Jokainen kauppareissu ja työmatka yhtä juhlaa. Pitäis vaan asua kauempana työpaikalta, kun ajonautinto jää hieman lyhyeksi.
Niitä pikkuvikoja:
-sisävalot vilkkuu
-kuskin ovi ei meinaa mennä kiinni kunnolla
-kaukosäätö puuttuu
-penkinlämmitin tottakai paskana
-ruostetta normipaikoissa
-parkkitutka ulisee
-ihan kuin toinen xenoni ois vähän räpsynyt
Noh, onhan tässä hyvin varusteita onneksi. Paremmat popitkin taitaa olla automaatin, xenonien, eberin, sporttipenkkien ja sen piipitystutkan ohella. Mukava laitos!
Tähän viiruyksilöön päädyin samalla paikkakunnalla olleen sijainnin takia, sekä sen että myyjä huoli Zafiran vaihdossa . Melko säkä tuo yhdistelmä, vaikka voihan tää olla pommi. Viikon toiminut kuitenkin varsin hyvin, vaikka pikkuvikaa todellakin piisaa! On se nyt vaan mukavaa ajaa taas Saabilla. Jokainen kauppareissu ja työmatka yhtä juhlaa. Pitäis vaan asua kauempana työpaikalta, kun ajonautinto jää hieman lyhyeksi.
Niitä pikkuvikoja:
-sisävalot vilkkuu
-kuskin ovi ei meinaa mennä kiinni kunnolla
-kaukosäätö puuttuu
-penkinlämmitin tottakai paskana
-ruostetta normipaikoissa
-parkkitutka ulisee
-ihan kuin toinen xenoni ois vähän räpsynyt
Noh, onhan tässä hyvin varusteita onneksi. Paremmat popitkin taitaa olla automaatin, xenonien, eberin, sporttipenkkien ja sen piipitystutkan ohella. Mukava laitos!
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Jos eka viestin perusteella haluat pysyvästi pois päältä, niin eberin sulake irti.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Samaa itsekin tässä miettinyt, enemmän aiemmin katsonut bensaversioita mutta sama kai tuo olis dieselilläkin ajaa, varsinkin kun tällä hetkellä on erimerkkinen diesel. En oo kyllä ikinä perehtynyt tämän 1.9 dieselin sudenkuoppiin, varmaan löytyy miljoona eri keskustelua aiheesta. Ainakin jakohihna ja vesipumppu tietty hyvä vaihtaa säännöllisin väliajoin. Onko heittää nopeasti muuta?Saabatti kirjoitti: ↑Pe Tammi 21, 2022 23:25FB:n saabistiryhmän mukaan vaatii techin ton eberin automaattikäynnin poistamiseksi. Noh, olkoon sitten.
Tähän viiruyksilöön päädyin samalla paikkakunnalla olleen sijainnin takia, sekä sen että myyjä huoli Zafiran vaihdossa . Melko säkä tuo yhdistelmä, vaikka voihan tää olla pommi. Viikon toiminut kuitenkin varsin hyvin, vaikka pikkuvikaa todellakin piisaa! On se nyt vaan mukavaa ajaa taas Saabilla. Jokainen kauppareissu ja työmatka yhtä juhlaa. Pitäis vaan asua kauempana työpaikalta, kun ajonautinto jää hieman lyhyeksi.
Niitä pikkuvikoja:
-sisävalot vilkkuu
-kuskin ovi ei meinaa mennä kiinni kunnolla
-kaukosäätö puuttuu
-penkinlämmitin tottakai paskana
-ruostetta normipaikoissa
-parkkitutka ulisee
-ihan kuin toinen xenoni ois vähän räpsynyt
Noh, onhan tässä hyvin varusteita onneksi. Paremmat popitkin taitaa olla automaatin, xenonien, eberin, sporttipenkkien ja sen piipitystutkan ohella. Mukava laitos!
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Maailmanluokan kone, itse moottori on todennäköisesti maailman paras ahdettu diesel normikäyttöön. Kuten aina, apulaitteet erikseen, muuu-utta ainakin turbo kesti itsellä tuon 416 tkm.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Nimetty JTD:ksi luojansa Jumalan mukaan
Jakopäästä kun pitää huolen orggisosilla 100 tkm välein niin hyvin murheeton kone.
Jakopäästä kun pitää huolen orggisosilla 100 tkm välein niin hyvin murheeton kone.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Sen lisäksi, että 1.9/2.0 (T)TiD on kestävämpi kuin vastaavien autojen bensiinimoottorit, kaupunkiajoa ajaessa reilulla 9 000 vuosittaisella kilometrillä diesel-SAAB tulee jo edullisemmaksi kuin vastaava bensaversio.
Eli jos haluaa ajaa SAABilla luotettavasti ja ajaa noin kymppitonnin vuodessa, niin diesel-SAAB on silloin oikea vaihtoehto
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Korjaamon päällikkö kehui NG 9-5 2,0 bensakonetta, joka on myös viimeisissä NG 9-3. Taksi ajossa ajaneet 500K km ilman mitään ongelmia.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Dexos 2 riittää hyvin.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
0w-30 toimii saabissa paremmin talvella kuin 5w-40. Mikäli autossa on dpf, niin kannattaa huomioida sen vaatimukset öljyn suhteen.
ex 9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -07 2.3T STW
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -07 2.3T STW
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Miten perustelet, että toimii paremmin? Moottori lauennut useasti jollain muulla öljyllä? Mulla on 400tkm ajettu 1.9. alkuperäisen DPF:n polttoväli edelleen noin 1000km. Oon nyt ajanut 150tkm Dexos 2:lla, niin uskallan jo puhua kokemuksesta.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Omassa 1.9 mottisessa mittarissa on 472 tkm joista itse olen ajellut Dexos 2 öljyillä nyt noin 250 tkm. Aikaisempien omistajien osalta on historiaa sen verran tiedossa, että ensimmäinen omistaja on huollattanut auton merkkihuollossa, joten samaa tavaraa on laitettu koneeseen. Toisen omistajan käyttämistä öljyistä en ole nyt varma, enkä kehtaa lähteä tarkistamaan, oliko huoltovihkoon merkitty tarkemmin käytettyjä öljyjä.
Itse olen sitten ajanut pelkästään Dexos 2-öljyillä pääsääntöisesti 30 tkm vaihtovälillä ja hyvin on toiminut. DPF polttovälit ovat olleet 800-1200 km välillä (polttoväli näyttäisi riippuvan paljon ajoprofiilista ja kylmäkäynnistysten määrästä) ja huom! autossa on paikallaan toimiva EGR-venttiili. Kone ei syö öljyä eikä öljyn määräkään näyttäisi lisääntyvän.
Itse olen sitten ajanut pelkästään Dexos 2-öljyillä pääsääntöisesti 30 tkm vaihtovälillä ja hyvin on toiminut. DPF polttovälit ovat olleet 800-1200 km välillä (polttoväli näyttäisi riippuvan paljon ajoprofiilista ja kylmäkäynnistysten määrästä) ja huom! autossa on paikallaan toimiva EGR-venttiili. Kone ei syö öljyä eikä öljyn määräkään näyttäisi lisääntyvän.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
#2678
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ensimmäinen diesel-Saab tuli taloon
Meillä NG9-3CV:n DPF:n polttoväli on ollut 670-700 km.
Eilen poltti jostain syystä jo 520 km:ssa
NG9-5:sta ei pysty seuraamaan polttoväliä, kun ei ole siihen eSIDin kaltaista palikkaa
Meillä käytetty suositusten mukaisia öljyjä, TiD 5W-30 ja TTiD 0W-40.
Eilen poltti jostain syystä jo 520 km:ssa
NG9-5:sta ei pysty seuraamaan polttoväliä, kun ei ole siihen eSIDin kaltaista palikkaa
Meillä käytetty suositusten mukaisia öljyjä, TiD 5W-30 ja TTiD 0W-40.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007