Pakkopoltto tech

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Pakkopoltto tech

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Huhti 30, 2022 08:30
Jos toimii Inkussa, pitäisi toimia NG9-5:ssakin.
Tottahan toki toimii Insigniassa :D .
Vanhempi palikka ei toiminut, koska sen versio oli 1.45. Tilasin uusimman palikan ja sen mukana tuli uusi softakin V2021. Uuden palikan kanssa toimivat kaikki eri softaversiot mitä minulla on: parikin vanhempaa OpCom:a, VauxCom ja uusin OpCom Professional.

Viimeisimmällä tästä pakkopoltosta kysyjällä näyttää olevan -08 Saab 9-5, niin saattaa olla, ettei OpCom sen kanssa toimi kunnolla. Joten varmuutta ei sen osalta ei voi sanoa, niin selvinnee vain kokeilemalla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Pakkopoltto tech

Viesti Kirjoittaja suorsa »

tetammi kirjoitti:
Ke Helmi 09, 2022 11:35
Sain lainaan Techin ja ihmettelin noita arvoja:
Avossa poltot on toimineet hyvin mutta ihmettelen et mitä arvoja tuossa rullaa
Kuva
Mut sit siinä pyörii toiset lukemat 8% ja 23185km 8O

Mitä ihmettä toi mahtaa tarkoittaa??
Vanha viesti mutta vasta nyt huomasin tuon. Haiskahtaa vahvasti sille, että dpf on ollut pois käytöstä jo reilut 20tkm. Periaatteessa paine-ero pitäisi olla lähellä nollaa, mutta jos katti on paikoillaan niin voi siitä pieni paine-ero tullakin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pakkopoltto tech

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Molemmat kuvat/lukemat on samasta autosta, ne siis vuorottelee näytöllä.

Avo teki tänään polton ihan normaalisti 108%->8%
Kilsoja viime poltosta oli noin 800
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakkopoltto tech

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tetammi kirjoitti:
Su Touko 01, 2022 20:36
Molemmat kuvat/lukemat on samasta autosta, ne siis vuorottelee näytöllä.

Avo teki tänään polton ihan normaalisti 108%->8%
Kilsoja viime poltosta oli noin 800
Techilläkö katsoit vai onko sulla autossa eSID?

Mitä tullut itse katsottua eSIDistä meidän cabben polttoja, ne ovat vaihdelleet 650 - 1050 kilometrin välillä 8O Aikamoinen vaihtelevuus :roll:

Kunpa saisi tuohon NG9-5:eenkin eSIDin kaltaisen palikan, niin tietäisi vähän, koska tuo DPF aloittaa polton. Nyt luulee liikennevaloissa seistessä, että tuplamassa on menossa, kun auto alkaa hieman ravistamaan polton käynnistyessä :lol:

Laitoin eSIDin valmistajalle viestiä, että eikö onnistuisi samanlainen palikka myös NG9-5:een. Sanoi harkitsevansa asiaa, mutta mitään ei ole kuulunut. Autossa on kiinni Bluetooth OBD2 -mokkula ja Witsonissa Torque, mutta se ei näytä DPF:n polttoa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pakkopoltto tech

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Esid on käytössä, on kyllä näppärä.
Toi 800 kilsaa on mulla lyhyimmästä päästä mut olikin paljo pätkäajoo.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Pakkopoltto tech

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tetammi kirjoitti:
Ma Touko 02, 2022 06:34
Esid on käytössä, on kyllä näppärä.
Samaa mieltä. Tulee itsekin aina seurattua tuosta DPF:n tilaa ja polttoa.

Välillä vain ihmetyttää polton hidas käynnistyminen. Tätä esiintyy etenkin silloin, kun poltto on ehtinyt juuri käynnistyä, mutta on jäänyt pahasti kesken moottorin sammuttua. Seuraavan kerran siten tuntuu, ettei saa uudelleen polttoa käyntiin sitten millään. Kone on on ollut lämmin jo pitkän aikaa ja DFF:n täyttöaste yli 80 ...100 %. Viimeisimmän polton kilometrit muutamia kilometrejä.

Tuo kilometrimäärä jotenkin hämää polton käynnistymistä. Se nollautuu siitä kun poltto käynnistyy eikä siitä kun poltto on valmis :!:
Tämä sekoittaa polton käynnistymistä uudelleen vaikka se olisi heti tarpeen johtuen pahasti kesken jäneestä edellisestä poltosta. Ei ihme että taajama ajossa DPF polttoa ei tahdo saada suoritettua. Minusta selvä softavirhe 8O
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Pakkopoltto tech

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Minä kyselin siitä pakkopoltosta tuossa ylempänä. Eilen joku ukkeli, jolla OpComia parempi (mutta Techiä huonompi) diagnostiikkalaite, tutki autoa ja tuon laitteen mukaan DPF täyttöaste oli 56% ja poltot toimi hänen mukaansa normaalisti.

Tää laite näytti nyt vikakoodiksi myös EGR:n satunnaista jumittelua. Lisäksi siellä on satunnaisesti näkynyt hehkujen vikakoodia (oliko se nyt P0380), sitten useammin (vaan ei aina) tulee tuo P1901 sekä koko ajan staattisena joku pa-suodattimen lämmittimen vikakoodi.

Eilinen heppu tosiaan sanoi, että moottorin vikavalo ei johtuisi täydestä DPF:stä, vaan todennäköisemmin tuosta toisinaan jumivasta EGR:stä, joka aiheuttaisi myös P1901:n. EGR:n liitintä tutkittiin myös ja se oli ihan paskainen ja klipsikin oli rikki, vaikka itse EGR näytti varsin uudelta ja kiiltävältä muihin osiin nähden.

Hohhoijaa. Katsastus olisi tässä kuussa ja tästä kylästä ei oikein tunnu löytyvän Techiä.

Kai mä nyt kokeilen vielä putsata tuon EGR:n liittimen. Mutta jotenkin tuntuis, että tuo vikavalo tulee jostain muusta, koska se syttyy välillä silloinkin, kun tuota EGR:n koodia ei näy muistissa? :x Vikavalo syttyy käynnistyksen yhteydessä. Jos sen nollaa auton ollessa käynnissä, voi ajaa vaikka maailman tappiin ilman valoa. Eli joku tuossa käynnistyksen yhteydessä olevassa tsekkauksessa ei mee läpi.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Pakkopoltto tech

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vikavalo johtunee tuosta EGR:stä tai siitä polttoaine lämmittimestä.
Mikähän mahtoi olla tämä tarkka vikakoodi tuosta lämmitinpiiristä?

Mikäli tuo suodattimen lämmitin on rikki pysyvästi, niin se piiri tarkistetaan resistiivisesti vaikka lämmitintä ei tarvitsisi edes päälle kytkeä. Sitä en nyt tässä tarkan vikakoodin puuttuessa pysty sanomaan sytyttääkö tuo mittaristoon vikavalon. EGR vika sytyttää varmasti, koska se vaikuttaa päästöihin eikä mene katsastuksesta läpi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Pakkopoltto tech

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

petrisa kirjoitti:
Ma Touko 02, 2022 12:23
Vikavalo johtunee tuosta EGR:stä tai siitä polttoaine lämmittimestä.
Mikähän mahtoi olla tämä tarkka vikakoodi tuosta lämmitinpiiristä?

Mikäli tuo suodattimen lämmitin on rikki pysyvästi, niin se piiri tarkistetaan resistiivisesti vaikka lämmitintä ei tarvitsisi edes päälle kytkeä. Sitä en nyt tässä tarkan vikakoodin puuttuessa pysty sanomaan sytyttääkö tuo mittaristoon vikavalon. EGR vika sytyttää varmasti, koska se vaikuttaa päästöihin eikä mene katsastuksesta läpi.
Sen suodattimen lämmittimen vikakoodi tais olla P1180. Ollut siellä staattisena koko auton meilläoloajan, eikä oo kyllä aiemmin sytyttänyt valoja.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pakkopoltto tech

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Egr vioissa mä ainaki tsekkaisin sen kaasuläpän takana olevan uran. Ei auta uus vena jos ura tukos...

Mun projektista pitäis löytyy esimerkkikuva.
Edit.
Kuva

Pitäis näyttää tältä
Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Pakkopoltto tech

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Vois olla tutkimisen arvoinen. Tuolla urassa pitäis liikkua jotain? Mitä pitää purkaa, kaasuläppäkotelo pois?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pakkopoltto tech

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei siinä urassa liiku kuin pakokaasua sieltä egr-venalta.
Tai no saattaa siellä liikkuu nokee yms :mrgreen:

Ei siinä ihmeempii purkamisia tarvii, vanhan imusarjan kasasin vanhalla tiivisteelläkin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakkopoltto tech

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabatti kirjoitti:
Ma Touko 02, 2022 10:41
Minä kyselin siitä pakkopoltosta tuossa ylempänä. Eilen joku ukkeli, jolla OpComia parempi (mutta Techiä huonompi) diagnostiikkalaite, tutki autoa ja tuon laitteen mukaan DPF täyttöaste oli 56% ja poltot toimi hänen mukaansa normaalisti.

Tää laite näytti nyt vikakoodiksi myös EGR:n satunnaista jumittelua. Lisäksi siellä on satunnaisesti näkynyt hehkujen vikakoodia (oliko se nyt P0380), sitten useammin (vaan ei aina) tulee tuo P1901 sekä koko ajan staattisena joku pa-suodattimen lämmittimen vikakoodi.

Eilinen heppu tosiaan sanoi, että moottorin vikavalo ei johtuisi täydestä DPF:stä, vaan todennäköisemmin tuosta toisinaan jumivasta EGR:stä, joka aiheuttaisi myös P1901:n. EGR:n liitintä tutkittiin myös ja se oli ihan paskainen ja klipsikin oli rikki, vaikka itse EGR näytti varsin uudelta ja kiiltävältä muihin osiin nähden.

Hohhoijaa. Katsastus olisi tässä kuussa ja tästä kylästä ei oikein tunnu löytyvän Techiä.

Kai mä nyt kokeilen vielä putsata tuon EGR:n liittimen. Mutta jotenkin tuntuis, että tuo vikavalo tulee jostain muusta, koska se syttyy välillä silloinkin, kun tuota EGR:n koodia ei näy muistissa? :x Vikavalo syttyy käynnistyksen yhteydessä. Jos sen nollaa auton ollessa käynnissä, voi ajaa vaikka maailman tappiin ilman valoa. Eli joku tuossa käynnistyksen yhteydessä olevassa tsekkauksessa ei mee läpi.
Käy ohjelmoimassa se EGR pois pelistä, niin on yksi huoli vähemmän.

Tuo allekirjoituksen vm. 2007 menee katsastuksessa päästöistä läpi ilman sitä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Pakkopoltto tech

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Touko 04, 2022 05:28
Käy ohjelmoimassa se EGR pois pelistä, niin on yksi huoli vähemmän.
Tuo allekirjoituksen vm. 2007 menee katsastuksessa päästöistä läpi ilman sitä.
Savutustestissä EGR:n toiminta tai toimimattomuus ei näy mitenkään. Siten sen voi poistaa ohjelmallisesti, niin ei ainakaan siitä vikavalot syty.
Ellei ole Eberi tai Webasto toiminnassa, niin sitten kannattaa varustautua villahousuilla talvipakkasilla mikäli EGR on pois pelistä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Pakkopoltto tech

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Jos täällä Kuusamossa sais jossain jotain ohjelmoitua, niin ekana koittaisin sitä pakkopolttoa, kun kerta P1901 valoa sytyttää. Mutta varmaan ne ohjelmointipaikat on yhtä kaukana ku Tech kakkonenkin. :|

Irrotin ja putsasin eilen EGR:n. Ei vaikutusta. Olihan se nokinen, mutta ei nyt kovin pahasti mönjässä. Tuota kaasuläpän takaista putkea vois vielä koittaa putsata, jos ne purkuohjeet jostain löydän.

Katsastus ois tässä kuussa ja vikavalo palaa edelleen. Tässähän alkaa jo ressaamaan 8)

Jossain ulkomaan foorumilla oli:
"P1901 means that you have DPF front pipe either blocked or disconnected. "
Mistä tuommoinen putki löytyy? Näkeekö yläkautta?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Vastaa Viestiin