Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9382
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Taitaa se irronnut anturi olla muutaman sentin verran edempänä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei täällä ole vuosiin nillitetty lainauksista :D. Hyvä että löytyi syyllinen ihan visuaalisella tarkastuksella, eikä esim. antureissa ja sähköissä ole vikaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9382
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

aero kirjoitti:
To Joulu 14, 2023 08:15
Onko se lähempänä DPF:n etu- vai takapäätä?

Etupäässähän on merkitsevämpi anturi, taka-anturi on lähinnä referenssi ja sitä ei kaikissa toteutuksissa olekaan.
Nyt kun pönttö on laskettu alemmas niin näki kunnolla että samassa kohdassa etäisyyssuunnassaan ne molemmat liitokset ovat.
Luulen ettei ole alkuperäismallinen DPF kun se näyttää about tälläiselle: https://www.ebay.co.uk/itm/175614033305 ... R_q8g8qOYw

Sen piti olla vaihdettu 7 vuotta / 85tkm sitten mutta oli nyt ruostunut irti sen anturillisen laipan jenkaosuus, ja samoin sen pelkän ilmaputken liitäntä oli ruostunut totaalisen puhki.

EPC kertoo että tuossa olisi pelkästään DPF ja katalysaattori olisi siellä rintapeltiä vasten, olen luullut että olisivat samassa pöntössä molemmat?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ainakin TTiD:ssä oli kaksi katalysaattoria. Toinen juurikin ennen hiukkassuodatinta ja toinen sen yhteydessä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja aero »

ng900aero kirjoitti:
Su Joulu 17, 2023 00:00
Nyt kun pönttö on laskettu alemmas niin näki kunnolla että samassa kohdassa etäisyyssuunnassaan ne molemmat liitokset ovat.
Luulen ettei ole alkuperäismallinen DPF kun se näyttää about tälläiselle: https://www.ebay.co.uk/itm/175614033305 ... R_q8g8qOYw
Jos siellä ei ole sisäisiä putkituksia, niin kohta näyttää minusta sellaiselle, että osuisi samassa pöntössä katalasaattorin ja DPF-kennoston väliin. Kävisi järkeen, jos toinen on paineanturin putki ja toinen lämpöanturin paikka.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9382
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ongelmia päästöjen kanssa z19dtr

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

aero kirjoitti:
Su Joulu 17, 2023 10:17

Jos siellä ei ole sisäisiä putkituksia, niin kohta näyttää minusta sellaiselle, että osuisi samassa pöntössä katalasaattorin ja DPF-kennoston väliin. Kävisi järkeen, jos toinen on paineanturin putki ja toinen lämpöanturin paikka.
Joo lämpötila-anturi oli se joka roikkui ulkona, ja paineanturille menevä teräsputki oli enemmän kukkamultaa kuin terästä, ei se voinut mitenkään olla tiivis.
Molempiin DPF:n lähtöihin hitsasin ensin kiinni mutterit ja sitten muotoilin, ja hitsasin kinni 10mm:n teräsputken paineanturille meneväksi putkeksi. Miljoonalaatikosta löytyi sopiva mutteri jossa oli samat jengat kuin lämpötila-anturissa (ja se alkoi näyttämään ihan järkeviä lämpötilalukemia, 152°C kun etukatin lämpötila-anturi näytti 188°C).

Hitsauksien jälkeen Op-com näytti saturaatioarvoksi 80% kun ennen hitsauksia sen lukema oli 70% (kuten kuuluukin pakkopolton jälkeen ja Saab olisi sen jälkeen vielä itse polttanut DPF:n jonka jälkeen olisi lukema ollut merkittävästi matalampi, tästä ei ollut itselläni silloin tietoa).

Tai siis pakkopoltitn DPF:n kahteen kertaan ennen hitsauksia (ja öljynvaihtoa) joten aika puhdas se lienee.
Laitoin Op-comista päälle sen "Change Particular Filter", tms -ohjelmoinnin ja nyt lähti lukema 0%:ista. On se 0% varmaan lähempänä oikeaa arvoa kuin 80%. Ja onhan noissa turvaväliäkin, tuskin ehtii menemään oikeasti tukkoon ennenkuin poltto alkaa?
Kävin 20km:n koeajolla ja DPF:n saturaatiolukema nousi 2%:iin ja paine-ero näytti olevan (käsittääkseni) oikea eli -2 kPa joten jotain Ecu ymmärtää tuosta hitsatusta tarvike-DPF:stä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin