Lakimuutos: Sakkoja päästömanipuloinnista

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Lakimuutos: Sakkoja päästömanipuloinnista

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä ainakin Alfan ecusta löytyi jälki siitä, että millä kilometrimäärällä ja päivämäärällä se on ohjelmoitu. Toki se ohjelmointi voi tarkoittaa ehkä mitä tahansa päivitystä...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lakimuutos: Sakkoja päästömanipuloinnista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lain kirjain on selvä: liikennevirhemaksu osuu siihen joka on auton omistaja tai haltija silloin kun sitä käytetään liikenteessä päästömanipuloituna. Laissa ei laiteta vastuuta sille aikaisemmalle omistajalle joka manipulaation on tehnyt. Periaatteessahan tämä on taannehtivaa laintulkintaa mutta käytännöt mahdollistavat sen kun auton käyttö liikenteessä on se josta maksu lätkäistään, ei itse päästömanipulointi.

Samanlaista oikeustajun vastaista lainsäädäntöä ja toimeenpanoa on toteutettu autoveroon liittyen, eli jos minä rakentelin verovapaasta pakusta pehmeillä takapenkeillä varustetun bussin ja myin sen kaverille, niin autovero napsahtaa kaverille eikä mulle, jos hän erehtyy autoa liikenteessä käyttämään. Ja noi verothan oli aikanaan pahimmillaan kymmeniä tuhansia euroja ja tavan kansalainen auvoisan tietämätön mistään penkkipykälistä kunnes napsahti katsastuksessa tai ratsiassa.

Sama efekti muuten taitaa edelleen koskea ulkomaalaisen auton ajamista Suomessa, jos kuski ei ole kirjoilla ulkomailla tai muuten oikeutettu ajamaan kyseistä Suomeen verottamatonta kärryä. Autoverot maksuun ilman sen suurempaa kuulemista, jos jää kiinni. Tämähän on niinkin yleisesti tiedossa oleva lainvastaisuus että ministeritasollakin lain kirjain ymmärrettiin vasta kun kosahti omalle kohdalle:

https://yle.fi/a/3-6796651

Tietämättömyys ei ole pätevä selitys verojen maksamatta jättämiseen, lain rikkomiseen tai muuhun väärintekoon kuten päästömanipuloidulla autolla ajeluun. Ja lakien tai niiden tulkinnan ei tarvitse olla niin selkeitä että niitä itse lainsäädäntötyötä tekeväkään ymmärtäisi. Näin se valtio palvelee kansalaisiaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Lakimuutos: Sakkoja päästömanipuloinnista

Viesti Kirjoittaja Tuha »

"Päästömanipulointi tarkoittaa auton päästöjä vähentävien laitteiden toiminnan kiertämistä kuten esimerkiksi pakokaasuja puhdistavien DPF-hiukkassuodattimien ja Adblue-lisäainetta käyttävien SCR-ureajärjestelmien ohittamista.

Manipulaatioiden taustalta löytyvät useimmiten taloudelliset syyt, sillä niiden avulla autojen korjaus- ja huoltokuluissa on voinut säästää jopa tuhansia euroja."
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lakimuutos: Sakkoja päästömanipuloinnista

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Uudelleen ohjelmoinnista ei voi tietenkään päätellä mitään, joka viittaisi päästölaitteisiin. Näitä softapäivityksiähän autoihin tulee ja niitä päivitetään merkkihuoltojen yhteydessä tai jopa erillisillä takaisinkutsuilla.

Toinen juttu on sitten todentaa päästölaitteiden olemassa olo. Egr toiminta muistaakseni näkyy kyllä yleensä ihan yleismallisella testerillä, mutta dpf vaatii jo merkkikohtaisen laitteen. Esimerkiksi omassa Skodassani egr:n toimintaa ei pääse näkemään kuin tietokone + VCDS ohjelmalla, älypuhelimella + OBDEleven- tai VAG DPF- sovelluksilla + BT palikalla tai VAS merkkitesterillä. Kun sama tilanne on muidenkin merkkien kohdalla, niin tilanne katsastusasemilla on mahdoton tämän suhteen.

Jälkikäteenkään dpf:n toimintaa ei voi enää muuttaa jo olemassa olevissa autoissa niin, että se näkyisi yleis OBD testauksissa, joita katsastuksessa tehdään. Mikäli dpf tutkitaan aistinvaraisesti eli vaikka koputtelemalla, niin se on täysin katsastajasta kiinni mikä todetaan "ontoksi" ääneksi. Sitten kun katsastajelle käykin erehdys ja auto hylätään sekä määrätään tutkittavaksi dpf:n osalta, joka osoittautuu vääräksi tulkinnaksi, niin kyllä käy kalliiksi katsastusasemalle. Diesel autoja katsastetaan niin paljon, että täytyy olla 99 % varma dpf pöntön olevan tyhjä, jotta katsastaja uskaltaa hylätä.

Muilta ohjelmoinnin ominaisuuksiltaan, mitkä eivät koske päästölaitteita kuten "tehon ja väännön optimointi", ei voida todeta luotettavasti muutoin kuin penkittämällä. Tätä sitten verrattaisiin rekisteriotteen mukaiseen auton tekniseen tietoon. Katsastuksessa...mahdotonta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Lakimuutos: Sakkoja päästömanipuloinnista

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Jaa , mitenhän on, ainakin tuossa saksanseisojassa on dpf /kattipöttö niin piilossa , ettei sitä pääse kyllä kopistelemaan purkamatta
autoa. Ei taida katsastus sedän oikeudet sentään auton purkamiseen yltää...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Swataia
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 21:27

Re: Lakimuutos: Sakkoja päästömanipuloinnista

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Eikös semmoisella käärmekameralla pystyisi tarkistamaan putken päästä työntämällä, että onko DPF sisukset tallessa? Tietysti jos on kammiovaimentimi välissä niin voihan se olla aika toivotonta ohjailla. :roll:

Sikäli minusta tätä päästöasiaa pitääkin painottaa ja valvoa, koska yhteistä ilmaa me täällä kaikki hengitetään, mutta lienee tässäkin tarkastamiset jää vähälle kiireestä ja kustannuksista johtuen. Aiheuttaa kyllä myös ikävää murehtimista käytetyn auton ostajalle kun on vaikea tarkistaa ja jää sitten omaksi ongelmaksi jos sieltä jotain löytyykin oston jälkeen. Tietysti autoliikkeestä ostettaessa käytetyllä on jonkinlainen suoja, mutta suoraan yksityiseltä toiselle ei...
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2832
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lakimuutos: Sakkoja päästömanipuloinnista

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tuha kirjoitti:
Pe Touko 19, 2023 20:05
"Päästömanipulointi tarkoittaa auton päästöjä vähentävien laitteiden toiminnan kiertämistä kuten esimerkiksi pakokaasuja puhdistavien DPF-hiukkassuodattimien ja Adblue-lisäainetta käyttävien SCR-ureajärjestelmien ohittamista.

Manipulaatioiden taustalta löytyvät useimmiten taloudelliset syyt, sillä niiden avulla autojen korjaus- ja huoltokuluissa on voinut säästää jopa tuhansia euroja."
Tulipa tästä taas mieleen omakohtainen kokemus. Kun autonvalmistaja myy sellaista kuraa, että 90tkm ajetussa autossa joudutaan omistajan piikkiin vaihdattamaan a 700€ kappale olevia antureita. Toki tutkimukset ja työt samaan laariin. Tässä tapauksessa kokonaislasku kolmatta tonnia. Mutta vain Suomessa/Euroopassa, Jenkeissä korjaukset valmistajan piikkiin, koska parempi kuluttajansuoja.

Tämän päälle tietty auton kuukausien epämääräinen käytös, ties mitkä vaihtelevat vikakoodit, tehtaan virhe ohjelmistossa, merkkikorjaamon ja maahantuohan välinen pellekuurupiiloleikki sekä kusisukassa ajelut odottaen, koska tulee ilmoitus "moottori ei käynnisty xx km jälkeen". Ihan piruuttaan mentiin tolla hotellireissulle Jyväskylään ja käytiin vielä Pandan tehtaalla lisäreissu niin, että kotona oli ajomatkaa starttiestoon luojan armosta 60km. Silkkaa sitä itteensä. Jos tuota kakkaa ei olisi lapioinut, "säästö" olisi ollut vähän kyseenalainen termi.

Kyse siis adblue-järjestelmän typpioksidiantureista. Ei tullut mieleen alkaa hakkeroimaan, mutta auto lähti samantien vaihtoon ja tokko Mersun dieseliä enää tässä elämässä tulee.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Lakimuutos: Sakkoja päästömanipuloinnista

Viesti Kirjoittaja VKe »

^mutta jatkat silti mersulla tuonkin episodin jälkeen?

Itte olisi vetäny niin tiukkaan herneet nenukkiin, etten mjersuun olisi enää vaihtanu. Pitäs minun ehkä hiukan alkaa miettimään josko antaisi automerkille anteeksi :roll:

No en :)

EQC Nettiautossa hakusessa :oops:
Sininen Saab 9-3, '99
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2832
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lakimuutos: Sakkoja päästömanipuloinnista

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Hyvä kysymys :idea:

Ehkä tässä on se, että aattelen kaikkien merkkien olevan lopulta samanlaisia. Rahat menee tavalla tai toisella.
Ja toisaalta, jos tällä luonteenlaadulla alkaisi näistä kaunaa kantamaan, voisi jo näin nelinymppisenä alkaa odottamaan sydänkohtausta.

Ja ovathan ne kuitenkin voittopuolisesti päteviä laitteita.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin