Kone hajosi melko pian jakopäärempan jälkeen

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
ECE
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 30, 2014 21:33

Kone hajosi melko pian jakopäärempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja ECE »

1.9 tidissä tippui imuventtiili sylinteriin ja kone vissiin kaput. Teetätin määräaikaisjakopäärempan juuri ennen tätä. Onko jakopäärempassa helppo kämmätä jotenkin mikä on voinu vaurioittaa venttiilimekanismia? Lyöty kone käyntiin ja huomattu ettei mennykään oikein? Voi olla että ei, mutta tuli vaan mieleen.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kone hajosi melko pian jakopäärempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei tule kyllä itselleni mieleen mitään muuta kuin juuri tuo mainitsemasi skenaario, joka ainakin teoriassa voisi pienellä todennäköisyydellä aiheuttaa mainitun ongelman. Eli jos kone käynnistetty jako pielessä siten että venttiili on vain hieman ottanut osumaa ja tästä johtuen myöhemmin sitten venttiilin varsi mennyt ajossa poikki. Tai koneen ollessa sammuksissa on konetta tai nokka-akselia pyöritetty manuaalisesti ja mäntä tavannut venttiilin.

Kuitenkin hyvin epätodennäköiseltä tuntuu että venttiili olisi tuolloin vaurioitunut niin että kone toimii normaalisti kunnes venttiili pettää vasta myöhemmin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Kone hajosi melko pian jakopäärempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja petromies »

8 vai 16v
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
ECE
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 30, 2014 21:33

Re: Kone hajosi melko pian jakopäärempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja ECE »

16.
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Kone hajosi melko pian jakopäärempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja petromies »

16 venttiiliseen on työkalut jolla nokat lukitaan oikeaan asentoon remontin ajaksi joten jaon ei pitäisi mennä pieleen.
Mutta mistäpä sen tietää mitä remontin aikana tapahtunut.
Jos sai vain niin vähän osumaa että ei käyntiä häirinnyt, onhan siinä 2 imua/sylinteri. Sitten nitkasi poikki.
Tai sitten muuten tuli kilometrit täyteen.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Matalapaine
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: To Loka 22, 2009 13:18

Re: Kone hajosi melko pian jakopäärempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Matalapaine »

Minkä vuotinen ja paljonko ajettu?
99 -83 (tuplakaasari) jne. jne.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.
ECE
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 30, 2014 21:33

Re: Kone hajosi melko pian jakopäärempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja ECE »

-08 ja 280 tkm.

Lisätään tähän nyt vielä, että siksi tämä asia juolahti mieleen kun korjaamo tuntuu välttelevän nyt Saabin huoltoja minun kohdalla kun olin tarjoamassa samaa autoa moottorivaihdettuna sinne toisen asian huoltoon. Vaikka aina olen vain kiitellyt työstä ja maksanut pyydetyn ilman tinkaamisia.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Kone hajosi melko pian jakopäärempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja baasenar »

ECE kirjoitti:
To Marras 16, 2023 12:56
-08 ja 280 tkm.

Lisätään tähän nyt vielä, että siksi tämä asia juolahti mieleen kun korjaamo tuntuu välttelevän nyt Saabin huoltoja minun kohdalla kun olin tarjoamassa samaa autoa moottorivaihdettuna sinne toisen asian huoltoon. Vaikka aina olen vain kiitellyt työstä ja maksanut pyydetyn ilman tinkaamisia.
Tällasta se valitettavasti on joidenkin palveluntuottajien kohdalla. Kiitos hivelee kyllä niiden mieltä, mutta jos vähänkään tulee jotain epäonnistumista tai negatiivistä, niin asiakkaasta voi tulla yhtäkkiä "hankala asiakas" ja sitä sitten vältellään. :roll:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Matalapaine
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: To Loka 22, 2009 13:18

Re: Kone hajosi melko pian jakopäärempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Matalapaine »

Itse keskustelisin asiasta vielä kerran yrittäjän tai korjaamopäällikön kanssa.
Asentaja on suurella todennäköisyydellä mokannut mutta milläs todistat. Vaikka uusi motti olisi tullut omista varastoista aikaa ja tupakkaa on joka tapauksessa hommassa palanut. 280 tkm ei nyt paljoa ole ellei kiihdytyskisoihin autolla osallistuttu.
Voisivat minimissään tehdä jonkun työn goodwillinä tai reiluilla alennuksilla ja katso sitten kannattaako asiakassuhdetta jatkaa jos tähän asti ollut toimiva.

Yllättävän moni on reilu jos heille antaa mahdollisuuden korjata virhe. Omatunto näyttäisi ainakin jonniinverran kolkuttavan.
99 -83 (tuplakaasari) jne. jne.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.
Vastaa Viestiin