1.9 TiD savuttaa on/off

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
ScandiSaab
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Loka 26, 2023 19:03

1.9 TiD savuttaa on/off

Viesti Kirjoittaja ScandiSaab »

Tervehdys,

Minulla on vuoden 2009 9-3 TiD 150hv (192tkm ajettu) Cabriolet Espanjassa. Tänään ajelin noin 40 km matkan 90-100kmh vauhtia ja katsoin peruutuspeiliä: Pienelläkin pintakaasun painamisella iso vaalea pilvi savua lähti pakoputkesta. Tätä jatkui ainakin 10 minuuttia kunnes pääsin perille. Lähdin ajelemaan kotiinpäin noin 30 min. kuluttua ja savutus katosi käytännössä kokonaan.

Autosta on vaihdettu vesipumppu ja jakopään hihna 140tkm kohdalla. Öljyt vaihdettu 1500km sitten.

Osaako arvon Foorumin väki sanoa mistä ko. ongelma johtuu? Vien auton asap pajalle tutkimuksiin..

Yst, Mikko
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 1.9 TiD savuttaa on/off

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Täällä sama juttu tuon savutuksen ksnssa.Tosin kyseessä Og93 RE85 stg1.
Todella isoja harmaita savupilviä jää perään kun antaa vähän enemmän happea.
Etenkin kun oli nuo kovat pakkaset.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 1.9 TiD savuttaa on/off

Viesti Kirjoittaja cc »

Oliskohan tehnyt hiukkassuodattimen puhdistuspolttoa. Poltto kestää noin 10-15 minuuttia ja osaa joskus lykätä harmaata savua.
Polton näkee ajotieturin DTE lukemasta, tippuu useamman kymmenen prosenttia kun poltto käynnissä. Polton loppumisen huomaa kun DTE lukema alkaa taas kasvamaan.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 1.9 TiD savuttaa on/off

Viesti Kirjoittaja aero »

DPF-poltto on potentiaalinen syypää. Kuitennii tarkistaisin nestepintojen tasot (öljy sekä jäähdytysneste) ja seuraisin niitä sekä kulutusta tankkauksista laskien 2-3 tankillisen ajan.

Tarkkailusta voi päätellä ainakin tälläsiä:
-Jos jäähdytysneste vajuu, se vuotaa johonkin, joko koneesta ulos tai koneeseen sisään ja saattaa olla osasyyllinen tapahtuneeseen näkymään
-Jos öljyn pinta vajuu, se häviää jonnekin. DPF:n pitäisi kyllä syödä öljysavu, mutta lentäessään esmes kuuman pakoputken päälle haisee ja savuaa ikävästi.
-Jos öljyn pinta nousee, niin sinne pääsee jotain sekaan. Jos se olisi jäähdytysnestettä, syntyisi semmosta limamöhnää. Jos se on dieseliä, ei se visuaalisesti juuri erotu kovin pian. Potentiaalinen syypää vuotava suutin tai tiheästi epäonnistuneita DPF-polttoja.
-Jos polttoainetta kuluu liian paljon tuntuisesti, niin sitä kuluu liikaa. Jos tankkauksista mitattu kulutus on samalla tontilla ajotieturin kanssa, niin auto tietää käyttävänsä polttoainetta. Potentiaalisia syypäitä lie ainakin MAF, MAP tai laahaava jarrusatula (jälkimmäinen ei kyllä pakoputkesta savuta). Jos taas tankkauksista mitattu kulutus eroaa tavallista (näissä usein ehkä 0,5l/100km?) enemmän ajotieturin lukemasta, niin auto ei tiedä käyttävänsä enempi polttoainetta, jolloin potentiaalisena syypäänä on ainakin vuotava suutin.

Etenkin jälkimmäinen, eli tankkauksista lasketun ja ajotieturin kertoman kulutuksen erotusten huomaaminen on asia, joiden osalta kannattaa tutustua autoon syvällisesti heti hankinnasta, jo sen ollessa ehjä. Silloin on helpompi huomata, jos jossain on vikaa ja päästä korjaamaan aiemmin. Esmes. tuommonen suutinvuoto lisää kulutusta ja syö DPF:n käyttöikää tehokkaasti, mutta ei välttämättä näy käytöksessä kovinkaan selkeästi ja tulee pitkällä tähtäimellä paljon kalliimmaksi ajaa vian kanssa kuin korjata se mahdollisimman pian.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
ScandiSaab
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Loka 26, 2023 19:03

Re: 1.9 TiD savuttaa on/off

Viesti Kirjoittaja ScandiSaab »

Kiitos vastauksista. Käytin huollossa ja epäili myös DPF-polttoa. Ei muuta kuin kovaa ajoa...mikko
Vastaa Viestiin