9-5 diesel -09 korjaajalle tarve

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
VanhaErkki
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Tammi 08, 2024 13:31

9-5 diesel -09 korjaajalle tarve

Viesti Kirjoittaja VanhaErkki »

Moron,
Tarvittas korjausapua 9-5 dieselille 1.9 tiD + hirsch viritys alkuperäisenä tehtaalla asennettu. vm09 ajettu joku 270.000km.

Ongelmana jatkuva moottorivalon palaminen ja usein jos auton sammuttaa ja vielä lämpimänä aikoo jatkaa uudelleen ajoa, tehot on hukassa. Voi kyllä ajaa mutta kiihtyvyys on vanhan vw kuplan luokkaa. kun sammuttaa koneen niin joskus voi tulla tehot takaisin heti tai vasta 10 kerralla tms. tietysti joka sammutuksen jälkeen pitää ajaa huomatakseen mikä on tilanne. Keltainen moottorivalo kyllä palaa koko ajan on tehot tai ei. Muutaman kerran on kannettavan testerin kanssa vikatiedosto poistettu mutta viime vuonna alkoi aina tulemaan samat vikatiedot takaisin käytännössä heti kun kone laitettiin käyntiin tyhjennyksen jälkeen. Aiemmin tehot sai kohtuudella takaisin kunhan kerran koneen hetkeksi sammutti (buuttaus), nykyään ei helpolla enään saa. Moottorivalo on joskus syttynyt mutta mitään vaikutusta sillä ei tehoihin ollut. Auto on pitkälti vaimon ajossa jolle auto aikanaan hankittu (olemme toinen omistaja) ja yx meidän pojista sillä myös ajelee ja itte kun tartten vetokoukkuu tai farmarin isoa takaluukkuu. Joten tällä kolmikolla on nyt kokemuksia kerätty.


Yön jälkeen, kesä tai talvi, autolla lähdettäessä ei ole teho-ongelmia, moottorivalo kyllä yleensä palaa kuitenkin mutta muuten pelittää 100% ja nyt tänä talvena on tullut sellainen mielikuva/tunne että jos on reilut pakkaset esim. siinä 6-7astetta tai enemmän niin ongelmaa ei olisi.
Tässä vuosien varrella mulle on autoa huoltanut ja laittanut yx tuttu kaveri jolla Saab-kokemusta pitäs rutkasti olla mutta alkaneeko hänellä ehkä into loppua rassata vanhoja autoja tai ongelma on vaikea, en tiedä. Jotain boxi-vikaa hän on uumoillut mutta se tilaisuus meni Wetterin mukana!

Ongelmat alkoi reilut pari vuotta sitten ja olis silloin varmaan tarvinnut asiaan ottaa kiinni kun Porissa vielä Saab-huolto oli, Firma myytiin Wetterille viime vuonna ja ne löi kaikki Saab pelit ja vehkeet ja varaosat poikki. Lähin ns. valtuutettu Saab-huolto on Turussa mutta asutaan Ulvilassa Porin kupeessa joten vähän on pitkällä. Veljekset Mäkelä Huittisissa pitäs olla Saab ammattilainen mutta ei tunnu kovasti kiinnostavan tämän korjaus vaikka hinnasta ei ollut vielä mitään juttua, olen joulukuun 5 päivä sinne soittanut ja sovittu että hän palaa asiaan ja uudelleen soitin 2.1.24 ja luvattiin että soittavat takaisin mutta ei vaan kuulu JOTEN

Löytyskö Saab specialistia alueen Pori-Rauma-Kokemäki-Kankaanpää-Merikarvia sisältä jolla olis kyvyt ja halut laittaa pirssi kuntoon.
OTA yhteyttä 0400 836 856 tai erkki.normia@gmail.com
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-5 diesel -09 korjaajalle tarve

Viesti Kirjoittaja aero »

VanhaErkki kirjoitti:
Ti Tammi 09, 2024 15:03
Muutaman kerran on kannettavan testerin kanssa vikatiedosto poistettu mutta viime vuonna alkoi aina tulemaan samat vikatiedot takaisin käytännössä heti kun kone laitettiin käyntiin tyhjennyksen jälkeen.
Vieläkö tuo kannettava testeri on käytettävissä? Jos, niin ota sillä ylös se vikakoodi mitä auto sanoo ja kerro se tänne, niin on parempia mahdollisuuksia lähteä veikkailemaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: 9-5 diesel -09 korjaajalle tarve

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Vikakoodi tosiaan vaan tänne niin helpottaa pohdintaa. Millaisia muita oireita on? Epätasaista käyntiä tms?
VanhaErkki
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Tammi 08, 2024 13:31

Re: 9-5 diesel -09 korjaajalle tarve

Viesti Kirjoittaja VanhaErkki »

eipä ole sitä testeriä enään saatavilla.
Pariin kertaan sitä testeriä käytettiin ja muistaakseni joku pari vuotta sitten sillä saatiin asia hoidettua mutta viime alkuvuodesta ei enään. Silloin
niitä vikakoodeja oli kymmenkunta sinne listaantunut ja ne sillä kannettavalla testerillä poistettiin, laitettiin auto käyntiin ja kaikki ok. sammutettiin ja katsottiin uudelleen ja ne samat koodit oli taas siellä. Niitä vikakoodeja muistaakseni oli laidasta laitaan eri aiheesta, en niitä sen tarkemmin tutkinut kun vieressä oli ammattilainen joka asiat varmaan paremmin tunsi.
Tuttuni sanoi ettei hän pysty tällä laitteella asiaa hoitamaan vaan täytyisi mennä valtuutettuun Saabin huoltoon ja siellä sillä isolla kiinteällä (jota ei saa lainailla) testerillä sitten selvittää mikä on vikana, jotain boxivikaa hän vahvasti epäili.

Sanoin että mun täytyy nyt harkita mitä auton kanssa aiomme tehdä ja palaan asiaan, mietein liian pitkään ja kun asiaan palasin oli Satakunnan Autotalo jo myyty Wetterille ja Wetteri pisti Saappien huollot poikki ja en tiedä mitä kaikille laitteille tapahtui mutta apua ei asiaan sitten saatu.

Tämä ongelma alkoi jo muutama vuosi sitten, ensin pari kertaa vuodessa sitten vähän useammin ja häiriövalokin syttyi vain silloin, ongelma (tehohäviö) hävisi kun moottorin buuttasi sammuttamalla ja matka jatkui ilman ongelmia mutta viimeisen vuoden aikana asia huononi edelleen ja nykyään se tehohäviö ilmestyy lähes aina kun lämpimän moottorin sammuttaa ja jonkun ajan kuluttua taas lähtee ajamaan niin tehot on hukassa (käy esim. kaupassa). Häiriövalo itsessään palaa kuitenkin lähestulkoon aina. Ongelmaa ei esiinny aamulla autolla lähtiessä kun ei moneen tuntiin ole ajettu eli kylmällä koneella ja nyt tämän talven kovemmilla pakkasilla ei ongelmaa ole havaittu (ei ole kauheesti ajettukaan). Pikkupakkasilla ja nollakeleillä ongelma kyllä on. Ja huom. mitään muita ongelmia tai häiriöitä ei auton käymisessä tai kulkemisessa ole, kulkee upeesti kuin uutena!

Itselläni ei ole tietoa ja varustusta näihin asioihin eikä myöskään autotallia joten toivottavasti joku Saappiexpertti jostain löytys
VanhaErkki
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Tammi 08, 2024 13:31

Re: 9-5 diesel -09 korjaajalle tarve

Viesti Kirjoittaja VanhaErkki »

Moron vielä,
Taisin vähän epäselvästi ilmaista mitä etsin. Etsin siis korjaajaa tälle 95 Tid ongelmalle, neuvoja saa tietysti antaa mutta jonkun pitää kuitenkin se korjaus tehdä, siksi olis suotavaa jos se joku löytys tästä Satakunnan alueelta suurin piirtein 100km säteellä Porista.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-5 diesel -09 korjaajalle tarve

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Suolinko tai ET tech tampereen nurkilla ainakin osaa saabit.
Tosin opel huoltoja löytynee myös porista et sieltäki pitäis löytyy apuja.

Tuota on paha lähtee arpoon, yleisin vika on että koneen ylimenevä ahtoletku on halki. Toimii kohtuudella mutta ahtoja tarvittaessa sytyttää vikavalon.
Toki noin pitkään kun moottorin vikavalo palanut niin dpf saattaa olla tukossa kun poltot ei oo onnistuneet.

Jos auto on pelleiltään vähäruosteinen niin kannattaa vielä korjauttaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
VanhaErkki
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Tammi 08, 2024 13:31

Re: 9-5 diesel -09 korjaajalle tarve

Viesti Kirjoittaja VanhaErkki »

Kiitos vastaajille, etenkin teemulle paimiosta.
Auto muuten varsin hyvässä kuosissa, ajettukin vasta 270.000km joten ikävä olis paaliin laittaa.....
Olis luullut Saabisteistä joku "welho" löytyvän jolle olis ollu kunnia-asia että tällainen vika korjattua saadaan, ei sitä kukaan ilmaiseksi ole apua pyytänyt mutta ei kun ei.
Ehkä paras siirtyä Volvoihin...
Vastaa Viestiin