Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Rene-Rane kirjoitti:
Svc kirjoitti:Nykyisillä ajokilometreillä puoli miljoonaa pitäisi olla mittarissa ennen ensi vuoden loppua.
miten toi kestää tollasia matkoja 8O
Miksi ei kestäisi? Eihän ne kilometrit autoa tapa vaan huono huolto.
Nykyään auto kuin auto ainakin sen 300 000 km kestää lähes ilman huoltoakin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Sinivalkoinen kirjoitti:Harkitsin kyllä 9-5:ttä 2.2 TiD-koneella. Kuulemani jutut laitteen ruiskutuspumpusta pelottivat. Ja lopulta jäi käteen Saksasta siisti Volvo V70 -98 2.5 TDI. Käy vaikka biodieselillä, hihna pitää vaihtaa käytännössä alle 100 tkm välein, öljypumpun tiiviste on uusittu ja seuraavaksi menee laittoon koko pumppu.
...ja sitten kohta alkaa ruiskupumppu vuotamaan (check, tiivistesarjan vaihtotarjoukset n. 600€, itse selvisin kaikkien soittamieni korjaamoiden "tietojen" vastaisesti pelkällä pumpun kannen tiivisteen vaihdolla eli n. 20€ itse tehden), eikä nyttemin suljetun Volvolandian perusteella pumppurikkokaan ole mitään ennekokematonta TDi-Volvossa, mystisiä ilmaongelmia (check, vinkkinä, että suodatinjalkaan kaikki tiivisteet kannattaa uusia parin vuoden välein ja esilämmitin kanssa), diesel-linjojen jäätymistä pakkasilla (suosittelen oikeasti jäänestoa), sitten väljistyy ohjausvaihde (tästä ei vielä omakohtaista kokemusta), raidetangon päät (check), koiranluut (check), jäätyvä intercooler (tästä ei vielä omakohtaista kokemusta), kolinat takapäästä kun takaiskareiden kiinnityksen vulkanointi pettää (check), lämppärin kennon O-renkaat alkaa vuotaa pakkasilla ennemmin kuin myöhemmin (check), ABS/TRACS valoa sytyttelee (check, ohjausboksin aukisahaus ja liittimen pinnien kohdilta uudelleen kolvaus korjaa). Mutta siis noin muuten ihan suht luotettava auto :D
Sinivalkoinen kirjoitti: Muuten on myönnettävä, että pohjoismaisen simppeli eturipustus sopii lähes 1,6 tonnin automobiiliin, ei niitä pystyasenteisia kumilaakereita jotka eivät mitään kestä vaan erikoisvahvistetut, vaakalaakeroidut kolmiot kuten OG900:ssa yms. ...
Meinaat ihan oikeasti, että ykköskopan V70:n alatukivarret on kestäviä? No, eiköhän se totuus noistakin tule vielä ilmi, nimimerkillä molemmin puolin etutukivarret vaihdettuna väljyyttään (syö renkaat nopeasti)...Alkuperäis-alkuperäiset (siis ensiasennus) kestää mututuntumalla ja Volvolandian kommenttien perusteella sen n. 200-250tkm, minkä jälkeen on aika sama mitä valmistetta sinne tunkee, koska aidotkin "volvo-osat" omaa sen verran laatuvaihtelua.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Sinivalkoinen kirjoitti:Harkitsin kyllä 9-5:ttä 2.2 TiD-koneella. Kuulemani jutut laitteen ruiskutuspumpusta pelottivat. Ja lopulta jäi käteen Saksasta siisti Volvo V70 -98 2.5 TDI. Käy vaikka biodieselillä, hihna pitää vaihtaa käytännössä alle 100 tkm välein, öljypumpun tiiviste on uusittu ja seuraavaksi menee laittoon koko pumppu. Karstaa saattaapi olla imusarjassa, mutta se paljastuu. Muuten on myönnettävä, että pohjoismaisen simppeli eturipustus sopii lähes 1,6 tonnin automobiiliin, ei niitä pystyasenteisia kumilaakereita jotka eivät mitään kestä vaan erikoisvahvistetut, vaakalaakeroidut kolmiot kuten OG900:ssa yms. Ja Saksan autossa on vielä peltiä pk-seudun suolan syötäväksi: ei ruosteen ruostetta. Takana vuosikymmen Ford 1.8TD:n ja VW-konsernin 1.9D-vaparin ratissa, joista viimeksimainittu oli kyllä aivan toivoton perhekäyttöön (64 hv, nyt 140 hv). Mondeon runko taas ruostui niin monesta kohtaa ettei sitä voi edes kuvailla, ja ruostuu yhä...
Näissä femman 2.2 TID tiettääkseni ollut aika vähän noita ruiskutuspumppu ongelmia, parempi päivitetty versio(tai jotain).. Ja korjaaminen on nykyään aika halpaa (n.300€)

Kannattaa myös volvosta seurata kampiakselin öljyvuotoja. Yhden volvon 2.5TDI koneen avannut, kosko oli tuo kampiakselin stefa päästänyt öljyä jakohihnan koppaan ja hihna hyppäsi yli... Seuraavaan huollon mukaiseen hihnan vaihtoon oli matkaa muistaakseni vielä n.30tkm...
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Vähä päälle 40t ajanu nyt tuolla allekirjoituksen dieselillä.
98vm eli vp37 pumpulla vielä. Kokonaiskilometrit +360t.
Miksi tämmönen, no kun halavalla sai ja oli tarvetta vähän järkevämmälle käyttikselle millä parempi puoliskoki uskalta ajaa.
Ennakoivana huoltona tuli turbo ja suuttimen kärjet vaihettua.
Samalla tieten vähän eri mitoilla kun tuo vetopito oli hieman ylimitoitettu konetehoon (110hv) nähden. Ja nyt on tämän talven hieman hauskaa voinnu pitää jo.
Onhan tuo ehkä hieman karu moottori verrattuna näihin moderneihin dieseleihin mutta uskaltaisin väittää että maksaa itsensä takasin luotettavuudessa. Tieten noin ei passaa sanoa kun kuitenki heti iskee täystuho...
Hokasin että mainitsin sanat halpa, luotettava ja viritetty ja vielä saman yksilön kohdalla :roll:
Kytkin tuli sitten vaihettua tuon turbo ja suutin vaihoin jälkeen, jotenki tahto luistella semmonen mikä oli syönny vauhtipyörän urille jo.
Kaksoismassa tilalle tuli kiinteä vauhtis ja kytkin hieman vakiota isommalla halkasijalla.
Tarkoitus oli asentaa isompi kaksoismassa paketti mutta osatoimitus ei menny oikeen nappiin kuten yleensä. Jotenka jyristellään meneen kiinteällä vauhtiksella.

Onpa noita vähä isompia dieseleitä tullu harrastettua kauemminki maalaistollona.
Aktiivisesti olen eräässä tractor pulling tiimissä mukana ja sen myötä saannu miettiä tuota dieselprosessia enemmänki. Ihan eri maailma kuin mihin oli bensaturbojen kanssa pelatessa tottunu. Jonkuverran sotkenu käsiäni myös noihin "superturbo" mersuihin. Niillä joilla ei semmosta ole kuvailevat niitä helpoksi ja halvaksi virittää ja erittäin luotettavaksi.... Ne joilla niitä on haluavat myydä pois.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Piti ihan tulla lukemaan, että onkohan se Stressfläkt jo dieselsaapin ostanut mutta ei sentään :mrgreen:
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Kehutaan nyt täälläkin: Vääränmerkkisessä HDi:ssä 500 000 km täynnä.
Hieman meni ennakoitua pitempään.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Q.Atro
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Touko 22, 2010 08:41

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja Q.Atro »

9-5 2.2 Tid Linear Sport 4d 2003
- Mulla 210-260tkm ja matka jatkuu
- Paluuletkut ja t-haarat vaihdettu
- EGR-putsattu
- Eberi uusittu (ajastintoiminto lakkas toimimasta uusinnan yhteydessä)

Tyytyväinen olen autoon, paitsi pari seikkaa:
- Huonot säilytystilat
- Raaka moottorin ääni muuten hiljaisessa autossa
- Kylmänä ei hirveen hyvä lähteen käyntiin, starttauttaa pitkään ja käy alussa rynkyttäen (Eberi-lämmitettynä lähtee hyvin)
- Ohituksissa heittää välillä check-engine -valon ja suojamoodin päälle, mistähän lienee johtuu
Saab 9-5 2.2 TiD Linear Sport MY2003 Sedan Merlot Red
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

9-3 1.9tid. Siististihän se käy, eipä tässä vielä muuta sanottavaa.
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

25tkm takana allekirjoituksen TiDillä. Mittarissa nyt 251tkm.

Matkan varrella laitettu uusiksi:

-akku
-starttimoottori
-etupyörien laakerit (=navat)
-imusarjan paineanturi
-varmaan jotain muuta pientä mikä ei nyt tule mieleen

Imusarjan läpät tällä hetkellä poissa käytöstä niitä ohjaavan alipainerasian hajottua joten sen voisi imusarjan ja EGR:n putsauksen yhteydessä vielä vaihtaa.

Eberi toimii silloin kun sitä sattuu huvittamaan ja jonkin verran on CE-lamppu ollut riesana mutta muuten harmiton kampe tuo on ollut. Mukavaa ja tilavaa kyytiä maltillisella kulutuksella.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Liittyen tuohon EGR:ään. Olen joka kesän alussa sen putsannut, nyt tulee kolmas kerta. Ensimmäisenä kertana se oli kohtuullisen tukossa, viime kesänä ei ollut nokea juuri lainkaan. Ei ole iso homma tuo tehdä, ja ainakin saa indikaatiota EGR:n kunnosta, ja kuinka nokea on kertynyt.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Hieman otsikosta karkaan, mutta vain hetkeksi...
vili1 kirjoitti:Liittyen tuohon EGR:ään. Olen joka kesän alussa sen putsannut, nyt tulee kolmas kerta. Ensimmäisenä kertana se oli kohtuullisen tukossa, viime kesänä ei ollut nokea juuri lainkaan. Ei ole iso homma tuo tehdä, ja ainakin saa indikaatiota EGR:n kunnosta, ja kuinka nokea on kertynyt.
Jos putsaatte egr:ää, niin älkää tehkö niinkuin minä tai oikeastaan aikaisemmin huollossa egr:n vaihtanut asentaja: oli niin loppu kierteet imusarjan päästä, että lopulta ei enää yksikään neljästä pultista pitänyt egr:ää kiinni imusarjassa. Siinä heti kohta meni imusarja muutenkin vaihtoon, hyvä niin...
Iskariot kirjoitti:Imusarjan läpät tällä hetkellä poissa käytöstä niitä ohjaavan alipainerasian hajottua joten sen voisi imusarjan ja EGR:n putsauksen yhteydessä vielä vaihtaa.
Mites tuo auto kulkee, jos läpät ei ole käytössä?
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Rusakko__ kirjoitti:
Iskariot kirjoitti:Imusarjan läpät tällä hetkellä poissa käytöstä niitä ohjaavan alipainerasian hajottua joten sen voisi imusarjan ja EGR:n putsauksen yhteydessä vielä vaihtaa.
Mites tuo auto kulkee, jos läpät ei ole käytössä?
Täytyypä kyllä myöntää että en ole huomannut kulkupuolessa mitään eroa läpillä tai ilman. Tosin en tiedä onko läppien ohjaus ollut kauankin risana ennen ilmituloa ja siten oikeastaan vertailua voi tehdä vasta kun tuon laittaa kuntoon.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Eiku helvetti, sullahan olikin tuo 2.2-litranen... *puusilmä*

Mitekähän lie 1.9:ssä? Parempi ois jos eivät kääntyilis siellä :D
jonssoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ma Helmi 22, 2010 16:11
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

alla -02 3.0 TiD. 240 tkm ajettu ja kone vaihdettu 80 000 kohalla!
9-5 2.0t Biopower Vector Wagon -06
9-5 3.0 TiD Vector Wagon -02
900S 2.3i -94
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Onkos meitä nakumiehiä paljonkin?

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Tullut aiemminkin kirjoitettua tähän ketjuun.

Vähän reilut 2v nyt ollut tuo femma käytössä, 103tkm tullut mittariin tuona aikana, eli kokonaislukema nyt 373tkm.

Kone avaamaton alkuperäinen, samoin automaattiloota. Vaihdettua: etujarrulevyt, startti, akku, iskarit sekä parit puslat.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin