Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Jos ongelma on letkuissa, käynnistyminen on huonoa vaikka päivän seisokin jälkeen. Lämpötila ei juurikaan vaikuta. Vaihto sinänsä on helpohkoa ja osat maksaa alle kympin.
Ajoituksen tarkistaminen enemmän ajetuilla kannattaa aloittaa jakopään tsekkauksesta. Siihen tarvii pari mittojen mukaan sorvattua tappia ja ohjeistus.

Pumpun ajoituksen tarkistutin dieselkorjaamolla.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Letkujen vaihto tosiaan onnistuu kohtuullisen helposti.
Vaikuttaa käynnistymiseen, jos ovat kovin huonot.
Itselläni oli massamittari rikki, mikään vikavalo ei palanut.
Merkkiliikkeen Techillä ei mitään vikakoodeja ja huuli pyöreänä vain ihmettelivät, kun autolla oli huippunopeutta noin 150km/h ja kaikki "oli OK".

Jos vaikka joltakulta tutulta saat hetkeksi lainaan niin voit kokeilla. Vaikea tosin sanoa omasta kokemuksesta, että paljonko massamittarivika voi käynnistyvyyteen vaikuttaa.
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Mulla ei auttanut paluuletkujen vaihto. Samanlaista käyntiinlähtöongelmaa kyselin tuossa omassa "Kylmäkäynnistys ei vörki" osiossa.

Kaveri on MetroAutossa hommissa ja hän kertoi että Ooppeleihin on olemassa korjaussofta. Softan ansiosta hehkuttaa jo lämpimälläkin +5c? kelillä.

Seuraava mitä omaani ajattelin kokeilla (sitten kun kerkiää) on softan uusiminen. Tuota voisi kai sanoa buuttaukseksi.

Seuraava on ehkä hiukan OT:cia. Pumppurempan jälkeen tuli kummallisia muutoksia esim auton ilmastointiin. Kun auton käynnistää niin ilmastointi lähtee päälle vasta n. 10sekunnin päästä. Samoin SIDin "TEST BRAKE LIGHTS" lähtee vasta n.10sekunnin jälkeen pois vaikka kuinka polkee jarrua. Sitten on vielä pikkumuutos sisävalossa. Sen saa myöskin päälle vasta tuon mystisen 10sek jälkeen.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Softan vaihto on käynyt mielessä, mutta kotikonsteja ei taida ainakaan -02 9-5 Tidiin löytyä. Onkohan joku tietoinen erilaisista softaversioista? Saabissa lienee erilainen moottorinohjaussofta kuin Opelissa. Merkkihuollossa käynti oli varsinainen huumoripläjäys. Toisaalta, jos puheessa on totuuden siemenkin niin sitten kyrsii. "Pumppu ei ole mekaanisesti kulunut, mutta ohjainyksikkö saattaa olla vaurioitunut. Erikseen vaihto ei ole mahdollista, joten koko pumppu on vaihdettava."
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

O-renkaat ja muut tiivisteet

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Haalittuani WIS:in tutustuin dieselin hassunhauskaan polttoainejärjestelmään. Yhteinen asia kaikkiin tiivisteenvaihtoihin on nokka-akselin irrottaminen + muuta kivaa. Äärimmäisen hölmöä, ettei tullut tehtyä imusarjaa hämmästellessä ja jakopään tarkistuksen yhteydessä. Oma aikahan ei maksa mitään, kun on kivaa...
Suuttimien kaivaminen tarkistusta varten saattaisi olla älykäs temppu, mutta ehkäpä kolmas kerta toden sanoo. Paikallisen merkkihuollon kähmyjen kompetenssia epäilen, enkä niinkään vähän.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja mike »

Zomm kirjoitti:Softan vaihto on käynyt mielessä, mutta kotikonsteja ei taida ainakaan -02 9-5 Tidiin löytyä. Onkohan joku tietoinen erilaisista softaversioista? Saabissa lienee erilainen moottorinohjaussofta kuin Opelissa. Merkkihuollossa käynti oli varsinainen huumoripläjäys. Toisaalta, jos puheessa on totuuden siemenkin niin sitten kyrsii. "Pumppu ei ole mekaanisesti kulunut, mutta ohjainyksikkö saattaa olla vaurioitunut. Erikseen vaihto ei ole mahdollista, joten koko pumppu on vaihdettava."
Pieni totuuden siemen tuossakin voi silti löytyä. Näissä uudemmissa 2.2 koneisissa Boschin pumpuissahan on se surullisen kuuluisa pumppuun integroitu ohjainyksikkö joita sitten on menny vissiin kohtuullisen paljon. Ilmeisesti kuitenkin yleensä auto lopettaa käynnin kerta laakista tai ei sitten vain suostu enää käynnistymään.

Ihmetyttää kyllä miksi saabiin olisi sullottu eri softa kuin vastaavaan opelin malliin ja vielä enemmän ihmetyttää miksei saabin softaa ole muutettu niin että hehkuttaisi aiemmin. Jostain syystä näin ilmeisesti kuitenkin on.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: O-renkaat ja muut tiivisteet

Viesti Kirjoittaja rr »

Zomm kirjoitti:Paikallisen merkkihuollon kähmyjen kompetenssia epäilen, enkä niinkään vähän.
Hankalan ongelman selvittäminen ei taida olla korjaamolle taloudellisesti kannattavaa. On helpompi myydä huoltoja, joille pystyy valmiiksi määrittelemään ajan ja varaosat.

Asiakas ei kuitenkaan mukisematta maksa, jos vika on esim. vaikeasti paikallistettava poikki hankautunut johdin tai viallinen liitin. Laskussa 16 x 60e työ + 5 euroa osat = 965e :lol:

Korjaamolle kuluerä on kuitenkin todellinen, kun asennusjannulle täytyy maksaa palkka jokaisesta tunnista. Siksipä näitä vikoja kannattaa pohtia ja päätellä täällä foorumilla. Ja tehdä välillä tutkimustyötä omassa tallissa :wink:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Paikallinen merkkihuolto tarkoittaa tässä tapauksessa Saabin maahantuojaa Eestissä, eli Viking Motorsia. Siellä on pariin otteeseen yritetty oikein tosissaan vääntää tyhmää poroa sarvista. Sinne eksyessään kannattaa saabitekniikan keskipitkä oppimäärä olla kondiksessa.
Tarkoitus ei kuitenkaan ollut tippa linssissä muistella hauskoja hetkiä Virolaisen merkkikorjaamon tiskillä, vaan kysäistä O-rengasasiaa. Mietin vaan sitä, kuinka pitkälle tiivisteiden vaihdon kanssa on järkevää mennä. Pitääkö mennä loppuun asti, kaivaa suuttimet ylös ja vaihtaa kaikki vaihdettavissa olevat tiivisteet.

Siinä on taas ilonaihetta pitkäksi aikaa, jos ritsa käynnistyy edelleen huonosti.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Softasta

Viesti Kirjoittaja Zomm »

mike kirjoitti: Ihmetyttää kyllä miksi saabiin olisi sullottu eri softa kuin vastaavaan opelin malliin ja vielä enemmän ihmetyttää miksei saabin softaa ole muutettu niin että hehkuttaisi aiemmin. Jostain syystä näin ilmeisesti kuitenkin on.
Itsekin hämmästelen asiaa, enkä ole edes varma. Testerin hankintaa tutkiessani on selvinnyt vain sen verran, että periaatteessa voisi hankkia GM-yhteensopivan Tech2:en ja tunkea sinne Saabin softalla varustetun muistikortin. Mallista riippuen tarvitaan sitten vielä adaptereita yms. Lopputulos olisi ehkä jonkin verran edullisempi kuin jokin toinen vaihtoehto. Bonuksena pystyisi käpälöimään joidenkin muiden GM-konsernin autojen sähköaivoja. Tämän löpinän ajatus oli: Moottorinohjausofta saattaa olla molemmilla sama, mutta rajapinta on toinen. Opelin softalla kun ei pääse Saabiin käsiksi.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

oiskos kellää laittaa 9-3 ss -03 kytkentäkaaviota hehkutuksen osalta. kokeilin vastuksella muuttaa lämpötila-anturin antamaa lukemaa mutta sitte menee moottorin lämpötilamittari ja eberi sekasi. Lähinnä kiinnostais tietää mihin menee johto anturilta ja haaroittuuko jossain hehkutukselle menevä johto ja siinä voisi sitte "huijata" (hehkutus luulee koneen olevan kylmä) saabin hienoa elektroniikkaa......

toisena vaihtoehtona olen miettinyt ajastinreleen laittoa hehkutuksille. pitäs vaan löytää herätejohto auton omalle hehkureleelle johon voisi sitte tehä haaran ja syöttää sitte esim 5 sekuntia virtaa joka kerta kun virrat laittaa käyntiin. vaatii tietysti diodin käyttöä ym. säätöä

eli tarvisin kytkentä kaavion jotta asiaa voisi alkaa tutkaileen. joistakin autoista ollaan korjattu em. vika näillä konsteilla. pitäs vaan saaha varma tieto johdoista ennen kuin lähtee kokeileen...


laitetaanpa loppuun äänestys!!!

kaikki joilla auto lähtee käyntiin joka kelillä aina, ilmoittautukoon, samoin joilla ei lähde...

jos tällä saatas kartoitettua ongelman laajuutta
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Äänestys

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Meitsin TiDin vaihtostartti oli susi. Takuuseen vaihdettu odottaa asennusta, mutta pitää vähän kerätä energiaa auton kampeamiseksi ylös. Hehkuille tulee virtaa ilmeisesti vasta alla +2. Olisin jo tilannut lämpötila-anturin ja hehkujen releen, ellei saraanin kokemukset olisi panneet epäilemään vaihdon mielekkyyttä.


Äänestykseen vastaus on, ettei prkle käynnisty ongelmitta. Miinuskeleillä hehkuttaa ja käynnistyy, kun startti jaksoi pyöräyttää pari kertaa.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
veltto
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Touko 21, 2007 02:13
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja veltto »

Ei lähde käyntiin ongelmitta..Ongelmat juurikin samat kuin tässä keskustelussa. Paluuputket vaihdettu ei mitää vaikutusta, Tullut siihen tulokseen etää kun saisi hehkuttamaan +4 alkaen niin silloin varmasti toimisi.
#3655
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

En löytänyt äänestysnappia mistään mutta kylmäkäynnistyksen kanssa on ongelmia. Ja autohan on 9-3Tid -00 ja kilsoja 430tkm.

Äänestykseen olisi hyvä lisätä rempat mitä on tehty. Esim ittellä tuo pumppuremppa, jonka jälkeen ongelmat tulivat.

Eilen aamulla lohkolämmitin ei ollut käytössä. Lämmintä oli n +3c. Hehkun merkkivalo vilahti ja kun starttasin niin autohan lähti käyntiin paremmin kuin aikaisemmin 8O. Pientä yskimistä oli mutta ei tarvinnut sahuuttaa todellakaan pitkään. Ajoin lyhyen matkan n. 5km. Seuraavan kerran käynnistin moottorin n. kolmen tunnin kuluttua ja joutui sahaamaan taas pitkään. :(

Tänä aamuna ulkolämpötila oli +2,4celssiusta. Auto ei ollut lohkolämppärissä. Sama juttu. Moottori käynnistyi melkein kuin talvisen kuusen alta. Pienen yskimisen kera.

Vian luonne on näköjään muuttunut. Taitaa softa elää omaa elämäänsä.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Polttoainesiltojen ja suuttimien tiivisteiden vaihtotarpeest

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Kun saan takuustartin vaihdettua, niin testaan suuttimien paluuputket wissin ohjeiden mukaan. Yhteen paluuputkeen kerrallaan liitetään mittarilla varustettu alipainepumppu, imetään 750 mbar alipaine ja odotellaan muutama minuutti. Jos painelukema ei pysy, niin tiivisteet menee vaihtoon (nokka irti, polttoainesiltojen ja suuttimien tiivisteet vaihtoon ja sillee).

En vain ymmärrä miksi vuoto aiheuttaisi ongelmia vain tietyssä lämpötilassa. Sen takia en todellakaan ota moottoria auki ennen testausta (vaikka se onkin niin kivaa).
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

jos joku tarvii hehkujen monitoimirelettä niin voisin myydä. itse kokeilin vaihtaa uuteen mutta ei ainakaan minun autossa ollut vika siinä. joillakin on releen vaihto auttanut. lisäksi vaihdoin lämpötila-anturin. sekin joutasi myydä pois. rele ja anturi on uusia.


jos jostain sais ne sähkökuvat niin voisin kokeilla tehdä "kotikonsti" korjauksen ongelmaan. olen tuossa miettinyt että jompikumpi tapa vois toimia. pitäs vain tietää oikeat johdot mihin niitä tehdä.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Vastaa Viestiin