Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Mike Hunt kirjoitti: Äänestykseen olisi hyvä lisätä rempat mitä on tehty. Esim ittellä tuo pumppuremppa, jonka jälkeen ongelmat tulivat.
Vaikka ohjausyksiköt sijaitsevat eri puolella konehuonetta, kai ne keskustelevat jonkin väylän kautta keskenään. Jos tää yleinen ilonaihe on ilmestynyt kyseisen rempan jälkeen, mitäsiihensanoa.

Aiemmin ärhentelin pumppuasian tiimoilla. Se loota, joka on liimattu pumpun kylkeen, on Boschin tekele. Käsittääkseni pumppukorjaamot saavat käytännössä tyhjän "aivon", johon Boschin lisenssin omaava putiikki panee softan sisään. Hehkuille on ainakin minun hienossa autossani oma ohjainyksikkö.

Hämmästeltyäni jonkin aikaa wissiä, alan ymmärtää merkkihuollon kädettömyyttä. Jos vikailmoitusta ei ole, kaikki on okei ja auto vaan ei käynnisty.

Kaikesta huolimatta sieppaa raskaasti, kun paikallisessa merkkihuollossa vaan heilutellaan korvia ja yritetään kirjoittaa lasku eimistään.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Ehdotan Noobel palkintoa tämän mysteerin ratkaisijalle :D

Alan epäileen softavikaa. Voikohan olla mahdollista että pumpun aivojen softa ja moottorin joku softa ei tue toisiaan? Jos vaikka aivojen softa on uusin mahdollinen mutta moottorin joku muu softa on vanha ja vaatisi päivitystä. Mulla ei kyllä ole hajuakaan minkälaisia softia moottorissa on. Aivojen softa? moottorinohjaussofta? Ja mitä vielä voi olla, vai onko nuokin samoja? Joku viisaampi valaiskoon.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Mike Hunt kirjoitti:Ehdotan Noobel palkintoa tämän mysteerin ratkaisijalle :D
Jos tästä foorumista löytyy ongelmakentän ratkaisijaksi paikallinen Martti Sahtivaari, lupaan henkilökohtaisesti luovuttaa pullollisen Johnny Walker Blue Label viskiä.

Jos aiemmin mainitsemani alipainetesti ei tuota tuloksia, niin ongelma taitaa olla Mike Huntin mainitsema softaihme.

Aiemmissa kommenteissa mainitsemani tiivisteasia toiminee vain loppuun asti vietynä, eli kaikki ulos ja takaisin. Suuttimen alla oleva tiivisterengas kun vaikuttaa koko systeemin tiiviyteen.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja rr »

Tuolla OCF:n puolella tuosta softasta on enemmän juttua. Onko mahdollista, että pumppurempassa ajetaan sisään softa, joka ei ole alkuperäisen kaltainen. Eli nollakelillä pitäisi olla hieman erilainen syöttömäärä tai ennakko? Vai miksi toisilla lähtee ilman hehkua nollakelillä käyntiin mukisematta...

http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 5&t=161714

Googlella löytyy aika paljonkin VP44:sta :wink:

http://www.bluechipdiesel.com/index.html
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

8O

Olen tehnyt moottorin kylmäkäynnistysseurantaa nyt monena aamuna. Tänään ulkolämpömittari näytti nollaa, jolloin normaalisti saa pyörittää starttia pitkään ennenkuin hörähtää käyntiin. Lohkolämppäri ei ollut käytössä. Väänsin virrat päälle ja kas kummaa, hehkun merkkivalo paloi yllättävän pitkään. Starttasin ja auto lähti normaalisti käyntiin. Moottori on siis korjannut itse itsensä. Eilen aamulla teki saman jutun mutta ajattelin että se oli vain tuuria.

Kuuluukohan tästä nyt nobelin palkinto saabin insinööreille kun ovat keksineet moottorin joka korjaa itse itsensä :)

Noh, en nyt kuitenkaan nuolaise ennenkuin tipahtaa. Seuraan tilannetta. Jouluksihan on tulossa kunnon testipakkaset...
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Softapäivitys

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Rohkaistuneena opelifoorumista luetusta infosta kysyin onnistuuko päivitys Metro-Autossa. Juu.... 120 egee. Nyt vain pitäisi löytää softan kohtuuhintainen päivittäjä.

Tässähän voisi pettää itseään laitattamaan Hirschin. Silloinhan softa päivittyy.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja mike »

Eihän se lähde ongelmitta käyntiin joka kerta.

Normaalisti ei ole mitään ongelmaa kun lähden töihin ja töistä kotiin. Auto on aina tovin roikassa kun ulkolämpö on alle +5.

Nyt kävi sitten niin, että auto oli 10 tuntia +16 asteisessa tallissa eikä lähtenyt käyntiin. Korvakuulolla pyöritti ihan normaalisti muttei edes yrittänyt käyntiin.
Lisävirralla sitten lähti saman tien käyntiin.
Akku on 2v vanha ja vaihtoon menossa kun on jo osoittanu hiipumisen merkkejä.

Viime talvena teki kerran niin ettei lähtenyt käyntiin kun piti aamulla töihin lähteä ja pakkasta oli jonkun verran. Pyöritti hyvin muttei luvannutkaan.

Illalla sitten kun ruuvailin hinauslenkkiä paikoilleen niin päätin kokeilla starta ja pamahti käyntiin kuin palmun alta.

Noin yleisesti ottaen käynnistyminen on vaikeinta aavistuksen lämpimällä moottorilla kun ulkolämpötila on nollan ja viiden asteen nurkilla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Vaikuttaa tosi erikoiselta yhtälöltä. Varmaan kuun asentokin vaikuttaa ym astrologian ihmeet. Täytyypä katsoa mitä horoskooppi kertoo..

No eiköhän joku saa kohta päivitettyä softan koneeseen niin katsellaan sitten tuloksia.

Ajattelin joutessani irrottaa starttimoottorin ja putsata sen. Ei viitsi ostaa uuttakaan ihan vaan testimielessä.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Startti vaihdettu, nyt toimii.

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Se oli sit joulu. Alipainetestin perusteella vuotoja ei ollut, joten ilman suurempia odotuksia vaihdoin startin. Wissi ehdottaa auton nostamista ja suojalevyn irrottamista, mutta onnistuu se näemmä yläpuoleltakin. Ainoastaan lämpösuojan kiinnitys startin takaosaan oli vähän kettumainen.

Alkuperäisellä ja ekalla vaihtostartilla pyöritys oli lämpötilasta riippumatta sellainen ripeähkö kevväämmällä. Nyt on tipitipitipitii ja tii-hin ehtiessä käy. Noin +15 tallissa lähti melkein laakista, vaikka letkujen ropaamisen jälkeen ilmaus oli tehty vain imemällä liittimestä. Aiempi vaihtostartti kun ei sanonut enää mitään. Pari testikäynnistystä ulkolämpötilassa (sopivasti +4) päivän mittaan antoivat loistavia tuloksia.

Koska polttoainesysteemi ei tuntunut falskaavan mistään, ajoitus yms. aiemmin selostetut asiat oli tarkastettu ja akku oli tuliterä, vitsit oli vähissä ja softapäivitys häämötti. Nyt todellakin vaikuttaa siltä, että ongelma oli startissa (jonka pitää näemmä pyörittää konetta todella ripeästi). Maanantaina menen ekan startin vaihtotyön kuittien kera varaosakauppaan kysymään fyffeä.

Aika näyttää.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Startti vaihdettu, nyt toimii.

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Zomm kirjoitti: Nyt todellakin vaikuttaa siltä, että ongelma oli startissa (jonka pitää näemmä pyörittää konetta todella ripeästi).
Hieno homma! Niin kuin aiemmin olen jo kertonut, mun edellisen 9-5:n viimetalviset helvetilliset käynnistymisvaivat paranivat nimenomaan startin vaihdolla. Näin huolimatta siitä, että merkkihuollon ammattilaiset väittivät vanhan startin olevan ok. Uusi Tarviketorin (merkkiä en muista) vaihtostartti pyöritti korvin kuultavasti nopeammin konetta kuin vanha.
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Joo, kolmas startti toden sanoo vai kuinka se meni... Vähäsen mietityttää, kuinka paljon turhaa työtä tuli tehtyä ensimmäisen vaihtostartin oltua susi. Toisaalta nyt on polttoainepuoli tarkastettu varsin huolellisesti.

Nykyinen startti löytyi startexin katalookista. Laatikossa lukee hienosti: "Advance computer load tested". En ole ilmeisesti perusteettomasti suhtautunut epäilevästi tietokoneisiin.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

no niin. omalla kohdalla käynnistys vaikeudet ratkaistu alle 10€ kustannuksilla.

tämän konstin mielekkyyttä voi jokainen miettiä omalla kohdalla... toimii kyllä moitteettomasti...

eli tein korjauksen siten että halutessa hehkutuksen voi käynnistää manuaalisesti jokaisella käynnistyskerralla napista.

toteutus tapahtuu siten että moottorin lämpötila-anturista toinen johto poikki, siitä lenkki sisälle jonka väliin katkaisin/nappi jolla johdon voi sitte "katkasta". auton järjestelmä sitte luulee että ulkona on -40 pakkasta (jos nappiin ei koske, auton oma järjestelmä pelaa normaalisti). nappiahan ei tarvi pitää päällä koko aikaa jonka hehkuttaa vaan esim 3 sek. napin voi laittaa johonkin näkymättömään paikkaa esim. jalkatilan kattoon... siellä jalkatilan katossa muovin alla on valmis reikä konetilaan.

paras tapahan on korjata vika oikeasti mutta tässä ainakin on yksi tapa päästä ongelmasta halvalla/ siirtää korjausta. tämä virityshän on sitten poistettavissa halutessa. yhdistää vain lämpötila-anturin johdot ja se on siinä....


Mitä muuten maksoi uusi startti?
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Jonkinlainen yhteenveto

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Hätäsesti en muualta löytänyt, oman koslani ongelmaketjussa ei ole enää oikeastaan päätä tai häntää joten kirjoitan uusille TiDisteille checklistin. Lähtökohtana on suodattimien vaihto ja asianmukaisten huoltotoimenpiteiden suorittaminen.

-Pakkasella toimii ja hehkuttaa, eiksjuu?
-Suuttimien paluupiirin alipainevuotojen tarkistus (alipainetesti), letkujen ja t-kappaleiden vaihto
-Jos koneella on runsaasti kilometrejä, tai ennen ongelmien ilmestymistä on suoritettu jakopää/pumppuremontti kannattaa tarkistaa jakopään/pumpun ajoitus.
-Jos startti pyörittää kuten tavallisella bensakoneella, se ei välttämättä riitä.

Omassa autossani lähti toisen startin vaihdon jälkeen kuin kesällä. Parhaimmassa tapauksessa startti pitää ottaa auki ja puhdistaa huolellisesti, mutta vaihto ei ole mitenkään poikkeuksellisen helppo toimenpide.
Purkaamolta ostettu, periaatteessa toimiva käynnistysmoottori ei todennäköisesti auta asiaa, eli uusi tai vaihtostartti varaosaliikkeestä toimii.

-Polttoainesysteemin vuodon likvidointi ei ole mitenkään hassunhauskaa puuhaa jos letkut ei falskaa Polttoainesiltojen o-renkaat ja suuttimien aluslevyt kuuluvat vaihtolistalle ja mm. nokka-akseli pitää irroittaa.

Seuraavana listassa on softan päivitys, joka merkkiliikkeessä kustantaa 120€
Vaihtostartin hinta on 150-228.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

Heitän oman osani soppaan...

Kaikki alkoin juuri siitä parin päivän seinonnan jälkeisestä käyntiin lähtemättömyydestä. Heti alunperinkin homma vaikutti siltä että, pa. järjestelmään pääsee ilmaa.

Vaihdoin paluletkut, ei vaikutusta. Äsken tulin juuri kaverin pajalta, autossa ei ollut vikakoodeja. Vaihdettiin suodatin ja ihmeteltiin että, mistä ilmaa voisi tulla.
Sitten hoksasin venttiilin ennen pumppua, siis ihan autonventiilin kaltainen, paitsi metallirunkoinen, avasin hatun ja venttiili oli aivan polttoaineessa. Otettin vanha kara pois ja pantiin uusi tilalle, auto pienellä sahauksella käytiin ja venttiili näytti pysyvän kuivana. Toivottavasti vian aiheuttaja oli nyt sitten vihdoin ja viimen tuossa venttiilissä.

Samaa käyntiilähtöongelmaa ollaan puitu tuolla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=79558

-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Zomm kirjoitti: Nykyinen startti löytyi startexin katalookista. Laatikossa lukee hienosti: "Advance computer load tested". En ole ilmeisesti perusteettomasti suhtautunut epäilevästi tietokoneisiin.
Näitä kannattaa ilmeisesti varoa. Totaalinen oikosulku, joka aiheutti varsin kulukkaan remontin. Myyjänä laatukauppa hessumobiili.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Vastaa Viestiin