Dieselin akku

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4927
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Dieselin akku

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ristom kirjoitti:Onko kukaan askarrellut autoonsa ylläpitolaturia? Minkälaisia kiinteän asennuksen malleja mahtaisi löytyä, vai pitäisikö tyytyä vain irtolaturiin.. Alkaa vähän hirvittää akun riittävyys, kun aamuisin Eberi käy 30 minuuttia ja sitten ajoa tulee 5 minuuttia ja auto seisoo taas määrän X ja ehkä taas Eberi käy ja taas ajetaan alle 10 minuuttia..
Kokemuksia?
Olikos ohjekirjassa, että saman verran pitäisi ajaa kun eberi on päällä jottei akku tyhjene. Kannattaa varmaan hankkia se laturi jos haluaa käyttää eberiä noin pieniin matkoihin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Nokisaapas
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 15:34

Re: Dieselin akku

Viesti Kirjoittaja Nokisaapas »

Jos autossa on jo Defan lohkolämppäri, on siihen helppo asentaa Defan akkulaturi. Itse tein tämän juuri pari päivää sitten. Vanhassa 9-3:ssa tuo lohkolämmitin on hyvin käsillä tuossa akun vieressä, siitä piuha irti ja se kiinni laturiin ja laturista uusi piuha lohkolämmittimille (tämä pitää ostaa erikseen). Tämä lisäksi laturista lähtee ohuemmat johdot akun navoille. Eniten aikaa meni laturille sopivan paikan etsimiseen, sain sen aseteltua lähelle jarrunestesäiliötä (vai mikä siinä lähellä pissapojan täyttöaukkoa on, ei nyt tarkkaan muista).

Tuo on tosiaan helppokäyttöinen kun lataa aina kun auto on lämmitystolpassa, parin päivän käytöllä ei sen tarkemmin osaa sanoa. Hankintahinta on tosi suolainen, 4A-laturi 130 euroa, ja ylimääräinen piuha usemman kympin. Tietysti tuon helppo otta irti ennen auton myyntiä ja asentaa seuraavan autoon. (olettaen että seuraavastakin autosta löytyy defan lohkolämppäri)

Päädyin tuon hankintaan kun kovimmalla pakkasilla akkuvalo jäi hetkeksi palamaan käynnistyksen jälkeen, varsinkin jos oli lyhyempää ajelua takana. Autossani on kuitenkin vasta vuoden vanha 100 Ah:n Trane-akku (TM-testivoittaja).
#4035
Saab 9-3 SC 1.9 TTiD Griffin 2012

Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Dieselin akku

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Defa multicharger 1204
"Laturin,kiinnikesarjan,latausjohto,miniplug kojepistorasia,sille kiinnikesarja,verkkovirtajohto,suojatulppa eli
tässä sarjassa on kaikki tarvittavat osat." (Ad-varaosamaailma TRE)
145 eur

9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Dieselin akku

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Entisenä Saabistina vielä vastaan tänne.

9-5 2,2 -05 TIdistä meni Saabbaan alkupräinen akku Eberi käytössä ja hankin tilalle jonkun Vartan (olisiko ollut Silver). Siinä tehot hyytyi vuodessa ja takuuseen vaihdoin välirahalla Vartan AGM akun. Sen jälkeen ei ollut mitään ongelmia akun kanssa. Mulle jäi kuva että tämä AGM oli kyllä paras akku mitä mulla oli ollut.

Latausta varten asensin Ctekin 3600 laturin kiinteästi, eli lohkolämmittimen piuhan kun tökkäsi autoon kiinni (muuten ei ollut lohkolämppäriä kun oli Eber), niin akku sai valtakunnan verkosta kaipaamaansa potkua. Tosin AGM akun kanssa laturia en tarvinnut sitten kertaakaan.

Nokisaapas
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 15:34

Re: Dieselin akku

Viesti Kirjoittaja Nokisaapas »

Ristom kirjoitti:Defa multicharger 1204
"Laturin,kiinnikesarjan,latausjohto,miniplug kojepistorasia,sille kiinnikesarja,verkkovirtajohto,suojatulppa eli
tässä sarjassa on kaikki tarvittavat osat." (Ad-varaosamaailma TRE)
145 eur
Tuossa paketissa taitaa olla nuo johdot mitkä tarvitaan jos autossa ei ole lohkolämmitintä ennestään. Eli jos sinulla on jo lohkolämmitin autossa ei noita tarvita, vaan sen sijaan tarvitaan erillinen piuha laturilta lohkolämmittimelle.

Omassa paketissa lukee Multicharger 1204, tilausnumero on DA 450020.
#4035
Saab 9-3 SC 1.9 TTiD Griffin 2012

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1588
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Dieselin akku

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Varta 80Ah vaihdettu eilen alkuperäisen tilalle. Alkuperäinen näkyi olevan GM leimoilla oleva 85Ah. Ja tuo Defa multicharger on ostoslistalla myös...

Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Dieselin akku

Viesti Kirjoittaja Ristom »

MultiCharger 1204 asennettu, pistoke puskurin alahuulessa ja laturi akun kotelon moottorin puoleisessa kyljessä. Piuhat purkamatta syylärin yli pujotellen. Paketti sisälti kaiken tarpeellisen ilman lohkoa asennukseen.

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1588
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Dieselin akku

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ristom kirjoitti:MultiCharger 1204 asennettu, pistoke puskurin alahuulessa ja laturi akun kotelon moottorin puoleisessa kyljessä. Piuhat purkamatta syylärin yli pujotellen. Paketti sisälti kaiken tarpeellisen ilman lohkoa asennukseen.
Millainen kiinnitys sillä laturiosalla on? Et viitsisi kuvaa asennuksesta näpätä?

Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Dieselin akku

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kopan takapuolella on neljä hahloa nippusiteellä lävistettäväksi.

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1588
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Dieselin akku

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

jmaatta kirjoitti:
Ristom kirjoitti:MultiCharger 1204 asennettu, pistoke puskurin alahuulessa ja laturi akun kotelon moottorin puoleisessa kyljessä. Piuhat purkamatta syylärin yli pujotellen. Paketti sisälti kaiken tarpeellisen ilman lohkoa asennukseen.
Millainen kiinnitys sillä laturiosalla on? Et viitsisi kuvaa asennuksesta näpätä?
Omat kuvat... :)

http://www.hiekkalaatikko.org/defa01.jpg
http://www.hiekkalaatikko.org/defa02.jpg

T.L
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 05:34

Re: Dieselin akku

Viesti Kirjoittaja T.L »

Kuis ihmeessä tuohon 9-5 ahtaaseen koppaan saa mahtumaan 100 amppeerin akun? Pitää ilmeisesti ottaa tuo muovi koppa pois?

Opastusta kaivataan...
9-5 TiD Wagon Vector -02, VW Passat V6-98, VW Golf -90

baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 1861
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Dieselin akku

Viesti Kirjoittaja baasenar »

T.L kirjoitti:Kuis ihmeessä tuohon 9-5 ahtaaseen koppaan saa mahtumaan 100 amppeerin akun? Pitää ilmeisesti ottaa tuo muovi koppa pois?

Opastusta kaivataan...
Ilmeisesti koppa pois sitten, jos haluaa mitoiltaan suuremman akun laittaa. Jos sinne mahtuu isompi akku, en edes muista. Mulla ei 3.0 TiD:ssä ole edes mitään koppaa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-

T.L
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 05:34

Re: Dieselin akku

Viesti Kirjoittaja T.L »

Niin tosiaan, minulla 2,2 kyseessä. Hätäisesti katottuna akun maksimi pituus ilman tuota koppaa/kaukaloa voisi olla 31 cm luokkaa. Akkutalon hakukone antaa tuloksena 35 cm (100 A) pitkän akun, joka ei todellakaan mene ainakaan tuohon minun kotteroon...
9-5 TiD Wagon Vector -02, VW Passat V6-98, VW Golf -90

baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 1861
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Dieselin akku

Viesti Kirjoittaja baasenar »

T.L kirjoitti:Niin tosiaan, minulla 2,2 kyseessä. Hätäisesti katottuna akun maksimi pituus ilman tuota koppaa/kaukaloa voisi olla 31 cm luokkaa. Akkutalon hakukone antaa tuloksena 35 cm (100 A) pitkän akun, joka ei todellakaan mene ainakaan tuohon minun kotteroon...
Vähän korkeampi ilmeisesti sitten mahtuu. Jos vaikka jotain merkkiä sais (100 Amp) korkeampana. Tämä nyt on vaan arvio.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-

noviisi 900
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 16:34

Re: Dieselin akku

Viesti Kirjoittaja noviisi 900 »

Onko vika akussa vai missä?
Laitoin eberin päälle ei syttynyt odotin hetken ja uusi yritys ei syttynyt. No sitten hetken kuluttua kun yritin startata niin ei tapahtunut muuta kuin hehkun jälkeen räpytteli vain valoja eikä yritystäkään. Siis aivan outoa valojen räpyttelyä ei ole ennen tehnyt niin.

Vastaa Viestiin