Oikea MAF
Oikea MAF
Hei,
voisiko joku viisaampi kertoa, mikä on oikea Boschin MAF:in numero -03 2.2 Saabiin? Vainoharhaisena pitää epäillä sitäkin, kun kulku ja savutus on mielestäni epäsuhteessa, siis savua kyllä, kulkua vähän.
Kiitos,
Samurai
voisiko joku viisaampi kertoa, mikä on oikea Boschin MAF:in numero -03 2.2 Saabiin? Vainoharhaisena pitää epäillä sitäkin, kun kulku ja savutus on mielestäni epäsuhteessa, siis savua kyllä, kulkua vähän.
Kiitos,
Samurai
9-5 Aero Wagon -00
+ 6 x ex-Saab
+ 6 x ex-Saab
Re: Oikea MAF
Oheisesta viestiketjusta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=3+0+tid selvinnee, että 2003 on kahta mallia.
Vanhempi, jota EPC tarjoaa minun 2002 loppupuolella valmistettuun MY03 vitoseeni vin-koodin perusteella on 5340005 eli Boschin nro 0281002538
Jossain vaiheessa osanumero vaihtuu Saabilla 5342951 = Bosch
0281002605.
Ihan ensimmäiseksi tulisi kuitenkin mieleen maffin puhdistaminen ja ilmavuotojen tarkistus ym. hyödyllisiä toimenpiteitä ennen varsin hintavan legon vaihtamista.
Vanhempi, jota EPC tarjoaa minun 2002 loppupuolella valmistettuun MY03 vitoseeni vin-koodin perusteella on 5340005 eli Boschin nro 0281002538
Jossain vaiheessa osanumero vaihtuu Saabilla 5342951 = Bosch
0281002605.
Ihan ensimmäiseksi tulisi kuitenkin mieleen maffin puhdistaminen ja ilmavuotojen tarkistus ym. hyödyllisiä toimenpiteitä ennen varsin hintavan legon vaihtamista.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: Oikea MAF
Puhdistaminen tarkoittanee suhaus CRC Bräkleeniä ja ravistelua vai muu? Mikä olisi näppärin keino ilmavuotojen metsästykseen. - Kähmimisellä ja kuulostelulla?Ihan ensimmäiseksi tulisi kuitenkin mieleen maffin puhdistaminen ja ilmavuotojen tarkistus ym. hyödyllisiä toimenpiteitä ennen varsin hintavan legon vaihtamista.
- Kulku takkuaa vaikka on laitettu upouusi maf ja ilmaputsari.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
Re: Oikea MAF
Bräkleenin suihkuttelu ei taida paljoa auttaa. En ole koskaan puhdistanut Saabin maffia, mutta bensaspruutan (volvo) mittareiden äärimmäisen ohuet ja helposti katkeavat langat on puhdisteltu esim pirtussa uitetulla vanutupolla sivelemällä. Jos lanka tai useampi katkeaa, mittari on entinen. Langan pitäisi puhdistua kuumentumalla automaattisesti auton sammuttamisen jälkeen? mutta pitemmällä aikavälillä skeidaa jää.
Ilmeisesti savutuksen syy ei ole uutinen. Kone saa suhteessa liian paljon polttoainetta ilmamäärään nähden. Kun uusi, oikeantyyppinen mittari on vaihdettu ihan kaupunkilaisjärjellä alkaa miettiä kaapelivikaa, anturivikaa (lämpötila, ahtopaine) tai pumpun asiattomasti toimivaa säätöä.
Toisin sanoen pumpulle menevä tieto ei ole oikea tai säätö toimii väärin.
Jos ce-valo ei syty, ja vikakoodia ei näy, wissi tarjoaa muutaman liitoksen tulppauksella, paineilmalla ja tech2 avulla suoritettavaa proseduuria ilmavuodon selvittämiseksi.
Wissistä selviää jotain jännite- ja vastusarvoja tietyillä ilmamäärillä/lämpötilassa, mutta ihan oikeita ohjeita niin teoreettinen ja hölmö ihminen kuin minä ei osaa tarjota. Ehkäpä tämä paskanjauhaminen ärsyttää jotain osaavampaa korjaamaan tilanteen
P. S imusarjahan ei ole täynnä töhnää ja EGR ei jumita.
Ilmeisesti savutuksen syy ei ole uutinen. Kone saa suhteessa liian paljon polttoainetta ilmamäärään nähden. Kun uusi, oikeantyyppinen mittari on vaihdettu ihan kaupunkilaisjärjellä alkaa miettiä kaapelivikaa, anturivikaa (lämpötila, ahtopaine) tai pumpun asiattomasti toimivaa säätöä.
Toisin sanoen pumpulle menevä tieto ei ole oikea tai säätö toimii väärin.
Jos ce-valo ei syty, ja vikakoodia ei näy, wissi tarjoaa muutaman liitoksen tulppauksella, paineilmalla ja tech2 avulla suoritettavaa proseduuria ilmavuodon selvittämiseksi.
Wissistä selviää jotain jännite- ja vastusarvoja tietyillä ilmamäärillä/lämpötilassa, mutta ihan oikeita ohjeita niin teoreettinen ja hölmö ihminen kuin minä ei osaa tarjota. Ehkäpä tämä paskanjauhaminen ärsyttää jotain osaavampaa korjaamaan tilanteen
P. S imusarjahan ei ole täynnä töhnää ja EGR ei jumita.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: Oikea MAF
Terve,
Potilaana olisi 9-3 Tid 2.2 -99. Moottori toimii muuten hienosti, mutta pitkässä vedätyksessä veto hyytyy ja "check engine" -valo syttyy hetkeksi.
Ilmamassamittarin putkessa lukee: Bosch 0 281 002 212
Ja varsinaisessa anturissa: Bosch F 00C 2G2 030
Eli anturi näyttää tuolta:
Mistäs tuon boshilaisen anturin saa ostettua edullisimmin?
Potilaana olisi 9-3 Tid 2.2 -99. Moottori toimii muuten hienosti, mutta pitkässä vedätyksessä veto hyytyy ja "check engine" -valo syttyy hetkeksi.
Ilmamassamittarin putkessa lukee: Bosch 0 281 002 212
Ja varsinaisessa anturissa: Bosch F 00C 2G2 030
Eli anturi näyttää tuolta:
Mistäs tuon boshilaisen anturin saa ostettua edullisimmin?
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Re: Oikea MAF
onko tuo se kotieläin maff?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Oikea MAF
onhan se tollainen juuri se MAFfi.
Taitaa ongelma olla se että sitä ei ilman sitä imuletkun pätkää saa ja hinta tosi suolainen Saabin tiskiltä. Taitaa olla 200 kieppeissä. Itse yrittäisin etsiä Ebaystä saabin ja Boschin numeroilla.
Motonetistä saa tietty 60 eskolla mersuun tarkoitettua Maffia, jota itsekin kokeilin ja kyllä sillä pystyy ajamaan, mutta omassa autossa oli vähän huono vääntö ennen ahtimen mukaan tuloa alle 2000 varvilla. Kyllä sillä pystyi kuitenkin hyvin ajaa ja taisi kiihtyvyyttä ahtojen noustessa tulla hivenen lisää. Pitää ensi keväänä testata uudestaan kun nyt on KCR:n tehopurkki omassa autossa kiinni, miten sen kanssa meno maistuu mersun kikkareella. Mersun Maffista taitaa löytyä munkin kirjoitteluja tuolta egr säikeestä jos en väärin muista.
Taitaa ongelma olla se että sitä ei ilman sitä imuletkun pätkää saa ja hinta tosi suolainen Saabin tiskiltä. Taitaa olla 200 kieppeissä. Itse yrittäisin etsiä Ebaystä saabin ja Boschin numeroilla.
Motonetistä saa tietty 60 eskolla mersuun tarkoitettua Maffia, jota itsekin kokeilin ja kyllä sillä pystyy ajamaan, mutta omassa autossa oli vähän huono vääntö ennen ahtimen mukaan tuloa alle 2000 varvilla. Kyllä sillä pystyi kuitenkin hyvin ajaa ja taisi kiihtyvyyttä ahtojen noustessa tulla hivenen lisää. Pitää ensi keväänä testata uudestaan kun nyt on KCR:n tehopurkki omassa autossa kiinni, miten sen kanssa meno maistuu mersun kikkareella. Mersun Maffista taitaa löytyä munkin kirjoitteluja tuolta egr säikeestä jos en väärin muista.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Oikea MAF
Itsellä on ylimääräisenä n. 140tkm ajettu originaali maffi. Ei sytytä CE-valoa, mutta vei n. 0.5l/100km enemmän kuin nykyisin. Voi olla et kaasun asennollakin on merkitystä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Oikea MAF
Onko kukaan katsonut 9-5:n uudemman ja vanhemman Maffin sisäyksikön numeroa.
itsellä vanhemman mallinen, mutta voisi vaihtaa pelkän sisäyksikön, jos on samalla numerolla. Ainakin tarvike osat ovat välille 02-05.
Eli kyseessä nämä anturit:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... iesel.html
Edit*, tässä oli sisäosa numerolla F00C2G2048
ja
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... e2951.html
itsellä vanhemman mallinen, mutta voisi vaihtaa pelkän sisäyksikön, jos on samalla numerolla. Ainakin tarvike osat ovat välille 02-05.
Eli kyseessä nämä anturit:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... iesel.html
Edit*, tässä oli sisäosa numerolla F00C2G2048
ja
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... e2951.html
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Oikea MAF
Vanhaa ketjua, mutta kanssauhreille tietona:
0281 002 605 purkissa oli kiinni F00c 2g2 063 anturi.
Samanlainen anturi pitäs olla Fiat Punton 1.3 purkissa.
T.Jussi
0281 002 605 purkissa oli kiinni F00c 2g2 063 anturi.
Samanlainen anturi pitäs olla Fiat Punton 1.3 purkissa.
T.Jussi