Oikea MAF

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
samurai23
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Tammi 26, 2006 22:19
Paikkakunta: Rauma

Oikea MAF

Viesti Kirjoittaja samurai23 »

Hei,

voisiko joku viisaampi kertoa, mikä on oikea Boschin MAF:in numero -03 2.2 Saabiin? Vainoharhaisena pitää epäillä sitäkin, kun kulku ja savutus on mielestäni epäsuhteessa, siis savua kyllä, kulkua vähän.

Kiitos,

Samurai
9-5 Aero Wagon -00
+ 6 x ex-Saab
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Oikea MAF

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Oheisesta viestiketjusta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=3+0+tid selvinnee, että 2003 on kahta mallia.

Vanhempi, jota EPC tarjoaa minun 2002 loppupuolella valmistettuun MY03 vitoseeni vin-koodin perusteella on 5340005 eli Boschin nro 0281002538

Jossain vaiheessa osanumero vaihtuu Saabilla 5342951 = Bosch
0281002605.

Ihan ensimmäiseksi tulisi kuitenkin mieleen maffin puhdistaminen ja ilmavuotojen tarkistus ym. hyödyllisiä toimenpiteitä ennen varsin hintavan legon vaihtamista.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Re: Oikea MAF

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Ihan ensimmäiseksi tulisi kuitenkin mieleen maffin puhdistaminen ja ilmavuotojen tarkistus ym. hyödyllisiä toimenpiteitä ennen varsin hintavan legon vaihtamista.
Puhdistaminen tarkoittanee suhaus CRC Bräkleeniä ja ravistelua vai muu? Mikä olisi näppärin keino ilmavuotojen metsästykseen. - Kähmimisellä ja kuulostelulla?
- Kulku takkuaa vaikka on laitettu upouusi maf ja ilmaputsari. :(
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Oikea MAF

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Bräkleenin suihkuttelu ei taida paljoa auttaa. En ole koskaan puhdistanut Saabin maffia, mutta bensaspruutan (volvo) mittareiden äärimmäisen ohuet ja helposti katkeavat langat on puhdisteltu esim pirtussa uitetulla vanutupolla sivelemällä. Jos lanka tai useampi katkeaa, mittari on entinen. Langan pitäisi puhdistua kuumentumalla automaattisesti auton sammuttamisen jälkeen? mutta pitemmällä aikavälillä skeidaa jää.

Ilmeisesti savutuksen syy ei ole uutinen. Kone saa suhteessa liian paljon polttoainetta ilmamäärään nähden. Kun uusi, oikeantyyppinen mittari on vaihdettu ihan kaupunkilaisjärjellä alkaa miettiä kaapelivikaa, anturivikaa (lämpötila, ahtopaine) tai pumpun asiattomasti toimivaa säätöä.
Toisin sanoen pumpulle menevä tieto ei ole oikea tai säätö toimii väärin.

Jos ce-valo ei syty, ja vikakoodia ei näy, wissi tarjoaa muutaman liitoksen tulppauksella, paineilmalla ja tech2 avulla suoritettavaa proseduuria ilmavuodon selvittämiseksi.

Wissistä selviää jotain jännite- ja vastusarvoja tietyillä ilmamäärillä/lämpötilassa, mutta ihan oikeita ohjeita niin teoreettinen ja hölmö ihminen kuin minä ei osaa tarjota. Ehkäpä tämä paskanjauhaminen ärsyttää jotain osaavampaa korjaamaan tilanteen :?

P. S imusarjahan ei ole täynnä töhnää ja EGR ei jumita.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Oikea MAF

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Terve,

Potilaana olisi 9-3 Tid 2.2 -99. Moottori toimii muuten hienosti, mutta pitkässä vedätyksessä veto hyytyy ja "check engine" -valo syttyy hetkeksi.

Ilmamassamittarin putkessa lukee: Bosch 0 281 002 212
Ja varsinaisessa anturissa: Bosch F 00C 2G2 030
Eli anturi näyttää tuolta:
Kuva

Mistäs tuon boshilaisen anturin saa ostettua edullisimmin?
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Oikea MAF

Viesti Kirjoittaja mestari »

onko tuo se kotieläin maff?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Oikea MAF

Viesti Kirjoittaja tturku »

onhan se tollainen juuri se MAFfi.
Taitaa ongelma olla se että sitä ei ilman sitä imuletkun pätkää saa ja hinta tosi suolainen Saabin tiskiltä. Taitaa olla 200 kieppeissä. Itse yrittäisin etsiä Ebaystä saabin ja Boschin numeroilla.
Motonetistä saa tietty 60 eskolla mersuun tarkoitettua Maffia, jota itsekin kokeilin ja kyllä sillä pystyy ajamaan, mutta omassa autossa oli vähän huono vääntö ennen ahtimen mukaan tuloa alle 2000 varvilla. Kyllä sillä pystyi kuitenkin hyvin ajaa ja taisi kiihtyvyyttä ahtojen noustessa tulla hivenen lisää. Pitää ensi keväänä testata uudestaan kun nyt on KCR:n tehopurkki omassa autossa kiinni, miten sen kanssa meno maistuu mersun kikkareella. Mersun Maffista taitaa löytyä munkin kirjoitteluja tuolta egr säikeestä jos en väärin muista.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Oikea MAF

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Itsellä on ylimääräisenä n. 140tkm ajettu originaali maffi. Ei sytytä CE-valoa, mutta vei n. 0.5l/100km enemmän kuin nykyisin. Voi olla et kaasun asennollakin on merkitystä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Oikea MAF

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Onko kukaan katsonut 9-5:n uudemman ja vanhemman Maffin sisäyksikön numeroa.

itsellä vanhemman mallinen, mutta voisi vaihtaa pelkän sisäyksikön, jos on samalla numerolla. Ainakin tarvike osat ovat välille 02-05.

Eli kyseessä nämä anturit:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... iesel.html
Edit*, tässä oli sisäosa numerolla F00C2G2048

ja
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... e2951.html
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
piethein
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 19:38

Re: Oikea MAF

Viesti Kirjoittaja piethein »

Vanhaa ketjua, mutta kanssauhreille tietona:
0281 002 605 purkissa oli kiinni F00c 2g2 063 anturi.

Samanlainen anturi pitäs olla Fiat Punton 1.3 purkissa.

T.Jussi
Vastaa Viestiin