900ng / 9-3 Pakettiautoksi rekisteröinti

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

900ng / 9-3 Pakettiautoksi rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Eli otsikkohan asian jo kertoo.

Tullut huomattua, että esim. Opel Corsia on leimattu pakuiksi poistamalla takapenkit normaalista mallista sellä edellytyksellä, että auton mallista ei ole farmaria saatavilla. Näin ollen pitäisi myös onnistua saabiinkin, mutta onko joku kenties toteuttanut?

Yksin ajellessa kolmatta sataa päivässä, ei oikein ole mitään järkeä maksella käyttövoimaveroa.

Kaikki kommentit tervetulleita.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: 900ng / 9-3 Pakettiautoksi rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Joku vuosi sitten kysyin inssiltä, ei kuulemma onnistu.
Sen kummemmin en ole asiaan perehtynyt :|
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: 900ng / 9-3 Pakettiautoksi rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

snuggles kirjoitti:Joku vuosi sitten kysyin inssiltä, ei kuulemma onnistu.
Sen kummemmin en ole asiaan perehtynyt :|
Näinhän tätä tosiaan on toitoteltu, mutta luulen että inssikin on tässä tapauksessa jokseenkin ulapalla, sillä tosiaan esim. Opel Corsia on katsastettu pakuiksi, samoin näemmä uudempia Ford Fiestoja, siis malleja joista korimallina ei löydy farmaria.

AKE sanoo näin :
AKE kirjoitti:2. Henkilöauton muuttaminen pakettiautoksi
Saanko tehdä Opel Astrasta pakettiauton?

Henkilöauton voi muuttaa pakettiautoksi seuraavin edellytyksin:

autosta on pakettiautoksi luokiteltu rinnakkaismalli tai
auto on luokiteltu farmariksi tai tila-autoksi tai
auto täyttää tavaratilasta autoverolaissa asetetut vaatimukset
Katso AKEn ohje Istuinten hyväksyminen pakettiauton ja kuorma-auton ohjaamoon tai kuormatilaan katsastuksessa
Jos kerran näiden todella pienten autojenkin luukku riittää penkit poistettuna tähän koko vaatimukseen, ei saabissa pitäisi olla mitään ongelmaa?

edit:

Tuoltahan tuo Finlexistä löytyi, eli :
Autoverolaki kirjoitti:
2) avoimen tavaratilan 3 momentin mukaisesti määrättävä pituus on vähintään 1,75 metriä tai avoimen tavaratilan pinta-ala on vähintään 2,25 neliömetriä; tai (29.12.2006/1450)
Täyttääkö ng900 / 9-3 ehdon?
Viimeksi muokannut ihottuma, Pe Helmi 06, 2009 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8085
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900ng / 9-3 Pakettiautoksi rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ihottuma kirjoitti: Jos kerran näiden todella pienten autojenkin luukku riittää penkit poistettuna tähän koko vaatimukseen, ei saabissa pitäisi olla mitään ongelmaa?
Siinäpä se, kun Corsasta ainakin taitaa olla ns. pakettiauto-rinnakkaismalli olemassa. Taitaa Saabeista olla ainoastaan nuo farkkumallit (lähinnä 9-5), mitkä saa pakuiksi rekattua.
Mutta viimeisen sanan saat konttorilta/AKE:lta, eli kannattaa sieltä kysellä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: 900ng / 9-3 Pakettiautoksi rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Mä olen kyllä täysin kujalla näistä pakettiautoluokituksista. Mitta on mitta, mutta kaupungilla liikkuu näitä viistoperäisiä rullalautoja, joissa on takasivuikkunoissa pelti. Jos tämä sitten on rinnakkaismalli, millä ihmeen lihaksella ne on luokiteltu pakettiautoksi, kun asiaan vaikuttavien asetusten mukaisesti niitä sellaiseksi ei saa rekisteröityä?

Jos kysymys on siitä, että jotain pullakuskeja varten Barcelonassa on tehty vaikkapa laatuautosta Seat Ibiza rinnakkaismalli "Paska", sillä perusteella mistä hyvänsä saman korimallin auton irvikuvasta saa vääntää pakettiauton. Saabilla rinnakkaismalleja ilmeisesti ei ole. Jos vaikkapa Ruåtsin postilla löytyy 9-3 jakelupakuja, eikun hakemus sisään.

Tavaratilan pituusvaatimuksen vuoksihan on jopa maahantuoja aikoinaan jatkanut Subarun pickuppeja ja muutama koomikko hitsannut Camarosta avolavan rättikatteella. Näin aikoinaan jenkeissä muutaman huomattavasti paremman näköisen viritelmän kyseisestä autosta. Ilmeisesti Suomi-versio oli peltisepän mielestä nätimpi tai helpompi tehdä.

Samoihin aikoihin yritimme huumorimielessä rekisteröidä limusiiniraadon pakettiautoksi vääntämällä takajakkaran 90 asteen kulmaan ohuilla pehmusteilla, väliseinä ohjaamon ja matkustamon välillähän jo oli olemassa. Silloin ei mennyt läpi, mutta aikaakin on kulunut yli 20v.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: 900ng / 9-3 Pakettiautoksi rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Tosiaan, eli tuon autoverolain mukaan tosiaan tuo 1,75 on pakun sisämitassa minimivaatimus, mutta toteutuuko se, jos ng900 / 9-3 poistetaan takapenkit?

Tonnarissa menee heittemällä yli tämän mitan, mutta miten on näissä?
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 900ng / 9-3 Pakettiautoksi rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja hz81 »

ihottuma kirjoitti:Tosiaan, eli tuon autoverolain mukaan tosiaan tuo 1,75 on pakun sisämitassa minimivaatimus, mutta toteutuuko se, jos ng900 / 9-3 poistetaan takapenkit?

Tonnarissa menee heittemällä yli tämän mitan, mutta miten on näissä?
Toteutuu! Itse kuljetan 185cm pitkää kajakkia penkit käännettynä ja hyvin mahtuu ja varsinkin jos penkit ei ole aivan taka-asennossa. Jos koko takapenkkien rakenteet mukaanluettuna se palkki poistetaan täyttyy tuo 175cm varmasti helposti.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8085
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900ng / 9-3 Pakettiautoksi rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

hz81 kirjoitti: Toteutuu! Itse kuljetan 185cm pitkää kajakkia penkit käännettynä ja hyvin mahtuu ja varsinkin jos penkit ei ole aivan taka-asennossa. Jos koko takapenkkien rakenteet mukaanluettuna se palkki poistetaan täyttyy tuo 175cm varmasti helposti.
Nonni, eiku topikin aloittaja rohkeasti vaan katsastusasemalle mittanauha ja pakettiautoksi rekisteröitävää ajoneuvoa koskevat säädökset mukanaan insinöörin kanssa penkkejä taittelemaan ja mittailemaan. Jos alkaa urputtaa, niin pyydä mustaa valkoisella pykälistä, joihin kieltonsa perustaa.

Kannattaa muuten sitten muistaa, että kun kerran pakuksi henkilöauton rekisteröi, niin paluuta ei käytännössä ole. Tai siis on, mutta maksaa paperirahaa, kun saa maksaa autoveron uudestaan :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 900ng / 9-3 Pakettiautoksi rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Risto »

Autoverolaki kirjoitti:
2) avoimen tavaratilan 3 momentin mukaisesti määrättävä pituus on vähintään 1,75 metriä tai avoimen tavaratilan pinta-ala on vähintään 2,25 neliömetriä; tai (29.12.2006/1450)
Avoin tavaratila = ei katettu.
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: 900ng / 9-3 Pakettiautoksi rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

V.J.S kirjoitti:
hz81 kirjoitti: Toteutuu! Itse kuljetan 185cm pitkää kajakkia penkit käännettynä ja hyvin mahtuu ja varsinkin jos penkit ei ole aivan taka-asennossa. Jos koko takapenkkien rakenteet mukaanluettuna se palkki poistetaan täyttyy tuo 175cm varmasti helposti.
Nonni, eiku topikin aloittaja rohkeasti vaan katsastusasemalle mittanauha ja pakettiautoksi rekisteröitävää ajoneuvoa koskevat säädökset mukanaan insinöörin kanssa penkkejä taittelemaan ja mittailemaan. Jos alkaa urputtaa, niin pyydä mustaa valkoisella pykälistä, joihin kieltonsa perustaa.

Kannattaa muuten sitten muistaa, että kun kerran pakuksi henkilöauton rekisteröi, niin paluuta ei käytännössä ole. Tai siis on, mutta maksaa paperirahaa, kun saa maksaa autoveron uudestaan :)
Tuota, ainakin näissä muissa vehkeissä, missä tuota käyttövoimaveroa yritetään kiertää, voi auton katsastaa takaisin ihan normaalilla muutoskatsastuksella, sillä autosta on jo hankittaessa maksettu se ajoneuvovero.
Risto kirjoitti:
Autoverolaki kirjoitti:
2) avoimen tavaratilan 3 momentin mukaisesti määrättävä pituus on vähintään 1,75 metriä tai avoimen tavaratilan pinta-ala on vähintään 2,25 neliömetriä; tai (29.12.2006/1450)
Avoin tavaratila = ei katettu.
Perustuiko tämä johonkin faktaan, kun tuossa lain kohdan muissa momenteissa puhutaan samasta tilasta aivan selvästi sisätilana, esim. kiskojen / saranoiden yms. osalta?

edit.

Taitaakin tosiaan Risto olla oikeassa kun ajatuksen kanssa tuota läpi luin.

Mitenkäs sitten tämä ensimmäinen ehto? :
Autoverolaki kirjoitti: 1) yhtenäisen tavaratilan 2 momentin mukaisesti laskettava tilavuus on vähintään 3 kuutiometriä;
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: 900ng / 9-3 Pakettiautoksi rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Autoverolaki kirjoitti: 1) yhtenäisen tavaratilan 2 momentin mukaisesti laskettava tilavuus on vähintään 3 kuutiometriä;
Jos Opel sorsalla koko v...u kabiinin tilavuus on 3 m³, hyvin menee. Kaiken muun ymmärrän, paitsi nämä alikokoiset vaihtoehdot. Toisaalta rek. ote ei ole ollut kourassa.
Viimeksi muokannut Zomm, La Helmi 07, 2009 13:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 900ng / 9-3 Pakettiautoksi rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Risto »

Zomm kirjoitti:Jos Opel sorsalla koko v...u kabiinin tilavuus on 3 m³, hyvin menee. Kaiken muun ymmärrän, paitsi nämä alikokoiset vaihtoehdot. Toisaalta rek. ote ei ole ollut kourassa.
Alikokoisista maksetaan täysi autovero, koska autoverolaissa olevat mittavaatimukset eivät täyty.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: 900ng / 9-3 Pakettiautoksi rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Haza »

Sorsat, fiaskot jne on valmistaja tyyppihyväksyttänyt (vai miksi sitä kutsutaan) pakettiautoiksi, siksi onnistuu.
Tätä tuli joskus pengottua ja näytti siltä että paras vaihtoehto olisi lähteä vänkäämään retkeilyautoksi :lol:

edit: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm

Ettei tarvitse turhaan älähtää niin autoverovapaus ja pienempi käyttövoimavero(vaimikäsenyton) on kaksi eri asiaa. ts. dieselveron saa pienemmäksi vaikkei olisikaan katto korkealla jne.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: 900ng / 9-3 Pakettiautoksi rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Veronkierto on aina ollut lähellä sydäntäni, mutta ajoneuvojen suhteen se on pirun työlästä ja riskialtista. Nykyään puolieestiläisyyden harvoja hyviä puolia on ajoneuvoverottomuus ja käyttömaksuttomuus. Se vähäkin ilo häviää kaikkien mahdollisten käyttöaikarajoitusten muodossa. Nykyinen auto ei ole käynyt Suomen maaperällä. Matkailuauto, pakettiauto, työkone, hautausauto!!. Elämä on.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: 900ng / 9-3 Pakettiautoksi rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

^

Ainakin itsellä oli mielessä nimenomaan säästää tuossa käyttövoimaverossa, mikä saabinkin kokoisessa autossa lähentelee 500 € / v, kun pakettiautolla se on hieman maltillisempi 48 € / v.

Yrityskäyttöön ostetuissa toki asia on eri, jolloin hankintavero saadaan kyllä vähentää, mutta maksamaan sen joutuu kuten kaikki muutkin kansalaiset.

Eli kuten jo tässä mainitut käyttövoima- & hankintavero ovat kaksi eri asiaa.
Vastaa Viestiin