Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...

Viesti Kirjoittaja Zomm »

voiko kyseistä moottoria varten tarjolla olevia virisoftaboxeja hyödyntää? Ohitetaanko pumpun kyljessä oleva loota viriä asennettaessa täysin, vai jääkö se jollain tavalla mukaan? Olisi nimittäin tarjolla mekaanisesti ehjällä pumpulla oleva yksilö pikkurahalla, eikä toinen Saabi pahaa tekisi.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Ymmärtääkseni ei voi ohittaa. Omassa TiD:issä kilahti pumpun ohjausyksikkö. Pumppu irrotettiin ja penkitettiin. Uuteen ohjainboksiin ajettiin softa.
Homma maksoi pikkuisen reilu 2k€ ja samalla putsattiin myös imusarja, tarkistettiin suuttimista mahd. ilmavuodot lopuksi nokkaakselin ketjun ja kiristimen kunto. Ei tarvittu muuta kuin uudet tiivisteet.
Homman hoiti ammattitaidolla Diesel Oteko Oy Vantaalla.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...

Viesti Kirjoittaja tetammi »

On kyllä suolainen hinta, oliko tuossa eritelty noita hommia että mitä maksoi toi pelkkä pumppuhomma?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=65787

Itte irrottelin pumpun ja vein raadon Tampereelle Tammer Dieseliin. Hinta korjaukselle 950e. Osat oli muistaakseni n.200-300e. Loppu tuli pumpun penkityksestä. Pyörittivät penkissä n.3h. Mitään softauksia ei autoon/moottoriin tehty.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...

Viesti Kirjoittaja mike »

Kuinkas monella saabistilla on muuten kilahtanut tuo laatupumppu? Ja millä kilometreillä?

Tässä odotellaan pieni pelko persiissä koska meno loppuu...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Eiköhän pumpun mekaaninen puoli kestä puolisen miljoonaa kilometriä, ellei mitään ihmeempää tapahdu.
Pumpun kyljessä oleva elektroniikka on laakista vainaa täysin satunnaisilla kilometrilukemilla. Minulla kiikarissa oleva auto on MY04 ja kilometrejä noin 180000. Auto on muuten kuin uusi.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

http://www.vp44diesel.de/

Tuolta näyttäisi saavan kaikkien eri automallien ohjainboxia, jota VP44-pumpussa on käytetty, ja hintaluokka ei tässä ketjussa hintoihin verrattuna juuri päätä huimaa (alle 300e). Boxinhan voi vaihtaa itsekin, opelclubin puolella asiasta suurempaa mietintää täällä
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

ihottuma kirjoitti:http://www.vp44diesel.de/

Tuolta näyttäisi saavan kaikkien eri automallien ohjainboxia, jota VP44-pumpussa on käytetty, ja hintaluokka ei tässä ketjussa hintoihin verrattuna juuri päätä huimaa (alle 300e). Boxinhan voi vaihtaa itsekin, opelclubin puolella asiasta suurempaa mietintää täällä
Ainakin meillä Boschin EDC-kursseilla painoitettiin, että boksin kiinnitysruuveja ei saa aukaista, koska silloin pumpun säädöt muuttuvat.
Ylemmän kannen saa aukaista.
En tosin jaksanut lukea Poppeli-foorumilta oliko siellä mitään kyseisestä asiasta.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Turbo16 kirjoitti:
ihottuma kirjoitti:http://www.vp44diesel.de/

Tuolta näyttäisi saavan kaikkien eri automallien ohjainboxia, jota VP44-pumpussa on käytetty, ja hintaluokka ei tässä ketjussa hintoihin verrattuna juuri päätä huimaa (alle 300e). Boxinhan voi vaihtaa itsekin, opelclubin puolella asiasta suurempaa mietintää täällä
Ainakin meillä Boschin EDC-kursseilla painoitettiin, että boksin kiinnitysruuveja ei saa aukaista, koska silloin pumpun säädöt muuttuvat.
Ylemmän kannen saa aukaista.
En tosin jaksanut lukea Poppeli-foorumilta oliko siellä mitään kyseisestä asiasta.
Tarkennas nyt vähän kun kurssitkin on kerta käyty. :D
Pakkohan ruuvit on kaiketi aukoo jos meinaa yksikön vaihtaa mutta meinaatko että toi pumppu tarttis penkittää tai jotain sen jälkeen?
Täällä ja myös ooppelin puolella noita ohjausyksiköitä on kumminkin omatoimisesti ilmeisesti useampikin vaihdettu ilman onkelmia.
Hinnan puolesta on kumminkin aika huokutteleva vaihtoehto. :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...

Viesti Kirjoittaja mike »

Kukahan se ekana uskaltaa kokeilla puolan poikien korjauksia. Hintaero on kyllä järkyttävä siihen että koko pumppu vaihdettaisiin vaikka merkkiliikkeesä.
Pumpun säädättämisestä penkissähän on laskutettu kans aika summia, joten onko tuo korjattu osa nyt sitten ohjelmoinniltaan ihan päin seiniä?

Olis mukava tietää ihan käytännön kokemuksia jos vain jolla kulla luotettavalla lähteellä moisia olisi.
Ainakin vuosimallihaarukat oli ihan päin seiniä 9-5:n kohdalla.

Omassa nyt 290 tkm ja jännitys tiivistyy samaa tahtia kuin usko Boschin laatutekeleisiin hiipuu kaiken aikaa. Omasta sabasta nimittäin melkein kaikki hajonneet osat ovat olleet tuon merkin alla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Uuppeli clubin puolella on tosiaan tuota asiaa arvoiteltu enemmänkin, ja aika karvaaksi totuudeksi on näytetty se, että boxin itse vaihtaminen syö koko pumppujen vaihtavien firmojen toimeentuloa, samoin boschin leipää.

Kyse on kuulemma "kalibroinnista", mutta en oikein jaksa uskoa että joka ikistä autoa joka on varustettu vp44-pumpulla on tehtaalla erikseen ajettu testeissä läpi, vaan kyllä toleranssit nykyteknologialla on jo aika hanskassa.

Tuossa uuppeliclubin ketjussa kuitenkin käsitellään muistipaikkoja, joita ohjausboxissa on rajoitetusti, joten uudelleen ohjelmointi ei onnistu kuin ilmeisesti 3-kertaa (4-muistipaikkaa).

Itsellä ei yhtään autoa ole (vielä) jossa vp44-pumppua olisi, mutta hankinta siintää silmissä ja tätä kautta en kyllä nää mitään järkeä maksaa itseään kipeäksi pelkästä ohjausboxin vaihdosta, varsinkin kun yleensä autot joista tämä menee, ovat ajettu reilusti takuuaikoijen ulottumattomiin.

Kyseessähän on tuon ketjun mukaan mahdollinen valmistus/suunnitteluvirhe, eli johtimet katkeavat lämmön ja tärinän vaikutuksesta, ja tähän sitten vaikuttaa auton malli / moottori jossa pumppu on kiinni, sillä joissain autoissahan tämä pumppu toimii huomattavasti pidempään kuin muissa (esim. C-vectra/signum) koska pumppu on sijoitettu konehuoneessa järkevämpään paikkaan tuuletuksen kannalta. Kesällä nimittäin polttoaine jäähdyttää tätä boxia.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

tetammi kirjoitti: Tarkennas nyt vähän kun kurssitkin on kerta käyty. :D
Pakkohan ruuvit on kaiketi aukoo jos meinaa yksikön vaihtaa mutta meinaatko että toi pumppu tarttis penkittää tai jotain sen jälkeen?
Täällä ja myös ooppelin puolella noita ohjausyksiköitä on kumminkin omatoimisesti ilmeisesti useampikin vaihdettu ilman onkelmia.
Hinnan puolesta on kumminkin aika huokutteleva vaihtoehto. :roll:
ihottuma kirjoitti:Uuppeli clubin puolella on tosiaan tuota asiaa arvoiteltu enemmänkin, ja aika karvaaksi totuudeksi on näytetty se, että boxin itse vaihtaminen syö koko pumppujen vaihtavien firmojen toimeentuloa, samoin boschin leipää.

Kyse on kuulemma "kalibroinnista", mutta en oikein jaksa uskoa että joka ikistä autoa joka on varustettu vp44-pumpulla on tehtaalla erikseen ajettu testeissä läpi, vaan kyllä toleranssit nykyteknologialla on jo aika hanskassa.

Tuossa uuppeliclubin ketjussa kuitenkin käsitellään muistipaikkoja, joita ohjausboxissa on rajoitetusti, joten uudelleen ohjelmointi ei onnistu kuin ilmeisesti 3-kertaa (4-muistipaikkaa).

Itsellä ei yhtään autoa ole (vielä) jossa vp44-pumppua olisi, mutta hankinta siintää silmissä ja tätä kautta en kyllä nää mitään järkeä maksaa itseään kipeäksi pelkästä ohjausboxin vaihdosta, varsinkin kun yleensä autot joista tämä menee, ovat ajettu reilusti takuuaikoijen ulottumattomiin.

Kyseessähän on tuon ketjun mukaan mahdollinen valmistus/suunnitteluvirhe, eli johtimet katkeavat lämmön ja tärinän vaikutuksesta, ja tähän sitten vaikuttaa auton malli / moottori jossa pumppu on kiinni, sillä joissain autoissahan tämä pumppu toimii huomattavasti pidempään kuin muissa (esim. C-vectra/signum) koska pumppu on sijoitettu konehuoneessa järkevämpään paikkaan tuuletuksen kannalta. Kesällä nimittäin polttoaine jäähdyttää tätä boxia.
Niin tosiaan itse kun olen Boschin firmassa töissä niin tottakai se syö meiltä rahaa, mutta niihän se menee joka paikassa ja väkisin melkein yritetään myydä.

Mutta siis kyllä se vaatisi oikeasti sen kalibroinnin, että laite toimisi oikein joka olosuhteessa, vaikka voihan se olla että pumppu syöttää suurinpiirtein oikean määrän naftaa vaikka sitä ei kalibroitasi.

BMW:ssa oli muistaakseni voi ohjelmoida vain kerran ja muissa merkeissä 2 kertaa. Näin siis PSG15 -kohdalla ainakin.
Kyllähän tuossa menee parisen tuntia kuitenkin kun pumppu ajetaan. Common Raileissa muistaakseni tupla-aika verrattuna VP-pumppuihin.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Turbo16 kirjoitti:
tetammi kirjoitti: Tarkennas nyt vähän kun kurssitkin on kerta käyty. :D
Pakkohan ruuvit on kaiketi aukoo jos meinaa yksikön vaihtaa mutta meinaatko että toi pumppu tarttis penkittää tai jotain sen jälkeen?
Täällä ja myös ooppelin puolella noita ohjausyksiköitä on kumminkin omatoimisesti ilmeisesti useampikin vaihdettu ilman onkelmia.
Hinnan puolesta on kumminkin aika huokutteleva vaihtoehto. :roll:
ihottuma kirjoitti:Uuppeli clubin puolella on tosiaan tuota asiaa arvoiteltu enemmänkin, ja aika karvaaksi totuudeksi on näytetty se, että boxin itse vaihtaminen syö koko pumppujen vaihtavien firmojen toimeentuloa, samoin boschin leipää.

Kyse on kuulemma "kalibroinnista", mutta en oikein jaksa uskoa että joka ikistä autoa joka on varustettu vp44-pumpulla on tehtaalla erikseen ajettu testeissä läpi, vaan kyllä toleranssit nykyteknologialla on jo aika hanskassa.

Tuossa uuppeliclubin ketjussa kuitenkin käsitellään muistipaikkoja, joita ohjausboxissa on rajoitetusti, joten uudelleen ohjelmointi ei onnistu kuin ilmeisesti 3-kertaa (4-muistipaikkaa).

Itsellä ei yhtään autoa ole (vielä) jossa vp44-pumppua olisi, mutta hankinta siintää silmissä ja tätä kautta en kyllä nää mitään järkeä maksaa itseään kipeäksi pelkästä ohjausboxin vaihdosta, varsinkin kun yleensä autot joista tämä menee, ovat ajettu reilusti takuuaikoijen ulottumattomiin.

Kyseessähän on tuon ketjun mukaan mahdollinen valmistus/suunnitteluvirhe, eli johtimet katkeavat lämmön ja tärinän vaikutuksesta, ja tähän sitten vaikuttaa auton malli / moottori jossa pumppu on kiinni, sillä joissain autoissahan tämä pumppu toimii huomattavasti pidempään kuin muissa (esim. C-vectra/signum) koska pumppu on sijoitettu konehuoneessa järkevämpään paikkaan tuuletuksen kannalta. Kesällä nimittäin polttoaine jäähdyttää tätä boxia.
Niin tosiaan itse kun olen Boschin firmassa töissä niin tottakai se syö meiltä rahaa, mutta niihän se menee joka paikassa ja väkisin melkein yritetään myydä.

Mutta siis kyllä se vaatisi oikeasti sen kalibroinnin, että laite toimisi oikein joka olosuhteessa, vaikka voihan se olla että pumppu syöttää suurinpiirtein oikean määrän naftaa vaikka sitä ei kalibroitasi.

BMW:ssa oli muistaakseni voi ohjelmoida vain kerran ja muissa merkeissä 2 kertaa. Näin siis PSG15 -kohdalla ainakin.
Kyllähän tuossa menee parisen tuntia kuitenkin kun pumppu ajetaan. Common Raileissa muistaakseni tupla-aika verrattuna VP-pumppuihin.
Sitä vain ihmettelen, että jos boxi on täysin identtinen kuin edellinenkin, niin miten voi syöttö jollakin tapaa muuttua? En oikeasti nimittäin jaksa uskoa siihen, että joka ikinen VP44 ajetaan ennen autoon asentamista useamman tunnin sessiolla kalibroiden kyseiseen autoon, vaan kyllä se raaka fakta taitaa olla pumppu ja boxi pakettiin ja autoon kiinni.

Ooppeleissa on tuon ketjun mukaan ollut jo melkoisia km-määriä noita korjattuja boxeja kiinni, eikä vikaa ole ilmennyt, joten edelleen ihmettelen miksi se pumppu pitää jollakin tapaa kalibroida.

Toinen asia jota ihmettelen vielä enemmän, on se, että minkä ihmeen takia boschi tai sen valtuuttamat korjaamot eivät tee itse näitä boxin vaihtoja, vaan laskuttavat törkeästi koko uuden pumpun, vaikka todellisuudessa hyvin harvoissa tapauksissa pumpussa on mitään mekaanista vikaa. Mielestäni jokseenkin omaa tyhmyyttä, että sitä leipää ei enää tulekkaan totuttuun tahtiin, sillä homman on perustunut osittain asiakkaiden huijaamiseen.

Vai miten näkisitte, jos Saabbi huolto teettäisi moottoriin koneremontin, kun di-kasetti kärähtää?
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

ihottuma kirjoitti: Sitä vain ihmettelen, että jos boxi on täysin identtinen kuin edellinenkin, niin miten voi syöttö jollakin tapaa muuttua? En oikeasti nimittäin jaksa uskoa siihen, että joka ikinen VP44 ajetaan ennen autoon asentamista useamman tunnin sessiolla kalibroiden kyseiseen autoon, vaan kyllä se raaka fakta taitaa olla pumppu ja boxi pakettiin ja autoon kiinni.

Ooppeleissa on tuon ketjun mukaan ollut jo melkoisia km-määriä noita korjattuja boxeja kiinni, eikä vikaa ole ilmennyt, joten edelleen ihmettelen miksi se pumppu pitää jollakin tapaa kalibroida.

Toinen asia jota ihmettelen vielä enemmän, on se, että minkä ihmeen takia boschi tai sen valtuuttamat korjaamot eivät tee itse näitä boxin vaihtoja, vaan laskuttavat törkeästi koko uuden pumpun, vaikka todellisuudessa hyvin harvoissa tapauksissa pumpussa on mitään mekaanista vikaa. Mielestäni jokseenkin omaa tyhmyyttä, että sitä leipää ei enää tulekkaan totuttuun tahtiin, sillä homman on perustunut osittain asiakkaiden huijaamiseen.

Vai miten näkisitte, jos Saabbi huolto teettäisi moottoriin koneremontin, kun di-kasetti kärähtää?
Ainakin Bosch ei myy edes ohjainlaitetta VP44 PSG15:n, että siitä syy miksei Bosch ei vaihda ohjainlaitetta kyseiseen pumppuun, kun taas PSG5 saa erikseen ohjainlaitteen, mutta niissä kun ei ohjainlaite kärähdäkkään niin helposti.

Voithan sinä olla sitä mieltä, ettei pumppua tarvitse kalibroida, mutta meillä on vaan säännöt kyseiseen hommaan ja niillä mennään.

Jos ohjainlaite omastani kärähtää niin voit olla varma, että saat henkilökohtaisesti sähköpostia pumpun ajotapahtumasta olevan prosuurin.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Jos 2,2 Tid:n pumpun ohjainyksikkö kilahtaa, niin...

Viesti Kirjoittaja mike »

Ehkä tämä on tätä nykyaikaa, että mitään ei korjata vaan kaikki osat vaihdetaan aina uusiin (tai tehdaskorjattuihin).

Itellä jää kans jonkun sortin asiakkaiden kusetus päällimäiseksi ajatukseksi Boschin suunnalta. Jos kerran ite suunnittelevat ja tekevät/teettävät pumpun jossa on pari pikku juttua noin päin persettä niin pitäisi kantaa vastuu ja korjata edes viat kohtuu hintaan ja toimittaa tarvittavaa korjausosaa.

Tähän asti on vain tainnu olla kannattavampaa myydä ei oota pelkän ohjainboxin tarvijoille kun ovat käytännössä joutuneet ostamaan koko pumpun. Saa nähdä alkaako korjausosia saamaan jossain vaiheessa myös Boschilta - tuskin.

Mutta samapa se jos korjaajat vie pumppuliikkeiden työt - työllistäväthän ne varmaan enemmän korjaamalla vanhoja pumppuja. Ja Boschin toimintakaan tuskin kannattamattomaksi muuttuu kun hinnat on niin suolaisia :D

Varmaan sen penkissä ajon vaatii että toimii joka olosuhteessa optimaalisesti, mutta jos vaikka kulutus nousee desin tai kaksi sataselle tai väännöstä lähtee parikymppiä pois niin silti taitaisin kallistua korjauksen puolelle. Ainoa kriteeri siinä että auto menee katsastuksesta läpi eikä mitään perstuntumalla huomattavaa dramaattista eroa eniseen ole.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin