Kone kiertää liikaa

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Joonash
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Marras 25, 2008 12:09
Paikkakunta: Joensuu

Kone kiertää liikaa

Viesti Kirjoittaja Joonash »

Tervehdys. Käytin valmettia viikonloppuna leimalla. Päästötestiä ei sitten saatu suoritettua, koska kone kiertää liikaa. Inssin mukaan rajoitin pitäisi tulla peliin 5500 kiekan kohdalla. Meikäläisen kone kuitenkin kiersi yli 6000, eikä siinä sitten viitsinyt kokeilla olisiko se rajoitin "löytynyt" korkeampaa . Auto on siis 9-3 Tid VM99 ja ollut meikäläisellä alle vuoden, eli aikaisempaa katsastuskokemusta ko. autosta ei ole.

Mistäs tämä saattaisi johtua (jotain viri-lastua, "kopeloituja" moottorinohjauksen asetuksia, tms?) ja onko ehdotuksia jatko-toimista?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kone kiertää liikaa

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Joonash kirjoitti:Tervehdys. Käytin valmettia viikonloppuna leimalla. Päästötestiä ei sitten saatu suoritettua, koska kone kiertää liikaa. Inssin mukaan rajoitin pitäisi tulla peliin 5500 kiekan kohdalla. Meikäläisen kone kuitenkin kiersi yli 6000, eikä siinä sitten viitsinyt kokeilla olisiko se rajoitin "löytynyt" korkeampaa . Auto on siis 9-3 Tid VM99 ja ollut meikäläisellä alle vuoden, eli aikaisempaa katsastuskokemusta ko. autosta ei ole.

Mistäs tämä saattaisi johtua (jotain viri-lastua, "kopeloituja" moottorinohjauksen asetuksia, tms?) ja onko ehdotuksia jatko-toimista?

Mielenkiintoista.... Oman käsitykseni mukaan diisseleissä ei ole varsinaista kierrosten rajoitinta vaan se kiertää minkä kiertää ja johtuen polttoaineesta ja palotapahtuman hitaudesta , ei kovinkaan korkealle

EDIT : Mulla oli muuten joskus Opel Astra DTI joka kiersi 6500rpm ...todella omituinen laite !!!
Talladega98
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Helmi 19, 2012 22:49
Paikkakunta: porlammi

Re: Kone kiertää liikaa

Viesti Kirjoittaja Talladega98 »

Terve, nyt olis samma vika, ei saanut katsaus läpi 9-3 2.2tid -99 115hv 473tkm" kuin moottori kiertää liikaa ihan pohjan.
Mitäs ongelma on ?
Mitäs pitäs tehä onko kallis vie diesel korjamolle ?
Auto on ollu minulla n.4 kuukauta.
Kulutus on ollu 5.7-6.4 l /100km ihan normali ajo.
Vähän laiska alakierrossa verratuna bensa turbo :) , vasta 2500-3000 rpm Turbo herää Aino ärsytävä toi 2.2tid mutta kiitään kulutus on aika pieni 15v vanha dieseli.
Saab 9-3 SE 2.2Tid-99 PR, Saab 900NgTalladega-98 KA,,Saab 99 GLs CC -76 HA,Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 VA, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 900ng 3d 2.0i -98 KA, Saab 900i CC 5speed 5d -84 PR
#5599
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kone kiertää liikaa

Viesti Kirjoittaja tturku »

kyllä sen pitäisi herätä aikaisemmin jo sen turbon. Oma -00 2.2 tid kyllä hyytyi siellä 5000 jälkeen täysin, ja epäilen ettei noista tosissaan mitään rajoitinta löydy. Oliskohan siihen sun autoon ropellettu joku toinen turbo tai sitten kantta jotenkin muuteltu jos kerta kiertää enemmän?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Talladega98
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Helmi 19, 2012 22:49
Paikkakunta: porlammi

Re: Kone kiertää liikaa

Viesti Kirjoittaja Talladega98 »

Turbo tule pääle 2500rpm ja hyytyi 4500rpm, se ei se ongelma mutta että ei saanut pakokaasumittaus tehty kun seko tietokone liika rpm takia :( En tiä mitä siellä on tehty. mutta ennemään niitä 9-3 dieselit ei tule lisää, ensimäinen ja viimeinen.
Saab 9-3 SE 2.2Tid-99 PR, Saab 900NgTalladega-98 KA,,Saab 99 GLs CC -76 HA,Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 VA, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 900ng 3d 2.0i -98 KA, Saab 900i CC 5speed 5d -84 PR
#5599
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kone kiertää liikaa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kokeilin omaani niin noin 5200rpm kiertää.

Just alle kahden tonnin alkaa selkeesti vääntää. Nopeutta silloin n. 90km/h ja juuri koskaan ei oo tarvetta vaihtaa enää silloin pienemmälle. Makein vääntö 2500rpm.

Mulla oli alavääntö hukas rikkinäisen immun takia. Mulla olis yks ehjä immu jonka voin lähettää postikuluja vastaan kokeiltavaksi.

Ylikierroksiin en osaa sanoo, pitäis varmaan saada techin päähän...

Itel ei oo wissiäkään asennettuna niin ei pysty sieltäkään kattoo apuja.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Talladega98
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Helmi 19, 2012 22:49
Paikkakunta: porlammi

Re: Kone kiertää liikaa

Viesti Kirjoittaja Talladega98 »

Ok, täänän osti diesel moottori "puhdistus aine", tuntu että kiihdyttää paremin ja musta nokea loppunut, mutta kokeilin paina kaasu Pohja kun moottori oli kylmä " en haita vaikka koko paskaa hajos" sitten se loppu 5500 rpm hyvä 1 vaihde pääle, mutta kuin moottori on lämmin se mene yli 6000rpm, siellä on se vika mutta mitä sitä tekee onko nafta pumppu se vika jos on sitten se koko auto saa olla.
Saab 9-3 SE 2.2Tid-99 PR, Saab 900NgTalladega-98 KA,,Saab 99 GLs CC -76 HA,Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 VA, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 900ng 3d 2.0i -98 KA, Saab 900i CC 5speed 5d -84 PR
#5599
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Kone kiertää liikaa

Viesti Kirjoittaja Risto »

Ei uusi pumppukaan nyt ihan mahdottomia maksa:
http://webshop.saabparts.com/produkter/ ... tningspump
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Kone kiertää liikaa

Viesti Kirjoittaja Darco »

Voisi kannattaakäydä jollain korjaamolla ottamassa päästölappu missä on vehkeet noille diisseleille? Saisi kaasujalalla rajotettua sen niihin kierroksiin mitä haluaa. Ei tarttisi kinata tommosista asioista kaiken maailman katsastusinssien kanssa, tai no, jouduin minäkin kerran tommosesta kinaamaan kun yhtä 80- luvun 5.7 oldsmobile diisseliä (vai oliko se jo jopa se 6.2l) katsastin. KAtsastaja hylkäsi kun jenkat eivät nousseet tarpeeksi nopeasti ja kierroksia liian vähän :x Tollanen 70-luvun peruja oleva diisseli kun ei oikeen kovin terhakkaasti vinkase kun painaa kaasua, saati kerää jenkaakaan... :x

En oikeen ole varma onko toikaan ihan lain mukaankaan oikein hylätä autoa sen vuoksi että katsastusaseman onnettomat vehkeet ei pysy jenkojen perässä...Kai sait rahasi takasin, tai ilmasen uusintakäynnin kun niitten vehkeissä on vika?

En itse lähtisi muuten toimivaa moottoria korjaamaan (ja maksamaan osista) ihan vaan ton takia että katsastajan mielestä on jenkaa liikaa. Helpommalla pääset kun ajat johonkin korjaamoon ja annat niitten tehdä sulle pakokaasulappu.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Kone kiertää liikaa

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Darco kirjoitti: En oikeen ole varma onko toikaan ihan lain mukaankaan oikein hylätä autoa sen vuoksi että katsastusaseman onnettomat vehkeet ei pysy jenkojen perässä...Kai sait rahasi takasin, tai ilmasen uusintakäynnin kun niitten vehkeissä on vika?

En itse lähtisi muuten toimivaa moottoria korjaamaan (ja maksamaan osista) ihan vaan ton takia että katsastajan mielestä on jenkaa liikaa. Helpommalla pääset kun ajat johonkin korjaamoon ja annat niitten tehdä sulle pakokaasulappu.

en nyt itse ainakaan usko että katsastusta on siihen keskeytetty että olisi inssin mielestä liikaa kiertänyt, vaan on vain koneen tuhoutumisen ilmeisen vaaran takia lopettanut tuon kaasu pohjassa huudattamisen kun on sentään huomannut että kiertää aivan liikaa!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Kone kiertää liikaa

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Tuollasessa tilanteessa sopiva palikka kaasupolkimen alle katsatuksen ajaksi. :wink:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Kone kiertää liikaa

Viesti Kirjoittaja Darco »

n nyt itse ainakaan usko että katsastusta on siihen keskeytetty että olisi inssin mielestä liikaa kiertänyt, vaan on vain koneen tuhoutumisen ilmeisen vaaran takia lopettanut tuon kaasu pohjassa huudattamisen kun on sentään huomannut että kiertää aivan liikaa!
Oli syynä sitten kumpi tahansa, on paras vaihtoehto käydä hakemassa korjaamolta päästölappu ja mainita niille tosta liikaa kiertämisestä. Kyllä ne siellä osaa pitää kaasun siinäkohtaa että saadaan oikeat kierrokset ja hyväksyttävä kierrosten nousuaika siihen paperiin.
Talladega98
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Helmi 19, 2012 22:49
Paikkakunta: porlammi

Re: Kone kiertää liikaa

Viesti Kirjoittaja Talladega98 »

Vietin se auto "Porvoo diesel oy" mutta ne ei voi tehä mitän kuin koko järjestelmä on sähkö ohjattu. Ne voi vaan korja mekaninen pumppu. Siihen ei saanut se laittettu, eikä pakkokaasu lappu :( Ei muuta auto jää nyt katsamaton 24.11 viimeinen päivä) ei ole aika eikä niitä euroja, harmi kuin on laittettu niin paljon sihen joo, ( auraus, pallonivelpäät, käsijarru ja kaikki jarruosat takana )
Saab 9-3 SE 2.2Tid-99 PR, Saab 900NgTalladega-98 KA,,Saab 99 GLs CC -76 HA,Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 VA, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 900ng 3d 2.0i -98 KA, Saab 900i CC 5speed 5d -84 PR
#5599
Talladega98
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Helmi 19, 2012 22:49
Paikkakunta: porlammi

Re: Kone kiertää liikaa

Viesti Kirjoittaja Talladega98 »

Ei se pumppu maksa niin paljon se on se työtunnit 1500-2000 €
Saab 9-3 SE 2.2Tid-99 PR, Saab 900NgTalladega-98 KA,,Saab 99 GLs CC -76 HA,Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 VA, Saab 99 GLE CC Finlandia -77 PR, Saab 900ng 3d 2.0i -98 KA, Saab 900i CC 5speed 5d -84 PR
#5599
tttalja
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 14:04
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kone kiertää liikaa

Viesti Kirjoittaja tttalja »

Eikö sitä autoa voisi käyttää jossain pajalla, joka ajelee siihen sopivan lapun sopivilla kierroksilla, kuten tuossa edellä sanottiin? Inssi tuskin tekee uusintatestiä ja jos tekee, niin laita polkimeen joku rajoitin. Ihmeellistä vaihtaa pumppua ton takia, jos muuten pelaa loistavasti. Voishan toi viime kädessä ohjelmoimallakin onnistua, riippuen pumpun rakenteesta.
#6567 - No Saab :(
VW "Jetta" mk3 ekoTD
VW New Beetle Turbo S
Vastaa Viestiin