Diesel vai bensa
-
- "Viggen"
- Viestit: 532
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Diesel vai bensa
Te, ketkä ajatte 1.9 diesel ysivitosilla (kuten esimerkin auto: http://www.nettiauto.com/saab/9-5/2633023), oletteko laskeneet, kuinka monta tuhatta vuodessa pitää ajaa, että diesel-Saab tulee halvemmaksi kuin vastaava bensa-Saab ?
Itselläni tuli vielä ysivitosen omistettuani 5800 kilsaa vuodessa, se ei taida ainakaan vielä kannattaa ajaa dieselillä.
TERO
Itselläni tuli vielä ysivitosen omistettuani 5800 kilsaa vuodessa, se ei taida ainakaan vielä kannattaa ajaa dieselillä.
TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, myynnissä)
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa, myynnissä) (SFC #52815)
http://saab.jthima.com
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, myynnissä)
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa, myynnissä) (SFC #52815)
http://saab.jthima.com
Re: Diesel vai bensa
Alkuperäinen kysymys sentäs oli bensa/diesel saabien vertailusta joten aika asiatonta kommentointia.
Vaatisi kyllä tarkempaa speksausta että mitä malleja verrataan ja kun uusista löytyy kulutuslukemat ihan valmistajan sivuilta niin aika äkkiä noi laskee itsekkin.
Itse kun aikoinaan vaihdoin V6:sta diisseliin(ng->9-3) niin alle kymppitonni vuodessa riitti kuolettaan diisseliveron. Varsinaista hyötyy ei omilla kilometreillä vielä tuu esim. bensaturboon verrattuna mutta eipähän tartte joka viikko käydä tankkaamassa.
Vaatisi kyllä tarkempaa speksausta että mitä malleja verrataan ja kun uusista löytyy kulutuslukemat ihan valmistajan sivuilta niin aika äkkiä noi laskee itsekkin.
Itse kun aikoinaan vaihdoin V6:sta diisseliin(ng->9-3) niin alle kymppitonni vuodessa riitti kuolettaan diisseliveron. Varsinaista hyötyy ei omilla kilometreillä vielä tuu esim. bensaturboon verrattuna mutta eipähän tartte joka viikko käydä tankkaamassa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Diesel vai bensa
Laskeskelin joskus, että n. 12-13tkm. Lukema heittelee sen mukaan miten bensan ja dieselin hintaero heittelee. Myös korkeammasta hinnasta hintaeron pysyessä ennallaan maksaa bensa-autoilija enempi.
Ps. Bensa vastaan diesel sotahan tästä taas kerran syntyy.
Ps. Bensa vastaan diesel sotahan tästä taas kerran syntyy.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Diesel vai bensa
Noita kahta allaolevaa verrattaessa polttoainekustannuskerroin on n. 0,58
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Diesel vai bensa
Oheisella taulukolla joskus itse laskin asiaa:
http://www.saunalahti.fi/~joukolkv/Chal ... %20v.2.xls
Päivitettynä tähän päivään säästö vuodessa on 1900 eur 30tkm vuosittaisella ajolla 1,8tA SC vs. TTiD SS. Kustannus olisi sama 6680 km ajolla.
http://www.saunalahti.fi/~joukolkv/Chal ... %20v.2.xls
Päivitettynä tähän päivään säästö vuodessa on 1900 eur 30tkm vuosittaisella ajolla 1,8tA SC vs. TTiD SS. Kustannus olisi sama 6680 km ajolla.
Re: Diesel vai bensa
ristom, mistä sait 93SC:n kulutukseksi 10.5 l/100km (-08 prosyyrin mukaan se voisi olla manuaali SS 1.8t:n kaupunkikulutus. 93SC 1.8t A5:lle yhdistetty EU kulutus on 8.9 litraa. Nykyisellä bensan ja dieselin hintaerolla tuo 7300 km on raja-arvo kun vertaillaan 2.0T automaattia ja 1.9TiD manuaalia.
Vertailin tämän päivän hinnoilla 93SC 1.8t A5 ja 1.9TiDS A6 yhdistettyjä kulutuksia ja sain 10500 km kannattavuusrajaksi. 25000 km:n ajoilla vuotuinen säästö olisi 745 €. Hankintahinnan ja huoltojen hintaerot, kestävyys, jälleenmyyntiarvo yms. vielä vaikuttavat suuntaan tai toiseen, mutta ero ei vielä ole mullistava noilla kilsoilla. Sitten on makuasiat moottorin luonteen suhteen eli jos tykkää bensakoneesta eikä aja älyttömästi niin bensalla vaan turhia murehtimatta. Itsellä alkuun oli vähän tottumista dieselin erilaiseen luonteeseen, mutta nyt tuntuu jo omalle. Ja polttoainelämppäri on mahtava talvimukavuusvaruste Suomen oloihin, jota en hankintavaiheessa vielä osannut arvostaa. Viime talvena n. viisi kertaa kylmällä autolla lähtöjä. Lisälämmittimen saa toki bensakoneeseenkin, mutta tuleeko sitä erikseen hankittua.
Eri laatujen hinnanmuodostukseen sisältyy verotuksen arvaamattomuuden mukanaan tuoma riski. Lisäksi ajokilometrien äkillinen vähentyminen ei laske dieselin kustannuksia kiinteän veron takia. Bensalla säästö näkyy heti. Toisaalta psykologinen kynnys lähteä reissuun dieselillä on pienempi, kun tankkaamassa käydään harvemmin ja edullisemmin. Vero kirpaisee halutessa vain kerran vuodessa.
Kiitos ristom taulukosta. Sen kanssa oli hyödyllistä pohtia autoilun kulurakennetta.
Vertailin tämän päivän hinnoilla 93SC 1.8t A5 ja 1.9TiDS A6 yhdistettyjä kulutuksia ja sain 10500 km kannattavuusrajaksi. 25000 km:n ajoilla vuotuinen säästö olisi 745 €. Hankintahinnan ja huoltojen hintaerot, kestävyys, jälleenmyyntiarvo yms. vielä vaikuttavat suuntaan tai toiseen, mutta ero ei vielä ole mullistava noilla kilsoilla. Sitten on makuasiat moottorin luonteen suhteen eli jos tykkää bensakoneesta eikä aja älyttömästi niin bensalla vaan turhia murehtimatta. Itsellä alkuun oli vähän tottumista dieselin erilaiseen luonteeseen, mutta nyt tuntuu jo omalle. Ja polttoainelämppäri on mahtava talvimukavuusvaruste Suomen oloihin, jota en hankintavaiheessa vielä osannut arvostaa. Viime talvena n. viisi kertaa kylmällä autolla lähtöjä. Lisälämmittimen saa toki bensakoneeseenkin, mutta tuleeko sitä erikseen hankittua.
Eri laatujen hinnanmuodostukseen sisältyy verotuksen arvaamattomuuden mukanaan tuoma riski. Lisäksi ajokilometrien äkillinen vähentyminen ei laske dieselin kustannuksia kiinteän veron takia. Bensalla säästö näkyy heti. Toisaalta psykologinen kynnys lähteä reissuun dieselillä on pienempi, kun tankkaamassa käydään harvemmin ja edullisemmin. Vero kirpaisee halutessa vain kerran vuodessa.
Kiitos ristom taulukosta. Sen kanssa oli hyödyllistä pohtia autoilun kulurakennetta.
Viimeksi muokannut Mepis, Ke Elo 12, 2009 09:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Re: Diesel vai bensa
Olen vertaillut omalla ajollani entisen SC Hirsch-automaatin ja tulevan nykyisen SS dieselin kulutuksia. SC:n kulutukset oli SID-lukemia, joten todellinen kulutus oli varmasti yli 11 litraa sadalle. Toisaalta dieselin kulutuksen aliarvioin joskus, todellinen toteutunut on tankkaus.com:n mukaan nyt lähempänä 7:ää, toisaalta ajo on vähentynyt ja lyhentynyt muuton ansiosta, ennen muuttoa 6,3 l/100km.
Ajon lyheneminen on myös vaikuttanut siten, että Eberi käy alle 8 asteen kelillä liki 90% ajoajasta.
Taulukkoon voi kukin muuttaa mitä tykkää.
Ajon lyheneminen on myös vaikuttanut siten, että Eberi käy alle 8 asteen kelillä liki 90% ajoajasta.
Taulukkoon voi kukin muuttaa mitä tykkää.
Viimeksi muokannut Ristom, Ke Elo 12, 2009 09:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Diesel vai bensa
Ok, näin vertailin hankintavaiheessa 93og automaattiin ja ero siihen oli tietysti suurempi. Aika hyvin tehtaan ilmoittamat lukemat pitävät paikkaansa. Ajotyyli ja -alue vaikuttavat tietysti paljon.
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Re: Diesel vai bensa
Jaa.. Tarvii tutkailla asiaa. Olen ajatellut tehdä/teettää kojelautaan reletoimisen ohjauksen, jolla sen saisi blokattua pois, mutta TECH:kkaaminen saattaisi olla helpompi ja parempi vaihtoehto. Huollosta ovat lähinnä ehdottaneet Eberin virtajohdon irrottamista syys-/kevätkausiksi, mitä en pidä vaihtoehtona. Reletoiminen kytkin virtakaapeliin taas saattaisi tuoda ajoittaisen "jälkituuletusongelman", eli jos lämmitin pimennetään laakista polttovaiheessa..?Mimmi kirjoitti:Ristom: Eberin saa muutettua TECH:lla "vain manuaali"-tilaan, jolloin se ei käy väkisin ajon aikana. Femmassa en huomannut mitään eroa lämpenemisesä tai sen nopeudessa.
Hei kiitti vinkistä!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Diesel vai bensa
Ei onnistu ohjelmallisesti 9-3:lle. 9-5:lle onnistuu. Muistelen tätä kysyneeni ja saman asian kanssa taistelleeni. 9-3:ssa on aina tulilla ellei ajossa pakolla sammuta (eikä edes se tainnut toimia). Virtakytkin ranettaa, niin välikausilla ei turhaan huuda. Mutta kannattaa kuitenkin liikkeessä asia varmistaa.
Re: Diesel vai bensa
Merkkiliikkeen huoltopäällikkö oli myös sitä mieltä, ettei onnistu 9-3SS:iin TECHkillä. Ei tiennyt kyllä 9-5:eenkään onnistuvan.
Onko Mimmillä parempaa tietoa?
Jännä juttu muuten, että TECH2:n valikosta löytyy polttoainelämmitin, mutta kaikki sisältö otsikon alla käsittelee pysäköintilämmitintä. Käsittääkseni nämä ovat aivan eri asioita, enkä ole ihan varma että jälkimainittua ominaisuutta yksilössämme edes olisi. Liekö suomentajalla ollut maanantai..
Tuli siis käytyä Autosähkö M.Takalassa asiaa selvittämässä, hyvä palvelu.
Onko Mimmillä parempaa tietoa?
Jännä juttu muuten, että TECH2:n valikosta löytyy polttoainelämmitin, mutta kaikki sisältö otsikon alla käsittelee pysäköintilämmitintä. Käsittääkseni nämä ovat aivan eri asioita, enkä ole ihan varma että jälkimainittua ominaisuutta yksilössämme edes olisi. Liekö suomentajalla ollut maanantai..
Tuli siis käytyä Autosähkö M.Takalassa asiaa selvittämässä, hyvä palvelu.
Re: Diesel vai bensa
Menkää nyt joku käymään Vantaalla, asia olis kiva saada selville ettei tarvi alkaa turhia kytkentöjä tekemään..
Re: Diesel vai bensa
Jep, kiitos testaamisesta..
Re: Diesel vai bensa
saman tuomion sain minäkin tänäänRistom kirjoitti:Merkkiliikkeen huoltopäällikkö oli myös sitä mieltä, ettei onnistu 9-3SS:iin TECHkillä.
Sininen Saab 9-3, '99