Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Painkiller
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
Paikkakunta: KEMI

Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja Painkiller »

Voisivatko asiantuntijat vastata tänne keskitetysti eri moottorivaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet (viat,huollot,kulutukset...) ja mitä ostaessa tulee tarkastaa. Tarkoitus olisi ostaa vähän ajettu 03-06 9-5 farkku mieluiten automaatilla.

Kiitoksia vastauksista etukäteen!
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
Linjavalo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Loka 08, 2005 20:34
Paikkakunta: Pernaja

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja Linjavalo »

Toi kakskakkonen paikallismoottori on osottautunut varsin varmatoimiseks ja pienruokaseks, automaattifemmafarkku on syönyt kutosen molemmin puolin ja jos joku on poikinut siinä on lukenut Bosch.Suosittelen. Viislovinen Aisin sopii varsin mainiosti voimalinjaan,toki kyseessä ei ole varsinainen rakettipaketti mut hyvin tuolla kerkiää. Pikkudieseliin elikkä 3l kuutoseen allekirjoittanut ei koskisi pitkällä tikullakaan,käsittääkseni niitä on kahdenlaisia,niitä joista sylinteriputket on pudonnu ja niitä joista ei VIELÄ ole.http://foorumi.saabclub.fi/posting.php? ... 48&t=88343#
-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Kuten tässäkin ketjussa on jo mainittu, niin 2,2 on vähän laiska. Keskikulutus on ollut parinsadan kilometrin kertarykäisyllä alhaisimmillaan 5,6 l/100 km. Ripeämmin liikkuessa ja enemmän kaupungissa harhaillessa kulutus nousee jonnekin 6,5-6,9 kieppeille. Neloskoneen karheahko käyntiääni on joitakin harmittanut, mutta en itse ole moiseen kiinnittänyt huomiota. 5-pykäläinen automaatti on kiva.
Tyyppivikoinahan nelipyttyisessä on suuttimien paluuletkujen haurastuminen, joka vaikuttaa käynnistyvyyteen (tämän vuoksi omassani startti oli jo elinkaaren ehtoopuolella). Kannattaa myös varautua imusarjan putsaamiseen.

Erilaisista tehonnostoyrityksistä on foorumin dieselpuolella jonkinverran spekulointia. Varteenotettavin taitaa olla Hirsch, joka tarjoushintaisena lienee noin 900 egee. Henk. koht virikassa tyhjeni egr-venan rikkouduttua.


Kolmelitraisen perusongelmat on mainittu ja remontti on tautisen kallis. Tiedät varmaankin, että isompikoneista on tarjolla vain ja ainoastaan manuaalilodjulla.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
nurvape
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Huhti 22, 2008 11:49

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja nurvape »

Mimmi kirjoitti:Muista, että pikkudieselissä kannattaa olla täydellinen huoltokirja, jolloin moottorissa on TAKUU
Siis minkälainen takuu? Ilmeisesti enemmän kuin normaali auton 2 v. takuu. Kuinka pitkä? Onko sellainen myös -08 mallisessa 9-5 1,9 TID:ssä?
Onko näissä moottoreissa ollut jotain ongelmaa vai miksi siinä on pidennetty takuu?
Painkiller
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
Paikkakunta: KEMI

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja Painkiller »

Kiitoksia vastauksista tähän mennessä.

Muutamia kysymyksiä koskien 1.9 moottoria:

1. Onko jakopää hihnalla vai ketjulla?
2. Onko moottorissa ollut mitään suurempia ongelmia?
(ruotsissa myynnissä useampi jakopää/moottorivikainen auto...)
3. Millainen huoltoväli/huoltohinnat verrattuna 2.2?
4. Mitä autosta tulee tarkastaa erityisesti?
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja JKen »

Mimmi kirjoitti:
Painkiller kirjoitti:Kiitoksia vastauksista tähän mennessä.

Muutamia kysymyksiä koskien 1.9 moottoria:

1. Onko jakopää hihnalla vai ketjulla?
2. Onko moottorissa ollut mitään suurempia ongelmia?
(ruotsissa myynnissä useampi jakopää/moottorivikainen auto...)
3. Millainen huoltoväli/huoltohinnat verrattuna 2.2?
4. Mitä autosta tulee tarkastaa erityisesti?
1 kuminauhalla
2 ei ainakaan minulla
3 30 000 tai 1 vuosi (kumpi tulee ensin vastaan)
4 alusta
Huoltoväliin vaikuttaa vuosimalli
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja JKen »

Mimmi kirjoitti:
JKen kirjoitti: Huoltoväliin vaikuttaa vuosimalli
Z19DT-sarjan moottorin kanssa on kaikissa mallivuosissa sama huoltoväli.
Traktorimoottorin ja pikkudieselin huoltoväli on eri.
Allaolevan huoltokirjassa lukee 30 tkm / 2 vuotta, onkohan tuo joskus sitten muuttunut? Vai onko kyseessä keräilyharvinaisuus ?
Ei tosin ole väliä kun raja tulee vastaan 7,5 kk:ssa
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Zomm kirjoitti:Kuten tässäkin ketjussa on jo mainittu, niin 2,2 on vähän laiska. Keskikulutus on ollut parinsadan kilometrin kertarykäisyllä alhaisimmillaan 5,6 l/100 km. Ripeämmin liikkuessa ja enemmän kaupungissa harhaillessa kulutus nousee jonnekin 6,5-6,9 kieppeille. Neloskoneen karheahko käyntiääni on joitakin harmittanut, mutta en itse ole moiseen kiinnittänyt huomiota. 5-pykäläinen automaatti on kiva.
Tyyppivikoinahan nelipyttyisessä on suuttimien paluuletkujen haurastuminen, joka vaikuttaa käynnistyvyyteen (tämän vuoksi omassani startti oli jo elinkaaren ehtoopuolella). Kannattaa myös varautua imusarjan putsaamiseen.

Erilaisista tehonnostoyrityksistä on foorumin dieselpuolella jonkinverran spekulointia. Varteenotettavin taitaa olla Hirsch, joka tarjoushintaisena lienee noin 900 egee. Henk. koht virikassa tyhjeni egr-venan rikkouduttua.


Kolmelitraisen perusongelmat on mainittu ja remontti on tautisen kallis. Tiedät varmaankin, että isompikoneista on tarjolla vain ja ainoastaan manuaalilodjulla.

2.2:ssa kannattanee muistaa tuo ruiskun kyrvähtämisen vaara. Muutaman tonnin remontti sekin.
Hieman laiskahko ehkä mielestäni noin suureen autoon, lastu auttaa hieman asiaa.
Mielestäni muuten kohtuullisen varmatoiminen kone, ei ole nykinyt, pätkinyt tms. tai jättänyt käynnistymättä edellisten 200tkm aikana.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

snuggles kirjoitti:
Zomm kirjoitti:Kuten tässäkin ketjussa on jo mainittu, niin 2,2 on vähän laiska. Keskikulutus on ollut parinsadan kilometrin kertarykäisyllä alhaisimmillaan 5,6 l/100 km. Ripeämmin liikkuessa ja enemmän kaupungissa harhaillessa kulutus nousee jonnekin 6,5-6,9 kieppeille. Neloskoneen karheahko käyntiääni on joitakin harmittanut, mutta en itse ole moiseen kiinnittänyt huomiota. 5-pykäläinen automaatti on kiva.
Tyyppivikoinahan nelipyttyisessä on suuttimien paluuletkujen haurastuminen, joka vaikuttaa käynnistyvyyteen (tämän vuoksi omassani startti oli jo elinkaaren ehtoopuolella). Kannattaa myös varautua imusarjan putsaamiseen.

Erilaisista tehonnostoyrityksistä on foorumin dieselpuolella jonkinverran spekulointia. Varteenotettavin taitaa olla Hirsch, joka tarjoushintaisena lienee noin 900 egee. Henk. koht virikassa tyhjeni egr-venan rikkouduttua.


Kolmelitraisen perusongelmat on mainittu ja remontti on tautisen kallis. Tiedät varmaankin, että isompikoneista on tarjolla vain ja ainoastaan manuaalilodjulla.

2.2:ssa kannattanee muistaa tuo ruiskun kyrvähtämisen vaara. Muutaman tonnin remontti sekin.
Hieman laiskahko ehkä mielestäni noin suureen autoon, lastu auttaa hieman asiaa.
Mielestäni muuten kohtuullisen varmatoiminen kone, ei ole nykinyt, pätkinyt tms. tai jättänyt käynnistymättä edellisten 200tkm aikana.
Ja siitäkin remontista voi selvitä paljon halvemmalla, jos vain elektroniikan saa jostain hommattua. Mekaniikkahan noissa tuskin leipoo. Kyse on vain kärvähtäneestä virtapiiristä, jonka voi vaihtaa tai korjata. Prosessi vie parisataa euroa ja muutaman tunnin hikoilun pumpun kimpussa. Olettaen, että jostain saat ohjausyksikön tilalle...
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Azanovix kirjoitti: Kyse on vain kärvähtäneestä virtapiiristä, jonka voi vaihtaa tai korjata. Prosessi vie parisataa euroa ja muutaman tunnin hikoilun pumpun kimpussa. Olettaen, että jostain saat ohjausyksikön tilalle...
Onko ne epoksiin valettu ne komponentit, voiko korjata silloin tinailemalla :?:
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Tässä ketjussa asiaa pähkäiltiin. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=82436.

Ja puolan pojille pitäisi uskaltaa lähettää pumppu http://www.vp44diesel.de/english.

Toisaalta ööpeli-foorumissa joku elektroniikan ihmemies rovaniemeltä oli tutkinut asiaa ja todennut teoriassa mahdolliseksi jonkin legon vaihtamisen. Koska koko ohjainyksikköä ei tarvitse vaihtaa (jos jostain sais), niin vältytään uuden softan panemiselta ja kalibroinnilta.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

mimmoinen takuu tuossa pikkudieselissä mahtaa olla? olen vaan tuommoista katselemassa, ja kaikki tietohan olisi kiva saada :) ainakin olellinen tieto
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Onko tuossa takuussa mitään kilometrirajoitusta? Mikä mahtaa olla se max huoltovälin toleranssi?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

onko tuossa takuussa mitään vastaavaa ikärajoitusta, kuten bensakoneiden 8 vuotta?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Painkiller
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
Paikkakunta: KEMI

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja Painkiller »

Pari kysymystä vielä:

1. Eli 3.0 TiD -05, tuontiauto aukottomalla historialla, onko takuu voimassa Suomessa sylinteriputkin vajoamisen/moottorin hajoamisen osalta?

2. Onko kellään faktatietoa takuun käyttäytymisestä Saabin nykytilanteessa suurista GM-lupauksista huolimatta?
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
Vastaa Viestiin