Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
tts
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Huhti 03, 2006 22:42
Paikkakunta: Laukaa

Eberi

Viesti Kirjoittaja tts »

Uutena nokivasaran omistajana olen ihmetellyt että kuuluisiko tuon eberin puhallella kabiiniin lämmintä ilmaa jo tällaisissa +15 keleissä? Eberi lähtee manuaalisesti käyntiin ja on sammunut parilla kerralla n. 5 min. päästä. Äsken tuossa koetin sitä ajastimella ja lähti hyvin pöhisemään, mutta n 20 min. käytön aikana ei puhallellut kuin kylmää/haaleaa ilmaa sisälle, onko tuo ihan normaalia?
9-5 Aero Wagon -06
9-5 2,2 Tid Wagon -03

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja mike »

Taisi olla jotenkin niin että pystyi ohjelmoimaan puhaltaako sisälle heti lämmittimen käynnistyttyä vai vasta sitten kun neste on tarpeeksi lämmintä.
Acc pitäisi puhaltaa sopivan lämmintä ilmaa päästäkseen asetettuun lämpöön.

Mimmi varmaan tarkentaa oikealla tiedolla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

tts
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Huhti 03, 2006 22:42
Paikkakunta: Laukaa

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tts »

Eli jos oikein ymmärrän niin tuossa asetuksessa lämmittää ensiksi moottorin ja sitten vasta sisätilat? Olisin vain kuvitellut että näissä kesäkeleissä, 20 min. lämmityksen jälkeen liikenisi sisällekin jo hieman lämmintä ilmaa!? Kaikki tämä epäilyhän johtuu vain perusolestuksesta näihin laitteisiin niinkuin Saabbeihin yleensäkin että jotain vikaa siinä täytyy olla :D
9-5 Aero Wagon -06
9-5 2,2 Tid Wagon -03

ristoj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Tuli hankittua 9-3 SC TiDs. Nyt ihmetyttää kun koko ajan lisälämmitin ( Eberi ) päällä vaikka ajaa kuinka pitkiä matkoja, lämpötila nollan molemmin puolin.Luulisi että moottorista riittäisi lämpöä pitämään sisätilat lämpmänä tuollaisisissa lämpötiloissa. Saako Eberin pois päältä vai pitäisikö automatiikan huolehtia asiasta. Kai tuo jatkuva lämmittimen pyöriminen vaikuttaa myös sen kestoikään? Manuaali- ja ajastinkäytöllä toimii hyvin.

saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

mikähän minun eberiin tuli.. ei lähde ajastimella ollenkaan käyntiin, käsikäytölläkään ei aina lähde, varsinkaan täysin kylmästä. kokeilin sillee että käytin autoa käynnissä niin kauan että eberi lähti päälle, sammutin auton ja sen jälkeen lähtee normaalisti manuaalilla tulille. Kylmästä kun kokeilee laittaa päälle, ilmastointiin tulee valot noin 5 sekunniksi, mittaristossta kuuluu ääniä, ilmastoinnin valot sammuvat ja eberi menee off-asentoon. Aika mystinen tapaus. Jos saa päälle niin lämmittää kyllä sisäilmaa...
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano

Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Limu »

saraan02 kirjoitti:mikähän minun eberiin tuli.. ei lähde ajastimella ollenkaan käyntiin, käsikäytölläkään ei aina lähde, varsinkaan täysin kylmästä. kokeilin sillee että käytin autoa käynnissä niin kauan että eberi lähti päälle, sammutin auton ja sen jälkeen lähtee normaalisti manuaalilla tulille. Kylmästä kun kokeilee laittaa päälle, ilmastointiin tulee valot noin 5 sekunniksi, mittaristossta kuuluu ääniä, ilmastoinnin valot sammuvat ja eberi menee off-asentoon. Aika mystinen tapaus. Jos saa päälle niin lämmittää kyllä sisäilmaa...
Eberiä tarvii välillä huoltaa. Ajosta riippuen 80 - 150 tkm välein olis mun nopea arvio. Varsinkin näissä kolkeissa kun se tahtoo pyöriä ajossa talvet läpi. Nuo on/off käynnistysongelmat viittais että sihti on tukossa ja ainetta ei tule. Kaippa se on vielä niin kehitetty että siinä on joku suojelu ettei se kennoa puhki polta sen takia.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!

ristoj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Onko tietoa saako 9-3:n ( 2009 ) eberiin kaukosäädintä?

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7663
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mimmi kirjoitti:
ristoj kirjoitti:Onko tietoa saako 9-3:n ( 2009 ) eberiin kaukosäädintä?
Ei.
Siis ei ole tietoa vai ei saa kaukosäädintä? :wink:
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 7663
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mimmi kirjoitti:On tietoa.
Ei saa.
Hyvä hyvä, nyt taas Mimmikin muistaa että aina ei yhden sanan vastauksella saa asiaansa yksiselitteisen selväksi niin, että paippislaisetkin ymmärtää :lol:
-Ville
-Skeida Octavia Combi 1,6TDI DSG Style -16
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr (RE85), status: Ehjä mutta seisonnassa.
-Vara-auto Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84

Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Onko joku saanut sorkittua eberin ohjainlaitteen sisältä moskan pois, että näkis elektroniikan? Monelta on ohjainyksikkö rikki ja ovat kohtuu kalliita uusia. Luulis, että tuossa ei juurikaan muuta vikaa ole kuin huonot juotokset. On vaan valettu siihen "mäskiin" niin mites juotat.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe

masamatalapaine
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja masamatalapaine »

Mistäpäin autoa tuo sihti löytyy ja kannattaako sitä ite mennä ronkkimaan? (OG 9-3) Omassa autossa eberi ei aina käynnisty tai sit käynnistyy, mut sammuu hetken päästä. Välillä toimii normaalisti. Ei viittis pajalle viedä jos pystyy ite laittamaan...
Volvo V50 1.6D Drive Kinetic Business -09

JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1411
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JKen »

Lainataan tätä Eber-ketjua.

Eberin toimintaa:

1) Aamulla tallista (+5 C) lähtö, eberi alkaa normaalisti pörisemään.

2) Ajo töihin, auto 6 h -20 C:ssa parkissa, eberi ei lähde ajastimella päälle, ainoastaan ACC puhaltaa kylmää ilmaa.

3) Auto käyntiin ja liikkeelle. Merkkivalosta huolimatta eberi ei käynnisty, jonkin aikaa ajellaan pakastimella, kun lämpöä ei oikein riitä kabiinin puolelle.

4) Auto parkkiin n. 10 km ajon jälkeen ja kokeilu lähtiskö manual startilla eberi käyntiin. No lähtihän se ja asioinnin jälkeen oli kuuma auto odottamassa ja eberi pörisi ajon aikana normaalisti (ainakin pa-pumppu nakutti normaalisti, kun pysähtyi kuuntelemaan)

Missähän vika? Onko eberin polttoainepumpulla oma pa-suodatin?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia

rr
"Hirsch"
Viestit: 913
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja rr »

JKen kirjoitti:Ajo töihin, auto 6 h -20 C:ssa parkissa, eberi ei lähde ajastimella päälle, ainoastaan ACC puhaltaa kylmää ilmaa.

Missähän vika? Onko eberin polttoainepumpulla oma pa-suodatin?
Jostain syystä nuo lisälämmittimet on joskus huonoja käynnistymään tosi kylmässä, eli kun oikeasti ois tarve lämmittää.
900i16 1989 #9
exät vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
arkiauto: Audi A4 B8 2,0 TDi quattro -09

aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja aakoo »

rr kirjoitti:
JKen kirjoitti:Ajo töihin, auto 6 h -20 C:ssa parkissa, eberi ei lähde ajastimella päälle, ainoastaan ACC puhaltaa kylmää ilmaa.

Missähän vika? Onko eberin polttoainepumpulla oma pa-suodatin?
Jostain syystä nuo lisälämmittimet on joskus huonoja käynnistymään tosi kylmässä, eli kun oikeasti ois tarve lämmittää.
Minulla ainakin oli mennyt eberin hehkulanka (vai oliko se hehkutulppa) vaihtokuntoon, kun alkoi käynnistyminen olla epävarmaa. Viime talvena tehdyn vaihdon jälkeen on eberi käynnistynyt jokseenkin luotettavasti.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja mike »

rr kirjoitti:
JKen kirjoitti:Ajo töihin, auto 6 h -20 C:ssa parkissa, eberi ei lähde ajastimella päälle, ainoastaan ACC puhaltaa kylmää ilmaa.

Missähän vika? Onko eberin polttoainepumpulla oma pa-suodatin?
Jostain syystä nuo lisälämmittimet on joskus huonoja käynnistymään tosi kylmässä, eli kun oikeasti ois tarve lämmittää.
Nyt kun pakkasta on ollut parhaillaan -34 niin eihän se Eberi enää pelitä ja kyyti on ollut aika kylmää. Tänä talvena on kyllä muuten toiminut ihan hyvin mutta nyt käynnistyy normaalisti ja käy tovin aikaa kunnes sammuu pois.

Polttoainepumppu napsuttaa normaalisti ja kiertovesipumppukin tuntuisi pelittävän eikä lämmitin toimi edes auton käydessä. Pitänee tutkailla kunhan kesä koittaa...

Tähän kun vielä yhistää sen että akku on finaalissa eikä takuuseen saa vielä uutta kun ovat liikkestä loppu + tietenkin tämän päivän vähemmän kannustavat uutiset saabin kohtalosta, niin oikeastaan ihan hyvä että on sentään lomalla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

Vastaa Viestiin