Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mittasitko akun vaihdon yhteydessä myös latausjännitteen akun navoista? Huonoilla akunkengillä on selittynyt monta mystistä sähköongelmaa ja ne myös syövät akkuja ja latureita.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=131105

Myös eberin johdotukset ja erityisesti maadoitus kannattaa tutkia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
saabson
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Touko 01, 2016 15:45

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja saabson »

AZP kirjoitti:Mittasitko akun vaihdon yhteydessä myös latausjännitteen akun navoista? Huonoilla akunkengillä on selittynyt monta mystistä sähköongelmaa ja ne myös syövät akkuja ja latureita.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=131105

Myös eberin johdotukset ja erityisesti maadoitus kannattaa tutkia.
Ei tullut tarkistettua, mutta pitää vilkasta, eikös tuohon riitä ihan yleismittarilla katsominen käynnissä?

Kengät kyllä putsasin hiekkapaperilla akkua vaihdettaessa.

Eberin johdotuksen tarkistamien voi mennä jo liian haastavaksi itselle, nimim. all thumbs.

Mutta ilmeisesti nuo akkuohjelmat voisi olla myös muiden vikakoodien kuin matalan jännitteen takana, eli saattaisi maksaa vaivan (ja 40€ marmoritiskille) kokeilla vain nollata nuo koodit vielä kerran uudella akulla?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, mittaa jännite akun navoista (ei kengistä) kun kone käy, kierroksia voi nostella jonnekin parin tonnin tuntumaan, mutta ei sen pitäisi paljoa vaikuttaa. Sellainen 14 volttia jos löytyy navoista, niin hyvä on.

Huono akku voi kyllä aiheuttaa myös vaikka mitä, varsinkin dieseleissä, kun käynnistysvirrat on suuria ja jännite voi kyykätä startissa oikein kunnolla. Eli sen puoleen voi koodien uusimista testailla akun vaihdon jälkeen uudemman kerran.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
saabson
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Touko 01, 2016 15:45

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja saabson »

AZP kirjoitti:Joo, mittaa jännite akun navoista (ei kengistä) kun kone käy, kierroksia voi nostella jonnekin parin tonnin tuntumaan, mutta ei sen pitäisi paljoa vaikuttaa. Sellainen 14 volttia jos löytyy navoista, niin hyvä on.

Huono akku voi kyllä aiheuttaa myös vaikka mitä, varsinkin dieseleissä, kun käynnistysvirrat on suuria ja jännite voi kyykätä startissa oikein kunnolla. Eli sen puoleen voi koodien uusimista testailla akun vaihdon jälkeen uudemman kerran.
13,2 eli ei ilmeisesti ihan terve. Tämä heti kylmäkäynnistyksen jälkeen, mutta ei kai sen pitäisi tuohon vaikuttaa?

Kierrokset ei vaikuttaneet mihinkään. Tietääkö tuon nyt jostain onko kengät vai laturi, vai pitääkö vain kokeeksi varata kenkien vaihto?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, ei ole normaalilla tasolla. Tässä yksi selostus siitä mitä kannattaa mittailla:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=84

Eli yleismittarilla voi paikallistaa jännitehäviön syyn kun mittailee jännitettä eri kohdista latauksen virtapiiristä. Syy on todennäköisimmin akun pluskenkä, mutta vikaa voi olla muuallakin. Tuossa samassa ketjussa vähän myöhemmin on jonkinnäköiset ohjeet kenkien uusimiseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
saabson
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Touko 01, 2016 15:45

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja saabson »

AZP kirjoitti:Joo, ei ole normaalilla tasolla. Tässä yksi selostus siitä mitä kannattaa mittailla:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=84

Eli yleismittarilla voi paikallistaa jännitehäviön syyn kun mittailee jännitettä eri kohdista latauksen virtapiiristä. Syy on todennäköisimmin akun pluskenkä, mutta vikaa voi olla muuallakin. Tuossa samassa ketjussa vähän myöhemmin on jonkinnäköiset ohjeet kenkien uusimiseen.
Ok kiitos paljon.

Kävin nyt vaan uudestaan mittaamassa suht lämpimältä koneelta, ja sain jopa 13,9V tulokseksi. Tosin sähkölaitteet näyttävät tähän vaikuttavan, ensin näytti 13,8, kävin ottamassa penkinlämmittimen ja ajovalot pois -> 13,9V, sitten molemmat penkinlämmittimet, pitkät ja takalasinlämmitin päälle -> 13,5V.

Plus kenkä ei tuntunut lämpeävän pahasti, juuri ja juuri tunsi että ei ole yhtä kylmä kuin muut osat, mutta ei missään nimessä kuumakaan. Miinus lämpesi vähän enemmän, mutta ei sekään kuuma ollut.

Alkaa tosin mennä off-topiciksi tässä ketjussa, mutta pakko nyt vielä kysyä, että voiko tuo 13,2V olla sittenkin normaalia kylmäkäynnistyksen jälkeen, paljon sähkölaitteita päällä? Tuo 13,9V nyt kai kuitenkin semiterve kuitenkin on jo. Nämä kaikki tyhjäkäynnillä kun ei nyt kaasunpainajaa ollut. Olen vaan sen verran käsi näiden kanssa, että nyt tiedä mikä lukema näistä nyt on sitten se oikeaoppisesti mitattu. Pitänee vielä seurata antaako systemaattisesti samoja tuloksia.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onhan tuo mahdollista, kun on paljon sähköä käytössä ja jos akkukin on hieman tyhjänä, niin se voi imeä virtaa reilusti heti startin jälkeen. Jännite kannattaa mitata kun on ajanut jonkin matkaa ja kaikki sähkölaitteet pois päältä. Tällöin lukeman pitäisi ainakin nousta tuohon 14 volttiin.

Kaapeloinnin ja kenkien kunnon saa kuitenkin parhaiten selville kun mittaa jännitteen laturin ja akun navan väliltä, sekä plussan että miinuksen. Se ei saisi olla kuin luokkaa 0,1-0,2 volttia per puoli (+/-). Laturin pitäisi puskea sellainen 14,4 volttia, jolloin tämä volttimäärä löytyy latausvirtapiirin osien summana. Jos akun navoilta löytyy tällöin 14,0 volttia, niin 0,4 volttia on sitten muualla virtapiirissä, eli kaapeleissa, liittimissä ja kengissä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saab99
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 09:29

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saab99 »

Autonani on 9-3 TIDs (11/2005) ja nyt on ihmetyttänyt se, että kun muistaakseni viime talvena Eberspächerillä esilämmittäessä sisäilman kierrätys meni automaattisesti päälle, ehkäisten pakokaasun katkun matkustamossa, nyt sellaista ei tapahdu. Eilen laitoin sisäkierron päälle ennen kuin sammutin auton, mutta kun tulin työpäivän päätteeksi autolle ja lämmitin oli päällä, sisäkierto ei ollutkaan päällä. Onko muilla ollut samankaltaisia ongelmia ja mikä neuvoksi? Kotonakin autohallissa melkoinen dunkkis auton sisällä kun lähdet ajelemaan...
Mimmikoira
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Loka 01, 2016 18:56

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Mimmikoira »

Ulkolämpötila oli?
Saab99
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 09:29

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saab99 »

3-4 astetta pakkasta...
Mimmikoira
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Loka 01, 2016 18:56

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Mimmikoira »

Mittariston näyttämä ulkolämpötila oli?
Saab99
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 09:29

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saab99 »

Taisi olla -2 astetta.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Itselle riitti kanssa eberin epävarmuus ja siirryin TT-Thermoon. Osaisiko joku kertoa miten sen eberin saa irti? WIS:n kertoo että irrota kaksi hakaa, mutta missä nämä on?
Kuva

TT-Thermo on kyllä nopea lämmittämään. Tosin näissä on ilmeisesti jonkun verran maanantaikappaleita. Ensimmäinen toimi kolme päivää ja pumppu lakkasi pelittämästä, takuu pelasi kyllä hienosti ja uusi oli postissa seuraavana päivänä.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Mimmikoira
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Loka 01, 2016 18:56

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Mimmikoira »

Saab99 kirjoitti:Taisi olla -2 astetta.
Ja viime talvena ulkolämpötila oli?
Saab99
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 09:29

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saab99 »

Välillähän oli tammikuussa jopa -25 astetta, mutten muista miten se käyttäytyi miedommilla pakkasilla... Jäi vain sellainen mielikuva, että sisäkierto toimi aina esilämmityksessä.
Vastaa Viestiin