Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
nacno
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 11:16

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja nacno »

Terve,

korjailen parhaillaan eberin ohjainyksikköä, piirilevy on saatu pois hienosti kotelostaan ja suurin osa siitä valetusta hartsista on saatu pois. Onko jotain ainetta millä saisi loputki mömmöt pois piirilevyltä ennen juottamista, onko joku todennu jonku tietyn aineet tähän hyväksi?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

benicio kirjoitti:
Pe Helmi 15, 2019 14:48
SS kirjoitti:
To Helmi 14, 2019 18:23
Silloin kun eberi ei ajaessa toimi, niin sammuuko se eberin valmiusvalokin? Mulla ainakin ohjainkortin kiukutellessa myös valmiusvalo pimeni. Vikakooditkin kannattaa lukaista diagnosoinnin helpottamiseksi.
Kyllä se valo joskus harvoin sammuukin, mutta itse olen kuvitellut että se valo sammuu kun on riittävästi epäonnistuneita käynnistyksiä tms, eli kun eberi ei enää yritä, niin se ei ole valmiustilassa, niin valmiudesta kertova valo sammuu. Valo saattaa seuraavalla startilla kyllä sitten taas syttyä ja eberi lähtee käyntiin.

Mutta juu, nyt kun sain tuon esid2:n niin luenpa koodit.
eSID2 ei ainakaan mulla näyttänyt eberin koodeja :(

Edittiä: Olikin jo vanha kommentti, on niin monta eberitopikkia ettei aina huomaa mikä on tuore postaus.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

nacno kirjoitti:
Ma Syys 23, 2019 12:17
Onko jotain ainetta millä saisi loputki mömmöt pois piirilevyltä ennen juottamista, onko joku todennu jonku tietyn aineet tähän hyväksi?
Ei siihen taida mitään ihmeainetta löytyä, vaan mekaaninen poisto tarvitaan.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eberi on nyt taas välillä toiminut ja välillä ei. Aika selvästi siinä näyttäisi olevan tämä juotosvika ohjainkortilla.
Vaan vähän muutakin ongelmaa on, mutta ei nyt ainakaan mitään suurta.

Silloin jo alunperin autoa ostaessa huomasin oikealla puolella auton pohjassa takana renkaan etupuolella selvästikin dieselin jättämiä jälkiä. Talvirenkaita vaihtaessa huomasin, että vesi ja kosteus oli jättänyt "helmeilyä" tähän kohtaan. Autotallin lattialla ei kuitenkaan mitään jälkiä ole ollut.

Nyt sitten huomasin tallin lattialla tuossa kohtaa vähän tummaa kohtaa. Ilmeisesti nämä todella märät kelit ovat saaneet aikaan tämän. Alustasta tippuu vettä ajon jälkeen lattialle joka sitten kuivuu normaalisti. Dieselin kyllästämä vesi jättää märän jäljen. Sormella kokeilin tuota kohtaa lattiassa ja lievästihän se dieselille tuoksahti. Sormeen ei kuitenkaan jäänyt mitään, joten ei se puhdasta dieseliä ole.

Varmaan eberin käydessä, mitä se nyt välillä tekee toimiessaan, niin pumpu tai sen letkuliitos tihkuu vähän ainetta. Ei ainakaan vielä pahasti, mutta seurataan tilannetta. Jos tuon eberin juotosvian korjaa, niin kai siinä samalla tämäkin pitäsi tarkistaa tai korjata.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Meillä merkkasi myös parkkiruutua takapyörän etupuolelta keskeltä hiukan vasemmalle. Poistui polttoainesuodattimen ja vesianturin vaihdolla. Vesianturista oli yksi johto hapettunut melkein poikki. Välillä antoi ilmoitusta vettä suodattimessa.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jonenii kirjoitti:
La Tammi 18, 2020 20:28
Meillä merkkasi myös parkkiruutua takapyörän etupuolelta keskeltä hiukan vasemmalle. Poistui polttoainesuodattimen ja vesianturin vaihdolla. Vesianturista oli yksi johto hapettunut melkein poikki. Välillä antoi ilmoitusta vettä suodattimessa.
Joo, näitähän sattuu.
Tämä on tosiaan ihan oikealla. Vaikea on tarkkaan määritellä mikä tihkuu. Siinä taitaa kiertää tätä kautta myös nuo polttoaineputketkin.

Itse olen vain ajatellut, että se olisi tämä eberin pumppu. Eipä siinä isompaa vuotoa ole ainakaan vielä vaan sellaista tihkumista. Kun ajaessa vesi lentää ja alusta märkä niin tallissa tähän veteen sotkeutunut diesel näkyy lattialla veden kuivuttua pois.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Numba »

petrisa kirjoitti:
La Tammi 18, 2020 21:01
Itse olen vain ajatellut, että se olisi tämä eberin pumppu. Eipä siinä isompaa vuotoa ole ainakaan vielä vaan sellaista tihkumista. Kun ajaessa vesi lentää ja alusta märkä niin tallissa tähän veteen sotkeutunut diesel näkyy lattialla veden kuivuttua pois.
Noin 300 tkm, kun vaihdettiin. Oli märkä ja ruosteinen, mutta myös pätkä p-a putkea piti vaihtaa. Kiveniskemistä vuoti. Saattaa olla, ettei pumppu vielä vuotanut, vaan putkivuoto kasteli sen.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

petrisa kirjoitti:
La Tammi 18, 2020 14:59
Eberi on nyt taas välillä toiminut ja välillä ei. Aika selvästi siinä näyttäisi olevan tämä juotosvika ohjainkortilla.
Vaan vähän muutakin ongelmaa on, mutta ei nyt ainakaan mitään suurta.

Silloin jo alunperin autoa ostaessa huomasin oikealla puolella auton pohjassa takana renkaan etupuolella selvästikin dieselin jättämiä jälkiä. Talvirenkaita vaihtaessa huomasin, että vesi ja kosteus oli jättänyt "helmeilyä" tähän kohtaan. Autotallin lattialla ei kuitenkaan mitään jälkiä ole ollut.

Nyt sitten huomasin tallin lattialla tuossa kohtaa vähän tummaa kohtaa. Ilmeisesti nämä todella märät kelit ovat saaneet aikaan tämän. Alustasta tippuu vettä ajon jälkeen lattialle joka sitten kuivuu normaalisti. Dieselin kyllästämä vesi jättää märän jäljen. Sormella kokeilin tuota kohtaa lattiassa ja lievästihän se dieselille tuoksahti. Sormeen ei kuitenkaan jäänyt mitään, joten ei se puhdasta dieseliä ole.

Varmaan eberin käydessä, mitä se nyt välillä tekee toimiessaan, niin pumpu tai sen letkuliitos tihkuu vähän ainetta. Ei ainakaan vielä pahasti, mutta seurataan tilannetta. Jos tuon eberin juotosvian korjaa, niin kai siinä samalla tämäkin pitäsi tarkistaa tai korjata.
Minulta löytyisi alkuperäinen ja ehjä 124tkm ajettu TTiD:n polttoainepumppu jos on tarvetta moiselle (ostin omaan kolkkiimme kolariautosta koko Eberin kaikkine kilkkeineen, omassamme oli polttoainepumppu hyvässä kunnossa vielä 200tkm ajettuna niin en vaihtanut sitä).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eipä ole nyt mitään vuotoja lisää näkynyt, joten pitää seurailla tilannetta
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

petrisa kirjoitti:
La Tammi 25, 2020 22:00
Eipä ole nyt mitään vuotoja lisää näkynyt, joten pitää seurailla tilannetta
Ok, hyvä niin, minulta kuitenkin pumppu löytyy hintaluokkaa muutama kymppi, jos on tarvetta. Kannattaa kyllä tsekata se pumpunseutu, jos siellä on jokin alkava vuoto niin aika nopeasti se alumiini hapantuu ja vuoto pahenee.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Mulla heitti techkiin herjat B 1000 of ja B 1424 00
Oireena ei toiminut muutaman asteen pakkasella. Tuli kuntoon yksikön vaihdolla.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eberi on ruvennut puskemaan aika sankkaa savua. Onko sieltä jokin sihti tukossa? Eberi ei myöskään tahdo mennä ensimmäisellä kaken painalluksella päälle vaikka vilkauttaakin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Numba »

Eikö se ennemminkin viittaisi liialliseen syöttöön? Millaiset suuttimet polttimessa on, voiko ne kulua? Noi yleisesti kysyn. Eikös tsaarela käyttänyt MyDieseliä jatkuvasti (näin muistelen lukeneeni). Oma kokemus oli, että auton Eberi oli ollut pätkä käytössä ja varsin tukossa. Jouduin käyttäämään auton suuttimille karstoittumisen takia Diesel cleaneria tankissa, ja sen seurauksena myös Eberi puhdistui (ulvova cabiiniinkin kuulunut ääni poistui). My Dieselillähän on puhdistava vaikutus, vai onko se vain puhtaampi palotapahtuma.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

My diesel ei varmaankaan puhdista mitään. Palotapahtuma vain on ainakin markkinointimateriaalin mukaan puhtaampi.

Pitänee kokeeksi lykätä dieselin ja dpf:n puhdistusaineet tankkiin ja käytellä Eberiä vähän pitempään. Toiveissa olisi selvitä kesään asti, jolloin sen vois käyttää irti ja vaihdella mahdolliset kuluvat osat ja tarkistaa ohjainyksikön juotokset.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tuuppasin eilen Liqui Molyn Diesel Purgen tankkiin ja kävin tankkaamassa täyteen, jotta sekottuisi kunnolla. Tänä aamuna pistin Eberin kaukolla hyvissä ajoin ennen lähtöä käyntiin. Ihan alkuun tuprautteli kevyesti, mutta sitten alkoi pöhistä ihan puhtaasti.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin