Eberi
Re: Eberi
Tästä tuli mieleen, että femman bensa-eberillä oli omituinen kierto-ongelma. Lämmittimen haaraventtiilistä oli karannut kumikuula pumpun imupuolen tukkeeksi.
Tuollainen haaraventtiili femmassa: https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... ing-heater
Tuollainen haaraventtiili femmassa: https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... ing-heater
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: Pe Loka 16, 2020 11:04
Re: Eberi
Tuore femma ajossa ja ongelmia eberin kanssa. Saman tien kun ostin auton niin huomasin ettei lämmöt nouse kunnolla - - > termari vaihtoon.
Noh, mittarin viisari seilaili ihan omaa elämäänsä, anturin johdoisssa oli eristevikaa. Vikakoodin nollauksen jälkeen mielestäni toimi ainakin kerran mutta mitä nyt kerran koitin käsin ja kerran kellolla niin puhallin pyörii ja aika juoksee mutta lämmintä ei tule.
Eilen käytin autoa vikakoodin luvussa mutta ainakaan autocom ei päästänyt eber valikkoon, ac yms näytti. Pitäskl koittaa jollain merkkikohtasella testerillä?
Jos ohjainlaitteessa on vikaa niin herjaako moottorin vika valoa tai muuta? Pieni epäilys on että hehku tai vastaava ois mennyt kun kylmänä ei sano mitään.
Lähinnä mietin miten edetä kun myyjäliike tulee vastaan ainakin osasta kustannuksista.
Noh, mittarin viisari seilaili ihan omaa elämäänsä, anturin johdoisssa oli eristevikaa. Vikakoodin nollauksen jälkeen mielestäni toimi ainakin kerran mutta mitä nyt kerran koitin käsin ja kerran kellolla niin puhallin pyörii ja aika juoksee mutta lämmintä ei tule.
Eilen käytin autoa vikakoodin luvussa mutta ainakaan autocom ei päästänyt eber valikkoon, ac yms näytti. Pitäskl koittaa jollain merkkikohtasella testerillä?
Jos ohjainlaitteessa on vikaa niin herjaako moottorin vika valoa tai muuta? Pieni epäilys on että hehku tai vastaava ois mennyt kun kylmänä ei sano mitään.
Lähinnä mietin miten edetä kun myyjäliike tulee vastaan ainakin osasta kustannuksista.
Re: Eberi
Infoa muille jos ng9-3 1.9 eberin ohjainlaite on viallinen: https://www.janilehto.com/product/1342/ ... inleikkaus Omani lähetin tuonne, katsotaan jos tulee kuntoon. Elkotron sitä suositteli. Päivittelen sitten kun tulee takaisin jos saan laitoksen toimimaan.
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Re: Eberi
Molempien tiisselien eberin aivot kävi tuolla kuukausi sitten.
Ttid.n pelasi hienosti pari viikkoa ja nyt taas valo sammuu kesken ajon. Tids.n eberi heräsi henkiin, kun oli totaali kuollut, mutta ei lähde manual startilla käyntiin.
Molempiin tuli uudet sihdit. Hehkut ja puhaltumet uusittu molempiin vajaa 2 vuotta sitten, kun ongelmia alkanut ilmetä.
Pitää katsoa jääkö kummastakaan mitään vikakoodia muistiin.
4.1 Koodit katsottu.
Ttid herjaa puhaltimen vikaa ja tids ei antanut eberistä mitään, mutta rattinappien toimivuuteen viittaava koodi tuli. Eberi siis käynnistyy esidin kaukokäynnistyksellä, ajastuksella ja normaalisti auto startatessa. Manual starttia yritettässä puhallin pöhähtää ja eberin valo palaa n. 2 sekuntia ja sitten sammuu. Myöskin vakionopeudensäädin pelaa hyvin harvoin niin onkohan cim vikaa tai muuta vastaavaa?
Ttid.n pelasi hienosti pari viikkoa ja nyt taas valo sammuu kesken ajon. Tids.n eberi heräsi henkiin, kun oli totaali kuollut, mutta ei lähde manual startilla käyntiin.
Molempiin tuli uudet sihdit. Hehkut ja puhaltumet uusittu molempiin vajaa 2 vuotta sitten, kun ongelmia alkanut ilmetä.
Pitää katsoa jääkö kummastakaan mitään vikakoodia muistiin.
4.1 Koodit katsottu.
Ttid herjaa puhaltimen vikaa ja tids ei antanut eberistä mitään, mutta rattinappien toimivuuteen viittaava koodi tuli. Eberi siis käynnistyy esidin kaukokäynnistyksellä, ajastuksella ja normaalisti auto startatessa. Manual starttia yritettässä puhallin pöhähtää ja eberin valo palaa n. 2 sekuntia ja sitten sammuu. Myöskin vakionopeudensäädin pelaa hyvin harvoin niin onkohan cim vikaa tai muuta vastaavaa?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Eberi
Nyt tuli omat aivotkin takaisin. Sain asennettua mutta ei lähtenyt käyntiin nyt ainakin yrittää että valo välähtää, täytyy koodit lukea. Tuuletin pyöri hyvin 9v patterilla ja kaikki muut osat oli entinen omistaja vaihtanut. Ei kai rikkinäinen polttoainepumppu tee sitä että ei lähde ollenkaan käyntiin? Siihen 12v niin pitäisi pumpata?
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Re: Eberi
Tikittääkö pumppu noin kerran sekunnissa? Sinne pumpullehan tulee sähköä pulsseittain, ja mäntä painaa tietyn määrän polttoainetta jolaisella pulssilla/iskulla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eberi
Morjens
Potilas 93-11 ttid eberi toimii manuaalisesti niin kauan kun avain virtalukossa
Mutta kuin avaimen ottaa pois, niin eberi sammuu.Muuten toimii normaalisti.
Parkkiksella ei viitsi jättää avaimia lukkoon. Onkohan niitä piirilevyn juotoksissa
vikaa? Mitä noissa edellisissä kommenteissa olen lukenut.
Potilas 93-11 ttid eberi toimii manuaalisesti niin kauan kun avain virtalukossa
Mutta kuin avaimen ottaa pois, niin eberi sammuu.Muuten toimii normaalisti.
Parkkiksella ei viitsi jättää avaimia lukkoon. Onkohan niitä piirilevyn juotoksissa
vikaa? Mitä noissa edellisissä kommenteissa olen lukenut.
Re: Eberi
Jos eberin käynnistää manuaalisesti avain virtalukossa niin sen kuuluukin sammua avain poistaessa. Eka avain pois ja sen jälkeen valikosta käyntiin niin ei sammu ennen kuin aika (oletus 30min) tulee täyteen.jarkar kirjoitti: ↑Su Tammi 17, 2021 13:11Morjens
Potilas 93-11 ttid eberi toimii manuaalisesti niin kauan kun avain virtalukossa
Mutta kuin avaimen ottaa pois, niin eberi sammuu.Muuten toimii normaalisti.
Parkkiksella ei viitsi jättää avaimia lukkoon. Onkohan niitä piirilevyn juotoksissa
vikaa? Mitä noissa edellisissä kommenteissa olen lukenut.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eberi
Nyt selvisi, että Ruotsin webshopista löytyy 1.9-dieselien eberi noin tonnin halvemmalla kuin Suomesta (hinta Suomessa n. 2000e + alv) ->
https://webshop.saabparts.com/9-3-gen2/ ... varmare378
Tuon pitäisi nyt olla tulossa myös Suomeen samaan hintaan, joten kannattaa harkita, jos eberissä on vikaa...
Tässäpä näitä yleisimpiä eberin remonttikohteiden varaosia:
https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... heater-002
https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... heater-376
https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... heater-003
Eski
https://webshop.saabparts.com/9-3-gen2/ ... varmare378
Tuon pitäisi nyt olla tulossa myös Suomeen samaan hintaan, joten kannattaa harkita, jos eberissä on vikaa...
Tässäpä näitä yleisimpiä eberin remonttikohteiden varaosia:
https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... heater-002
https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... heater-376
https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... heater-003
Eski
Re: Eberi
Ekaa linkkiä en saa toimimaan, uudenneenohjaa suomen webshopin pääsivulle. Tommonenhan melkein kannattaisi ostaa varastoon jos meinaa ajaa Saabin paaliin asti
Kivan hintaisia nuo varaosat, noita saa muualta melkein puoleen hintaan tuosta. Paitsi ei tietty ohjainlaitetta, jonka yleensä pystyy korjauttamaan.
Edittiä: On muuten varaosahinnoissa nousua, 2017 marraskuussa maksoin UK:sta tilatusta puhallinmoottorista, tiivistesarjasta ja hehkun sukasta toimituksineen 142 puntaa.
Kivan hintaisia nuo varaosat, noita saa muualta melkein puoleen hintaan tuosta. Paitsi ei tietty ohjainlaitetta, jonka yleensä pystyy korjauttamaan.
Edittiä: On muuten varaosahinnoissa nousua, 2017 marraskuussa maksoin UK:sta tilatusta puhallinmoottorista, tiivistesarjasta ja hehkun sukasta toimituksineen 142 puntaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eberi
Jep, Ruotsin webshopissa eberin paketin hinta on siis 13634SEK = n.1300e.
PCS:lle on ainakin tulossa tuohon hintaan eberiä tarjolle.
Muut osat lienee samoja kuin muissakin D5WS-ebereissä, mutta sitä useimmin hajoavaa väyläsähkö-älyboksia ei saa mistään muualta. Korjaaminenkaan ei aina onnistu, jolloin tarvitaan tuo uusi 670e varaosa oriolta. Samalla kun eberin ottaa irti siihen kannattanee uusia nämä kuluvat osat, kuten hehku, jolloin varaosien hinta on äkkiä tonnin nurkilla...
Omasta mielestä tuo väyläeberi on huippuvaruste, jota ilman ei pärjää talvella. Auton lämmittäminen on niin kätevää, kun max 30 min lämmitysaika riittää siihen, että auto on lähtövalmis. Varsinkaan kaupunkiajossa ainakaan egr-elimimoidussa ttidissä ei koneen lämmöt pysy normaalissa ilman eberiä, joten jos autolla ajetaan kaupunkiajoa, niin eberi on hyvä olla kunnossa...
Eski
PCS:lle on ainakin tulossa tuohon hintaan eberiä tarjolle.
Muut osat lienee samoja kuin muissakin D5WS-ebereissä, mutta sitä useimmin hajoavaa väyläsähkö-älyboksia ei saa mistään muualta. Korjaaminenkaan ei aina onnistu, jolloin tarvitaan tuo uusi 670e varaosa oriolta. Samalla kun eberin ottaa irti siihen kannattanee uusia nämä kuluvat osat, kuten hehku, jolloin varaosien hinta on äkkiä tonnin nurkilla...
Omasta mielestä tuo väyläeberi on huippuvaruste, jota ilman ei pärjää talvella. Auton lämmittäminen on niin kätevää, kun max 30 min lämmitysaika riittää siihen, että auto on lähtövalmis. Varsinkaan kaupunkiajossa ainakaan egr-elimimoidussa ttidissä ei koneen lämmöt pysy normaalissa ilman eberiä, joten jos autolla ajetaan kaupunkiajoa, niin eberi on hyvä olla kunnossa...
Eski
Re: Eberi
Eberin liittimestä/johdotuksesta/releistä kyselisin:
Aikaisemmista ketjun viesteistä ja WIS:stä tutkimalla minulle selviää osittain liittimen (WIS 597) pinnien tarkoitus:
1. Jännitteensyöttö Eberille moottoritilan sulakerasian sulakkeen numero 5 kautta
2. Maadoitus
3. Ei kytketty
4, Polttoainepumpun ohjaus
5. OBD pistokkeelle
6. Moottoritilan releeltä numero FR5 (WIS 409a) tuleva ohjaus?
7. Kojelaudan alla olevalta releeltä numero C2 (WIS 409b, ) tuleva ohjaus?
8. Ei kytketty
Kysymys kuuluu, mitä noiden pinnien 6 ,7 ja releiden FR5, C2 kautta kulkevien ohjausten tarkoitus kertoa Eberin ohjausyksikölle ? Tietääkö kukaan
Auto siis allekirjoituksen dieseli viiru ja kyseisen Eberin tyyppi D5WZ.
Aikaisemmista ketjun viesteistä ja WIS:stä tutkimalla minulle selviää osittain liittimen (WIS 597) pinnien tarkoitus:
1. Jännitteensyöttö Eberille moottoritilan sulakerasian sulakkeen numero 5 kautta
2. Maadoitus
3. Ei kytketty
4, Polttoainepumpun ohjaus
5. OBD pistokkeelle
6. Moottoritilan releeltä numero FR5 (WIS 409a) tuleva ohjaus?
7. Kojelaudan alla olevalta releeltä numero C2 (WIS 409b, ) tuleva ohjaus?
8. Ei kytketty
Kysymys kuuluu, mitä noiden pinnien 6 ,7 ja releiden FR5, C2 kautta kulkevien ohjausten tarkoitus kertoa Eberin ohjausyksikölle ? Tietääkö kukaan
Auto siis allekirjoituksen dieseli viiru ja kyseisen Eberin tyyppi D5WZ.
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
Re: Eberi
Laitoinpa tämän ostoilmoituksen tänne Ederi ketjuunkin jos joku ei ostoketjusta huomaa lukea.
Eli:
Ostetaan siis D5WZ 5kW:n Eberin käytetty kunnossa oleva tai uusi palopesä (Eber nro: 25 2149 10 00 02) allekirjoituksen viiruun.
Eberspacherin numerolla 25 2216 10 00 00 myöskin käy.
Ja ne Saabin omat varaosanumerot on EPC:n mukaan 5460035 ja 93173002
Mahdollisesti kohtuuhintaisen koko Eberin voin myöskin ostaa.
YV:llä tavoittaa, tarve siis Kotkassa
Eli:
Ostetaan siis D5WZ 5kW:n Eberin käytetty kunnossa oleva tai uusi palopesä (Eber nro: 25 2149 10 00 02) allekirjoituksen viiruun.
Eberspacherin numerolla 25 2216 10 00 00 myöskin käy.
Ja ne Saabin omat varaosanumerot on EPC:n mukaan 5460035 ja 93173002
Mahdollisesti kohtuuhintaisen koko Eberin voin myöskin ostaa.
YV:llä tavoittaa, tarve siis Kotkassa
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
Re: Eberi
Täällä taas yksinpuhelija Kotkasta,
Eikö kukaan siis osaa kertoa, mikä noiden edellä kysymieni Eberin liittimen pinnien 6 ja 7 tarkoitus on?
Irroitin liittimen, ohjasin Eberin päälle manuaalisesti ja mittasin jännitteet, pinniin 7 tulee jännite 12,7 V ja pinniin 6 ei mitään. Pitäisikö pinniin 6 myös tulla?
PS: Palopesä jo ostettu
Eikö kukaan siis osaa kertoa, mikä noiden edellä kysymieni Eberin liittimen pinnien 6 ja 7 tarkoitus on?
Irroitin liittimen, ohjasin Eberin päälle manuaalisesti ja mittasin jännitteet, pinniin 7 tulee jännite 12,7 V ja pinniin 6 ei mitään. Pitäisikö pinniin 6 myös tulla?
PS: Palopesä jo ostettu
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09