Vaatiiko tech2:lla käyntiä operaation jälkeen?
Mietin samalla akun vaihtoa, kun edellinen omistaja on mennyt vanhalla ~60 Ah akulla, joka nipparilla köytetty kiinni, kun on niin lyhyt.
Vaatinee sen ~80 Ah akun, jos eberi saadaan jälleen pöhisemään.
Ei tartte tekkiä ohjainlaitteen vaihto. Joku laadukas 80...85Ah akku kannattaa laittaa jos ei usein pidä autoa laturissa.
Työn jälki oli siistiä ja useamman talven on toiminut. Testaamaan hän ei kuitenkaan näitä ainakaan silloin pystynyt, mutta kokemusta näistä tuntui olevan. Korjaus maksoi 100e sisältäen postituksen takaisin, tämä siis 2018 tammikuussa.
Oma, risa ohjainlaite meni Ylöjärvelle ja kuulemma sekin lähti toimimaan juotosten korjauksella.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Onko heittää tuon Eberin tyyppinumeroa? Jos hommailen osia valmiiksi.
Voipi olla tuo tinausjuttu. Mutta eilen aamulla pelas, ja nyt syttyy valo, mutta sammuu heti. Ei lähde puhallin käyntiin.
Samalla vaivalla kun irrottaa, vaihtaa osiakin.
Muistakkseni on aika lailla umpeen valettu piirilevy. Rapsuttamalla pääsee juotoksiin käsiksi?
Löytyy ns. kuumatinaa jolla parempi pito eri lämpötiloissa.
Oliko nyt niin, että juotosvian ollessa kyseessä Tech 2 löytää aina Eberistä vikakoodin vai voiko juotosvika olla kyseessä silloinkin jos Tech ei vikakoodia löydä/ilmoita?
Mitä vikakoodeja Tech mahdollisesti ilmoittaa juotosvian ollessa kyseessä? B0449: Paloilmapuhallin tukossa, B0452: Polttoilmapuhallin piiri katkos vai vielä jotain muuta?
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
Oman kokemuksen perusteella vaihtelee, saattaa löytyä erilaisia paloilmapuhaltimen koodeja tai ohjausyksikön sisäistä vikaa. Melkein kaikki epämääräinen eberin käytös johtuu noista juotoksista. Välillä valmiusvalo palaa, välillä ei. Kylmänä eberi saattaa toimia mutta lämmetessään sammuu jne.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Ymmärsinkö oikein: Siis juotosvikainen Eber antaa aina jonkun "random" vikakoodin Techkillä vikaa etsittäessä?
Huollossa laitettu uusi sukka ja polttoilmapuhallin, mutta eber savutti eikä lähtenyt kunnolla polttamaan.
Minulla ei Tech anna kuitenkaan mitään vikakoodia, mutta huollossa epäilivät kuitenkin ohjainlaitevikaa/juotosvikaa?
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
Ei varmaan ihan randomia, mutta ainakin omassa tapauksessa valitti ensin paloilmapuhaltimen katkoksesta ja kun eka testiksi vaihdettiin puhallin ja sukka niin sen jälkeen herjasi myös ohjausyksikön sisäisestä viasta. Tarkkoja koodeja en muista enkä tiedä millä koodit oli puhaltimen vaihdon jälkeen luettu, mutta joka tapauksessa koodeja ilmestyi lisää operaation jälkeen. Nuo puhaltimeen viittaavat vikakoodit ovat niitä yleisimpiä.
Jos puhallin, hehku ja polttoainepuoli on kunnossa niin ei kai tuossa enää montaa vikapaikkaa ole. Etenkin jos vielä se lisälämmittimen merkkivalo käyttäytyy miten sattuu.
Edit: Kokemukset siis allekirjoituksen 9-3:sta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Eberin malli on D5WS, kyllä tuommoinen satunnainen oireilu juotosvialta haiskahtaa.
Piirilevy on valettu joustavaan, kumimaiseen mömmöön, kaipa se varovasti repimällä tuosta lähtee.
Värkki on nyt auki.
Kertokaapa mistä rapsutetaan? Liittimen pinneihin pääsee vain toiselle puolelle käsiksi. Joten oletan että juotokset ovat kuvan osoittamalla puolella. https://oh6lsl.kuvat.fi/kuvat/OH6LSL/Temp/
Va onko juotokset piirilevyn alla ja koko homma pitää aukaista?
Olipa mystinen toi mun aiemmin kertomani vika eli Tech 2 ei antanut mitään vikakoodeja viallisesta ohjainkortista.
Tech sai kuitenkin yhteyden eberiin ja esimerkiksi tuuletinmoottorin pystyi sillä manuaalisesti käynnistämään ja katsomaan reaaliaikaisesti mm. Eberin jännitettä, polttoainepumpun taajuutta jne.
Vaihdettiin huollossa toinen ohjainlaite ja taas pelittää. Luulisi juotosvikojen ollessa kyseessä Techkin jotain vikoja herjaavan tai sitten siinä on joku muu vika kuin noi yleiset juotosviat?
Pitänee lähettää toi viallinen ohjainlaite jollekin specialistille tutkittavaksi josko senkin saisi korjattua.
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
Tota mustaa kumia on korjaajat kaivelleet ja valaneet päälle uutta, homman itse tehneet osannevat kertoa lisää. Jälkien perusteella ainakin keskeltä mistä johdot menee sisään oli kaiveltu.
Tuo aiemmin linkkaamani Torissa korjausta ja ohjainlaitteita kaupitteleva kaveri kertoi että pari yksilöä on tullut vastaan jossa on ollut muitakin vikoja kuin juotokset. Kannattaa korjaajilta kysellä, varminta tietty jos korjaaja pystyy noita itse testaamaan (vaikkapa nimimerkki JohnJocke).
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Ymmärsin, että näillä viileämmillä keleillä eberin pitäisi käynnistyä itsestään ja SID:ssä näkyä merkkivalo. Mistä voisi johtua, että näin ei tapahdu?
Ohjainlaite tosiaan korjattiin, akun vaihdoin ja manuaalisesti eber lähtee käyntiin.
Viime viikonloppuna ajoin pidempään ja kaupassa käynnin ajan eberi lämmitti. Kun autolle palasin, oli autossa oikeastaan kuuma.
Kokeilin eilen ajastusta, kun olin asiolla pidempään, mutta palatessani autolle eberi ei ollut käynnissä/käynnistynyt ja auto kylmä.
Mihin asti (suunnilleen) moottorin tulisi lämmetä puolessa tunnissa nollakelillä? Pitänee käydä Techillä nostamassa lämmitysaika tuntiin.
Siis koneen ollessa käydessä, ulkolämpötilan alle 8 ja koneen lämpötilan ollessa alle 70 eberin pitäisi käydä. Valmiusvalo taas palaa aina kun ulkolämpötila on alle 8.
Jos auton lämmittää eberillä, niin vartin lämmityksellä lämpömittarin neula jo jonkin verran nousee. Puoli tuntia pitäisi riittää muuten paitsi kovimmilla pakkasilla sisätila jää hieman viileäksi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Siis koneen ollessa käydessä, ulkolämpötilan alle 8 ja koneen lämpötilan ollessa alle 70 eberin pitäisi käydä. Valmiusvalo taas palaa aina kun ulkolämpötila on alle 8.
Jos auton lämmittää eberillä, niin vartin lämmityksellä lämpömittarin neula jo jonkin verran nousee. Puoli tuntia pitäisi riittää muuten paitsi kovimmilla pakkasilla sisätila jää hieman viileäksi.
Valmiusvalo ei pala ollenkaan ellen manuaalisesti käynnistä eberiä. Tämä ihmetyttääkin, koska manuaalisesti näyttäisi toimivan ok.
Siis koneen ollessa käydessä, ulkolämpötilan alle 8 ja koneen lämpötilan ollessa alle 70 eberin pitäisi käydä. Valmiusvalo taas palaa aina kun ulkolämpötila on alle 8.
Jos auton lämmittää eberillä, niin vartin lämmityksellä lämpömittarin neula jo jonkin verran nousee. Puoli tuntia pitäisi riittää muuten paitsi kovimmilla pakkasilla sisätila jää hieman viileäksi.
Mulla sisätilat ei kyllä häävisti lämpene, vaikka Eberi toiminnallisesti pelaa muuten oppikirjan mukaisesti. Olen miettinytkin, että miksi laite on noin pieni tehoinen, että tuulilasi aukeaa vain puoleen väliin asti. Hmm...
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com