Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitän! Innosund.se kautta ei löytynyt kuin aurinkopaneeleita vaikka firma onkin sama. Kyselyä laitettu...
Onkos kellään kokemusta tästä pajasta
https://autoalarm.fi/eber-ohjainlaite-korjaus

Rouvan kaarasta mykistyi eber ja kun etsin/mietin vaihtoehtoja marmoritiskin uudelle ohjausyksikölle, niin tämä pomppas esiin.
Tuo 139€ kuulostais kyllä houkuttelevalta, mutta heidän tekemisen laatu hieman mietityttää..
Kyselin korjauksesta, vuoden takuun kuulemma lupaavat työlleen, kaipa ne tuon hallitsevat.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kokeilkaa nyt ihmeessä siirtää se puhaltimen maadoitus suoraa runkoon ennenkuin maksaa uudesta aivolaatikosta.
Pari viikkoa sitten yksi boksi vialliseksi tuomittu alkoi pöhistä maadoituksen siirrolla heti ensi yrityksellä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Siis palopuhltimen maadoitus auton runkoon?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Kokeilkaa nyt ihmeessä siirtää se puhaltimen maadoitus suoraa runkoon ennenkuin maksaa uudesta aivolaatikosta.
Pari viikkoa sitten yksi boksi vialliseksi tuomittu alkoi pöhistä maadoituksen siirrolla heti ensi yrityksellä.
Mitä vikakoodeja se tuossa tapauksessa antoi ja mitkä oli oireet? Omassa tapauksessani tuo vikadiagnoosi oli korjaamon tekemä. Eka herjasi ainoastaan tukossa olevasta puhaltimesta, lämmitintä avatessa uusittiin puhallin ja sen jälkeen antoi puhallinkatkosta ja ohjausyksikkövikaa. Tosin tuntuu ettei näistä voi päätellä mitään... Valmiustilan merkkivalokin tuntuu elävän omaa elämäänsä, joskus palaa hetken, useimmiten on pimeänä.

Seuraavaksi ajattelin ajella Lahteen, laitteen diagnosointi irrotus autosta, piirikortin korjaus ja asennus takaisin maksaa vähemmän kuin uusi osa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Puhallin ja ohjausyksikön vikoja ne taisi olla. Lisäksi eberi toimi silloin kuin sitä huvitti, välillä minuutin ja välillä ei ollenkaan. Merkkivalokin syttyili ja sammuili omia aikojaan ajon aikana.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
opTA
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2017 19:26

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja opTA »

opTA kirjoitti:Mahtaisiko joku tietää kertoa mikä vialla...
..Kun, Eberi toiminut normaalisti (mitä nyt sillointällöin savutellut, välillä ahkerastikkin) ja nyt tässä syksyllä Auto-Mu*vi:ssa laitettu Calix letkulämmitin sekä sisälämmitin (kamppanjapaketti: Comfoft kit) jotka toimivat kuten pitää mutta eberi ei enään(?) toimi.

Ajon/sammuttamisen jälkeen (3min sisällä) säätää ajastimen (ABC) lämmittämään x-kellon aikaan, ei silloin tapahdu mitään lämmitystä, eikä lähde päälle mitenkään muutenkaan.
Sulakkeet yms planeettojen asennot ovat ok, eikä mitään näkyvää/kuuluvaa/tuoksuvaa vikaa ilmene.

Piuhan päässä ei ole käytetty (johtuen yövuoro työajoista) eikä vikakoode ilmene. Muutoin allekirjoituksen Saab toimii kuten pitää.
JKen kirjoitti:1) arvataan savutuksen syyksi sihtiä.
2) "ei lähde päälle mitenkään", tähän on useita vaihtoehtoja. Arvataan tähänkin: jos ei tapahdu yhtään mitään eberissä, polttoainepumpussa tai kiertovesipumpussa, niin veikkauksena ohjainkortti.
Pahoittelen sekavaa kirjoitustani...

1)Sihti luultavasti tukossa, siksi savutus (..eberi itekseen syttyy ja sammuu miten sattuu, syy oli termostaatti(?) koska ei enään savuta!)
2)Eberi toimivuus --->?
Polttoainepumppu --->Toimii.
Vesipumppu --->Kunnossa.
Ohjainkortti --->Hajonnut calixin asennuksen yhteydessä?

Edellisestä jäi kirjoittamatta että;
Termostaatti vaihdettiin uuteen sekä jäähdytinnesteet.
Eberi toimi kyllä kunnollisesti, mitä nyt vähänväliä savutti (noin 120sekunttia (kerran jopa +15min syystalvi -17) tasaisin väliajoin.
Calixin asennuksen jälkeen kerran/kaksi eberin ajastus toimi, hetken. Sittemmin tähänpäivään saakka ei ole toiminut
Kaikki muut toiminnot ok, ei vikavaloja eikä muitakaan varoitusilmaisuja, ei edes savumerkkejä.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

A.L. kirjoitti:Kokeilkaa nyt ihmeessä siirtää se puhaltimen maadoitus suoraa runkoon ennenkuin maksaa uudesta aivolaatikosta.
Pari viikkoa sitten yksi boksi vialliseksi tuomittu alkoi pöhistä maadoituksen siirrolla heti ensi yrityksellä.
Tarkoitatko siis puhaltimen miinusjohdon kytkemistä lämmittimen runkoon? Oisko vika kuitenkin ohjainkortilla puhaltimen miinuspinnissä ja tällä muutoksella vika ei enää haittaa? Muuten on vaikeaa ymmärtää miksi tuommoinen muutos auttaisi jos kaikki on ehjää...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Juurikin paloilmapuhaltimen maadoitus. Ja tod.näk. aivolaatikosta on kärähtänyt tuo maadoitus, kun ainakin pinnit on ehjänä. Omaani vaihdoin puhaltimenkin, mutta vasta täältä löytyneen ohjeen mukaan alkoi laite pelata tuon maadoituksen ranetuksella.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Onko pidempiaikaisia kokemuksia korjauksen toimivuudesta? Entäpä voiko tuossa olla riski että joku suojatoiminto yms jää pois toiminnasta?

Saakohan tuota aivolootaa millään irti eberin paikoilla ollessaan? Äkkiseltään näyttäisi siltä, että tilaa saattaisi olla jos sen irrottaa kiinnikkeestään ja kääntää hieman eteenpäin.

Testasin huvikseni pitkään mykkänä ollutta laitetta pakkasyön jälkeen ja sehän heräsikin toimimaan. 10min käynnin jälkeen se sammui käryjen saattelemana, eli johonkin katkokseen tuo viittaa. Kylmänä saattaa siis saada kontaktia. Puhaltimen ääni on muuttunut hieman vaimeammaksi, joten kaipa siinä vanhassakin puhaltimessa jo kulumaa oli.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Omassa toiminut ainakin yli vuoden johdon siirron jälkeen. Ja käytän eberiä varhaisesta syksystä pitkälle kevääseen, kun auto pitää olla lämmin. :D

Boksin voi saada irti, mutta takaisin laitto voi olla hankalaa, kun liittimen johdoissa ei ole liikaa pituutta.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitos vinkistä, kieltämättä kuulosta siltä että tuo omanikin tuolla voisi korjaantua. Vielä kun löytyisi jostain tekijä... kyllä tuo paikoillaan aika ahdas paikka saattaa olla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Täällä Ooppelistakin löytyi epähuomiossa tuo Eberi :D. Mitään säätöä siihen ei ole missään saati tietoa toimivuudesta, mutta siellähän tuo moottorin takana jököttää.

Pahoittelut tyhmästä kysymyksestä, mutta jos tuo nyt on sellainen malli, joka käynnistyy vain auton moottorin käydessä, niin mikä on helpoin tapa todentaa toimivuus tai tässä tapauksessa varmaan toimimattomuus? Autossa on kyllä sisällä ihan lämmintä moottorin lämmettyä nyt 20 asteen pakkasella.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Ainakin Saabissa eberin ääni kuuluu tyhjäkäynnillä sisälle. Ja jos ei kuulu, niin konepellin alle korvan kanssa ;)

Tietty sieltä eberin pakoputkesta myös aina jotain tulee, pakoputken alta sulaa lumi pois jos auto seisoo paikoillaan. Eikö siinä ole mitään merkkivaloa yms ko. härpäkkeelle?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JKen »

Oikean takarenkaan kohdalle kuuntelemaan polttoainepumpun nakutusta.

http://ifz-berlin.de/ins_pdf/09163241.pdf

https://www.opelclubfinland.fi/viewtopic.php?t=177710
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Onkohan kellään tietoa hajoaako ohjainkortista aina nimenomaan tuo puhaltimen miinuspuoli? Onko siis tiedossa tapausta jossa johdon siirtoa olisi tuloksetta kokeiltu?

Jos vika on aina sama, onnistuisi homma miltä tahansa ebereitä aukovalta pajalta... tosin jos tuo lahtelainen firma lupaa odottaessa kortin korjata niin eiköhän hekin jo ennakkoon tiedä missä vika on.

Edittiä: Tämän ketjun mukaan ongelma olisi nimenomaan juotoksissa ja joskus muuallakin kuin miinuspiuhassa:
https://murobbs.muropaketti.com/threads ... a.1271313/

Oisko kellään korjauskelpoista ohjainlaitetta jäänyt hyllyyn?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin