Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Saabatti kirjoitti:
La Helmi 05, 2022 01:31
Mulla ei valo välähtele, vaan palaa kyllä ihan yhtäjaksoisesti. Sammuu, jos Eberin sammuttaa rattinapista. Laite ei vaan tunnu aina valoa seurailevan.
Ei ole Techiä, niin ei paljon vikakoodeja lueskella.
Miten se mittariston valo noin toimii?
Mulla se keltainen merkkivalo palaa aina, kun eberi on valmiina toimimaan. Se ei kerro onko laite käynnissä vai ei. Sikäli minusta tyhmästi suunniteltu, kun valon väri voisi vaihtua eberin ollessa käynnissä.
Nyt ei valo pala ollenkaan, kun eberin sulake on ollut jo pitkään pois.

Eberin vikakoodit voi lukea muullakin kuin Techillä. OpCom tai VauxCom käy siihen oikein hyvin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1643
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Ai valmiutta? Ok... mulla se merkkivalopalaa aina kun "Heater on" palaa Sidissä.

Aika turha tommonen valmiusilmaisin, jos ei kerro, milloin lämmitin menee päälle?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

No siis se Eberi on "päällä" toisinsanoen valmiudessa lämmittämään kun valo palaa, mutta ei välttämättä lämmitä. Ei siis lämmitä jos jäähdytysnesteen lämpötila on yli 75 astetta, kuten SS tuolla aiemmin mainitsi:
SS kirjoitti:
Pe Helmi 04, 2022 16:54
Pitäisi käynnistyä uudelleen paitsi jos nesteen lämpötila ylittää jo 75 astetta, silloinkin vesipumpun ja sisäpuhaltimen pitäisi jäädä pyörimään.
Valo toimii siis ymmärtääkseni sulla ihan niinkuin pitää, mutta Eberi ei.
Viimeksi muokannut AZP, La Helmi 05, 2022 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1643
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Juu juu, no sittenhän tuo valo ei ole ihan älytön.

Vois laittaa kaikista muistakin vehkeistä sellasen "valmiudessa"-valon :mrgreen:. Esim pyyhkijät, radio, valot... ois hieno valoshow kajuutassa.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Saabatti kirjoitti:
La Helmi 05, 2022 18:51
Juu juu, no sittenhän tuo valo ei ole ihan älytön.

Vois laittaa kaikista muistakin vehkeistä sellasen "valmiudessa"-valon :mrgreen:. Esim pyyhkijät, radio, valot... ois hieno valoshow kajuutassa.
On se minusta älytön.

Yleensä valmius ja toiminnassa oleva valo on erikseen tai eri värinen. Miksi tässä eberin kohdalla ei voisi olla esim. vihreä/oranssi "liekin" kuva. Vihreä kertoo valmiustilan ja oranssi lämmityksen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1643
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

petrisa kirjoitti:
La Helmi 05, 2022 22:03
Saabatti kirjoitti:
La Helmi 05, 2022 18:51
Juu juu, no sittenhän tuo valo ei ole ihan älytön.

Vois laittaa kaikista muistakin vehkeistä sellasen "valmiudessa"-valon :mrgreen:. Esim pyyhkijät, radio, valot... ois hieno valoshow kajuutassa.
On se minusta älytön.

Yleensä valmius ja toiminnassa oleva valo on erikseen tai eri värinen. Miksi tässä eberin kohdalla ei voisi olla esim. vihreä/oranssi "liekin" kuva. Vihreä kertoo valmiustilan ja oranssi lämmityksen.
Juu, on se huono, mutta ei täysin älyvapaa kuitenkaan. Paljon parempi olis jo toi sun ideoima.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

ValPe kirjoitti:
Pe Helmi 04, 2022 17:04
Oletuksena oleva kertalämmitysaika on 30min, sen voi tech2 avulla vaihtaa maksimissaan 60min ajaksi. Jos eber saavuttaa käyntilämmön, se ei sammu kokonaan vaan tiputtaa itsensä pienemmälle teholle ja hetken päästä palaa täysteholle. Tätä jatkuu kunnes ajastimen aika on täynnä.
Voi sen laittaa yli 60 minuutinkin :wink:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1643
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Voi tietty olla tuuriakin, mutta nyt diesel additiven lisäämisen jälkeen on toiminut Eberi joka kerta :heart_eyes:. Mukavaa, kun ei palele. Tosin nyt on pakkastakin ollut alle 15 astetta, eli voihan toimiminen liittyä siihenkin.

Ajelin eilen Rukalle ja takaisin ja suurimman osan matkasta lämpömittari lerputti hieman klo 9 alapuolella, vaikka pakkasta oli vain 7 astetta.Termari on ehkä vaihtokunnossa?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä niiden lämpöjen luulisi pysyvän 80 asteessa ja yli jos noin vähän pakkasta on, eli termarissa todennäköisesti vikaa. Esim. OBD-lukijalla ja Torque-sovelluksella voi helposti tsekata tarkat koneen lämmöt ajossa.

Jos termostaatti falskaa niin eberillisessä autossa se johtaa helposti siihen että ajon aikana koko ajan Eberi pitää lämpöä yllä ja falskaava termari hukkaa sitä lämpöä sitten jäähdyttimelle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
mfl
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Huhti 08, 2010 10:56

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja mfl »

Pitää alottaa jo hyvissä ajoin valmistautuminen talveen. Kulkineena -03 9-3 2.2 litran tiisselikiisselillä missä on ollut lisälämmitin vaan joku mukava henkilö on sen mennyt jossain välissä purkamaan pois. Jäljelle on jäänyt laitteen teline, pakoputki sekä polttoainepumppu tankin vieressä.

Hyllyssä on laadukas venäläinen lämmitin eli Binar :mrgreen:
Itse laitteen asennuksen kanssa tuskin mitään sen suurempia ongelmia tuleskelenee mutta tuo polttoainepuoli. Yksi mahdollisuushan olisi ranettaa polttoainepumppu tankin viereen nykyisen tilalle, mutta vaatisi maassa makoilua eikä millään kehtaisi jos helpommallakin pääsee. Mieleen tuli konehuoneessa oleva polttoainesuodatin, jos laittaisi tuloletkun poikki minkä väliin haaran ja siitä pumpulle ainetta?
Yritin nettiä käyttää hyväksi ja kalastella varaosanumeroa tuolle polttoaineletkulle jos ostaisi ylimääräisen niin ei tulisi ongelmia mutta enhän minä mitään osanumeroita osannut onkia... osaisiko jo viisaampi valaista osanumerolla? :oops:

Toinen pienempi ongelma: olisihan se kiva saada sisätilatkin lämpimäksi. Minkälainen operaatio olisi saada sisätilanpuhallin pyörimään Binarin käskyttämänä?
Toki riittäisi että saisi edes koneen lämpimäksi. Saisi talvella eukko ajella rottelonsa roikkapaikalle ja itse voisin säilyttää autoa tienlaidassa :mrgreen:
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

mfl kirjoitti:
To Kesä 09, 2022 14:35
Pitää alottaa jo hyvissä ajoin valmistautuminen talveen. Kulkineena -03 9-3 2.2 litran tiisselikiisselillä missä on ollut lisälämmitin vaan joku mukava henkilö on sen mennyt jossain välissä purkamaan pois. Jäljelle on jäänyt laitteen teline, pakoputki sekä polttoainepumppu tankin vieressä.

Hyllyssä on laadukas venäläinen lämmitin eli Binar :mrgreen:
Itse laitteen asennuksen kanssa tuskin mitään sen suurempia ongelmia tuleskelenee mutta tuo polttoainepuoli. Yksi mahdollisuushan olisi ranettaa polttoainepumppu tankin viereen nykyisen tilalle, mutta vaatisi maassa makoilua eikä millään kehtaisi jos helpommallakin pääsee. Mieleen tuli konehuoneessa oleva polttoainesuodatin, jos laittaisi tuloletkun poikki minkä väliin haaran ja siitä pumpulle ainetta?
Yritin nettiä käyttää hyväksi ja kalastella varaosanumeroa tuolle polttoaineletkulle jos ostaisi ylimääräisen niin ei tulisi ongelmia mutta enhän minä mitään osanumeroita osannut onkia... osaisiko jo viisaampi valaista osanumerolla? :oops:

Toinen pienempi ongelma: olisihan se kiva saada sisätilatkin lämpimäksi. Minkälainen operaatio olisi saada sisätilanpuhallin pyörimään Binarin käskyttämänä?
Toki riittäisi että saisi edes koneen lämpimäksi. Saisi talvella eukko ajella rottelonsa roikkapaikalle ja itse voisin säilyttää autoa tienlaidassa :mrgreen:
Paljon helpommaksi tulee hommata jostain käytetty ehjä eberi ja asentaa se. Saat pelittämään myös sisäpuhaltimen kuten kuuluu.
Myy Binar vaikka jollekin veneilijälle. Sinne olisi oiva kampe.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Koitappa soittaa binarin jälleenmyyjälle. Kyselin viime talvena emännän audiin lämmitintä ja puhaltimen ohjaus vähän jännitti miten onnistuu. En enää muista mitä tarvittiin, mutta alta 100e maksoi osat. Kysyin sitten samalla onko 9-3 ss saabille vastaava setti niin kovasti väitti että löytyy, mutta hinta muistaakseni hiukan kasvoi audin osiin verrattuna.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Numba »

Tää olikin hyvä muistutus, kun tuli eberiviestejä. Pitäisikin pistää se pöhisemään kokeeksi. Keväällä olikin aika pitkään niitä alle 8⁰C kelejä.
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Numba »

Lopulta hoksasin kokeilla käynnistää eberiä. Kannatti, koska ei aivan tosta vaan käynnistynytkään. Manuaali käynnistys, hetken päästä alkoi pöhisemään, antoi harmaat käynnistys savut. Odottelin, että tuosta se lähtee, vaan eipä jäänytkään poltin päälle. Puhallin pyöri kokoajan ja teki uusinta yrityksen. Vieläkin oli hieman hapuilevaa, mutta sitten savut katosivat ja Eberi pöhisi puhtaasti. Kyllä se pari minuuttia kesti päästä kunnolla käyntiin. Eberi on vaihdettu uuteen joku vuosi sitten, ehkä 5 v sitten. Käynyt nätisti, ja nytkin päästyään vauhtiin.
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Numba »

^ no just. Dieseli jäi vaimolla kaupan pihaan. Steering wheel multifunction jotain tuollaista. Ei huolinut avainta. Satuin sopivasti olemaan lähistöllä, niin pääsin irroittamaan maajohdon, ja matka jatkui ilman suurempia kommerverkkejä. Luin myöhemmin vikakoodit, niin ilmeisesti Eberi oli viimeksi jättänyt tuollaisen vikakoodin.
B045200 (H) AHM
Mihinkähän viittaa?
Pari kertaa ajoin lämmityksen onnistuneesti läpi, eikä vikakoodit enää ilmaantunut. Toivottavasti toimii taas talven, mutta kyllä tuota pitäisi muistaa tiuhemmin käyttää.

Niin se toinen vikakoodit, kun autoa ei voinut käynnistää. Myös rattilukko oli lukkiutumatta.
B14400F (H) CIM
Vastaa Viestiin