Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1643
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Päätin kesän jälkeen testata Eberiä eilen illalla. Käynnistyy n 3 sekunniksi, sitten sammuu ja käynnistyy parin minsan päästä uudelleen käyden ehkä pari minuuttia ja sammuu taas. Varmaan n. 6 kertaa kokeilin ja aina sama peli.

Tein tosin testit sisäpuhallin sammutettuna, ettei akku kyykkäis. Tuli vasta jälkeenpäin mieleen, että eihän tuo vaan aiheuttanut sitä Eberin nopeaa simahtamista?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Yks vaihtoehto on, että kiertovesipumppu ei lähde pyörimään ja sen takia poltin sammuu, ettei ylikuumene.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Numba »

Eikös tuon vesipumppu vian voinut mahdollisesti todentaa lyömällä auton käyntiin, niin neste virtaa eberissä. Silloin ei tarvi murehtia akkuakaan. Sitä en muista saiko käynnistettyä manuaalisti auton jo käydessä, mutta ensin eberi ja sitten auto käyntiin kun eberi pöhisee ainakin onnistuu. Nyt on tainnut olla vähän joka puolella niin kylmä, että olis pitänyt käynnistyä itsestäänkin (8⁰C).
Olikos täs joku maximi määrä montako kertaa yrittää käynnistää, sitten vaatii vähintään vikakoodin poiston.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Numba kirjoitti:
Ke Syys 14, 2022 16:07
Eikös tuon vesipumppu vian voinut mahdollisesti todentaa lyömällä auton käyntiin, niin neste virtaa eberissä. Silloin ei tarvi murehtia akkuakaan. Sitä en muista saiko käynnistettyä manuaalisti auton jo käydessä, mutta ensin eberi ja sitten auto käyntiin kun eberi pöhisee ainakin onnistuu. Nyt on tainnut olla vähän joka puolella niin kylmä, että olis pitänyt käynnistyä itsestäänkin (8⁰C).
Olikos täs joku maximi määrä montako kertaa yrittää käynnistää, sitten vaatii vähintään vikakoodin poiston.
Saa käynnistettyä autonkin jo käydessä valikoista mutta sammumaan ei saa silloin jos automaattisesti on käynnistynyt.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1643
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Saishan sen periaatteessa käyntiin myös käynnissä ollessa, mutta mä en vaan auton käynnissä ollessa oikein meinaa saada selvää, käynnistyykö se Eberi vai ei? Auton moottori pitää niin paljon kovempaa meteliä kuitenkin. Vai miten se käynnistyminen pitäis todentaa?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Numba »

Pakoputkesta tulee hetken aikaa harmaata savua ja senkin jälkeen lämmintä ilmaa. Saattaa olla hankalan kaukana kädellä todeta jos paloääntä ei kuule. Eipä ole tullut eberiä kopeloitua, mutta kyllä sekin varmasti selkeästi kuumenee, pakoputki ainakin. Pakoputken alta lumi sulaa tai märkä asfaltti kuivuu.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Numba kirjoitti:
Ti Syys 20, 2022 11:45
Pakoputkesta tulee hetken aikaa harmaata savua ja senkin jälkeen lämmintä ilmaa. Saattaa olla hankalan kaukana kädellä todeta jos paloääntä ei kuule. Eipä ole tullut eberiä kopeloitua, mutta kyllä sekin varmasti selkeästi kuumenee, pakoputki ainakin. Pakoputken alta lumi sulaa tai märkä asfaltti kuivuu.
Savuun en luottaisi, oman eberin putkesta en ole koskaan nähnyt mitään näkyvää tulevan. Polttoainepumpun tikutus kyllä kuuluu auton viereen ja paloäänen humina kuuluu sisälle asti jos tarkkaan kuuntelee, vähintäänkin ulos.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Numba »

Niin, se savuhan on vesihöyryä ja näkyy vain hetken aikaa, jos poltin kunnossa. Tuuli vielä sekoittaa asiaa. 9³ eberin pakoputken pää on keskilinjan oikealla puolella ja höyry nousee ylös vasemman eturenkaan takaa. Tullut aina seurattua, että lämmitin varmasti käynnistyy, jos sen käy erikseen virittelemässä tulille kovina pakkasaamuina. Vaimoahan täs pääasiassa lämmitellään :wink:

Semmoinen keskustelunaihe tässä olisi myös, että onko sitä eberiä soveliasta käyttää suljetussa tallissa. Kylmänä oleva eristetty talli pitää pakkasen poissa tai vähäisenä koko talven, mutta kovilla pakkasjaksoilla lpt tippuu helposti -10⁰C. Korvausilma tulee oven vierestä auton takaa ja poistuu toiselta puolen auton edestä. Lisäsin ilmanvaihtoa tekemällä eristetyn poistoputken auton edestä suoraan katolle. Ideana lämpimän ilman poistuminen ja ehkä vähän kosteuttakin siinä samalla. Dieselin hiukkaspäästöille herkistyneenä tulee pistettyä samalla sisäkierto päälle, kun lämmittimen tallissa käynnistää.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Unohtui mukavasti kesän aikana eberin vesipumpun kiukuttelu... minkälainen pumppu sinne sopisi ilman suurta askartelua?

Alkuperäisessä letkulähdöt näin:
https://www.esaabparts.com/saab/parts/24422797

Melko monessa tarvikkeessa tuo imupuoli osoittaa suoraan alas. Alkuperäisen hinta liian suolainen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Tuo letkulähtöpää lähtee ihan muutamalla ruuvilla irti. Vaihtaa sen vanhasta uuteen, ei ole aivan älytön askartelu
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

duuduu kirjoitti:
Ma Joulu 26, 2022 23:43
Tuo letkulähtöpää lähtee ihan muutamalla ruuvilla irti. Vaihtaa sen vanhasta uuteen, ei ole aivan älytön askartelu
Ahaa... täytyy vaan löytää tarvike jossa pääty on taatusti saman kokoinen. Osaatko sanoa käykö esimerkiksi tämä?
https://www.janilehto.com/product/622/e ... vesipumppu

Onkos tuo originaali Boschin tvai Pierburgin tekele?

Edittiä: Toki voin tsekata tuon konepellin alta..
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Pierburg on, ei käy linkkisi pumppu.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

pvdriver kirjoitti:
Ti Joulu 27, 2022 21:33
Pierburg on, ei käy linkkisi pumppu.
Kiitos! Täytyypä metsästää sellainen...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Tomppa95
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 21:01
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Tomppa95 »

Emännän 9-3 1.9 TID vm-05 eberi meni mykäksi...
Ensin jäi Eberin valo palamaan vaikka auto oli sammuksissa, eikä ollut ajastettu taikka taukolämmityksessä!
Nyt ei enää edes valo vilahda ja Tech sanoo että ei yhteyttä Eberiin. Myös keskikulutus näyttää viivaa.
Sulake on ehjä!
Aivot oli pari vuotta sitten korjauksessa.
Onkohan ne aivot ny lopullisesti mykkänä vai mikä siellä mättää?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ootko koittanut käyttää Eberin sulakkeen tai liittimen irti ja takaisin hetken kuluttua?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin