Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Juusseli
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 16:46

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Juusseli »

On se vain eberi tiukassa tässä 1.9 ttid Vm2010 mallissa.

Pakoputki irroitettu ja se ruuvi keskeltä pois. Mutta ei hievahdakkaan. Vissiin ne pari kehikon pari klipsiä sitä jumittaa, mutta niitäkään ei mahdu taivuttelemaan mitenkään.

Täytynee kokeilla sorkkaraudalla vain kammeta eberi helvettiin? Tai sitten käynnistella kone kylmänä jatkossakin. Ohjausboksin juotokset pitäisi tinata uudelleen


Tai dynamiittia konepellin alle ja räjäyttää romukasa taivaan tuuliin.


Saisikohan sen aivolaatikon irti ilman eberin irroitusta 🤔
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Juusseli kirjoitti:
Ma Syys 27, 2021 18:49
Tai sitten käynnistella kone kylmänä jatkossakin.
Itse otin eberin sulakkeen irti, kun sille ei ole enää oikeasti tarvetta.
Lämmintä tallia löytyy ja sikäli kun ulkona tarvitsee kylmästä käynnistää niin lämmitystolppaan piuhalla sitten. Silloin käytetään 1000 W TT-Thermo letkulämmitintä sekä saman tehoista sisätilan lämmitintä. Ei tule Eberiä ikävä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Juusseli kirjoitti:
Ma Syys 27, 2021 18:49
On se vain eberi tiukassa tässä 1.9 ttid Vm2010 mallissa.

Pakoputki irroitettu ja se ruuvi keskeltä pois. Mutta ei hievahdakkaan. Vissiin ne pari kehikon pari klipsiä sitä jumittaa, mutta niitäkään ei mahdu taivuttelemaan mitenkään.

Täytynee kokeilla sorkkaraudalla vain kammeta eberi helvettiin? Tai sitten käynnistella kone kylmänä jatkossakin. Ohjausboksin juotokset pitäisi tinata uudelleen


Tai dynamiittia konepellin alle ja räjäyttää romukasa taivaan tuuliin.


Saisikohan sen aivolaatikon irti ilman eberin irroitusta 🤔
Ei ne aivot sovi irtoamaan ilman eberin irrotusta, siellä sivuilla on klipsit jotka pitää laitteen kyljistään kiinni asennusraudassa. Ruuvarilla vaan kampeaa oikeasta paikasta, ahdas on kyllä väli mutta tehtävissä. Polttoaineputki kannattaa irrottaa ylänurkasta eikä sieltä alhaalta virallisesta liittimestä jos on vielä kiinni.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Juusseli
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 16:46

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Juusseli »

SS kirjoitti:
Ti Syys 28, 2021 07:45
Juusseli kirjoitti:
Ma Syys 27, 2021 18:49
On se vain eberi tiukassa tässä 1.9 ttid Vm2010 mallissa.

Pakoputki irroitettu ja se ruuvi keskeltä pois. Mutta ei hievahdakkaan. Vissiin ne pari kehikon pari klipsiä sitä jumittaa, mutta niitäkään ei mahdu taivuttelemaan mitenkään.

Täytynee kokeilla sorkkaraudalla vain kammeta eberi helvettiin? Tai sitten käynnistella kone kylmänä jatkossakin. Ohjausboksin juotokset pitäisi tinata uudelleen


Tai dynamiittia konepellin alle ja räjäyttää romukasa taivaan tuuliin.


Saisikohan sen aivolaatikon irti ilman eberin irroitusta 🤔
Ei ne aivot sovi irtoamaan ilman eberin irrotusta, siellä sivuilla on klipsit jotka pitää laitteen kyljistään kiinni asennusraudassa. Ruuvarilla vaan kampeaa oikeasta paikasta, ahdas on kyllä väli mutta tehtävissä. Polttoaineputki kannattaa irrottaa ylänurkasta eikä sieltä alhaalta virallisesta liittimestä jos on vielä kiinni.
Terve. Kyllä vain lähti aivolaatikko ilman eberin irroitusta. Yksi torxi oli vähän ahtaassa paikassa päällipuolella takimmaisempana, mutta onneksi ei kovin tiukassa. Tuossa se pöydällä nököttää. Tarviikohan näistä poistaa kokonaan tuo mönjä, vai nuo ruuvit vain esille ja irti. Ja sitten kampeaa levyn irti?
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja APS »

SS kirjoitti:
Ti Syys 28, 2021 07:45
Ei ne aivot sovi irtoamaan ilman eberin irrotusta, siellä sivuilla on klipsit jotka pitää laitteen kyljistään kiinni asennusraudassa. Ruuvarilla vaan kampeaa oikeasta paikasta, ahdas on kyllä väli mutta tehtävissä. Polttoaineputki kannattaa irrottaa ylänurkasta eikä sieltä alhaalta virallisesta liittimestä jos on vielä kiinni.
Kyselen vähän samassa, kun ensimmäistä kertaa painin omani kanssa.

Eberin takaisinlaitto aiheuttaa ongelmia. Eberi ei mene takakannakkeen kynsiin, jos pakoputki paikoillaan. Ja jos laittaa pakoputken ensin, niin sitten ei mene kynsiin.
-> Kannattaa ottaa pakoputken keskiruuvi auki? Saako tunkin varassa?

Miten muuten nuo letkut meni Eberiin? Otin kuvat ennnen purkua, mutta ei varmaksi näy. Tuo punainen Eberin pumpun outlettiin? Sininen Eberin alempaan, inlet, liittimeen?
Kuva
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

APS kirjoitti:
Su Joulu 12, 2021 22:07
SS kirjoitti:
Ti Syys 28, 2021 07:45
Ei ne aivot sovi irtoamaan ilman eberin irrotusta, siellä sivuilla on klipsit jotka pitää laitteen kyljistään kiinni asennusraudassa. Ruuvarilla vaan kampeaa oikeasta paikasta, ahdas on kyllä väli mutta tehtävissä. Polttoaineputki kannattaa irrottaa ylänurkasta eikä sieltä alhaalta virallisesta liittimestä jos on vielä kiinni.
Kyselen vähän samassa, kun ensimmäistä kertaa painin omani kanssa.

Eberin takaisinlaitto aiheuttaa ongelmia. Eberi ei mene takakannakkeen kynsiin, jos pakoputki paikoillaan. Ja jos laittaa pakoputken ensin, niin sitten ei mene kynsiin.
-> Kannattaa ottaa pakoputken keskiruuvi auki? Saako tunkin varassa?

Miten muuten nuo letkut meni Eberiin? Otin kuvat ennnen purkua, mutta ei varmaksi näy. Tuo punainen Eberin pumpun outlettiin? Sininen Eberin alempaan, inlet, liittimeen?
Letkuista en mene sanomaan, mutta itse jouduin löysäämään pakoputken kiinnitysruuvia. Ensin eberi paikoilleen ja sit pakoputki. Ruuvi on aika keskellä autoa tulipellin alalaidassa, voi onnistua tunkin kanssa jos alle pääsee riittävän pitkälle.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja APS »

Pitänee löysätä itsekin. Onneksi löytyy vaihtoäänenvaimennin, niin saa vähän paremman kuvan, että mistä ja millaista ruuvia etsii.

Ei olisi monestakaan millistä kiinni, mutta ei mennyt edes pientä väkivaltaa käyttämällä, joten pakko se on löysätä.

Letkut luultavasti menevät noin, eli Eberi pumppaa ensin sisäkennolle ja sieltä jatkaa moottorille. Mutta jos joltain löytyy varmistus, niin ei olisi pahitteeksi.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

APS kirjoitti:
Ma Joulu 13, 2021 10:37
Pitänee löysätä itsekin. Onneksi löytyy vaihtoäänenvaimennin, niin saa vähän paremman kuvan, että mistä ja millaista ruuvia etsii.

Ei olisi monestakaan millistä kiinni, mutta ei mennyt edes pientä väkivaltaa käyttämällä, joten pakko se on löysätä.

Letkut luultavasti menevät noin, eli Eberi pumppaa ensin sisäkennolle ja sieltä jatkaa moottorille. Mutta jos joltain löytyy varmistus, niin ei olisi pahitteeksi.
Se ei juu paljoa jousta kun on jäykkä putki.

Kyllä ne letkut noin päin on mitä nyt EPC:stä katselin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja APS »

Mahtava homma, kiitos varmistuksesta!

Tästä myös muille muistutuksena teikäläisen(+ muiden) irrotusohje:
viewtopic.php?p=1184556#p1184556
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Eipä mitään, toivottavasti tulee kuntoon. Nuo ng900aero:n irrotusohje on kyllä hyödyllinen, tuon voisi melkein koostaa jonnekin helposti löydettäväksi.
kalle37 kirjoitti:
Pe Huhti 03, 2020 22:06
B0483 00 Mahdollinen ylikuumentuminen! Tuollaista herjaa pukkaa välillä!
Löytyikö tälle mitään selitystä tai korjausta? Mulla tuo on pari kertaa tehnyt sen että käy hetken ja sammuu, mutta useimmiten toimii ongelmitta.

Muistista löytyi tuo sama vikakoodi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Eipä tainnut löytyä selitystä koodille.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JKen »

Vesipumppu vaihtoon.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

JKen kirjoitti:
Ma Joulu 13, 2021 21:23
Vesipumppu vaihtoon.
Voiko se oireilla tuolleen satunnaisesti? Millainen tuon rakenne on, pyöriikö siipipyörä magneetin avustamana vai onko tuossa ihan perinteisesti siipipyörä moottorin akselilla?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JKen »

Magneetilla pyörii. Pari olen vaihtanut, kun moottori kyllä surisee, mutta siipipyörä ei vaan pyöri kunnolla.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja APS »

Eberi saatu paikoilleen.

Kuva

Työtilaa sai hiukan, kun:
  • irrotti molemmat johtoniput
  • Irrotti moottorikorvakkeen ja sen alapuolella olevan liittimen tukiraudan
  • irroitti Eberin pakoputken alaruuvistaan
Sopivat työkalut myös helpottavat, esim vaijerikäyttöiset letkunkiristinpihdit ja hyvät siirtoleukapihdit.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Vastaa Viestiin