Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Great, toivottavasti pelittää.

Löysin muuten tämänkin topikin kun etsin tietoa vesipumpusta:
viewtopic.php?f=15&t=187125&start=45
JKen kirjoitti:
Ma Joulu 13, 2021 22:07
Magneetilla pyörii. Pari olen vaihtanut, kun moottori kyllä surisee, mutta siipipyörä ei vaan pyöri kunnolla.
Tuolla toisessa topikissa oli linkattu tämä: https://www.nettiosa.com/kiertovesipump ... alli_bosch

Kuitenkin alkuperäinen pumppu on enempi tämännäköinen paitsi että molemmat letkulähdöt vaakasuoraan: https://www.janilehto.com/product/622/e ... vesipumppu

Minkälainen pumppu tuonne nyt oikein menisi ilman säätämistä paikoilleen?

Edittiä: Kuva originaalista, laite oli näemmä viimeksi pöydällä Tammikuussa 2018: https://photos.app.goo.gl/GSkqDWhP2L86f8rU7
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja baasenar »

petrisa kirjoitti:
Ma Syys 27, 2021 20:43
Itse otin eberin sulakkeen irti, kun sille ei ole enää oikeasti tarvetta.
Lämmintä tallia löytyy ja sikäli kun ulkona tarvitsee kylmästä käynnistää niin lämmitystolppaan piuhalla sitten. Silloin käytetään 1000 W TT-Thermo letkulämmitintä sekä saman tehoista sisätilan lämmitintä. Ei tule Eberiä ikävä.
No, tuollanen metodi soveltuu kyllä bensa-autoihin, mutta hyvin monet vuosituhannen vaihtumisen jälkeen valmistetut dieselautot vaativat ajonaikaista lisälämmitystä, joten eberit yms. lämmittimet ovat hyvinkin tarpeellisia, kun pakkanen alkaa oikeasti paukkua. Lämpöä ei tahdo riittää tarpeeksi kabiiniin ja tuskin jatkuva alilämpöisellä koneella ajaminenkaan on kovin terveellistä koneen kestoa ajatellen. Lisäksi polttoainetaloudellisuus on yksi juttu näissä, jos sillä nyt on kenellekkään painoarvoa. Jokainen varmaan ymmärtää sen, että kylmästä kankea ja alilämpöinen moottori kuluttaa enemmän p-ainetta ja sitä rataa... No, kuluttaahan se ajon aikana päällä oleva lisälämmitinkin ainetta, mutta miten paljon tai vähän. 5 kW lämmittimellä kulutus vois olla n. 0.5 l /h. Tällasia miettinyt aika-ajoin...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

^tuota luokkaa se kulutus on joo.

Paljon riippuu siitä miten autoa käytetään. Jos lähtee useimmiten lämpimästä tallista ja asentaa viimasuojat autoon, niin dieselkolkki ainakin menee kyllä tuollaisella ajolla lämpimällä koneella ilman eberin apuja, ja lämpeneekin kohtuunopeasti vielä kohtalaisilla pakkasillakin. Kohtalaiset tarkoittaa näin etelän vetelän näkökulmasta sellaisia kymmenen-viidentoista asteen pakkasia, sitten pohjoisemmassa ja idässä kun on enemmän noita 25-30 asteen pakkasia ja vielä kylmempääkin, niin asia voi olla eri.

Sitten taas jos ajo on enemmän aupunkipyörittelyä, niin Eberille on enemmän käyttöä moottorin lämmitysapuna jo pienemmilläkin pakkasilla, kun moottori lämpenee hitaammin. Mutta jos ajo on taas sellaista meikäläisen kaltaista 3-5 km kitkuttelua, niin eihän se Eberi siinä ehdi mitään vielä lämmittään oikein, ellei sitä ole käyttänyt lämmittämässä jo ennen ajoon lähtöä. Ja se ei taas ole hyvä idea jos auto on ennen lähtöä tallissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

baasenar kirjoitti:
To Joulu 30, 2021 10:36
petrisa kirjoitti:
Ma Syys 27, 2021 20:43
Itse otin eberin sulakkeen irti, kun sille ei ole enää oikeasti tarvetta.
Lämmintä tallia löytyy ja sikäli kun ulkona tarvitsee kylmästä käynnistää niin lämmitystolppaan piuhalla sitten. Silloin käytetään 1000 W TT-Thermo letkulämmitintä sekä saman tehoista sisätilan lämmitintä. Ei tule Eberiä ikävä.
No, tuollanen metodi soveltuu kyllä bensa-autoihin, mutta hyvin monet vuosituhannen vaihtumisen jälkeen valmistetut dieselautot vaativat ajonaikaista lisälämmitystä, joten eberit yms. lämmittimet ovat hyvinkin tarpeellisia, kun pakkanen alkaa oikeasti paukkua. Lämpöä ei tahdo riittää tarpeeksi kabiiniin ja tuskin jatkuva alilämpöisellä koneella ajaminenkaan on kovin terveellistä koneen kestoa ajatellen. Lisäksi polttoainetaloudellisuus on yksi juttu näissä, jos sillä nyt on kenellekkään painoarvoa. Jokainen varmaan ymmärtää sen, että kylmästä kankea ja alilämpöinen moottori kuluttaa enemmän p-ainetta ja sitä rataa... No, kuluttaahan se ajon aikana päällä oleva lisälämmitinkin ainetta, mutta miten paljon tai vähän. 5 kW lämmittimellä kulutus vois olla n. 0.5 l /h. Tällasia miettinyt aika-ajoin...
Ei mieltä.

Saab diesel lämpenee ihan hyvin ja varsinkin kun sen on ensin lämmittänyt sillä letkulämmittimellä tai lähtee lämpimästä tallista. Olen eSID:stä katsellut moottorin lämpötilaa niin yli 20 asteen pakkasella (tänä talvena) lämpötila pysyy 84...87 asteen välillä (eli normaali). Lähtötilannekin letkulämmittimen kanssa on ollut yli 40 astetta. Siinä en Ebereitä kaipaa.

Minulla on alkuperäinen pohjapanssari ja lisäksi olen laittanut maskin taakse äänieristys matosta viimasuojan. Toinen on alaritilän ja toinen yläritilän takana. Kaupunkiajossakaan ei lämpötila seilaa. Ainoastaan tyhjäkäynnillä tipahtaa, mutta en ole katsonut mihin astelukuun.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja baasenar »

No, hyvin on sulla pullat uunissa, petrisa. Useimmalla vaan ei ole noin.

No miten monta kilometriä sinun pitää ajaa, kunnes lämpömittari näyttää vaikka sen 84 astetta?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

baasenar kirjoitti:
To Joulu 30, 2021 15:14
No, hyvin on sulla pullat uunissa, petrisa. Useimmalla vaan ei ole noin.

No miten monta kilometriä sinun pitää ajaa, kunnes lämpömittari näyttää vaikka sen 84 astetta?
Joku 4 km, jos käyttänyt letkulämmitintä. Lämpimästä tallista ehkä kilometri enemmän.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Nii, minkäslainen diisseli sulla on?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1643
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Yritin tuossa saada alas jumittunutta virtalukko nousemaan ylös ja siinä tohinassa tuli tietenkin virtoja (ja valoja) väännettyä päälle ja pois todella monta kertaa niin, että akku pääsi kyykkäämään. Latasin sitten akun ja auto lähti taas kiltisti letkulämmittimen avulla käyntiiin, mutta nytpä ei enää Eber käynnisty.

Auto kerkesi olla minulla pari viikkoa ennen tätä ja joka ajolla mielestäni Eber on puhissut ja kajuutassa riittänyt lämmintä. Voiko tämä äkillinen mykistyminen liittyä tuohon akun tyhjentämiseen/virtojen päälle kääntelyyn (polttoainepumppuhan pumppailee joka kerta?).

Ajattelin ensin, että turha koko Eberi, kun autossa kuitenkin on letkulämppäri, mutta kyllä se nyt näemmä pitäis saada toimimaan, kun ei tuolla tarkene edes eilisellä -13C lämpötilalla ajella kaupunkiajoa. Haaleaa ilmaa se puhaltaa ja ulos sentään näkee, mutta aivan hemmetin kylmä laitos talouden eberittömään VAG-dieseliin verrattuna. :evil:
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eberi on voinut mennä vikatilaan, josta se saattaa toeta kun siltä katkaisee virrat. Esim laitteen liitin irti ja takaisin tai sitten akunkenkä irti ja takaisin kiinni, niin resetoituu ja alkaa toimimaan.

Kannattaa muuten tsekata termostaatin kunto. Näissä eberillisissä kun huono termar jää helposti huomaamatta kun lämpöä riittää vaikka termari falskaisikin. Sitten kun eberi on poissa pelistä niin huomataan että kone käykin kylmänä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1643
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Kiitokset vinkistä! Kokeilen heti.

Mistä päin moottoritilaa tuo Eberi löytyy?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1643
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

AZP kirjoitti:
Ke Tammi 26, 2022 10:44
Eberi on voinut mennä vikatilaan, josta se saattaa toeta kun siltä katkaisee virrat. Esim laitteen liitin irti ja takaisin tai sitten akunkenkä irti ja takaisin kiinni, niin resetoituu ja alkaa toimimaan.
Testattu tämä ja ei tullut eloa :| . Onko muita kotikonsteja mitä vois testata vielä? Voiko se olla vaan saanu yliannoksen diisseliä ku vääntelin niitä virtoja päälle ja pois miljoona kertaa?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Harmillinen juttu. Techillä kannattaisi varmaan lukea vikakoodit, jos sieltä selviäisi jotain. Tapahtuuko mitään jos koittaa Sidistä käynnistää eberiä parkissa?

Eberin paikasta femmassa en osaa sanoa, NG-kolkissa se on rintapellissä matkustajan puolella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1643
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

AZP kirjoitti:
To Tammi 27, 2022 08:23
Harmillinen juttu. Techillä kannattaisi varmaan lukea vikakoodit, jos sieltä selviäisi jotain. Tapahtuuko mitään jos koittaa Sidistä käynnistää eberiä parkissa?

Eberin paikasta femmassa en osaa sanoa, NG-kolkissa se on rintapellissä matkustajan puolella.
Joo, sieltä se löytyi Femmassakin. Sidistä käynnistämällä tulee näyttöön "HEATER ON" ja puhallin alkaa puhaltaa, mutta Eberi ei tuumaa mitään :?.

Eber-huoltoon vois tietty viedä, mut taitaa maksaa heti aika paljon.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tuo Eberi näyttää olevan sellainen "kompastuskivi" Saabeissa, että onneksi olen pysytellyt molempien autojen suhteen lohkolämppärissä :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Hyvin on toiminut eberi ainakin meillä. Mukava lisä kun saa kakella lämmityksen päälle silloin kun haluaa eikä tarvitse mitään sähköjohtoja viritellä.
Juuri tuo kaukokäyttöisyys oli meille se nykyisen ttid:n hankintaan ratkaiseva juttu. Vaimo kun ei oikein oivaltanut lämpötolpan ajastimet toimintaa niin nyt hän saa auton lämpiämään kaukosäätöisesti silloin kun haluaa.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Vastaa Viestiin