Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

9-5T kirjoitti:Diesel Saab ja alkuperäinen eberi = tech2
Bensa Saab = eberin testeri
Vaikeeta on jos väärällä vehkeellä testailee.
Jos satuit lukemaan ylempää niin autostani ei TECHillä löydetty mitään virheilmoituksia. Täytyy seuraavaksi varmaan kurkkia kaikki eberin kyljestä löytyvät merkinnät ja tämän jälkeen aloittaa uuden metsästäminen. Kummallista kyllä kun edellinen omistaja oli käyttänyt Tuusulan Luxuscarservicessä autoa huollossa niin he olivat vaihtaneet liekkivahdin eberiin. Soitin sinne ja he sanoivat että eivät korjaa ebereitä mutta kun tunnistivat autoni, sanoivat että olivat käyttäneet ensin sitä Wihurilla vikakoodien luvussa? Mutta jos finnkliman testeri ei toimi niin miten Wihurilla voidaan lukea vikakoodit? Vai onko heillä TECH siellä?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

tturku kirjoitti: Jos satuit lukemaan ylempää niin autostani ei TECHillä löydetty mitään virheilmoituksia. Täytyy seuraavaksi varmaan kurkkia kaikki eberin kyljestä löytyvät merkinnät ja tämän jälkeen aloittaa uuden metsästäminen. Kummallista kyllä kun edellinen omistaja oli käyttänyt Tuusulan Luxuscarservicessä autoa huollossa niin he olivat vaihtaneet liekkivahdin eberiin. Soitin sinne ja he sanoivat että eivät korjaa ebereitä mutta kun tunnistivat autoni, sanoivat että olivat käyttäneet ensin sitä Wihurilla vikakoodien luvussa? Mutta jos finnkliman testeri ei toimi niin miten Wihurilla voidaan lukea vikakoodit? Vai onko heillä TECH siellä?
Hehkutulpan sekä liekkivahdin voi mitata, eikä se ole sitten paha homma kun pääsee edes liki boksia.
En usko, että Wihurilla ole mitään TECH:ä ja todennäköisesti ovat päätelleet ja mitanneet mikä ollut vikana.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

9-5T kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:[Kun näillä vehkeillä on kuitenki aika paljon ajettu yleensä on täysin mahdollista että ohjainlaite on vaihdettu joilloin ei tuota Tech 2:sta tarvitse, mutta sitähän sinä 9-5T et ajatellut?
Lues uudestaan
Diesel Saab ja alkuperäinen eberi = tech2
Mutta miksi oletat että tturku-nimimerkin henkilöllä on alkuperäinen. Pointti oli se, että tuo on aika yleisesti tiedossa ettei tuommoisesta välttämättä pysty lukemaan vikakoodeja.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

9-5T kirjoitti:Se ettei sieltä löytynyt vikailmoitusta ei tarkoita että laite olisi kunnossa tai testeri väärä.
Jep, eipä tietenkään ja Sillä TECHillä pystyy mun autosta lukemaan ne eberin vikailmoitukset. Mutta kun niitä ei ole ja laite sammuu liian aikaisin niin nyt tarvittaisiin niitä testausvinkkejä sitten. Ei oikein nappaa autoa viedä saabin huoltoonkaan, kun sieltä pistetään laite uusiksi ja parin tonnin lasku päälle. Luulis että eber huollossa osattais laittaa kampe kuntoon, oli sitten saabin asentama tai ei, mutta näköjään kun tuolla finnklimassa oli kiinnostus tasan nolla. Täytyy itse jossain vaiheessa avata laitos ja ihmetellä.
Olis kiva saada se näillä pakkasilla toimimaan kunnolla mutten tietty 5000€ autoon halua poskettoman hintaisia korjauksia tehdä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ja kun TECHillä ei saatu mitään aikaiseksi niin tottakai mä käytin sitä eberhuollossa, mutta näköjään turhaan. Tosin eivät mitään ottaneetkaan siitä hyvästä, että 3 minuuttia testeri oli liittimessä kiinni. Ihme toimintaa eberiltä, jos ei osaa tehdä testereitä, joilla voi omia kamoja lukea, tai ylipäätänsä jotain perus testiä edes tehdä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

tturku kirjoitti:Ja kun TECHillä ei saatu mitään aikaiseksi niin tottakai mä käytin sitä eberhuollossa, mutta näköjään turhaan. Tosin eivät mitään ottaneetkaan siitä hyvästä, että 3 minuuttia testeri oli liittimessä kiinni. Ihme toimintaa eberiltä, jos ei osaa tehdä testereitä, joilla voi omia kamoja lukea, tai ylipäätänsä jotain perus testiä edes tehdä.
Ei se ole siitä kiinni, vaan Saab on tilannut kyseisen osan suoraan Eberiltä ja tahtonut siihen suojauksen. Sama homma on uuden korimallin Vitossa, eli mennään tehtaan omalla testerillä siihen kiinni.

Koetas nyt vain tyytyä kohtaloon ja vaikka koettaa sillä volkkarin ohjainlaitteella :D
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja mek »

Saab kävi eilen Lohjan Autosähkössä. Palvelu oli ihan ystävällistä, mutta kuten arvata saattaa, niin Eberin omalla testerillä tuohon 9-3 TiD:n alkuperäiseen Eberiin ei kiinni päässyt. Huolloss Eberi tietysti lähti käymään, näinhän siinä aina käy. Akku kuitenkin vaihdettiin kohtuuhintaan, alkuperäinen oli aivan loppu. Paloilmapuhaltimen (Techillä todettu vikailmoitus) asentaja ei osannut sanoa, mutta sen verran oli kysellyt, ettei sitä ole tällä hetkellä varastossa edes maahantuojalla, eikä sieltä osattu sanoa koska sitä saisi.

Tänä aamuna Eberi ei lähtenyt ajastimella käyntiin, mutta lähti manuaalisesti. Käyntiääni käynnistyksen jälkeen on vähän röpöttävä, eli uskon edelleen paloilmapuhaltimen olevan viallinen (laakerit?). Täytyy yrittää metsästää tuota paloilmapuhallinta, josko sen jostakin löytäisi vielä tälle talvelle.
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

mek kirjoitti:eli uskon edelleen paloilmapuhaltimen olevan viallinen (laakerit?). Täytyy yrittää metsästää tuota paloilmapuhallinta, josko sen jostakin löytäisi vielä tälle talvelle.
Laakerit voi vaihtaa jos näpräysintoa riittää...
Laakereiden tyyppi on 624-2Z (5€ kpl SKF) Toissa talvena vaihdoin.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tänään taas pistin manuaalistartilla eberin päälle kun putsasin autoa, 2 minuuttia hurinaa ja samalla naksumista apparin takapyörän kohdilla. Välillä nopeammassa tahdissa ja välillä hitaammassa tahdissa. Eberi yritti sytytyä, mutta ei vissiin onnistunut siinä. Sitten sammutin sen paneelista ja käynnistin auton. Oli ehtinyt kellon mukaan olla 8 min päällä. Ajossa sitten 5 min. päästä valoissa pukkas kivat hajut kabiiniin ja kunnon savut etuoven kohdalta, eli oli päällä.
Kuuluuko muilla ihme naksumista sieltä takarenkaan tienoolta? Taitaa olla eberin PA-pumppu joka pitää elämää? Jospa siinä olisikin jotain häikkää jonka takia ei toimi eber kunnolla, jos auto ei käy? Missä muuten tarkalleen sijaitsee, jos on siellä?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja mek »

Pumpun kuuluukin nakuttaa, se on ok.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

No mutta lauantaina Nokialla saa arvon eberi raati kokoontua ja mietitään ja testaillaan poruukalla kaikkien ebereitä! Pitäisikö tehdä alueelle oikea oma karsina parkkikselle naku/eber :saab:eille? :mrgreen:

Tuleekohan noi bensa saabistit haukkumaan meidät lyttyyn :? :oops: :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

No tottakai, jos et nakumiehiä pilkkaa :lol: Ei mutta jos siellä on useampi saabisti, jotka on painineet eberi ongelmien kanssa niin olis kiva verrata, mitä ääniä kuuluu mistäkin millä kellon lyömällä. Ja jos löytyisi vielä toimiva peli rinnalle. Ja mitä vikoja on diaknosoitu ja miten rempattu missäkin/ mihin hintaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja mek »

Teukka.k kirjoitti:
mek kirjoitti:eli uskon edelleen paloilmapuhaltimen olevan viallinen (laakerit?). Täytyy yrittää metsästää tuota paloilmapuhallinta, josko sen jostakin löytäisi vielä tälle talvelle.
Laakerit voi vaihtaa jos näpräysintoa riittää...
Laakereiden tyyppi on 624-2Z (5€ kpl SKF) Toissa talvena vaihdoin.
Ei ole intoa, aikaa eikä paikkaa, ulkona -15 asteen pakkasessa pihalla ei oikein nappaa. Puhaltimet ovat loppu valmistajaltakin, puuttuu kuulemma jokin elektoriikkapuolen komponentti. Saksasta löytyi kuitenkin puhaltimia yhdestä tarvikeliikkeestä, tilasin sieltä.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin vm. 2006 TiDS:n lämmittimen paloilmapuhaltimen tyyppi on 20 1819 99 16 00 ja Saabilla puhallin olisi maksanut 342 euroa (Ruotsista olisi löytynyt). Eeperi.comissa hinta oli 120, mutta sieltä ei puhallinta saanut, vaan olisi mennyt tilaukseen tuntemattomalla toimitusajalla.

Aikani googlettamalla löysin Saksasta kaupan http://www.burchard-heinz.de/ josta hintaa tuli postikuluineen 124,35 EUR. Muutenkin tuolla palvelu oli erinomaista, tein tilauksen keskiviikkona aamupäivällä, jo iltapäivällä tuli tilausvahvistus DPP:n pakettiseurantakoodin kanssa, voin suositella.
Nokisaapas
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 15:34

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Nokisaapas »

Tuosta kiertovesipumpusta kyselisin, paikallistin sen tuolta konepellin alta, ja se voisi olla syypää eberi-ongelmiini.

-Lähteekö se ihan vetämällä irti siitä ruskeasta kumirenkaasta jossa se näyttäisi olevan kiinni?

-Minkä kokoiset letkut tuohon sopii, 19 vai 20 mm, vai jotain muuta? Että osaan ostaa uuden ennen kuin irrotan vanhan.

-Pumpun merkki on Bosch, mutta ilmeisesti muutkin käy, jos on sopivat liittimet letkuille ja johdoille. Pitää huomenna käydä kyselemässä paikallisista varaosaliikeistä tarjontaa.

-Uuden pumpun asennuksen jälkeen pitää ilmata letkut? Erillistä ilmausruuvia en eberin luota (D3WZ) luota löytänyt, joten ilmeisesti sitten normaaliin tapaan jäähdytysnestesäiliön korkki ja mahdolliset ilmausruuvit auki, moottori käyntiin ja letkuja puristelemaan.
#4035
Saab 9-3 SC 1.9 TTiD Griffin 2012
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Nokisaapas kirjoitti:-Lähteekö se ihan vetämällä irti siitä ruskeasta kumirenkaasta jossa se näyttäisi olevan kiinni?
Irtoaa juu.
Nokisaapas kirjoitti:-Minkä kokoiset letkut tuohon sopii, 19 vai 20 mm, vai jotain muuta? Että osaan ostaa uuden ennen kuin irrotan vanhan.
muistaakseni orkkispumpun lähdöt oli ainakin tuon 20mm jossei 21mm mutta ainakin tarvikeboschin lähdöt oli 19mm ja silti tiivistys ihan hyvin.

Nokisaapas kirjoitti:-Pumpun merkki on Bosch, mutta ilmeisesti muutkin käy, jos on sopivat liittimet letkuille ja johdoille. Pitää huomenna käydä kyselemässä paikallisista varaosaliikeistä tarjontaa.
Itse ostin tosiaan tarvikeboschin, oli jokonki sprintteri mersuun kaiketi tarkoitettu.
Letkulähdöt lähti oikeisiin suuntiin ja alkuperäisen sähköliittimen korvasin kahdella pyöreällä abikolla.

Nokisaapas kirjoitti:-Uuden pumpun asennuksen jälkeen pitää ilmata letkut? Erillistä ilmausruuvia en eberin luota (D3WZ) luota löytänyt, joten ilmeisesti sitten normaaliin tapaan jäähdytysnestesäiliön korkki ja mahdolliset ilmausruuvit auki, moottori käyntiin ja letkuja puristelemaan.
Ei kai tuossa enää mitään ilmausruuvia ole?
Käytä auto vaan lämpimäksi että neste kiertää systeemissä kunnolla ennen kuin testailet.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin