Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
nurvape
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Huhti 22, 2008 11:49

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja nurvape »

Samat kokemukset Eberistä täällä kuin mm. rr:llä. Autotallista kun lähtee, niin Eberi hurahtaa heti ulkona käymään kuten myös + 5 asteen lämpötiloissa. Mutta kun ulkoa lähtee ja pakkasta on yli -10 C saa körötellä monta kilometriä ennen kuin Eberi herää. Ei pelaa automatiikka.
Mimmi joskus kirjoitti, että Eberin voi myös muuttaa manuaalikäyttöiseksi ja kehotti tulemaan pajalle. Hanke on vakavasti pohdinnassa, mutta mikä mahtaa olla tämän operaation hintaluokka?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Täällä kanssa ongelmia eberin kanssa. Oliskohan hehku mennyt vai mikä? Ei ole vähään aikaan pöristänyt silleen että savua alkaisi pukkaamaan autosta ulos. Puhallin pyörii hiljalleen sisällä autossa kun menee autolle ja joku hurina kuuluu moottoritilasta. Kabiini on ihan kylmä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Mikko83
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Elo 07, 2008 17:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Mikko83 »

Ebereissä, ainakin vanhemmissa 3,3 kW lämmittimissä, on ilmennyt iän myötä ilmeisesti jotain ohjausyksikkövikoja, joista on muistaakseni ollut täällä aiemminkin keskustelua. Itsellä puhallin on vuodelta 2000 ja toimii käynnistyttyään max. 10 min. Sen verran se ehtii nestettä lämmittämään, että 20 min kuluttua lämmittimen käynnistämisestä on sisällä havaittavissa lämpöä, kun vertaa -10 asteen ulkolämpötilaan ja kaipa se on lohkoakin vähän lämmittänyt kun käynnistysääni ei ole aivan niin korvia vihlova.

Todennäköisesti lämmitin lämmittää vain "täysillä" ja katkaisee polton kokonaan kuumennuttuaan liikaa eikä osaa käynnistyä uudelleen riittävästi jäähdyttyään. Pelkän ohjausyksikön hinta varaosana todella suolainen. Mikäli vika ohjainyksikössä, kannattaa miettiä koko lämmittimen vaihtamista esim. tehdaskorjattuun, joka vastaa käytännössä uutta.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tossa pari kertaa kokeilin manuaalisesti käynnistää. Jotain ääntä alkaa kyllä kuulua konehuoneesta mutta ei taida päälle lähteä oleenkaan, kun ei savua ala pukkaamaan. Eikö sen pitäisi heti alkaa pukkaamaan sitä käynnistettyään.
Onkos jollain ehdottaa hyvää paikaa pks seudulta, jossa kannattaisi käyttää?
Pari viikkoa sitten oli muutaman kerran kyllä vielä ainakin vähän aikaa päällä, muutaman kerran oli saanut osan tuulilasista sulatetuksi ja ainakin kerran näin että se pukkasi savua käynnistyttyään eli on se toiminut vielä vähän aikaa sitten.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Limu »

tturku kirjoitti:Onkos jollain ehdottaa hyvää paikaa pks seudulta, jossa kannattaisi käyttää?
FinnKlima http://www.finnklima.fi/ Ruskeasannassa
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja mike »

Milläs lailla nuo ohjainyksikön viat ovat ilmenneet?

Eikö lämmitin käynnisty ollenkaan vai käynnistyykö miten sattuu vai sammuuko tovin käytyään?

Äsken kävin kelien lauhduttua (enää -24) ulkosalla kokeilemassa eberiä käyntiin neljä eri kertaa.

Joka kerralla käynnistyi ihan normaalisti ja kävi noin 4 minuuttia, minkä jälkeen polttoainepumppu pysähtyy ja lämmitin sammuu.

Vielä kun sais selvitettyä sammuuko lämmitin polttoaineen loppumiseen vai sammuuko pumppu lämmittimen ohjainyksikön käskystä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ihan sama juttu täällä, käynnistyy mutta sammuu muutaman minuutin kuluttua. Kattelin huoltokuitteja ja omaa on korjailtu huhtikuussa, ainakin liekkivahti oli vaihdettu. Täytyy soittaa sinne pajalle ja kysellä, onko minkälainen takuu korjauksilla ja osilla jos vaikka olis vuoden takuu niin menis takuuseen korjaus mahdollisesti.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Omassa on ainakin 2 kertaa mennyt se vesipumppu mykäksi. Hiilipölyt kun pois puhaltaa, niin voi alkaa jo sillä toimimaan. Kannattaa kädellä kokeilla sitä sähkömoottoria, tuntee kyllä tärinän jos se pyörii.


Oireet oli mulla juuri tuollaiset, kaikki toimii, tuuletin, PA-pumppa nappasee, sytyttää, sauhua tulee, lämpiää putki mutta sammuu kun ylikuumenee nestekierron puuttuessa.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ok, olisko kuvaa, mistä löydän ko vesipumpun?

Tänään aamulla oli auto taas kylmä, mutta äsken kävin parin kilometrin lenkin ajamassa ja nyt taas toimi. En laittanut itse ajastimella käyntiin vaan lähdin vain ajamaan ja lämmöt nousi nopeammin taas. Savua se pukkas vielä runsaasti kun ajoin ruutuun. Mun tapauksessa voisi olla se, että autoa ostettaessa siinä oli kesälaadun dieselit tankissa, ja pakkasia oli silloin jo 15 asteen kieppeillä. Olisko se vaan jähmettynyt siellä kenties? Toisaalta kyllä se muutaman minuutin kävi näillä kireämmilläkin pakkasilla. Tiedä häntä. Täytyy toi vedenkiertopumppu tarkastaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja hz81 »

tturku kirjoitti:Ok, olisko kuvaa, mistä löydän ko vesipumpun?
Ei ole nyt tähän hätään kuvaa, mutta pumppu löytyy rintapellistä sellaisesta kumisesta ripustuksesta. Erittäin helppo paikallistaa ja hyvin käsillä kun pellin aukaisee.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Nokisaapas
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 15:34

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Nokisaapas »

Kovin tutulta kuulostavat oireet. Tänään yövuorosta lähdettäessä olin laittanut eberin lämmittämään puoli tuntia ennen lähtöä, ja paikalle saapuessani vain tuulettimen moottori hurisi. Oli se eberi jonkin aikaa lämmittänyt, konepellissä oli sulanutta ja uudelleen jäätynyttä huurretta pesusuuttimien kohdalla ja samoin myös tuulilassissa ilmasuuttimen kohdalla. Pakkasta oli noin -3 astetta. Hehkuttamaan joutui ennen käynnistämistä.

Kotoa lähdettäessä auto on tolpannokassa (lohkolämmitin) ja tällöin hehkua tarvitsee vain kovimmilla pakkasilla. Eberi pyörähtää tällöin käyntiin kun auton starttaa ja savua alkaa puskemaan auton alta. En ole seurannut kuinka kauan eberi pyörii näissä tapauksissa, ainakin sen ajan tuntuu pyörivän kun ikkunoita skrabailee & lumia harjaa. Tietysti sitä auton raksuttaessa vaikeampi kuullakin sitä vihellystä.

Viime talvena vielä toimi normaalisti.
#4035
Saab 9-3 SC 1.9 TTiD Griffin 2012
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja snuggles »

tturku kirjoitti: Tänään aamulla oli auto taas kylmä, mutta äsken kävin parin kilometrin lenkin ajamassa ja nyt taas toimi. En laittanut itse ajastimella käyntiin vaan lähdin vain ajamaan ja lämmöt nousi nopeammin taas.

Kun ajat autolla, auton moottorin vesikiertopumppu korvaa kierrollansa eeberin mykän pumpun ja poltin jäähtyy -> pysyy päällä ajossa ja lämmittää.

Homma toimii myös toisinpäin.
Jos jäät parkkiin virrat päällä ja pidät tuuletuksen kabiiniin päällä, eeberin lisävesipumppu kierrättää lämmintä moottorin jäähdytysnestettä kennolla.
Jos esimerkiksi korkkaa auto jeeraan pakkasilla, voi pitää hyttiä ainakin hetken aikaa lämpimänä moottorin jäähtymisen kustannuksella :)

Vastaavasti jos vaikka sattuu vesipumppu routimaan ja auto alkaa keittää, lisäpumpulla voi kierrättää nestettä lämmityskennolle ja jäähdyttää mottia sitä kautta -> ei tarvitse konepelti auki jäähdyttää moottoria perinteisellä konstilla ihan niin kauaa...
Nokisaapas
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 15:34

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Nokisaapas »

Tänään testailin eberiä parkkipaikalla. Normaalisti käynnistyy ja hurisee ja alkaa savua puskemaan, mutta vain hetken, minuutin-pari, jolloin sammuu ja vain tuulettimen moottori hurisee. Eli oireiden ja noiden snugglesin kirjoittamien kuvailuiden perusteella vaikuttaisi tuolta vesipumpun vialta, kun tosiaan moottorin käydessä tuntuisi toimivan normaalisti (ainakin lämpöä riittää).

Paikallistinkin eberin sieltä konepellin alta, on näköjään 3000W tehoinen. En taida uskaltaa ruveta irroittelemaan ja sorkkimaan sitä itse. Taidan tilata huollon sille. Onko arviota mitä tuon korjaus maksaa? Ilmeisesti pitää viedä ihan valtuutettuun korjaamoon, Hyvinkäällä lähimmät näyttäisivät olevan Riihimäellä ja Lopella.
#4035
Saab 9-3 SC 1.9 TTiD Griffin 2012
Mikko83
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Elo 07, 2008 17:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Mikko83 »

Nokisaapas kirjoitti:Tänään testailin eberiä parkkipaikalla. Normaalisti käynnistyy ja hurisee ja alkaa savua puskemaan, mutta vain hetken, minuutin-pari, jolloin sammuu ja vain tuulettimen moottori hurisee. Eli oireiden ja noiden snugglesin kirjoittamien kuvailuiden perusteella vaikuttaisi tuolta vesipumpun vialta, kun tosiaan moottorin käydessä tuntuisi toimivan normaalisti (ainakin lämpöä riittää).
Kannattaa selvittää sen vesipumpun toiminta. Minulla oli samat oireet ja vesipumppu vaihdettiin, mikä ei auttanut vaan sama oireilu jatkui. Lämmitin oli "diagnosoitavana" jolloin päädyttiin ohjainlaitevikaan, ilmeisesti muut sisuskalut olivat ehjiä. Dignoosi Hämeenlinnassa maksoi 80€ ja vesipumppu on noin 40€ arvoinen.

Viikonloppuna vaihdettiin tehdaskorjattu lämmitin vanhan tilalle ja kyllä nyt lämpiää ja lämmitin toimii niin kuin pitääkin. 3,3 kW lämmitin korvattiin 5 kW pannulla, jota löytyy ainakin ng9-3 2.2 Tid:stä vakiona. Lämmittimiä voi kysellä http://www.preheat.eu
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Mistä vesipumppuja 40€:llä 8O
Heti ainakin 1kpl tännenäin!
Vastaa Viestiin