Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Jees, rele iskaritolppaan ja katkaisija kabiiniin, tästä threadista löytyy ohjeistusta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=128997
Tokalla sivulla oma järjestelyni:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5#p1146313

Releen voisi varmaan laittaa sulakekotelon viereenkin jos löytää oiken piuhan, mutta hyvin se istuu iskaritolpassakin.

Edit: Kuvia en ole saanut aikaiseksi ladattua mihinkään ja tuo pohdittu mikrokontrollerikin puuttuu. Toisaalta eberin kannalta olisi parempi jos tappokytkin estäisi myös ajastukset. Ehkä sitä oppisi laittamaan katkaisijan päälle sen jälkeen kun pari kertaa hyppää kylmään autoon 30 asteen pakkasella :mrgreen:

Edit2: Rele oli hieman heppoisesti alunperin kiinni, sittemmin väänsin lattaraudasta kulman joka on kiinni yhden iskarin yläpään pultin alla. Vesipumpun johdon paikkakin on tuon topikin jälkeen jo selvinnut... helppohan sieltä olisi käyntitieto ottaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Tarvitaanko tuossa oikeasti edes relettävälissä, eikö ole olemassa mitään laadukasta esim. 20A:n kytkintä? Kojelaudan päädyn sulakkeelle nro. 19 tulee Eberin virta, eikö sen voi vain katkaista ja laittaa kytkimen väliin? Minkä verran se Eberspächer ottaa virtaa, maks 7A?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Eipä se pakollinen ole, eihän se eberi montaa kymmentä wattia taida ottaa joten ei kytkimen tartte edes olla mahdottoman järeä. Jos sen katkaisijan vielä laittaa johonkin sulakekotelon lähelle, homma olisi aika helppo.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Releen avulla eberi toimii ajastettuna vaikka tappokytkin olisi päällä. Näin ainakin omassa pirssissä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Totta joo, noin se mullakin on kytketty. Toihan se taisikin olla päällimmäinen syy releen käyttöön :D
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Willsson
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2011 18:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Willsson »

Saabiko eberin irrotettua techillä? Siis 9-3 vm. 06 tidistä.
9-5 SC Aero -04, 9-3 CV 2.0t -04
#5756
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5628
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kyllä se sieltä ihan mekaanisesti pitää irrottaa :mrgreen: (vitsi vitsi)
Ainakin OG9-3:ssa Techillä vaan kerrottiin onko Eberiä vai ei, jotta tarvittavat valikot tulee Sidiin. Uskoisin että uudempien kanssa on sama juttu. Eli tuskin tarvii erikseen TECHiä jos sen poistaa. Viisaammat voi tietysti korjata. Omasta Cabbesta ei Eberiä löydy kun on alkujaan myyty saksaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Willsson
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2011 18:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Willsson »

Ajattelinkin etten tekisi suurempia huoltoja toimimattomalle eberille, vaan ohjelmoisin sen pois autosta ja saisi taas keskikulutus näytön toimimaan. Osaako joku techin omaava ohjelmoida tuon eberin irti? Pääkaupunkiseutu viikolla ja Oulu vkoloppusin.
9-5 SC Aero -04, 9-3 CV 2.0t -04
#5756
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

ng900aero kirjoitti:^ Tarvitaanko tuossa oikeasti edes relettävälissä, eikö ole olemassa mitään laadukasta esim. 20A:n kytkintä? Kojelaudan päädyn sulakkeelle nro. 19 tulee Eberin virta, eikö sen voi vain katkaista ja laittaa kytkimen väliin? Minkä verran se Eberspächer ottaa virtaa, maks 7A?
Pikkasen vanhaa viestiä korjaan mutta se eberin sulake on kylläkin moottoritilassa olevassa rasiassa, ei kojelaudan päässä.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
J_T
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Huhti 07, 2016 22:18

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja J_T »

Nyt kun taas kelit kylmenevät ja eberin käyttö ajankohtaista, niin eberi käryttää käynnistyessään aika roimasti paksua katkua ja mikäli auto ei liiku, niin käryt tulevat kabiiniin raitisilmanoton kautta. Olisiko ideaa jatkaa eberspächerin pakoputkea pois suoraan kabiinin edestä vaikka sivulle tai perälle?
9-3 SS Tids Vector
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Kannattaa huoltaa/korjata niin ettei kärytä, ehjänä ei tule näkyvää savua tai käryä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Saab99
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 09:29

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Saab99 »

Juurikin niin, sihti vaihtoon ja käryt loppuvat.
Puksu
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Marras 08, 2018 20:35

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Puksu »

Purin D5WZ Eberin diisseli 9-5:sta, koska ei aina päälle ja savuttaa jos lähtee. Uusi sihti ja puhdistus. Mitattiin keraaminen hehku (johon polttoaine tulee) yleismittarilla liittimestä, vastus meni nollaan. Se toinen keraaminen vastusedellisen vieressä lienee liekkivahti? Siinä mittaus näytti reilua 1k ohmia. Onko näistä nyt toinen rikki vai miksi toinen menee nollaan ja toinen ei?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jus »

Nehän ovat eri komponentteja, niillä on erilaiset sähköiset ominaisuudet.

Liekkivahdin ohjearvo 0 asteessa 1000 Ohm, 50 asteessa ~<1200 Ohm.
Hehkun virtamittaus 25 sekunnin hehkutuksen jälkeen 8 V jännitteellä tulisi näyttää 8,5A (+1A -1,5A), joten hehkun vastusarvo lienee lähellä 1 ohm.

https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf

Luettiinko vikakoodeja?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Puksu
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Marras 08, 2018 20:35

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Puksu »

Kiitos vastauksesta! Eli molemmat näyttäisivät olevan kunnossa. Mittasin tuon hehkun vielä uudelleen ja näyttää vastusarvo olevan alle kahden ohmin luokkaa.
Vikakoodeja ei saatu, joka taas viittaisi kuulemma ohjainyksikön häikkään. Pitää käydä ensin nämä halvat vikamahdollisuudet läpi. Edellisenä talvena riitti pelkkä putsaus, jospa nyt tuo sihdin vaihto. Huomenna tuon näkee...
jus kirjoitti:Nehän ovat eri komponentteja, niillä on erilaiset sähköiset ominaisuudet.

Liekkivahdin ohjearvo 0 asteessa 1000 Ohm, 50 asteessa ~<1200 Ohm.
Hehkun virtamittaus 25 sekunnin hehkutuksen jälkeen 8 V jännitteellä tulisi näyttää 8,5A (+1A -1,5A), joten hehkun vastusarvo lienee lähellä 1 ohm.

https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf

Luettiinko vikakoodeja?
Vastaa Viestiin