Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Ostin itsellekin nyt 9-5 TiD:in ja koska tässä ei ole lohkolämmitintä, niin piti tutustua tämän kuuluisan Eberin sielunelämään :D Omassa laitteessa oli myös tuo perinteinen ohjausyksikkövika (ei käynnisty, puhaltimen vikakoodi), jonka sain itse hyvin korjattua.

Mielenkiinnosta tutustuin sitten myös tuohon toiseen NG9-3:n ohjausyksikkömalliin, joka on väyläohjattava. Korjaus onnistui näihinkin hienosti ja korjauksen todennus onnistuu väylän kautta ilman autoakin.

Nyt on hyllyssä muutama korjattu ohjainlaite, joita liikenee saabisteille vaihtolaitteina. Linkki allekirjoituksessa.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Ohjausyksiköitä on EPC:n mukaan 3 eri varaosanumerolla:

NG9-3:
12788333, vm. 2003-2004 (ohjausyksikön tarrassa koko laitteen varaosanumero 12787817)
12758376, vm. 2005- (tarrassa 12758378 tai 12758379)

OG9-5:
5460027, vm. 2002- (tarrassa 12756721, 5322821 tai ei mitään Saabin varaosanumeroa)

Eniten on varmasti liikkeellä noita NG9-3 uudemman ohjausyksikön Ebereitä, mutta noita ohjausyksiköitä on minulla nyt vain 1 kpl. Olisikin hyödyllistä selvittää, että mahtaako tuo NG9-3 vanhempi ohjausyksikkö toimia tuon uudemman tilalla. Tällöin olisi vaihtolaitteita heti muutama enemmän. Eberin runkohan on kyllä täysin sama kaikissa NG9-3 malleissa, ainoastaan ohjausyksikön varaosanumerossa on eroa.

Kokeilin tuota uudempaa yksikköä omassa NG9-3 2003:ssa ja siinä se ainakin näytti toimivan. Tämä ei toki takaa, että homma toimisi toisin päin, vaikka se melko todennäköiseltä vaikuttaakin. Tarvittaisiin siis joku harrastaja, joka haluaisi kokeilla tätä vanhaa yksikköä vm 2005 tai uudemmassa NG9-3:ssa. Multa saa yksikön kokeiltavaksi, jos joku innostuu.

Myös jos on jäänyt rikkinäisiä yksiköitä tai koko laitteita (mitä mallia tahansa) nurkkiin pyörimään, niin voi tarjota.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Hienoa että joku harrastaja paneutuu näihin ja tarjoaa palveluja muille. Arvostan!
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Kiinnostaisi tietää mikä näitä ohjainyksiköitä rikkoo vai onko kyseessä vain eberin huono työnlaatu? Itselläni meni alkuperäisestä ohjainyksikkö ja nyt n. 4 vuotta vanha eberi oireilee samalla tavalla! :evil:
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Samallalailla niitä hajoaa muistakin autoista, niin lienee suunnitteluvika
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Käytännössä tuo sama vika on yleisin automallista riippumatta. Todennäköisesti piirilevyn suunnitteluvirheen takia tietyt juotokset lämpiävät liikaa, jolloin ne lopulta pettävät riittävän monen lämpösyklin kuluttua. Tehtaalta juotoksissa ei myöskään ole kovin paljon tinaa, joten voi ainakin toivoa, että käsin reilulla tinamäärällä juotettu olisi kestävämpi.

On noissa silti joskus muitakin vikoja. Tuli vastaan yksi, jossa prosessorin muisti oli korruptoitunut.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Mulle yksi korjaaja mainitsi myös jostain liekkivahtiviasta, joten kaipa noissa muitakin vikoja on.

Tärinä voisi olla myös yksi tekijä, vaikka tuo kumi piirilevyn ympärillä saattaa jossain määrin johtoja tukeakin. Myöskään tuo nykytinojen lyijyttömyys ei ainakaan paranna kestoa :(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Oma eber on pelannut ohjaimen vaihdon jälkeen. Kuitenkin sellaista olen huomannut, että yli 20 asteen pakkasessa masiina käynnistyy, heittää hieman normaalia paksummat savut ja hiljenee hetkeksi, jonka jälkeen käynnistyy taas ja pelaa normaalisti (toistaiseksi, kopkop). Viitanneeko heikkoon hehkuun vai mihin? Sihdin vaihdoin ohjainrempan yhteydessä. Kestäisi nyt edes tämän talven :?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Omanikin tuntui tekevän yli 20 asteen pakkasella sen, että eka käynnistysyritys epäonnistui. Polttoainepumppu tikuttaa muttei syty. Hetken tuulettelun jälkeen yrittää uudestaan ja sen jälkeen palaa normaalisti, tuossa kohtaa tulee hieman näkyvää savua kun normaalisti tuosta ei tule mitään. Tämä kertahavaintona, ei ole aiemmin tarvinnut noin kylmässä testata eikä normaalisti tule seurattua tapahtumaa auton vierestä.

Laitteessa on vuoden vanha paloilmapuhallin, hehkun sihti ja korjattu ohjainlaite.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Eräs ystävällinen saabisti otti kokeiluun tuollaisen vm. 2003 NG9-3 yksikön omaan vm. 2011 TTiD-malliinsa. Eberi toimii nyt täysin ongelmitta ja normaalisti :D Näin ollen voidaan huoletta laittaa kiertoon noita vm. 2003-2004 (eli 2.2 TiD) yksiköitä myös 1.9 TiD (ja TTiD) autoihin.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
dirlandaa66
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Tammi 26, 2019 19:23

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja dirlandaa66 »

jaa mikähän sihti olisi mahdollisesti tukossa. kun mun saabaksessa 9-3 Tid -07 ilmeni samankaltaista ongelmaa että eberi ei lähde käyntiin kylmänä. eikä ajastimella, lisälämmitin yrittää kyllä mutta sammuu hetken päästä... sillä vaan tässä asiaa tiedustelen kun korjaamo ilmoitti arvionsa että ohjainlaitteen uusiminen ja maksaa yli puolen tonnia mutta jos vika olisikin jossain laitteen suodattimessa??
Limu kirjoitti:
Ma Marras 02, 2009 16:11
saraan02 kirjoitti:mikähän minun eberiin tuli.. ei lähde ajastimella ollenkaan käyntiin, käsikäytölläkään ei aina lähde, varsinkaan täysin kylmästä. kokeilin sillee että käytin autoa käynnissä niin kauan että eberi lähti päälle, sammutin auton ja sen jälkeen lähtee normaalisti manuaalilla tulille. Kylmästä kun kokeilee laittaa päälle, ilmastointiin tulee valot noin 5 sekunniksi, mittaristossta kuuluu ääniä, ilmastoinnin valot sammuvat ja eberi menee off-asentoon. Aika mystinen tapaus. Jos saa päälle niin lämmittää kyllä sisäilmaa...
Eberiä tarvii välillä huoltaa. Ajosta riippuen 80 - 150 tkm välein olis mun nopea arvio. Varsinkin näissä kolkeissa kun se tahtoo pyöriä ajossa talvet läpi. Nuo on/off käynnistysongelmat viittais että sihti on tukossa ja ainetta ei tule. Kaippa se on vielä niin kehitetty että siinä on joku suojelu ettei se kennoa puhki polta sen takia.
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Kannattaisi tarkistaa vikakoodit Techillä. Sihdillä tarkoitetaan hehkutulpan päällä olevaa sihtisukkaa, jota pitäisi vaihtaa välillä huolto-osana. Sihti karstaantuu ajan myötä ja oireina on runsas savutus ja käynnistymisongelmat. Esimerkiksi eeperi.com myy sihtiä 20 eurolla.

Toinen yleinen vika on ohjausyksikön juotosten pettäminen, josta tulee yleensä puhaltimen vikakoodi (mutta ei aina). Oireina on käynnistymättömyys, pätkiminen ja joskus myös savutus.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
dirlandaa66
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Tammi 26, 2019 19:23

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja dirlandaa66 »

Joo vikakoodi on luettu mutta ei techillä. ja kooderi ilmoitti että "liekki ei pala"
dirlandaa66
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Tammi 26, 2019 19:23

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja dirlandaa66 »

JohnJocke kirjoitti:
To Tammi 31, 2019 15:38
Kannattaisi tarkistaa vikakoodit Techillä. Sihdillä tarkoitetaan hehkutulpan päällä olevaa sihtisukkaa, jota pitäisi vaihtaa välillä huolto-osana. Sihti karstaantuu ajan myötä ja oireina on runsas savutus ja käynnistymisongelmat. Esimerkiksi eeperi.com myy sihtiä 20 eurolla.

Toinen yleinen vika on ohjausyksikön juotosten pettäminen, josta tulee yleensä puhaltimen vikakoodi (mutta ei aina). Oireina on käynnistymättömyys, pätkiminen ja joskus myös savutus.
Minkähän laain homma tollanen sihtisukka on sitten vaihtaa siihen eberiin?
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JKen »

dirlandaa66 kirjoitti:
Pe Helmi 01, 2019 09:39
JohnJocke kirjoitti:
To Tammi 31, 2019 15:38
Kannattaisi tarkistaa vikakoodit Techillä. Sihdillä tarkoitetaan hehkutulpan päällä olevaa sihtisukkaa, jota pitäisi vaihtaa välillä huolto-osana. Sihti karstaantuu ajan myötä ja oireina on runsas savutus ja käynnistymisongelmat. Esimerkiksi eeperi.com myy sihtiä 20 eurolla.

Toinen yleinen vika on ohjausyksikön juotosten pettäminen, josta tulee yleensä puhaltimen vikakoodi (mutta ei aina). Oireina on käynnistymättömyys, pätkiminen ja joskus myös savutus.
Minkähän laain homma tollanen sihtisukka on sitten vaihtaa siihen eberiin?
Helppo. Kunhan eberi on ensin pöydällä. Samalla varautuu uusilla tiivisteillä ja miksei samalla vaihtoon myös hehku. Hehkun vaihtoon kannattaa hankkia kunnollinen liitintyökalu. Ja miksei myös se paloilmapuhallin ... ehkä

Eli eberin irroitus on se hankalin vaihe.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Vastaa Viestiin