Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Minulla yksi ohjainlaite josta mittailin että miinuspuoli olisi kunnossa ainakin yleismittarin mukaan mutta silti antaa vikakoodia paloilmapuhaltimesta.

Ko. autoakaan minulla ei enää ole joten tuosta saa ohjainlaitteen halutessaan "pikku rahalla".
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Laitoin YV:tä, oishan tuossa ainakin harjoittelukappale ihmeteltäväksi :D

Näyttää näitä korjaavia firmoja löytyvän muitakin:
http://www.sercap.fi/product/50/eberspa ... een-huolto
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Lähti Eberi toimimaan Techityksen jälkeen (josta kiitokset Arille). Laitteeseen tuli vaihdettua siis uusi palopesä, sihti ja tiivistesarja. Eberi on 132tkm ajetusta Saabista poislukien sen polttoainepumppu joka on automme alkuperäinen (213tkm ajettu), mutta 132tkm ajettu pumppu jäi varalle, kuten toinen Eberi purettuna. Täytyy ehkä alkaa haalimaan siihen toiseen Ebriin osia jostain ulkomailta. Kiinassa tehtyjä palopesiä näyttää löytyvän 50 eurolla jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Lähti Eberi toimimaan Techityksen jälkeen (josta kiitokset Arille). Laitteeseen tuli vaihdettua siis uusi palopesä, sihti ja tiivistesarja.
Mikä siinä oli alunperin vikana ja mihin Techiä tarvittiin?

Noitapa voisi joku alkaa kunnostelemaan ja myymään vaihtolaitteina ;)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olivat purkaneet vanhan laitteen pois huollossa ja kadottaneet osia siitä (ja leikanneet eberin pakoputken poikki, ja dumpaneet palat roskikseen). Oli siinä vikana ainakin haljennut palopesä ja koko eberi oli sisältä pahasti nokikarstassa. Palopuhaltimen siipi vastasi nokikarstaan ja puhaltimen moottorin hiilet ovat aika loppu, kuten ankkurikin (vai mikä sen nyt onkaan johon hiilet vastaavat).
Ostin toisen eberin tilalle ja kunnostin sen koska alkuperäisestä puuttui liikaa osia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eiköhän tuo tekitys tarvita siinä tapauksessa, jos tuo eberi on aikaisemmin mennyt täysin jumiin. Vehje pitää käytänössä tällöin resetoida techillä. Mielenkiintoista kuulla miten hyvin ja pitkään tuollaiset kiinalaiset palopesät tms ratkaisut toimivat käytännössä...

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Eiköhän tuo tekitys tarvita siinä tapauksessa, jos tuo eberi on aikaisemmin mennyt täysin jumiin. Vehje pitää käytänössä tällöin resetoida techillä. Mielenkiintoista kuulla miten hyvin ja pitkään tuollaiset kiinalaiset palopesät tms ratkaisut toimivat käytännössä...

Eski
Nyt on tässä korjatussa Eberissä siis kalliit alkuperäisosat, mutta tuota purettua varaeberiä ajattelin kokeilla kasailla halvoilla tarvikeosilla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Linkkaan tännekin tuon Eberin irroitusohjeen:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5#p1184374

Hyvät on ohjeet mutta hattua täytyy nostaa jos tuon kymmeneen minuuttiin saa tehtyä. Mulla esimerkiksi tuo pakoputki vänkäsi niin pahasti vastaan että lievää väkivaltaa käyttäen sen sai vängättyä eberistä irti, tuohon meni aikaa ehkä se 10min. Takaisin tuota ei sitten saanutkaan millään ilman että irrotin putken kiinnitysmutterin auton alta, kiinnitin putken eberiin ja sen jälkeen putken alapää takaisin kiinni. Reikä on soikea, joten tuolla kiinnityspaikalla on vaikutusta siihen miten paljon putki vänkää vastaan. Suosittelen kuitenkin irrottamaan putken alapään mikäli mahdollista, helpottaa hommaa huomattavasti. Moottorin alasuojaa ei tartte tuota varten irrottaa.

Samoin hommaa helpottaa kun moottorin yläkulmasta irrottaa sen palan jossa moottorin nostokorvake ja kaapeliniput on kiinni, muuten väli on todella ahdas.

Myös hyvistä työkaluista on iloa, esimerkiksi tämäntyyppisillä ne letkulemmarit saa näppärästi irti vähän ahtaammassakin välissä:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000018955/

Ja tosiaan tuohon eberin vikaan... Aiemmin tässä topikissa mainitsin, että laitteesta oli ohjainkortti rikki ja ostin foorumin kautta risan kortin:
jmaatta kirjoitti:Minulla yksi ohjainlaite josta mittailin että miinuspuoli olisi kunnossa ainakin yleismittarin mukaan mutta silti antaa vikakoodia paloilmapuhaltimesta.
Kyllä tämä korjautettuna toimimaan lähti, kiitoksia vaan, helpotti mukavasti vaihtojumppaa. En tiedä mitä oli hajonnut.

Korjaajan löysin täältä:
https://www.tori.fi/paijat-hame/Eberspa ... 163647.htm
Korjauksen hinta 100e sis postikulun takaisin. Hieman tuntuu olevan kiireinen kaveri, aikataulu lipsui luvatusta mutta homma onnistui.

Tässä topikissa aiempana on mainittu pari muutakin korjaajaa, kyllä kai noita ympäri suomea on jos tietää etsiä.
Viimeksi muokannut SS, Ma Tammi 22, 2018 19:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Tosiaan jäi mainitsematta että meidän TTiD:stä oli poistettu Eberi huoltoliikkeen toimesta, ja työselityksessä luki että pakoputki oli sahattu keskeltä poikki koska sitä ei ollut mahdollista irroitta yhtenä kappaleena.
Jostain kumman syystä kuitenkin purkaamolta tilaamani Eberin mukana tullut pakoputki tuli yhtenä kappaleena, ja sain se paikallekin yhtenä kappaleena. Tosin asennus vaati isoa sorkkarautaa ja parin kilon pajavasaraa, mutta mihinkään ei tullut jälkiä ja ehjänä se putki sinne lopuksi sujahti.
Laitoin siis ehjän eberin paikoilleen niin että ensin kiinnitin se Eberin, ja sitten vasta sen pakoputken, ja viimeisenä sen pohjaan kiinnitettävän Eberin mutterin.
Mutta uudelleenasennuksessa sitä pakoputken/äänenvaimentimen mutteria en ole löyhdyttänyt, ja ainakin omassani se Eberin pakoputkenpää on ihan pyöreä, ei litistetty mihinkään suuntaan.
Tosian unohdin "ohjeestani" kokonaan sen korikiinikkeen joka on kiinni kolmella torx-ruuvilla, se kyllä on syytä ottaa irti. Omassani se on kiinni vain kahdella ruuvilla koska kolmas katosi johonkin lumihankeen, mutta sillä keskimmäisellä ei tee siellä mitään.

Täytyykin ottaa seuraavalla kerralla aikaa kauanko eberin purkamiseen oikeasti menee, sillä tällä viikolla se pitää irroittaa taas kerran koska autoon on pakko vaihtaa upouusi Saabin orkkislaturi (Bosch) koska ei tuota puolalaisten "korjamaa" Elstock-Boschia enää voi korjata, sen verran huonosti se on tehtaalla "korjattu" tai siis lähinnä rikottu.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

^Tuolla toistojen määrällä kyllä jo syntyy ihan uusia ennätyksia :D
ainakin omassani se Eberin pakoputkenpää on ihan pyöreä, ei litistetty mihinkään suuntaan.
Ehkä ilmaisin itseäni epäselvästi... siis kyllä putken pää on pyöreä, mutta pakoputken kiinnikkeen reikä on pitkulainen. Siis se josta putki tulee koriin kiinni... voi siis kanittaa enemmän tai vähemmän eberin päässä riippuen kumpaan reunaan putkea on vängätty mutterin kiristyksen yhteydessä. Varmaan sekin vaikuttaa jos putkea on jo aiemmin väännelty.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, itse olin kenttäolosuhteissa Saabia rassaamassa joten ei tullut kovin huolella viestiäsi luettua, siis tietenkin tarkoitit sitä soikeata pakoputken korikiinnityskohtaa :)
Tsekkasitko yhtään missä kunnossa Eberi oli, vai vaihdoitko siihen ainoastaan ohjainyksikön?
Toisaalta jos eberi toimii ihan kohtuuhyvin , niin ihan turha mennä sitä sorkkimaan, koska aika nopeasti sen kuitenkin iroittaa (ainakin neljännellä kerralla :) ).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Tsekkasitko yhtään missä kunnossa Eberi oli, vai vaihdoitko siihen ainoastaan ohjainyksikön?
Toisaalta jos eberi toimii ihan kohtuuhyvin , niin ihan turha mennä sitä sorkkimaan, koska aika nopeasti sen kuitenkin iroittaa (ainakin neljännellä kerralla :) ).
Tää on hiljattain avattu paikallisella kojaamolla, pyysin vaihtamaan puhaltimen ja hehkun sihdin kun vika viittasi puhaltimeen. Itse piti eka tuokin tehdä, mutta luovutin alkuunsa :oops: Kertoivat että ihan kunnossa tuo muuten oli, en sen tarkempaa kysellyt.

Nyt en aukonut enempää ettei vaan hajoa mikään tiiviste yms. Hyvin tuo on ainakin ennen hajoamistaan ja sen jälkeen toiminut, ei savuta tai muuten oireile.

Mulla olisi melkein yhden käytetyn eberin osat olemassa, noista voisi ehkä kasailla varalaitteen...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mitäs sitä tosiaan turhaan aukaista jos laite pelaa. Kannattaa säätää Techillä sen maksimiajaksi 60min, niin se ehtii oikeasti lämmittämäänkin, ja saa polteltua ajonaikaisesta pätkäkäytöstä aiheutuvia nokia pois paremmin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Jees, tarttee käydä säädättämässä, toi 30min on hieman alakanttiin pakkasilla. Autoa ostaessa kun tuota käyntiaikaa ihmettelin, foorumilla liikkui tieto jonka mukaan aikaa ei voisi muuttaa. Pätkäkäyttö nyt on jäänyt vähemmälle kun asentelin vuosi sitten virransyöttöön releen.

Päivitin ohjauslaitteen korjaajan tiedot tuohon aiempaan postaukseeni.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Laitkoitko jonkin käyttökytkimen sille Eberille, vai kuinka käytännössä se releviritys tuli asennettua? Itseäni ei haittaa se että kabiinissa on lämpöä, mutta hiukan turhan usein se Eberi kyllä käy ajon aikana, pikemminkin sen toimintalogiikkaan toivoisin jotain parannusta, eli siis min- ja maks- arvoihin, eli milloin käynnistyy ja milloin sammuu.
Olen ainakin 15 vuotta käyttänyt Ducatoissani Webastoja kellokytkimellä, ja ihan kivasti niin on pärjännyt, mutta ei Saabissa jaksaisi alkaa räpläämään Eberiä päälle ja pois käsikäytöllä (siis esim. käyttämällä mainitsemaani kytkintä).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin