Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

B0483 00 Mahdollinen ylikuumentuminen! Tuollaista herjaa pukkaa välillä!
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
exoduse
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 09:30

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja exoduse »

Vinkkejä kaivattaisiin tuoreen NG9-3 1.9 TIDs -08 omistajana. Tässä yksilössä on ilmeisesti EGR tulpattu, joten saattaa olla kylmä kabiini talvella.

Oireet: Eber käynnistyy vain muutamaksi sekunniksi koneen ollessa kylmä. Ei toimi siis parkissa, eikä moottorin käydessä kylmänä.
Toimii kuitenkin, kun moottori on lämmin ja myös parkissa ajon jälkeen. Mittariston merkkivalo pysyy päällä, kun kone on lämmin. Techillä katsottu vikakoodit ja näyttäisi toimivan kunhan on kone on lämmin.

Vikakoodit B0449: Paloilmapuhallin, tukossa
B0452: Polttoilmapuhallin piiri, katkos

Mikä voisi olla vikana ja missä kannattaisi pk-seudulla huollattaa Eberiä?
Eberin ilmeisesti voinee huoltaa, eikä tarvitse vaihtaa koko laitetta? Vai mikä on hintaerona?
NG9-3 1.9TIDS vm08 300tkm+
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

exoduse kirjoitti:
To Elo 06, 2020 08:25

Vikakoodit B0449: Paloilmapuhallin, tukossa
B0452: Polttoilmapuhallin piiri, katkos

Mikä voisi olla vikana ja missä kannattaisi pk-seudulla huollattaa Eberiä?
Eberin ilmeisesti voinee huoltaa, eikä tarvitse vaihtaa koko laitetta? Vai mikä on hintaerona?
Tämän tyyppivika kyseessä: juotosvika ohjainkortilla paloilmapuhaltimen liitoksessa.
Joko korjaa juotosvian itse, korjauttaa tai vaihtaa korjatun ohjainkortin tilalle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Hei, itsellä 9-3 2005 tids ja toimimaton eberi. Pystyykö sen irrottamaan ja jatkaa auton käyttöä? Auto pitäisi olla ajossa mutta olisi mukavempaa ajan kanssa ihmetellä lämmitintä.
Saab 9-3 1.8t SS man -04
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Pystyy, mutta lämmittimelle tulevat vesiletkut pitää yhdistää sopivalla mutkalla että nesteet saa pysymään sisässä. Olikohan sopiva putken paksuus 20mm luokkaa, harmi kun en varmaksi muista :?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
SCombimies
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 15:33

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SCombimies »

petrisa kirjoitti:
Ma Maalis 02, 2020 11:03
Lainaan omaa kirjoitustani.

Nyt sain lopultakin aikaiseksi yhteyden OpCommilla Eberiin :D
Tai....tarkemmin ottaen en OpCommilla vaan sitä vastaavalla VauxCommilla :!:
Siinä näyttäisi olevan kaikki samat ja enemmänkin kuin OpCommissa, joten tällä VauxCommilla voisi nyt korvata OpCommin kokonaan.

Tästä Eberistä luki vikakoodin; B0449-00 Not Present,
Ei nyt ole vikatilassa ollutkaan, kun on toiminut taas.

Wissin mukaan tuo tarkoittaa; paloilmapuhallin tukossa.
Liekö sitten tämä paloilmapuhaltimen juotosvaiva (tyyppivika) tässä nyt se varsinainen syy :roll:

Nollasin kuitenkin tämän vikakoodin ja samalla kului Eberistä hetken aikaa surinaa, joten jotain se sai aikaiseksi ja vikakoodi pyyhkiytyi pois.

Että näin.


Joten tuo yksi koodi (B0449 00) tarkoittaa paloilmapuhallin tukossa. Sama siis joka minulla esiintyy.
Se kyllä käsittääkseni tarkoittaa myös sitä ohjainkortin juotosvikaa.
Tuo toinen B0484 00 tarkoitaa: käynnistysaika ylitetty.

Muistatko, mistä valikosta löysit eberin vikakoodit? Ja pitääkö olla moottori käynnissä vai riittääkö pelkkä ON-asento virtalukosta?
Yritin etsiä Op-Comilla, mutta en löytänyt. Moottori ei ollut käynnissä, mutta virtalukko oli ON-asennossa.

Mulla siis ongelmia vm2011 9-3 1.9TTiD:n eberin kanssa. Kyseessä tehdasasenteinen väyläohjattu eberi.

Joskus pari talvea sitten oli sellainen ongelma, että eberi kävi normaalisti hetken aikaa (alle minuutin, puhallin pyöri, polttoainepumppu naksutti, poltto alkoi käynnistyä) kunnes sammui itsestään, jos auto ei ollut käynnissä. Jos auto oli käynnissä, eberi toimi tuolloin normaalisti. Tästä ”viasta” selvisi sillä, että heilutteli hiukan eberiin menevän johtosarjan liitintä.

Nyt pari talvea myöhemmin ongelmat alkoivat taas. Olin jo pidempään kuunnellut, että eber oli käydessään äänekkäämpi kuin normaalisti. Välillä äänenvoimakkuus muuttui hetkeksi. Liekö puhallin otti välillä oikein kunnolla kierroksia?
Seuraava askel oli se, ettei eber ajoittain käynnistynyt kuin hetkeksi, mutta pääasiassa muulloin toimi.
Nyt ollaan tilanteessa, ettei se käynnisty enää ollenkaan. Oli auto käynnissä tai ei, koittaa eberin manuaalikäynnistystä tai kellolla ajastusta, niin aina sama laulu; merkkivalo syttyy mittaristoon, puhallin alkaa pyöriä ja muutaman sekunnin päästä palataan OFF-asentoon ja merkkivalo mittaristossa sammuu. Eberin polttoainepumppu ei ehdi käynnistyä.

Liekö surullisenkuuluisa ohjainlaitteen vika, mutta olisi kiva saada joku koodi/koodit ulos.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

SCombimies kirjoitti:
Ti Syys 22, 2020 10:34
petrisa kirjoitti:
Ma Maalis 02, 2020 11:03
Lainaan omaa kirjoitustani.

Nyt sain lopultakin aikaiseksi yhteyden OpCommilla Eberiin :D
Tai....tarkemmin ottaen en OpCommilla vaan sitä vastaavalla VauxCommilla :!:

Muistatko, mistä valikosta löysit eberin vikakoodit? Ja pitääkö olla moottori käynnissä vai riittääkö pelkkä ON-asento virtalukosta?
Yritin etsiä Op-Comilla, mutta en löytänyt. Moottori ei ollut käynnissä, mutta virtalukko oli ON-asennossa.


Ei sitä Eberiä taida OpCom:lla löytyäkään vaan VauxCom:lla.
Vaikka on tavallaan sama ohjelma, mutta joku ero noissa on.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SCombimies
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 15:33

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SCombimies »

petrisa kirjoitti:
Ti Syys 22, 2020 16:30
SCombimies kirjoitti:
Ti Syys 22, 2020 10:34
petrisa kirjoitti:
Ma Maalis 02, 2020 11:03
Lainaan omaa kirjoitustani.

Nyt sain lopultakin aikaiseksi yhteyden OpCommilla Eberiin :D
Tai....tarkemmin ottaen en OpCommilla vaan sitä vastaavalla VauxCommilla :!:

Muistatko, mistä valikosta löysit eberin vikakoodit? Ja pitääkö olla moottori käynnissä vai riittääkö pelkkä ON-asento virtalukosta?
Yritin etsiä Op-Comilla, mutta en löytänyt. Moottori ei ollut käynnissä, mutta virtalukko oli ON-asennossa.


Ei sitä Eberiä taida OpCom:lla löytyäkään vaan VauxCom:lla.
Vaikka on tavallaan sama ohjelma, mutta joku ero noissa on.

Se on muuten just näin. Latasin myös Vaux-Comin ja siellähän oli vaikka kuinka paljon enemmän valikoita kuin Op-Comissa.
Eberille oli oma kohtansa Body -> AHM/PHM (Additional / Park Heater Module) ja sieltä löytyi koodit
B0438-02 ja
U2139~71
Nollasin molemmat ja testasin eberiä uudestaan. Ihan sama toistui eli merkkivalo syttyy mittaristoon, puhallin alkaa pyöriä (taitaa kuitenkin olla eberin vesipumppu, koska ääni on niin matala surina ja alkaa välittömästi eberin käynnistyksen jälkeen) ja muutaman sekunnin päästä palataan OFF-asentoon ja merkkivalo mittaristossa sammuu. Eberin polttoainepumppu ei ehdi käynnistyä.

Tämän testin jälkeen toinen vikakoodeista eli B0438-02 oli taas muistissa.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Tuo viittaa eberin hehkutulppaan ja toinen koodi taas CIM moduuliin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
arwo
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 06:44

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja arwo »

Minulla 1.9 tidsissä ei lähde eberi käyntiin. Tekillä antaa koodit b0481 ylikuumeneminen ja b1000 ohjausyksikkö, sisäinen vika.
Onko näissä lämpötila anturi missä kun tekki näyttää eberin lämmöt 90 asteiseksi kun koneen lämpö näyttää samaan aikaan 10 astetta ja ulkolämpö 12 astetta sidissä.
exoduse
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 09:30

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja exoduse »

Onko suosituksia mihin lähettää eberi ohjainkortin huoltoon? Mielellään sellainen, joka pystyy testaamaan koko laitteen toimivuuden samalla.

Vaatiiko tech2:lla käyntiä operaation jälkeen?
Mietin samalla akun vaihtoa, kun edellinen omistaja on mennyt vanhalla ~60 Ah akulla, joka nipparilla köytetty kiinni, kun on niin lyhyt. :D
Vaatinee sen ~80 Ah akun, jos eberi saadaan jälleen pöhisemään.
NG9-3 1.9TIDS vm08 300tkm+
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

exoduse kirjoitti:
Pe Marras 06, 2020 12:28
Onko suosituksia mihin lähettää eberi ohjainkortin huoltoon? Mielellään sellainen, joka pystyy testaamaan koko laitteen toimivuuden samalla.

Vaatiiko tech2:lla käyntiä operaation jälkeen?
Mietin samalla akun vaihtoa, kun edellinen omistaja on mennyt vanhalla ~60 Ah akulla, joka nipparilla köytetty kiinni, kun on niin lyhyt. :D
Vaatinee sen ~80 Ah akun, jos eberi saadaan jälleen pöhisemään.
Täällä palstalla vaikuttaa henkilö, nimimerkkiä en juuri nyt muista mikä se oli, joka on korjannut noita eberin ohjainlaitteita. En tiedä tekeekö noita hommia enää. Korjattu tulee ja vanha kai lähetettiin sinne tilalle.

Ehdottomasti 80 Ah akku.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Risto »

^ Muistaakseni nimim. JohnJocke memberlist.php?mode=viewprofile&u=15560
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä, tästä samasta ketjusta löytyy JohnJocken turinoita ohjainlaitteen korjaamisesta: viewtopic.php?f=48&t=88865&start=840
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
387
"Hirsch"
Viestit: 914
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja 387 »

Mulla korjannut kahteen tuon älyn ja toimii hyvin.
Hese
Vastaa Viestiin