Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

exoduse kirjoitti:
La Marras 21, 2020 10:00
Valmiusvalo ei pala ollenkaan ellen manuaalisesti käynnistä eberiä. Tämä ihmetyttääkin, koska manuaalisesti näyttäisi toimivan ok.
Pitää vielä seurata lämmittääkö eber oikeasti.
Ehkä turha kysymys, mutta mitä ulkolämpötilamittari näyttää?
exoduse kirjoitti:
La Marras 21, 2020 09:02
Pitänee käydä Techillä nostamassa lämmitysaika tuntiin.
Mahtaako tuo onnistua?
Eli voi olla estetty akun tyhjentymisen vuoksi :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
exoduse
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 09:30

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja exoduse »

Kävin aamulla hieman testailemassa. Menin autolle, jonka ikkunat olivat jäässä. Laitoin eberin päälle puhaltamaan ikkunoihin. Palasin 30 min kuluttua, jolloin eberi oli ehtinyt sammumaan ja ikkunat olivat sulana. Moottorin lämpömittarin neula ei puolestaan ollut noussut ollenkaan.

Käynnistin auton, laitoin uudestaan eberin päälle ja lähdin ajamaan. Neula oli vaakasuorassa noin 20 min kuluttua ajosta ja silti eberin valo paloi kunnes 30 min tuli täyteen. Toinen testi vielä, kun kävin kaupassa. Eberi päälle, kun moottori oli lämmin ja palatessa autossa oli kesäinen tunnelma. Jälleen merkkivalo sammui 30 min manuaalisesta käynnistyksestä.

Yhteenvetona: Merkkivalo paloi ainoastaan 30 min kerralla manuaalisesti. Ulkolämpötila oli alle 0-3 astetta koko ajan, eikä merkkivalo syttynyt. Tuntuisi, että eberi puhaltaisi ainoastaan ilmaa, eikä lämmittäisi itse sitä. Eli moottori kylmänä kylmää ilmaa ja moottori lämpimänä lämmintä ilmaa.

Vinkkejä viisaammilta kaipaisin. Voiko vika olla termostaatissa? Vai itse eberissä, kun ei vaikuttaisi lämmittävän moottoria?
NG9-3 1.9TIDS vm08 300tkm+
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

petrisa kirjoitti:
La Marras 21, 2020 15:42
exoduse kirjoitti:
La Marras 21, 2020 09:02
Pitänee käydä Techillä nostamassa lämmitysaika tuntiin.
Mahtaako tuo onnistua?
Eli voi olla estetty akun tyhjentymisen vuoksi :roll:
Onnistuu, mulla on ruuvattu tuntiin. Saa pidemmäksikin jos haluaa.
exoduse kirjoitti:
La Marras 21, 2020 16:16
Vinkkejä viisaammilta kaipaisin. Voiko vika olla termostaatissa? Vai itse eberissä, kun ei vaikuttaisi lämmittävän moottoria?
No pitääkö se eberi normaalia pöhinää päällä ollessaan? Ääni kuuluu ainakin mulla tyhjäkäynnillä sisällekin kun tarkkaan kuuntelee. Lämpöjen perusteella kuulostaisi siltä ettei se toimi lainkaan. Entäpä rupeaako eberin polttoainepumppu tikittämään hetki sen jälkeen kun sen manuaalisesti käynnistää?

Selvästi tuo koneen lämmitystä painottaa ja vasta kun kone on lämmin alkaa lämpöä tulemaan sisälle. Pakkaskelillä 30min ei riitä sulattamaan laseja. Lämmityksen aikaista sisäpuhaltimen ilmamäärää voi nostaa TECH:llä, tuo on hieman parantanut tilannetta. Toki isompi puhallinnopeus syönee akkua hieman enemmän.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
SMa
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2015 16:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SMa »

Nyt kun tuon Eberin sain kuntoon, kiinnostaisi myös tuon lämmitysajan lisääminen 30 minuutista 45-60 minuuttiin.
En nyt äkkiseltään löytänyt miten ja mistä Techin valikoista sitä voi säätää? Löytyisikö opastusta?

Toisena kysymyksenä, mitäs akkuja Eberistit käyttää, perinteisia"lyijyakkuja", EFB vai AGM? Millä toimii kokemuksien parhaiten?
SMa #6616
OG 9-5 1.9TiD Vector Griffin Sedan A5 -09
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Voiko joku vahvistaa asian että koko piirilevy pitää irroittaa mömmöstä juotosten ajaksi?

Ettei tule turhaa hommaa. Laite on nyt tuossa auki ja kolvi kuumana.


Janne
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

SS kirjoitti:
La Marras 21, 2020 20:33
petrisa kirjoitti:
La Marras 21, 2020 15:42
exoduse kirjoitti:
La Marras 21, 2020 09:02
Pitänee käydä Techillä nostamassa lämmitysaika tuntiin.
Mahtaako tuo onnistua?
Eli voi olla estetty akun tyhjentymisen vuoksi :roll:
Onnistuu, mulla on ruuvattu tuntiin. Saa pidemmäksikin jos haluaa.
Ok asia selvä.
Mitenkä pitkää ajoa tulee lämmityksen jälkeen?

Yleinen "nyrkkisääntöhän" on, että liki samanverran autolla pitäisi ajaa mitä on eberillä lämmitetty.
Vai...käytättekö akkulaturia säännöllisesti, joten sähkö lämmityspistoke on käytettävissä?

Itse ratkaisin tämän asian siten, että hankin sen 1000W TT-Thermo kiertopumpullisen letkulämmittimen. Olen nyt pari kertaa kokeillut (45 min ja reilu tunti) lämmityksillä. Käynnistyksen jälkeen lämmityslaite pukkaa heti lämmintä ilmaa ja koneen lämmöt on taajama-ajossa alle 5 min normaalissa. Ulkolämpötila ei tietenkään vielä näissä kokeiluissa ole ollut kuin pari astetta pakkasen puolella.
Mutta...lupaavalta näyttää....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

petrisa kirjoitti:
Su Marras 22, 2020 12:54

Ok asia selvä.
Mitenkä pitkää ajoa tulee lämmityksen jälkeen?

Yleinen "nyrkkisääntöhän" on, että liki samanverran autolla pitäisi ajaa mitä on eberillä lämmitetty.
Vai...käytättekö akkulaturia säännöllisesti, joten sähkö lämmityspistoke on käytettävissä?

Itse ratkaisin tämän asian siten, että hankin sen 1000W TT-Thermo kiertopumpullisen letkulämmittimen. Olen nyt pari kertaa kokeillut (45 min ja reilu tunti) lämmityksillä. Käynnistyksen jälkeen lämmityslaite pukkaa heti lämmintä ilmaa ja koneen lämmöt on taajama-ajossa alle 5 min normaalissa. Ulkolämpötila ei tietenkään vielä näissä kokeiluissa ole ollut kuin pari astetta pakkasen puolella.
Mutta...lupaavalta näyttää....
Meidän TTiD:ssä on kanssa eberin käyntiaikaa pidennetty, olikohan se 45min vai tunti, ei muista.
Meillä on ajot lyhyttä pätkäajoa (keskimäärin varmaan 6-8km), ja aina eberillä esilämmitys kun on kylmä keli, eli alle +10 astetta. Ei ole kertaakaan jättänyt käynnistymättä, eikä ole koskaan laturin perässä, tosin autoon vaihdettiin tehdasuusi laturi pari -kolme vuotta sitten, ja akku on uudenkarhea, ostinkohan sen pari vuotta sitten. Eli ei tarvitse latailla jos on akku ja auton laturi kunnossa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Käynnistysvaihetta lukuunottamatta Eberin sähkönkulutus on kyllä aika maltillista. Itse ajoin dieselsaabilla paljon alle 10 km pätkäajoa talvet läpeensä ja Eberiä käytin todella usein. Akun varauksen osalta riitti että silloin tällöin mittasin akun lepojännitettä ja näytin sille laturia. Jotain seurantaa ja satunnaista latailua on hyvä harrastaa, mutta ei vaadi mitään päivittäistä latausta.

Akun, laturin ja kaapeloinnin akunkenkineen tulee tietenkin olla kunnossa.

Toki kovilla pakkasilla kun kaikki sähkö on tarpeen ja akku on kohmeessa eikä ota eikä anna isoja virtoja mielellään, voi se Eberöinnin aiheuttama sähkövajaus olla viimeinen niitti ja tulee käynnistysongelmia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja aero »

Itse eberihän ei kauheasti sähköä käytä, suurempi syöppö on sisäpöhötin. Sekään ei Saabissa ole massiivinen ongelma, kun nopeudensäätö on PWM-ohjattuna vanhaa esivastusta taloudellisempi ja tehdaseberin kanssa ilmastointi huolehtii siitä pöhöttimestä älykkäästi sen sijaan että se huutaisi alusta saakka täyyysiä.

Toki 9-3:n tapauksessa huomionarvoista on myös se, että eberi lämmittää moottoria, joka lämmittää moottoritilaa, jossa sijaitsee myös se akku. Eberöidyn auton akku on siis väkisinkin lämpimämmässä tilassa ja lämpimämpi sekä konehuoneen lämmön että eberin ottaman virran ansiosta kuin raakana startattavan auton, joten se myös herää nopeammin ottamaan sitä latausta vastaan. Kaupunkiruisailussa se konehuoneen lämpökin kertyy ja pysyy nopeammin kuin maantiellä, kun ilmavirtaa ei tule ihan samaan malliin.

Lisäksi tietty itse startti ottaa oman energiahörppynsä, joka myös pitää kattaa x minuutin käynnillä, tähän on joskus nyrkkisääntönä käytetty varttituntia.

Summa summarum: nyrkkisääntönä se minuutti minuutista on ihan jees, mutta edellämainittujen seikkojen ansiosta käy niin, että mitä pidempi lämmitysaika on, sitä vähemmän aikaa suhteessa tarvitaan lämmityksen yhteydessä käytetyn sähkön lataamiseen takaisin akkuun.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

petrisa kirjoitti:
Su Marras 22, 2020 12:54
SS kirjoitti:
La Marras 21, 2020 20:33
petrisa kirjoitti:
La Marras 21, 2020 15:42

Mahtaako tuo onnistua?
Eli voi olla estetty akun tyhjentymisen vuoksi :roll:
Onnistuu, mulla on ruuvattu tuntiin. Saa pidemmäksikin jos haluaa.
Ok asia selvä.
Mitenkä pitkää ajoa tulee lämmityksen jälkeen?

Yleinen "nyrkkisääntöhän" on, että liki samanverran autolla pitäisi ajaa mitä on eberillä lämmitetty.
Vai...käytättekö akkulaturia säännöllisesti, joten sähkö lämmityspistoke on käytettävissä?
Harvoin tulee tuota tuntia lämmitettyä, ylensä 15...30min. Lisäksi kun tuon käynnistää eSID2 palikan avulla kaukokäynnistyksellä niin siinä on edelleen kiinteä 30min aikaraja (eSID3:ssa on jo muutettava).

Päivittäinen ajo on 15min työmatkasiivua, mutta kerran viikossa tulee yleensä 2x45min siivut. Laturiin tökkään kyllä satunnaisesti kun autossa oli jo ostaessa kiinteä laturi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
exoduse
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 09:30

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja exoduse »

SS kirjoitti:
La Marras 21, 2020 20:33
exoduse kirjoitti:
La Marras 21, 2020 16:16
Vinkkejä viisaammilta kaipaisin. Voiko vika olla termostaatissa? Vai itse eberissä, kun ei vaikuttaisi lämmittävän moottoria?
No pitääkö se eberi normaalia pöhinää päällä ollessaan? Ääni kuuluu ainakin mulla tyhjäkäynnillä sisällekin kun tarkkaan kuuntelee. Lämpöjen perusteella kuulostaisi siltä ettei se toimi lainkaan. Entäpä rupeaako eberin polttoainepumppu tikittämään hetki sen jälkeen kun sen manuaalisesti käynnistää?

Selvästi tuo koneen lämmitystä painottaa ja vasta kun kone on lämmin alkaa lämpöä tulemaan sisälle. Pakkaskelillä 30min ei riitä sulattamaan laseja. Lämmityksen aikaista sisäpuhaltimen ilmamäärää voi nostaa TECH:llä, tuo on hieman parantanut tilannetta. Toki isompi puhallinnopeus syönee akkua hieman enemmän.
Kävin aamupäivällä tutkimassa hieman lisää. Eberin ääni muistuttaa lähinnä sähkölaitteen surinaa, jonka kuulee ainoastaan, kun nostaa konepellin auki. Toinen ääni, joka kuuluu, on ilmastoinnin flekti ja tämän kuulee myös auton sisällä.
Aikaisempaa kokemusta ei ole Eberistä tai Webastosta, mutta mielestäni selkeää pöhinää ei kuulu, eikä myöskään tikitystä kuulu (ellei se hautaudu surinan alle).
NG9-3 1.9TIDS vm08 300tkm+
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Ei se sitten pala lainkaan, pumpun tikityksen pitäisi kuulua selvästi auton viereen ja eberin pitää melko kovaäänistä pöhinää. Eberin paloilmapuhallin ja vesipumppu pitävät hiljaista hurinaa, tuon juuri kuulee alkuvaiheessa ennen polttoainepumpun tikityksen alkua ja polttimen syttymistä.

Edit: Kun eberin käynnistää, ekat 20...30 sekuntia kuuluu eberin paloilmapuhaltimen hurina, sen jälkeen polttoainepumppu alkaa tikittämään ja muutaman tiksauksen jälkeen poltin syttyy. Ainakin mulla tuon tikityksenkin kyllä kuulee hyvin 10m päähän ja eberin käyntiäänen kymmenien metrien päähän.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

SS kirjoitti:
Su Marras 22, 2020 15:53
Kun eberin käynnistää, ekat 20...30 sekuntia kuuluu eberin paloilmapuhaltimen hurina, sen jälkeen polttoainepumppu alkaa tikittämään ja muutaman tiksauksen jälkeen poltin syttyy. Ainakin mulla tuon tikityksenkin kyllä kuulee hyvin 10m päähän ja eberin käyntiäänen kymmenien metrien päähän.
Kyllä juurikin näin. Ja meillä vielä haistaakin 10 metrin päähän. Vaatisikohan huoltoa?
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
exoduse
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Heinä 11, 2020 09:30

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja exoduse »

SS kirjoitti:
Su Marras 22, 2020 15:53
Ei se sitten pala lainkaan, pumpun tikityksen pitäisi kuulua selvästi auton viereen ja eberin pitää melko kovaäänistä pöhinää. Eberin paloilmapuhallin ja vesipumppu pitävät hiljaista hurinaa, tuon juuri kuulee alkuvaiheessa ennen polttoainepumpun tikityksen alkua ja polttimen syttymistä.

Edit: Kun eberin käynnistää, ekat 20...30 sekuntia kuuluu eberin paloilmapuhaltimen hurina, sen jälkeen polttoainepumppu alkaa tikittämään ja muutaman tiksauksen jälkeen poltin syttyy. Ainakin mulla tuon tikityksenkin kyllä kuulee hyvin 10m päähän ja eberin käyntiäänen kymmenien metrien päähän.
B0481 korjaantui Eberin lämpötila-antureiden vaihdolla. Punainen niistä oli rikki.

Tästä päästäänkin nykyiseen tilanteeseen. Vesipumppu surisee, paloilmapuhallin huutaa ja polttoainepumppu tikittää. Liekkiä ei kuitenkaan syty ja laite sammuu parin yrityksen jälkeen. Vikakoodina nyt B0484 (Käynnistysaika ylitetty) sekä myöhemmin B0485 (Liian monta yritystä).

Hehku vaihdettiin myös tällä kertaa, kuten myös palopesä ja tiivisteet. Ainoa ns. vanha osa sisuksista on liekkitunnistin, joka hallin lämmössä (auton mittarin mukaan 18 astetta) näytti 1075 ohmia. Suht lähellä Eberin ohjeen 20 astetta ja 1062 ohmia. Lisäksi on tarkistettu, että polttoainetta tulee Eberille asti (letku irti ja dieseliä tuli). Ohjainlaite korjattiin aikaisemmin jo, joten ei kai siinä vikaa pitäisi olla.

Alkaa vaan ideat loppumaan nyt. Vinkkejä viisaammilta?
NG9-3 1.9TIDS vm08 300tkm+
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JKen »

En lukenut koko ketjua, mutta vesipumpun surina ei välttämättä kerro, että jäähdytysneste liikkuu

viewtopic.php?f=48&t=88865&p=989633&hil ... 2A#p989633
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Vastaa Viestiin