Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9382
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tturku kirjoitti:
Ke Marras 08, 2023 11:10
Jos se polttaa huonosti niin kärtsää kyllä. Ei kait siihen muuta keinoa ole kun ottaa auki ja kattoa miten pahasti on tukossa?
Taisi lemu tulla öljyvuodosta, oli alipainepumpun letku poikki ja sieltä oli tullut öljyä joka tippui suoraan eberin pakoputken päälle. Tai sitten öljyä oli tihkunut IC:ltä läppäkotelolle menevän kumiputken liitoksesta joka ei ollut kovin kireällä.
Alipainepumppu kait osaisi sekin vuotaa öljyä, muttei siitä nyt näyttäisi ainakaan ulospäin vuotavan, ja se tekee alipaineen kuten kuuluukin, etenkin kun korjasin myös jarrutehostajan putken joka oli halki sieltä tehostajan liitosnipan juuresta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja mttm »

Jaahas, 71 sivua tästä aiheesta luettavana... Voisiko joku ystävällinen koota tiedot ja kertoa miten tuota eberia kannattaa käyttää, jotta se olisi mahd. pitkäikäinen. Itsellä toisena autona nokikeppi viiru femma, jossa toistaiseksi toimiva eber + muutenkin auto ihan priimakuntoinen.
Itsellä aika paljon lasten kuskaamista ja ns. pätkäajoa, sanotaanko 2-10km.

- voinko sammuttaa manuaalisesti eberin ratista kun kabiini on jo lämmin vai kannattaako sen antaa "polttaa loppuun"?
- milloin olette yleensäkin sammuttaneet eberin manuaalisesti?
- kannattaako sulake ottaa eberiltä pois alkusyksystä ettei se mene turhaan automaattisesti päälle?
- onko jotain yleisiä ohjeista, miten olette käyttäneet eberiä ns. pätkäajossa?
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

mttm kirjoitti:
Su Marras 12, 2023 14:47
Jaahas, 71 sivua tästä aiheesta luettavana... Voisiko joku ystävällinen koota tiedot ja kertoa miten tuota eberia kannattaa käyttää, jotta se olisi mahd. pitkäikäinen. Itsellä toisena autona nokikeppi viiru femma, jossa toistaiseksi toimiva eber + muutenkin auto ihan priimakuntoinen.
Itsellä aika paljon lasten kuskaamista ja ns. pätkäajoa, sanotaanko 2-10km.

- voinko sammuttaa manuaalisesti eberin ratista kun kabiini on jo lämmin vai kannattaako sen antaa "polttaa loppuun"?
- milloin olette yleensäkin sammuttaneet eberin manuaalisesti?
- kannattaako sulake ottaa eberiltä pois alkusyksystä ettei se mene turhaan automaattisesti päälle?
- onko jotain yleisiä ohjeista, miten olette käyttäneet eberiä ns. pätkäajossa?
- Ei tarvitse sammuttaa. Sammuu itsekseen kun on lämmin. Valo ei sammu vaikka eberi sammuukin
- Ei milloinkaan. Hoitelee itse itsensä.
- En näe järkevänä. Merkkivalo jatkaa palamistaan vaikka eberi on sammunut
- Ajat ihan normaalisti välittämättä eberin merkkivalosta. Kyllä siihen valoon tottuu ajan myötä.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13203
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mä ajoin viitisen vuotta pääosin lyhyttä pätkäajoa tolla allekirjoituksen loppuunajetulla Saabilla. Mittarissa oli siis reilu 290 tkm jo kun auto mulle tuli. Eberissä ei mun aikana ollut mitään ongelmia, enkä.tehnyt itse laitteelle mitään erityistoimenpiteitä kuten sulakkeen poistoa tai tappokytkintä.

Käytin laitetta aika ahkeraan. Esim kun menin talvella kauppaan niin napautin autolta sisään lähtiessä manuaalisesti Eberin päälle. Yritin säännöllisesti huolehtia että laite kävi parkissa vähintään puoli tuntia, jotta kävi kunnolla lämpimäksi, ettei käyttö menis ajojen vuoksi ihan pelkäksi katkokäytöksi.

Viime ajat auton kanssa käytin vain Nesteen My-Biodieseliä. Se palaa vähän puhtaammin, saattaa pitää Eberinkin puhtaampana. Paljon ajavalle nostaa vaan autoilun kustannuksia aika isosti varsinkin nykyisellä hintaerolla fossiiliseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja aero »

Eberille, kuten muillekin polttolaitoksille, tuppaa kovinta myrkkyä olemaan se, että sytytetään ja aletaan nokeamaan, mutta sammutetaan samantien. Siksi tuollainen parin kilsan pätkäajo pelkällä automaattikäytöllä voi olla melko tukottavaa.

Itse ratkaisisin tuon AZP:n tapaan, eli käyttämällä eberiä ahkerasti niin, että se pääsee oikeasti lämpimäksi asti. Kunnon kermahanurimeininkiä vaan ja auto kunnolla lämpimäksi etukäteen, niin se lyhyt ajomatka ei enää eberiä tapakaan.

Mutta akun se tappaa tuollainen käyttö, siksi ahkeran eberinkäytön lisäksi tuolla ajoprofiililla latailisin akkua säännöllisesti niin, että kerree taatusti latautumaan täyteen asti. Tarpeeksi järiä laturi siis yöksi tai viikonlopuksi kiinni aika-ajoin ahkeran eberöinnin lisäksi, niin auto palvelee mukavasti ja lämpimästi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja mttm »

OK, kiitokset vastauksista. Vielä muutama tarkennus:

- Eli on tärkeää käyttää eberiä säännöllisesti 30min ennen ajoa (parkissa). Onko se kuitenkin sama käyttääkö parkissa sen 30min vai ajaako vaikka 30min lenkin? Käyhän se eber sen saman myös ajossa, vai?
- jos pätkäajoa on paljon, niin lienee tärkeää ajaa pidempi lenkki (yli 30min) kerran kuukaudessa vai useammin?
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja aero »

mttm kirjoitti:
Ma Marras 13, 2023 08:32
- Eli on tärkeää käyttää eberiä säännöllisesti 30min ennen ajoa (parkissa). Onko se kuitenkin sama käyttääkö parkissa sen 30min vai ajaako vaikka 30min lenkin? Käyhän se eber sen saman myös ajossa, vai?
Ajossahan eberi sammuu kun kone pääsee lämpöihin asti, mutta ei se haittaa koska eberikin on silloin päässyt kunnolla polttamaan. Pääasia (minusta) on, että poltin pääsee polttamaan paikkansa kunnolla lämpimiksi.
mttm kirjoitti:
Ma Marras 13, 2023 08:32
- jos pätkäajoa on paljon, niin lienee tärkeää ajaa pidempi lenkki (yli 30min) kerran kuukaudessa vai useammin?
Pätkäajossa ja eberöinnissä tärkeää on huolehtia siitä akun varaustilasta, koska se helposti yllättää ettei joku päivä lähdetäkään kun akussa ei riitä puhtia. Mutta kyllä kunnon lenkki vaikka kuukausittain tekee muutenkin hyvää koko autolle - eberi pääsee polttamaan, DPF pääsee puhdistuspolttamaan, akku pääsee varautumaan, moottori ja voimalinja pääsee lämpiämään ja haihduttamaan kondenssikosteudet öljyistä ja sisätilassakin pääsee ilma vaihtumaan niin että paikat alkaa kuivua.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja mttm »

OK, tämä selvä. Akkuun liittyen minun viirusta löytyykin normaalia isompi akku + defan akun ylläpitolaturi + defan lohkolämmitin (säteilylämmitin). On tarkoitus pitää piuhankin päässä säännöllisesti (vähintään kerran kk).
B530HT
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 20:47

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja B530HT »

On tämä eberi yksi sysip**ka tekele. Pari talvea ollut uusi eberi ja taas kyykkäsi. Asiallisesti käytetty jne.
Täytyy kokeilla seuraavaksi kiinan webastoa, kun tuntuu toimivan paremmin. Niitä kun saa aika monta alkuperäisen eberin hinnalla.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Voin lunastaa tämän sysipaskan tekeleen pois vaivoiltasi muutamalla kympillä kun saat toisen lämmittimen tilalle.
B530HT
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 20:47

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja B530HT »

pvdriver kirjoitti:
Ma Maalis 11, 2024 11:11
Voin lunastaa tämän sysipaskan tekeleen pois vaivoiltasi muutamalla kympillä kun saat toisen lämmittimen tilalle.
Pidetään mielessä. Ajattelin siitä ja edellisestä värkätä jotain ajan kanssa. Ei ole se miellyttävin paikka purkaa pois.
Kamakaze
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Touko 11, 2012 18:32
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Kamakaze »

Automallikohtaisia lämmittimissä ollut ongelmia käynnistyksien kanssa sekä palaminen on on katkonaista.

Jälkiasenteiset toimineet kuin "Sveitsiläinen kello".
Vastaa Viestiin